Citat:
Ursprungligen postat av
Seasons15
Varför tror de inte använder stekpannor i riktiga steakhous?! Jo på grund av temperaturen din jävla nolla!
För att nyansera det hela lite.
Det är mycket möjligt att de använder broilers delvis för att det ger bättre stekyta än stekpanna. Det låter jag vara osagt. Kanske är det så, och kanske inte. Jag tror inte det. Men det är hursomhelst inte det som är huvudanledningen till att stekhus gör så. Huvudanledningen är att det fungerar otroligt mycket smidigare i ett storkök när man ska skicka ut hundratals stekar varje dag. Det kräver mycket mindre arbete, blir mindre slabbigt och osigt och mycket lättare att få samma stekyta varje gång.
De fördelarna har man liten eller ingen nytta av i hemmet, och jag tycker det är rätt mysigt att stå där och ösa steken i stekpannan i lugn och ro medan jag sippar på en öl.
Det finns många fina restauranger som inte använder broilers som standard, för de är inga steak house som behöver skicka ut stek efter stek på ett löpande band, utan de skickar ut två-tre entrecote i timmen varvat med en massa andra rätter. Broilermetoden kanske har någon liten fördel för den enskilda steken, men det är i så fall rätt marginellt. Fördelarna av att fixa stekytan med en broiler kommer främst när du ska skicka ut en stek varannan minut i tre timmar.
I princip är svaret på "varför gör proffs si eller så" alltid "för att det ger mer pengar". Exakt hur det ger mer pengar kan variera. Att det ger högre kvalitet som kunden är beredd att betala mer för är absolut en anledning som förekommer. Men det kan precis lika gärna handla om simpel effektivisering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Vad tror du? Är det Fiffiniffi som är en idiot eller är det Seasons15 som är en lögnare?
Fascinerande att du inte kan föreställa dig att båda är sanna samtidigt. Schas. Jag är inte intresserad av något du har att säga.