2026-08-12, 11:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du resonerar som att du vore utvecklingsstörd. Vad i hela friden har temperaturskillnaden gentemot den "totala värmen som är i pannan" med nånting att göra

En köttbit som är rumsvarm rakt igenom blir helt enkelt bättre tillagad. Pannan tappar mindre värme och du tappar mindre vätska från köttbiten innan den blir varm nog i mitten. Enkelt.

Lär dig laga mat, retard.

Lustigt att du inte kan låta bli att använda personangrepp när jag precis förklarat hur efterblivet det är att resonera så som du gör. "Pannan tappar mindre värme", OK men hur mycket energi i jämförelse med hur mycket energi du tillför och under hur lång tid? Tänkte du ens på det innan du slängde ur dig "utvecklingsstörd" och "retard"? Hur mycket energi har du i stekpannan innan du lägger ner köttbiten i den? Vilken temperatur använder du när du steker?
Citera
2026-08-12, 11:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi snackade inte djupfryst kött

Varför tror du det blir skillnad på fryst kött?

Citat:
utan från kylen, d.v.s 15 graders skillnad.

Beror på vilka temperaturer du har. Ett kylskåp ska helst vara 4 grader. Har du 19 grader hemma? De flesta har mer än så. Speciellt på sommaren.

Är det någon speciell anledning till att du försöker få till en så låg temperaturskillnad som det bara går till ditt argument? Du kanske börjat inse att du har fel?
Citera
2026-08-12, 11:33
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Lustigt att du inte kan låta bli att använda personangrepp

Det är svårt när du beter dig som en utvecklingsstörd.

Citat:
"Pannan tappar mindre värme", OK men hur mycket energi i jämförelse med hur mycket energi du tillför och under hur lång tid? Tänkte du ens på det innan du slängde ur dig "utvecklingsstörd" och "retard"? Hur mycket energi har du i stekpannan innan du lägger ner köttbiten i den? Vilken temperatur använder du när du steker?

Hur långt är ett snöre?
Citera
2026-08-12, 11:33
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Men motivera varför. Vad har du för värme i stekpannan, mäter du det varje gång du steker? De typiska temperaturerna man steker kött i brukar vara 200-250C. Det är alltså 50 graders skillnad mellan de olika temperaturerna folk steker kött i. Jämfört med max 15 graders skillnad mellan den inre delen av köttet och den yttre.
Du har nog helt rätt.
Brukar inte kockarna också säga att man ska ha riktigt het panna när man lägger ner köttet för att "bränna" en stekyta runt om och när man är klar med det så kan man sänka temperaturen något.
Avsikten med att "bränna en yta" är att hålla kvar så mycket vätska som möjligt i köttet så att det inte bara blir en tunn torr köttbit när det är genomstekt.
Har också hört att man inte ska ha mer kött i pannan än att det täcker ca 1/3 av pannans botten när man "bränner yta". Även detta för att man inte ska hålla på och koka ur vätska. Vilket sker om pannan inte är tillräckligt het.
Citera
2026-08-12, 11:36
Medlem
Balisers avatar
Jag brukar tina köttet först i alla fall.
Citera
2026-08-12, 11:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Varför tror du det blir skillnad på fryst kött?

För att det är en annan fysisk form med andra egenskaper.

Citat:
Beror på vilka temperaturer du har. Ett kylskåp ska helst vara 4 grader. Har du 19 grader hemma? De flesta har mer än så. Speciellt på sommaren.

Och hur varm är din stekpanna när du steker? Har du ens kollat det någon gång?
Citera
2026-08-12, 11:37
Medlem
Branschorganisationen Svenskt Kött skriver såhär;

Citat:
Varför ska man ta köttet ur kylen innan tillagning?
Om köttet får ligga i rumstemperatur en stund innan tillagning, cirka 15–20 minuter, får du en bättre stekyta och maillardeffekt. För mindre köttbitar är det lättare att få till önskad stekgrad om köttbiten är rumstempererad när du börjar stekningen

https://svensktkott.se/aktuellt/hur-tillagar-man-kott/

De lär nog veta vad de pratar om.
Citera
2026-08-12, 11:37
Avslutad
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

I ett proffesionellt kök steker man alltid portionat kött från kylskåpskallt.
Helt enkelt för att det är lättare att kontrollera stekgrader på det viset.
Citera
2026-08-12, 11:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det jag skriver är att jag har testat och jag märker ingen skillnad för jag vet hur man lagar mat. Det jag efterfrågar är att du gjort ett blindtest innan du skriver att du vet skillnaden så det inte är ditt psyke som påverkar.
Ja men då saknar du smaklökar och känsla för mat och kan lugnt fortsätta med köpta köttbullar och makaroner. Det är inget fel med det, smakar ju "mat".
Citera
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Lustigt att du inte kan låta bli att använda personangrepp när jag precis förklarat hur efterblivet det är att resonera så som du gör. "Pannan tappar mindre värme", OK men hur mycket energi i jämförelse med hur mycket energi du tillför och under hur lång tid? Tänkte du ens på det innan du slängde ur dig "utvecklingsstörd" och "retard"? Hur mycket energi har du i stekpannan innan du lägger ner köttbiten i den? Vilken temperatur använder du när du steker?
Många människor tål inte att få sin verklighetsuppfattning störd. Då blir de arga och måste genast vända allt mot budbäraren. Den marginella möjligt fördelaktiga skillnaden med något varmare kött ska också vägas mot den hygieniska biten. Det sker biologisk påväxt på kött så fort det lämnar kylskåpskylan.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Har också hört att man inte ska ha mer kött i pannan än att det täcker ca 1/3 av pannans botten när man "bränner yta". Även detta för att man inte ska hålla på och koka ur vätska. Vilket sker om pannan inte är tillräckligt het.

Det beror lite på vad du har för panna, det är en tumregel men jag skulle väl säga max 2/3 om du har en tjockbottnad med låga kanter och ju tunnare botten och högre kanter ju mindre stekyta ska du använda.
Citera
2026-08-12, 11:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja men då saknar du smaklökar och känsla för mat och kan lugnt fortsätta med köpta köttbullar och makaroner. Det är inget fel med det, smakar ju "mat".

Har du gjort ett blindtest ja eller nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in