2026-08-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Helsjukt.
Funkar säker bra så länge alla är nöjda. Men...

Hörde för något år sedan om ett åkeri som inte var kollektivanslutet.
Ägaren hade inte betalt in till deras tjänstepensioner i flera år.
Hade de varit kollektivanslutna hade det funnits en försäkring som gör att det betalas in ändå så de anställda får rätt pension.
Nu är de utan många år som tjänstepension skulle betalts in.

Jag är rätt blå politiskt men i sådana här frågor är jag rätt så röd.
Troligen för att jag kommer från en arbetarfamilj även om jag sedan jobbat som chef och har en blå politisk syn.

Detta är för jävligt.
Den som köper en Tesla har tagit ställning i saken.

Nej, det är just det som stört mig som fan under inte bara strejken utan andra saker mot Tesla där man ogillat just Elon Musk.

Köper man en bil köper man inte den efter politik. Hur många gör det? Inte jag i alla fall. Utan man går på hur den är att köra, vilka funktioner den har, vilken ekonomi den verkar ge med mera.

Den som köper bil efter politik är nog extremt få.

Minns när Elon gjorde något uttalande eller gets som kunde uppfattas som en hitlerhälsning fast det inte var avsikten. Då gick i alla fall en massa amerikanare ut och blev skogstokiga. Folk som annnars inte är kriminella var tydligen så upptagna av den här sakena tt de ville förstöra folks teslabilar. Folk som kanske har noll och inget med Elon Musk eller Tesla att göra utan bara äger en sådan bil.

Folk repade bilar till höger och vänster och det fortgår fortfarande, andra brände bilar eller slog sönder fönster eller punkterade däck.

De var alltså villiga att bli kriminella personer bara för att de inte gillar Elon Musk? Vad har dessa utsatta person gjort mer än att enligt dom köpt fel bilmärke?

Många har inte alls tagit ställning, man har bara köpt den bil man ville ha och orkar kanske inte med allt rabalder som andra tror är livets mittpunkt.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-08-13 kl. 22:45.
Citera
2026-08-13, 22:44
Medlem
Kommer aldrig förstå dessa ynglingar (och väl gubbar också) i tråden som identifierar sig med Musk och vill att företagsledningar ska ha fria händer. Höns som till varje pris ska ha in räven i hönsgården.
Citera
2026-08-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Har följt detta en del och många strejkare har återgått frivilligt. Speciellt när de tvingades vara strejkvakter hela dagarna. De ville tydligen bara strejka om de fick sitta hemma och rulla skinn.
Sen har facket tydligen nolltaxerat dem vilket ledde till mycket stort missnöje.
Att tesla skulle löst ut 80 personer tror jag inte en sekund på.

Småpengar för Tesla. Lite som en dålig dag bara, inte mer än så.
Citera
2026-08-13, 22:45
Medlem
Glödskals avatar
Är planen att köpa ut fackligt anslutna för evigt för att inte konflikten skall återupptas?
Citera
2026-08-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Djupt tragiskt att Metall böjde sig för herr Snusk och hans Tezla.
Va fan ska de göra då, när de inte längre har nån att strejka för? 😄
Citera
2026-08-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Brännvin, middagar, konferenser. Och lite jagande efter kjoltyg Facket i ett nötskal.
När facket var sådant, var de inte tandlösa.
Citera
2026-08-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Djupt tragiskt att Metall böjde sig för herr Snusk och hans Tezla.

Håller med men dom har kämpat länge. Är det typ 3 år dom hängt utanför Tesla?
Citera
2026-08-13, 22:57
Medlem
BorduriskOfficers avatar
En rejäl smäll mot sosseriet. Underbart!
Citera
2026-08-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det är kopplingen mellan ett visst fack och ett visst parti som är problemet.
Man har skapat otillbörliga lojaliteter, som till exempel
- att det där partiet genom det där fackförbundet under årtionden hade "beskattningsrätt" av en betydande del av svenska folket genom att man antingen tvångsanslöt medlemmar till det där partiet eller så tog förbundet in pengar som dom "skänkte" till det där partiet. Detta pågår även idag.
- Som motprestation införde och därefter uppdaterade det där partiet Sveriges lagar på sätt som försvårade eller förhindrade att andra än det där facket kunde organisera massan av arbetare. Ett sätt var att se till att det mest attraktiva facket hade att erbjuda, dvs A-kassan, bara kunde organiseras och styras av det där facket. Detta pågår även idag.
- Som motprestation lät det där facket sina administratörer, de som hanterade a-kassorna, arbeta som oavlönade valarbetare åt det där partiet. På medlemmarnas bekostnad, förstås. Detta pågår även idag.

Det är som med all annan korruption: Det som gynnar parterna missgynnar alla andra. I detta fall fackets medlemmar och det svenska folket.

Oberoende fackföreningar är däremot en bra sak, både för löntagarna och ofta också för arbetsgivarna. Man vet vem man skall prata med och när man slutit avtal så kan man vara ganska säker på att avtalet följs.

Väldigt väl skrivet. Du har verkligen fångat kärnan i problemet.
Citera
2026-08-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
En rejäl smäll mot sosseriet. Underbart!

Ja det är underbart. Jag är inte mot alla fack i grunden, men jag tycker att fack absolut ska vara politikskt obundna. Det ska ha noll och ingenting med något parti som helst att göra.

Jag menar man har ju hört en massa folk som blivit uteslutna ur facket för att de varit inblandade i SD. Alltså inte varit politiker utan haft någon mindre roll där. Då går det bra att bli av med folk för att de tillhör "fel parti"

Vad fan spelar det för roll vad folk röstar eller vad de engagerar sig i? Det är inte fackets uppgift att lägga sig i det. De ska vara politikskt obundna enligt mig.
Citera
2026-08-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Många tror att kollektivavtal är normen, men en väldigt stor del av Sveriges anställda arbetar på företag utan kollektivavtal.

Här är en lista med procentsatser MED kollektivavtal, sorterat på branch. Resten saknar då antagligen kollektivavtal. (Jag vet dock inte hur pålitliga siffrorna är).

Källa: https://kollega.se/fackligt/lista-branscherna-utan-kollektivavtal

Det innebär väl att ca 1/3 av alla Sveriges anställda har anställningar som SAKNAR kollektivavtal. Landet har inte gått under för det.
Men facket har nog en läxa att lära: Man kan inte bara hota och kräva att få bli förhandlingspartner. Man behöver visa motparten att det är en bra idé att teckna kollektivavtal. Inte bara säga: "Skriv på, eller vi dödar ditt företag!"
Så gör annars bara maffian.
Nä landet klarar sig, värre för dom som trott att det fanns inbetalda medel till pensionen men i efterhand upptäcker att arbetsgivaren stoppat dessa pengar i egen ficka
Citera
2026-08-13, 23:18
Medlem
Vore det inte bättre om facket går in och propagerar sin smörja om företagets anställda i framtiden får sämre löner, tjänstepension, semesterdagar, övertidsersättning, försäkringar osv än vad de anställda hade fått om de vore kollektivanställda. Nu försöker de sälja in sin modell som kan ge sämre deal då företaget skulle kunna välja att sänka förmånerna till lägsta möjliga enligt LO's pissiga avtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in