2026-08-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Hahaha det var väl för att alla älskade de bilarna oavsett, the best of the best.
Tezlor skrotas tydligen i Norge efter 7,9 år, det är kvalitét det :-) :-)

Här får du förklaringen varför. Dessutom kan vanligaste anledningen till att de skrotas vara skador vid olyckor.

Citat:
Under 2025 skrotades 633 Tesla-bilar och dessa var i genomsnitt 6,9 år gamla. Därefter följer MG på 3,8 år, Polestar på 3,3 år och Maxus på 3,0 år. Längre ner finns Xpeng på 2,3 år, Nio på 2,1 år och BYD på endast 1,9 år.

Därför blir siffrorna så låga:
Men det betyder alltså inte att en Tesla förväntas hålla i sju år eller att en BYD bara håller i två. Förklaringen är ganska enkel. För att en bil ska kunna skrotas vid 20 års ålder måste det också finnas 20 år gamla exemplar av den.
Citera
2026-08-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Här får du förklaringen varför. Dessutom kan vanligaste anledningen till att de skrotas vara skador vid olyckor.

Det kommer inte finnas någon som ser något intresse av att hålla liv i en könlös batteribil.
Jag hoppas att jag inte blir tvingad att köra batteribil då snart är pensionär och känner ingen glädje i att köra elbil. En bil med stor sugmotor gärna V8 eller helst BMW:s V12 och som balsam för själen.

Men om jag skulle tvingas till elbil och inte är Nazist får man köra Tezla då?

Batteribilar är så helvetes töntigt generellt, får bli jävligt ont om stålar om jag skulle sätta mig i en elbil :-)
Citera
2026-08-18, 22:32
Medlem
Vad fick de anställda som köptes ut?
Citera
2026-08-18, 23:54
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De upptäckte det efter några år att åkeriägaren inte betalat in till deras tjänstepensioner.
En kollektivanslutning hade gjort att de anställda fått det via kollektivanslutningen.

Det kan säker fungera bra utan kollektivanslutning men får företaget problem så kan det vara de anställda som drabbas.
Åh, fy f-n. Jo, sådana blir man arg på.
Citera
2026-08-19, 07:20
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Vad fick de anställda som köptes ut?
För några dagar sedan rapporterade Ekot att de fick en och en halv årslön vardera. De kommer fram till att det blir ungefär 640 000 kronor per person. De siffrorna bör dock tas med en nypa salt. Det är en grovt tillyxad uträkning som Ekot har gjort.
Citera
2026-08-19, 07:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För några dagar sedan rapporterade Ekot att de fick en och en halv årslön vardera. De kommer fram till att det blir ungefär 640 000 kronor per person. De siffrorna bör dock tas med en nypa salt. Det är en grovt tillyxad uträkning som Ekot har gjort.

640k och ersättning från IF Maffia i tre år. Plus deras extraersättning om 450k för felräkning av soc avgifter.

Mekanikerna verkar bada i pengar nu. Men bra att det diskuteras kring facken numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in