2026-08-13, 14:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Du kan inte värma upp din stekpanna i ett normalt kök mer än 250-300 grader pga överhettningsskydd.

Och 300 grader är alldeles för varmt att steka i. Jag förstår inte vad det är som är så förvirrande med det?

Citat:
Men allt över det kommer förkolna köttet.

Så allting över överhettningsskyddet förkolnar köttbiten? Men du skrev ju alldeles nyss att ett hemmakök inte kan få pannan varm nog?

Minns du? Ska vi kolla historiken?

Du hittar verkligen allt eftersom, inte sant?

Så hur varm är den ideala stekpannan? Det är tredje gången jag frågar nu
Citera
2026-08-13, 14:39
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej jag skrev 5-10 mm från start, bara att kolla i tråden. Det var ett skrivleif som jag ändrade.

Skyll inte på Leif, thank you very much.

Om du ändrade det i efterhand så skrev du det inte från start. Per fucking definition.

Är det så jävla svårt att bara erkänna att du hade fel? Såg du mig ljuga om min kyltemperatur? Det är ett anonymt forum, ändå är folk så extremt jävla stolta och vägrar erkänna fel. Helt jävla otroligt.

Men nu löser vi det en gång för alla. Vi gör såhär: Vi föreställer oss en 40 mm tjock köttbit så får du en gång för alla döpa de olika djupen enligt följande och så kör vi på det, blir det bra?

Yttersta yttersta lagret= ?
0-5 mm = ?
6-10 mm = ?
11-15 mm = ?
16-20 mm = ?
Citera
2026-08-13, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och 300 grader är alldeles för varmt att steka i. Jag förstår inte vad det är som är så förvirrande med det?

Så allting över överhettningsskyddet förkolnar köttbiten? Men du skrev ju alldeles nyss att ett hemmakök inte kan få pannan varm nog?

Minns du? Ska vi kolla historiken?

Du hittar verkligen allt eftersom, inte sant?

Så hur varm är den ideala stekpannan? Det är tredje gången jag frågar nu

Ja korrekt, extrem strålningsvärme (800 °C grill/Sear Station) är effektivare än en panna eftersom den förångar ytfukt omedelbart. För att Maillard-rektionen (ytbryningen) ska starta måste allt vatten på köttets yta koka bort. En extrem värmekälla förångar fukten blixtsnabbt utan att pannan kyls ner av köttet.

Med extrem strålningsvärme bryns mikroskopiska lager av ytan på bara några sekunder. Värmen hinner inte ledas in i köttet via direktkontakt, vilket bevarar mitten och hela det inre köttet helt rosa.

Det här kan du ingeting om, men kommer forsätta försöka tjafsa emot, för att du har uppenbara mentala problem.

Du är extremt benägen att ”få rätt ” hela tiden oavsett hur motbevisad du blir. Du kommentera och citerar exakt varenda ord bokstav. Det är mycket viktigt för ditt ego.

Du har helt uppenbart ett extremt dåligt självförtroende och mycket svag självbild. Det lyser verkligen igenom.

Du borde helt seriöst ta tag i det på allvar.
Citera
2026-08-13, 14:41
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej jag skrev 5-10 mm från start, bara att kolla i tråden.

"Ja först- 5 mm!!!!!! DET ÄR INSIDAN DIN KORKADE JÄVLA HORA!!!"

Jävla Leif, antar jag.
Citera
2026-08-13, 14:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja korrekt, extrem strålningsvärme (800 °C grill/Sear Station) är effektivare än en panna

Goddag, yxskaft. Har jag frågat vad som är effektivast?

Citat:
Med extrem strålningsvärme bryns mikroskopiska lager av ytan på bara några sekunder. Värmen hinner inte ledas in i köttet via direktkontakt, vilket bevarar mitten och hela det inre köttet helt rosa.

Det här kan du ingeting om, men kommer forsätta försöka tjafsa emot, för att du har uppenbara mentala problem.

Du är extremt benägen att ”få rätt ” hela tiden oavsett hur motbevisad du blir. Du kommentera och citerar exakt varenda ord bokstav. Det är mycket viktigt för ditt ego.

Du har helt uppenbart ett extremt dåligt självförtroende och mycket svag självbild. Det lyser verkligen igenom.

Du borde helt seriöst ta tag i det på allvar.

Bla bla bla, derp, derr.

Försök fokusera:
HUR VARM ÄR DEN IDEALA STEKPANNAN?
Citera
2026-08-13, 14:50
Medlem
Citat:
"Ja först- 5 mm!!!!!! DET ÄR INSIDAN DIN KORKADE JÄVLA HORA!!!"

Jävla Leif, antar jag.

Alltså du blandar ihop saker nu. Ja, 5 mm in är forfarande insidan av köttet. Ä Jag har aldrig påstått att ytan, alltså crusten är 5 mm tjock. Den ska vara så tunn som möjligt. 5 mm är ett totalt misslyckande, även 3 mm som jag även påpekade.

Jag skrev ju bara 5-10 för att påpeka att det är insidan.

Om du tar en normaltjock stek, låt säga 40mm tjock som du själv använde som exempel, och mäter 5 mm in på varje sida. Sen visualiserar du att den biten på totalt 1 cm är helt grå och seg.

Hur kan man vid sina sinnes fulla bruk inte kalla det för ett misslyckande? Eller hur fan ska du ha det?

Du blandat ihop
Citera
2026-08-13, 14:53
Medlem
Citat:
Goddag, yxskaft. Har jag frågat vad som är effektivast?

Bla bla bla, derp, derr.

Försök fokusera:
HUR VARM ÄR DEN IDEALA STEKPANNAN?

Så varm det går såklart, 300 grader ca skulle vara den ideala stekpannan om man inte har alternativ. Men att steka i en stekpanna är som sagt inte ideellt, långt ifrån. Det blir aldrig 100 % bra med en stekpanna.

Ska jag förklara på ett annat sätt för att du ska förstå?
Citera
2026-08-13, 14:54
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Alltså du blandar ihop saker nu. Ja, 5 mm in är forfarande insidan av köttet.

Ä Jag har aldrig påstått att ytan, alltså crusten är 5 mm tjock. Den ska vara så tunn som möjligt. 5 mm är ett totalt misslyckande, även 3 mm som jag även påpekade.

Jag skrev ju bara 5-10 för att påpeka att det är insidan.

Det är verkligen inte lätt att hänga med i dina svängningar.

Citat:
Om du tar en normaltjock stek, låt säga 40mm tjock

Ja, låt oss. Benämn de olika delarna är du snäll:

Yttersta yttersta lagret= ?
0-5 mm = ?
6-10 mm = ?
11-15 mm = ?
16-20 mm = ?

Citat:
totalt 1 cm är helt grå och seg.

Hur kan man vid sina sinnes fulla bruk inte kalla det för ett misslyckande?

Jag kan återigen be dig citera mig där du föreställer dig att jag säger det, men det börjar bli tydligt att du inte har avsikt att backa upp ett enda ord du skriver
Citera
2026-08-13, 15:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ah, jo jag misstänkte att det var någon sådant, alternativt att du hade förväxlat F och C eller något.

Bry dig inte om idioten. Hen är bara ute efter att plocka billiga gotchas och kan tjata i ett halvår om man sagt något fel, och säger man "fel av mig, jag menade ..." så blir det "HAHAHAHA, jävla bortförklaringar, det menade du inte alls!!!". Ignorera totalt är mitt tips.

Du kanske kan hjälpa "idiotiska" lilla mig att förstå hur den sanningstalande hjälten Seasons15:s olika påståenden hänger ihop, eftersom han nu smitit iväg med svansen mellan benen:

1) "Hemmakök är inte varmt nog, bara 300 grader"
2) "Allt över 300 grader förkolnar köttbiten"
3) "Den ideala stekpannan är cirka 300 grader"

Vad tror du? Är det Fiffiniffi som är en idiot eller är det Seasons15 som är en lögnare?
Citera
2026-08-13, 15:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du kanske kan hjälpa "idiotiska" lilla mig att förstå hur den sanningstalande hjälten Seasons15:s olika påståenden hänger ihop, eftersom han nu smitit iväg med svansen mellan benen:

1) "Hemmakök är inte varmt nog, bara 300 grader"
2) "Allt över 300 grader förkolnar köttbiten"
3) "Den ideala stekpannan är cirka 300 grader"

Vad tror du? Är det Fiffiniffi som är en idiot eller är det Seasons15 som är en lögnare?
Nej, köttet förkolnar inte, mer om än du har på det länge.

Det är som man i kemin kokade vatten i en pappersbullform, som man kunde koka vattnet med en bunsenbrännare.

Eller om man grillar en 4-5cm T-benstek, och sen kör den i 7-9min på en sidan utan och vända, och är helt perfekt.
Och där är det garanterat högre temp.

Vet när jag grilla detta med ett gäng jobbar kompisar, och jag skulle ha grillhjälp, och sade vänd inte innan den tiden, och han sade det blir ju svart då, och jag sade nej.
Han gjorde som jag, och sen sade det trodde jag aldrig, trodde det skulle vara kolsvart.

Och exakt samma är det här, men sure, tid nog så blir det för kolnat, men då berättar du bara att du inte kan laga mat.
Citera
2026-08-13, 16:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du är helt otrolig. Man brukar säga "never change" till speciella personer. I ditt fall vill jag trots allt att du förändras omedelbart och mycket.
Dock kan kött stekas i mycket höga temperaturer och inte alls förkolnas.
Och inser du kanske fattat det nu, och eftersom du inbillar dig prata om mig är ett argument
Och när det är inget annat än ett ad hominem

Och utan veta vad som verkligen sker, så handlar det väl om vattnet vägrar köttet brännas, då vattnet har sin temperatur och hindrar värmen delvis.
Visste du inte om detta, eller varför tror du min person ändrar att hög värme inte förkolnar, eller ja, om man nu inte kör för länge.

Verkar som fakta är inte riktigt din sak.
Citera
2026-08-13, 16:45
Medlem
avulsions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?
Vet du vad... Du är inte tvingad att följa goda matlagningsråd - ta dem med en nypa salt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in