2026-08-12, 10:08
Medlem
Melange5738s avatar
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?
Citera
2026-08-12, 10:19
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Testa och släng ner en kall köttbit vs en rumstempererad köttbit så kommer du se skillnad. Den kalla kommer kyla ner stekpannan vilken den andra inte kommer. Den kommer kokas innan den blir stekt
Citera
2026-08-12, 10:25
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Testa och släng ner en kall köttbit vs en rumstempererad köttbit så kommer du se skillnad. Den kalla kommer kyla ner stekpannan vilken den andra inte kommer. Den kommer kokas innan den blir stekt

Jag skriver just att jag inte märker någon som helst skillnad eftersom jag inte lägger ner köttbiten i en kall stekpanna, jag lägger i den i en varm stekpanna. Det där med "kokas innan den blir stekt" är ju rent fånigt om det rör sig om en skillnad mellan max 15 grader, jag fattar inte ens vad du menar.
Citera
2026-08-12, 10:31
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skriver just att jag inte märker någon som helst skillnad eftersom jag inte lägger ner köttbiten i en kall stekpanna, jag lägger i den i en varm stekpanna. Det där med "kokas innan den blir stekt" är ju rent fånigt om det rör sig om en skillnad mellan max 15 grader, jag fattar inte ens vad du menar.
Du kanske som jag har en rejäl stekpanna och då är skillnaden kanske inte märkbar.

Har man en tunn liten stackare med någon fancy beläggning på kanske effekten blir mer påtaglig, men då har man ändå värre problem i min mening.
Citera
2026-08-12, 10:33
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Finns väl ingen som lägger ner en köttbit i en kall stekpanna
Utan pannan är varm och du slänger ner en kall köttbit vilket kommer sänka temperaturen i stekpannan
Citera
2026-08-12, 10:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du kanske som jag har en rejäl stekpanna och då är skillnaden kanske inte märkbar.

Har man en tunn liten stackare med någon fancy beläggning på kanske effekten blir mer påtaglig, men då har man ändå värre problem i min mening.

Men motivera varför. Vad har du för värme i stekpannan, mäter du det varje gång du steker? De typiska temperaturerna man steker kött i brukar vara 200-250C. Det är alltså 50 graders skillnad mellan de olika temperaturerna folk steker kött i. Jämfört med max 15 graders skillnad mellan den inre delen av köttet och den yttre.
Citera
2026-08-12, 10:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Utan pannan är varm och du slänger ner en kall köttbit vilket kommer sänka temperaturen i stekpannan

Men vad är det för stekpanna du använder som har mindre värmeenergi än en köttbit?
Senast redigerad av Melange5738 2026-08-12 kl. 10:47.
Citera
2026-08-12, 10:41
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ja, om du har en tunn stekpanna .
Citera
2026-08-12, 10:42
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Men motivera varför. Vad har du för värme i stekpannan, mäter du det varje gång du steker? De typiska temperaturerna man steker kött i brukar vara 200-250C. Det är alltså 50 graders skillnad mellan de olika temperaturerna folk steker kött i. Jämfört med max 15 graders skillnad mellan den inre delen av köttet och den yttre.
Du kommer att få en temperatursänkning i pannan när du lägger i köttet, det är fysik. Hur dramatisk denna sänkning blir beror på hur massiv den varma pannan är, hur stor köttbiten är samt köttets temperatur.

För Svensson spelar det där nog inte så stor roll, om pannan inte är väldigt klen som sagt, men en duktig kock lägger säkert märke till finliret.
Citera
2026-08-12, 10:44
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Men vad är det för stekpanna du använder som har mindre lägesenergi än en köttbit?

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Ja, om du har en tunn stekpanna .
Konstigt att kockar som har jobbat som kock i över 30 år säger samma sak. Men ja vi är ju flashback där alla är experter och vet mer än kockar som jobbat med just mat i över 30 år.

Finns det fler områden ni är bättre vetande än nån som arbetet med det mer än 40 år?
Citera
2026-08-12, 10:44
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Du kommer att få en temperatursänkning i pannan när du lägger i köttet, det är fysik. Hur dramatisk denna sänkning blir beror på hur massiv den varma pannan är, hur stor köttbiten är samt köttets temperatur.

För Svensson spelar det där nog inte så stor roll, om pannan inte är väldigt klen som sagt, men en duktig kock lägger säkert märke till finliret.

Men rent fysiskt så får du ju en temperatursänkning i pannan även om du lägger i en rumstempererad köttbit så det är ju inget argument i sig.
Citera
2026-08-12, 10:46
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Men rent fysiskt så får du ju en temperatursänkning i pannan även om du lägger i en rumstempererad köttbit så det är ju inget argument i sig.
Släng i ett par kilo djupfryst kött då om du tror att köttets temperatur är oväsentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in