2026-08-13, 18:05
Medlem
Jodå, det kostar att ligga på topp. Fint att de betalde ut skiten.
Citera
2026-08-13, 18:05
Medlem
Tranquility Bass avatar
Kapitulerar? Som IF Metall skriver så är det svårt att genomföra en strejk om det inte finns några medlemmar på aktuellt företag. Intressant att se alla i tråden som sitter och tokrunkar över detta och tror att ensam är stark. Det finns en anledning till att flertalet av alla företag i Sverige med anställda är ansluten till en arbetsgivarorganisation och tror mig det är inte för medlemstidningen.
Citera
2026-08-13, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Kapitulerar? Som IF Metall skriver så är det svårt att genomföra en strejk om det inte finns några medlemmar på aktuellt företag. Intressant att se alla i tråden som sitter och tokrunkar över detta och tror att ensam är stark. Det finns en anledning till att flertalet av alla företag i Sverige med anställda är ansluten till en arbetsgivarorganisation och tror mig det är inte för medlemstidningen.

Det går utmärkt att starta riktiga fackföreningar med jobbarkompisarna och då inte tvingas göda Baudin och cosa nostra på Sveavägen 68.
Citera
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Djupt tragiskt att Metall böjde sig för herr Snusk och hans Tezla.
Att du din vänsterfjant gråter dig sömnlös gör ju detta än mycket bättre.

OnT: Den fantastiska Elon Musk visade än en gång var skåpet ska stå...dom svenska och korrumperade fackpamparna hade inte chans i helvetet att vinna detta.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Man sket i sina medlemmar och körde över dem, det skapar knappast hög moral samt stridsvilja.

Den anledning kallas för att man "blev" tvingad att ha kollektivavtal annars så skulle flertal inte alls ha det. Kollektivavtalet är bra för den undermålige och perfekt för företaget som kan ge minsta möjliga. Bara stirra blint på de få procenten som man förhandlar om och skrattar sedan bakom ryggen när det hänvisar till snopna arbetare när det får någon procent hit eller dit i löneförhöjningen.
Citera
2026-08-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Det är stor skada för (S) mitt i slutspurten att facket torskade mot fucken Elon Musk, det är inte bra för sosseriet men stor glädje för Tidö.

Jag vågar nog säja att det är en vinst för S. Nu får dom vatten på sin kvar se här hur ONDA dom borgerliga partierna som går hand i hand med Tesla är o.s.v.
Citera
2026-08-13, 18:09
Medlem
Tomtekukars avatar
Intressant men föga förvånande slut på denna revirpinkande impotenta följetong.

IF Metall förhandlade med Tesla på samma sätt som EU har hittills förhandlat med Ryssland - man vägrade sätta sig vid bordet med den man eller part som man definierat som ond och trodde i sin enfald att moraliserande, eskalerande press är en strategi.

Tesla köpte helt sonika ut alla fackmedlemmar. Prejudikatet är nu satt. Och EU har skickat 21+ sanktionspaket utan mätbar beteendeförändring (fast medierna hävdar envist motsatsen).

Det här är det oundvikliga resultatet när uppblåst moralisk överlägsenhet ersätter maktanalys. Man identifierar aldrig vad motparten faktiskt värderar eller ens säger, för det skulle ju kräva att man behandlade dem som en rationell aktör snarare än ett objekt för uppfostran och bestraffning.

Sverige och EU har under drygt ett decennium lärt världen att de är experter på att mästra. Och nybörjare på att vinna. Men, men, vi ser ju aldrig sånt här komma, och drar fel slutsatser kring vår egen oförmåga, så cirkusen lär nog fortsätta ytterligare en tid.
Citera
2026-08-13, 18:13
Medlem
Mullrets avatar
If metall blev plötdligt varse hur lite ett stort bolag som Tesla bryr sig om några politrucker i Stockholm.

Lo gör sig själv till åtlöje. Och nu blir det tufft förklara för medlemmarna varför facket betyder något öht.
Citera
2026-08-13, 18:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
If metall blev plötdligt varse hut lite ett stort bolag som Tesla bryr sig om några politrucker i Stockholm.

Lo gör sig själv till åtlöje. Och nu blir det tufft förklara för medlemmarna varför facket betyder något öht.

Facket behövs inte för a-kassan så nej, LO saknar existensberättigande efter det här monumentala nederlaget.
Citera
Medlem
Citat:

Jag kommer njuta när anställda på Tesla börjar klaga på något eller grinar för nått.
Då kan man låta dem grina för nu har de valt att inte vara kollektivanslutna och då blir det som det blir.

Men alltså måste man vara Nazist för att köpa och köra Tesla eller går det bra utan att vara Nazist?
Detta är långt ifrån över och jag är så glad över att köra Mercedes och BMW och inte en bil som symboliserar att man är Nazist och emot bra villkor för anställda...
Ja ja de kanske har bra avtal just nu men blir kul när de sparkar folk för ditten och datten eller kanske inte betalt in tjänstepension korrekt under säg 10 år, blir spännande att gå i pension då.

Jag ser fram emot fortsättningen och att INGEN kommer klaga på något när man är anställd av Tezla :-)
Citera
Medlem
Ajogens avatar
Nä jag tror det inte.

Om vi förlorar facken kommer vi stå försvarslösa mot arbetsgivaren. Det här är extremt dåliga nyheter.
Citera
2026-08-13, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon1111
Jag kommer njuta när anställda på Tesla börjar klaga på något eller grinar för nått.
Då kan man låta dem grina för nu har de valt att inte vara kollektivanslutna och då blir det som det blir.

Men alltså måste man vara Nazist för att köpa och köra Tesla eller går det bra utan att vara Nazist?
Detta är långt ifrån över och jag är så glad över att köra Mercedes och BMW och inte en bil som symboliserar att man är Nazist och emot bra villkor för anställda...
Ja ja de kanske har bra avtal just nu men blir kul när de sparkar folk för ditten och datten eller kanske inte betalt in tjänstepension korrekt under säg 10 år, blir spännande att gå i pension då.

Jag ser fram emot fortsättningen och att INGEN kommer klaga på något när man är anställd av Tezla :-)

Det finns fortfarande lagar och regelverk även utan LOmaffioso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in