2026-08-13, 13:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Självklart vill man inte ha de första fem mm

Första 5 mm? Du menar väl "insidan"?

Har du glömt bort din egen lögn?

Citat:
grå och seg!

Om du vill ha så lite "grått" som möjligt ska du såklart inte använda en biff som är kall i mitten eftersom MER värme då måste nå mitten från "de första 5 mm" och dessutom under längre tid. Det är ganska enkelt att förstå för de allra flesta

Korkade jävla apa
Citera
2026-08-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja så är det nog. Jag är sjuk i huvudet som inte förstår att en 40 mm tjock steks yttersta 5 mm ska kallas "insidan"

För det kan ju inte vara så enkelt som att du insåg att du hade fel och bestämde dig för att ljuga för att se bättre ut? Nä, så enkelt kan det ju inte vara

Sjävklart ska 5mm-1cm som jag skrev tidigare räknas som insidan, din utomordentligt dumma jävla sopa! Har du den biten grå och seg har du misslyckats totalt med en stek.

I vilken jävla white trash trailer camp parallellt universum kommer du ifrån ditt jävla skåp?!

Har du ingen som helst jävla heder eller ära i kroppen som inte bryr sig om insidan av köttet i en tråd sol handlar om att göra en bra stek???

Du ska fan hålla dig lååångt borta från kött överhuvudtaget och bara hålla käften, för du har ingen talan och noll trovärdighet.

Du är bara en trotsig svagbegåvad snorunge som bara vill tjafsa.

Du borde få en rejäl baknäve så det piper i örat.
Citera
2026-08-13, 13:34
Medlem
Citat:
Inte panna. Där får du väl bara några hundra grader.

Tror de har plasma likt broiler, men med mer effekt i restaurangerna/steakhousen jag pratar om.
Ah, jo jag misstänkte att det var någon sådant, alternativt att du hade förväxlat F och C eller något.

Citat:
Jag kan inte förklara för en som inte förstår. Du har uppenbarligen för låg IQ och samtidigt lider av Dunning Kruger-effekten.
Bry dig inte om idioten. Hen är bara ute efter att plocka billiga gotchas och kan tjata i ett halvår om man sagt något fel, och säger man "fel av mig, jag menade ..." så blir det "HAHAHAHA, jävla bortförklaringar, det menade du inte alls!!!". Ignorera totalt är mitt tips.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-13 kl. 13:37.
Citera
2026-08-13, 13:37
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Sjävklart ska 5mm-1cm som jag skrev tidigare räknas som insidan

Stopp. Du skrev de yttersta 5 mm minus den tunna yttersta skorpan. Minns du? Ska vi kolla historiken?

Citat:
Har du den biten grå och seg har du misslyckats totalt med en stek.

Japp. Men det är LÄTTARE att lyckas få yttersta centimetern bra med en rumstempererad stek av anledningar som går att hänföra till grundläggande fysik och som jag förklarat flertalet gånger. Minns du? Ska vi kolla historiken? Behöver du få det förklarat igen?

I vilken jävla white trash trailer camp parallellt universum kommer du ifrån ditt jävla skåp?!

Citat:
Har du ingen som helst jävla heder eller ära i kroppen som inte bryr sig om insidan av köttet i en tråd sol handlar om att göra en bra stek???

Svårt att säga om du kör med en halmgubbe eller utvecklingsstörd, med tanke på att du både är korkad och en patologisk lögnare. Citera mig gärna där jag säger att den yttersta centimetern inte spelar någon, ditt lögnaktiga lilla luder

Prediction: Du kommer inte ens försöka citera.

Citat:
Du borde få en rejäl baknäve så det piper i örat.

Har du en aning om hur patetiskt det är prata på nätet om hur man vill slå någon?
Citera
2026-08-13, 13:38
Medlem
Citat:
Nej. En stekpanna ska inte vara "extremt varm". Den ska bara vara het.

I en broiler ja. Inte en stekpanna, som du påstod. Luft och strålning leder värme betydligt sämre än direktkontakt med metall, förstår du. Jävla apa

Nej det blir inte "genomkokt" (KOKNING ÄR FYSISK PROCESS DÄR VATTEN FÖRÅNGAS PGA UPPVÄRMNING TILL KOKPUNKTEN PÅ 100 GRADER). Det blir överstekt/överkört, såvida du inte gillar well done. DET HAR INGENTING MED SAKEN ATT GÖRA. Om man jag tillagar en rumstemperad så att slutresultatet blir ett vackert rosa inre på 55 grader så är det ingenting som är "sönderkokat" eller "genomkokt" eller vilka utvecklingsstörda termer du nu vill använda. Att nå en perfekt tillagad stek med 55 graders inre är LÄTTARE med en rumstempererad stek, av anledningar som jag redan förklarat. Att ditt luder till morsa blev påsatt av en utvecklingsstörd postgubbe och sedan sket ut ett iq-befriat missfoster som du som inte kan förstå de enklaste saker är inte mitt fel

Ditt utomordentligt korkade jävla horbarn. Har man inte tillgång till grill eller plasma så så ska stekpannan vara så varm det går. Men stekpannor kan inte bli ideellt varma i ett vanligt hemmakök.

Varför tror de inte använder stekpannor i riktiga steakhous?! Jo på grund av temperaturen din jävla nolla!

Du är inte det minsta intresserad av ett ”fint rosa inte” eftersom du inte bryr dig om 5mm-1cm in i köttet är grått och segt (överkokt). Vi pratar alltså om att uppemot halva ditt kött potentiellt är helt gått och segt. ”Men så länge insidan är 55 så är det bra”

Du ska fan inte syssla med detta överhuvudtaget och än mindre ge andra tips.

Och jo man kallar det forfarande övetkokt eller överstekt eftersom det har med köttets proteiner att göra och inte kokande vatten. Men du är för dum för att förstå.
Citera
2026-08-13, 13:40
Medlem
Citat:
Första 5 mm? Du menar väl "insidan"?

Har du glömt bort din egen lögn?

Om du vill ha så lite "grått" som möjligt ska du såklart inte använda en biff som är kall i mitten eftersom MER värme då måste nå mitten från "de första 5 mm" och dessutom under längre tid. Det är ganska enkelt att förstå för de allra flesta

Korkade jävla apa

Ja först- 5 mm!!!!!! DET ÄR INSIDAN DIN KORKADE JÄVLA HORA!!!

Vad är det du inte förstår?! Jag skrev 5mm til 1 cm. Bryr du dig inte om det så har du ingeting med kött att göra.

Du hade fått spaltet på 14 minuter om du jobbade i ett kök!
Citera
2026-08-13, 13:41
Medlem
knug87s avatar
Allt handlar om slutresultatet och det är lite elitism inblandat men finns också en anledning till det

Tjock köttbit, rumstemp är att föredra då maillard-effekten blir bättre när pannan inte kyls ner direkt

Stekpannor kyls ner mycket mer än man kan tro av kallt kött! har för mig kring 30 grader på kylskåpskallt kött, nånstans där iaf när vi kollade och det gör mer skillnad än man tror

Smashburgare är i viss mån bättre att ha kyld tycker jag då innertempen inte skenar på samma sätt! Det tar sin specifika tid att få uppnådd yta! Rumstempererat så riskerar det att bli torrt, kallt så är den risken mindre och slutresultatet blir saftigare då du pressar in ytan på färsen oavsett varm/kall så du vill undvika att den går för hårt

Personligen skiter jag i vilket när det kommer till tjockare köttbitar, det går att uppnå önskat resultat oavsett! Det är bara stekytan som påverkas och den har du tid att få ordning på oavsett! Sålänge fukten på utsidan är borttorkat så är det lugnt
Citera
2026-08-13, 13:48
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ditt utomordentligt korkade jävla horbarn. Har man inte tillgång till grill eller plasma så så ska stekpannan vara så varm det går.

Nej, nej, nej

Metall leder värme alldeles för bra för att det ska var en bra idé

Citat:
Men stekpannor kan inte bli ideellt varma i ett vanligt hemmakök.

Jo.

2 frågor:
1) Hur varm är den "ideala" (ideellt betyder något annat, retard) stekpannan?
2) Om man kunde värma en stekpanna till 1000 grader i köket, hade det varit en bra idé att göra ut stekperspektiv?

Citat:
Du är inte det minsta intresserad av ett ”fint rosa inte” eftersom du inte bryr dig om 5mm-1cm in i köttet är grått och segt (överkokt).

Som sagt, citera mig där jag säger att yttersta centimetern inte spelar någon roll. TVÄRTOM har jag hela tiden sagt att det är lättast att få till yttersta centimetern med en rumstempererad stek. Din falska råtta, du ljuger helt obehindrat

Citat:
Och jo man kallar det forfarande övetkokt eller överstekt

Ingen säger att en köttbit i panna är "överkokt", retard. Du tänker på engelskans "overcooked". Det fungerar inte på svenska med saker som inte kokats. You're welcome.

En köttbit är överstekt eller överkörd eller liknande. Aldrig "överkokt". Basta.
Citera
2026-08-13, 13:53
Medlem
Citat:
Stopp. Du skrev de yttersta 5 mm minus den tunna yttersta skorpan. Minns du? Ska vi kolla historiken?

Japp. Men det är LÄTTARE att lyckas få yttersta centimetern bra med en rumstempererad stek av anledningar som går att hänföra till grundläggande fysik och som jag förklarat flertalet gånger. Minns du? Ska vi kolla historiken? Behöver du få det förklarat igen?

Svårt att säga om du kör med en halmgubbe eller utvecklingsstörd, med tanke på att du både är korkad och en patologisk lögnare. Citera mig gärna där jag säger att den yttersta centimetern inte spelar någon, ditt lögnaktiga lilla luder

Prediction: Du kommer inte ens försöka citera.

Har du en aning om hur patetiskt det är prata på nätet om hur man vill slå någon?

Du kan ju inte ens ta in information! Blanda inte in ytan. Dem ska vara så tunn som möjligt men ändå med en crust, därav värmen.

Ingen orkar lyssna på ditt ointelligenta svammel längre. Dra från tråden din jävla sopa!
Citera
2026-08-13, 13:54
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja först- 5 mm!!!!!! DET ÄR INSIDAN DIN KORKADE JÄVLA HORA!!!

Så varför försökte du nyss säga att det var biten mellan 5-10 mm? Försökte kanske backa lite från något som du visste var fel?

Men fint, då vet vi att de YTTERSTA 5 mm på en fet jävla 70 mm tjock filet mignon ska kallas "insidan", enligt de bästa kockarna på planeten

WOW

Citat:
Vad är det du inte förstår?! Jag skrev 5mm til 1 cm.

Du verkar ha svårt att bestämma dig för om 0-5 mm eller 5-10 mm ska kallas "insidan". Vänligen bestäm dig

Kanske allting inom de typ yttersta 10 atomerna helt enkelt ska kallas "insidan enligt dig?"

Kan vi försöka återgå till ämnet lite nu?
Kan du förklara vilken fysik du använder som gör att dina yttersta 5 mm ("insidan" ) blir mindre gråa och sega trots att du med din kalla stek måste transportera MER VÄRME UNDER LÄNGRE TID för att få den perfekt rosa i mitten?

Jag är så nyfiken så jag spricker.
Citera
2026-08-13, 13:58
Medlem
Citat:
Så varför försökte du nyss säga att det var biten mellan 5-10 mm? Försökte kanske backa lite från något som du visste var fel?

Men fint, då vet vi att de YTTERSTA 5 mm på en fet jävla 70 mm tjock filet mignon ska kallas "insidan", enligt de bästa kockarna på planeten

WOW

Du verkar ha svårt att bestämma dig för om 0-5 mm eller 5-10 mm ska kallas "insidan". Vänligen bestäm dig

Kanske allting inom de typ yttersta 10 atomerna helt enkelt ska kallas "insidan enligt dig?"

Kan vi försöka återgå till ämnet lite nu?
Kan du förklara vilken fysik du använder som gör att dina yttersta 5 mm ("insidan" ) blir mindre gråa och sega trots att du med din kalla stek måste transportera MER VÄRME UNDER LÄNGRE TID för att få den perfekt rosa i mitten?

Jag är så nyfiken så jag spricker.

Man tillagar inte inte köttet på insidan med stekpannan, det görs eventuelt i ugn beroende på hur man vill ha köttet. Stekning är för ytan.

Det blir aldrig bra annars.

Men du fattar inte det här eller är speciellt intresserad av att få det bra, så allt ditt käbbel är poänglöst.

Du är för dum för att förstå helt enkelt.
Citera
2026-08-13, 13:59
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knug87
Allt handlar om slutresultatet och det är lite elitism inblandat men finns också en anledning till det

Tjock köttbit, rumstemp är att föredra då maillard-effekten blir bättre när pannan inte kyls ner direkt

Korrekt. Ju tjockare köttbit desto viktigare med starttemperatur. Ganska basic.

Citat:
Stekpannor kyls ner mycket mer än man kan tro av kallt kött! har för mig kring 30 grader på kylskåpskallt kött, nånstans där iaf när vi kollade och det gör mer skillnad än man tror

Korrekt. Man tvingas balansera med mer värme från spis och det blir krångligare att tillaga. Självklart går det fortfarande att få det jättebra, men det blir svårare.

Citat:
Smashburgare är i viss mån bättre att ha kyld tycker jag då innertempen inte skenar på samma sätt! Det tar sin specifika tid att få uppnådd yta! Rumstempererat så riskerar det att bli torrt, kallt så är den risken mindre och slutresultatet blir saftigare då du pressar in ytan på färsen oavsett varm/kall så du vill undvika att den går för hårt

Ja, burgare är inte lika känsligt. Och burgare är generellt mer genomstekta än en köttbit.

Citat:
Personligen skiter jag i vilket när det kommer till tjockare köttbitar, det går att uppnå önskat resultat oavsett!

Pretty much. Vet jag på förhand att jag ska steka kött tar jag ut den 1 h innan. Vet jag inte kör jag kallt och får krångla lite men det blir fortfarande bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in