2026-08-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Ett tacksamt och välkommet bidrag till nedmonteringen av sosseriet. Tack Elon!
Får arbetarna det sämre kommer dom inte rösta höger men det är du nog för korkad att förstå?
Citera
2026-08-13, 17:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Får arbetarna det sämre kommer dom inte rösta höger men det är du nog för korkad att förstå?

Flertalet röstar redan på SD som är originalet som S var förr i tiden.
Citera
2026-08-13, 17:58
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Ja det är ett stort svaghetstecken för LO. Rimligtvis skulle de ha satt alla teslaverkstäder, säljställen, kontor etc i total blockad. Sett till att stänga el, vatten och blockera aggressivt fysiskt utanför.

Nu gjorde de nåt halvhjärtat försök som misslyckades grovt. Andra företag tar definitivt notis.

Tycker inte speciellt mycket om varken tesla eller facken så för mig kan det kvitta...

Tack! Håller med, som strejk sett var den baserad på den Svenska verkligheten där just fack och Näringsliv möts kring problem mm. Man aktivt VALDE att inte sätta hårt mot hårt.

Tyvärr som nån påpekar säger detta allt. Början på slutet för den sortens strejker vi är vana vid och dom fackföreningarna som vill vara relevanta numera kommer behöva lära sig att man inte bara kan säga strejk och vänta snällt utan en viss form av stridslystnad måste existera för dom stora multinationella jättarna som är vanliga idag.

Att det finns Svenskar som föredrar enorma multinationella företag det hajar jag inte men det är väl nya tider och unga tror att oligarkerna ska bjuda dom på mat när dom våldtagit dom och deras släkt analt antar jag?
Citera
2026-08-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska det vara såhär, att diktaturer får bestämma arbetsmarknaden? Nästa gång är det kanske ni som får sämre villkor på arbetsmarknaden!
Facken och arbetsgivarna bestämmer villkoren i kollektivavtalet.
Du och dina arbetskamrater bör få bestämma själv om kollektivavtalet är bättre än vad ni själva kan få.
IF Metalls kollektivavtal (2025-2027) ger en total löneökning på 6,4 procent över två år, garanterade lägstalöner mm.
En bilmekaniker som kan modern teknik kan kanske få bättre än så?
Citera
2026-08-13, 18:00
Medlem
remixutoheavens avatar
Det kommer inte bli några större konsekvenser förutom att If Metall får sig en stor törn och kommer få slicka såren länge, vi har avtalsfrihet i Sverige.
Citera
2026-08-13, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Flertalet röstar redan på SD som är originalet som S var förr i tiden.
Ja jag vet. Just nu, men inte om dom får det sämre.
Citera
2026-08-13, 18:01
Medlem
Så skönt att Metallmupparna får ge sig. En seger för ett fritt icke-socialdemokratiskt Sverige. Kollektivism är ’ute’! Och så slipper man se alla metallarbetare sitta och kontaminera gräsmattor isf att bidra till BNP. Små löss.
Citera
2026-08-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Kineserna äger redan fabriken i Torslanda. Skillnaden är väl att dom har kollektivavtal.
Men är det verkligen bättre att rörelsevinsten hamnar hos kommunistpartiet i Kina än på amerikanska börsen?
Om det hamnar i Kina eller USA spelar ingen roll bara företag som verkar i landet följer Svenska normer.
Citera
2026-08-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Sett till att stänga el, vatten och blockera aggressivt fysiskt utanför.

Vadå styr LO över infrastrukturen i landet eller? Det låter rätt olagligt om LO skulle ha några svartklädda ninja-typer som tar sig in och saboterar el-anläggningar, rör och annat för ett företag. 😅
Citera
2026-08-13, 18:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proliferate
Så skönt att Metallmupparna får ge sig. En seger för ett fritt icke-socialdemokratiskt Sverige. Kollektivism är ’ute’! Och så slipper man se alla metallarbetare sitta och kontaminera gräsmattor isf att bidra till BNP. Små löss.

Förstår du inte att det beror på att Tesla sade upp folk mot pengar. Det finns inga strejkande kvar.
Citera
2026-08-13, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ja jag vet. Just nu, men inte om dom får det sämre.

Det är stor skada för (S) mitt i slutspurten att facket torskade mot fucken Elon Musk, det är inte bra för sosseriet men stor glädje för Tidö.
Citera
2026-08-13, 18:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Hoppas det är början på slutet för sunkmaffian.

Nä, det tror jag inte. Musk klarar sig nog, men arbetarna kan lätt se här att det gäller att organisera sig, så kan de strejka, och så kan de också få pengar av Tesla, så håller man på så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in