2026-08-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tänker ni kring detta? Tänker ni sluta snusa för att öka chanserna att få barn?

https://www.sverigesradio.se/artikel/fertilitetslakaren-snus-kan-paverka-chansen-att-fa-barn

https://www.sverigesradio.se/artikel/manlig-infertilitet-vanligt-vid-barnloshet-i-skane

Det är ju intressant information får man väl säga när det är fastställt sen tidigare att nikotin frigör testosteron.
Citera
2026-08-12, 20:45
Medlem
Jag tänker att det som vanligt hittas på allt möjligt om folk som röker, snusar eller dricker för vi ska hålla oss undan sånt
Citera
2026-08-12, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ja, det är ju självklart. Alla nya cancerformer och plötsliga hjärtstopp, blodproppar, strokes hos 14 åringar har ju ALLTID varit vanligt. Man kan inte ens googla vissa saker utan att svaret blir... Det finns inga samband med den ökade förekomsten av coloncancer och covidvaccinet.... Fastän frågan inte var ställd för att få just detta svar..? Lustigt. Som att folket fortfarande sover.

Det kemiska snuset är dock mycket starkare med sin kemiskt framställda nikotin. Men jag tror som du. Vaccinet är väl en större orsak till många åkommor i dag.

Håller med om vaccinet, sen är jag skeptisk till det nya vita snuset.
Citera
2026-08-12, 20:53
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tänker ni kring detta? Tänker ni sluta snusa för att öka chanserna att få barn?

https://www.sverigesradio.se/artikel/fertilitetslakaren-snus-kan-paverka-chansen-att-fa-barn

https://www.sverigesradio.se/artikel/manlig-infertilitet-vanligt-vid-barnloshet-i-skane
Hönan eller ägget?
Citera
2026-08-12, 21:46
Medlem
Har ni tänkt på att vetenskapen ofta vill skylla allt på rökning, droger och alkohol? För att det kanske är enklaste vägen ut?
Spermier ska ha ett hölje med hyaluronsyra som tränger in i kvinnans ägg i vanliga fall, men stressen alla upplever i världen gör att det nog minskar.
Kvinnans ägg ska dessutom vara fruktbara, men stressen får inte alltid äggen att utvecklas.
Jag skyller allting på Stress.
Citera
2026-08-12, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om det nu stämmer så måste forskarna förklara varför det inte får genomslag på folkhälsan ?

tex.

Europas högsta fertilitet hittar vi i Bulgarien.

I Bulgarien hittar vi även det land i EU där flest brukar nikotin. 40 % av befolkningen över 15
år röker.

Så statistiken visar tvärt om:
Länder med låg fertilitet har väldigt få brukare av nikotin.

Ofta finns det andra faktorer som inte redovisas. Till ex. snusdräglandet - kan vara avtändande på kvinnor - så det blir färre intima kontakter.
Eller det är en viss klientel som snusar - en klientel som inte är intresserade av barnalstring, till ex.
Eller kanske en klientel som är försiktigare?
Det finns många tänkbara sido-faktorer som kan ha samma verkan på barnalstrandet
Citera
2026-08-12, 23:48
Medlem
LittleFishs avatar
Vet man om det korrelerar med att snusare också antagligen statistiskt sätt dricker mer alkohol och tränar mindre också? Kan man säga att just enbart snuset är orsaken?
Citera
2026-08-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Tråden handlar om uppgiften att snusande mäns fertilitet påverkas. Men jag förstår att allt du hade att säga var att covidvaccinet är den verkliga roten till allt ont och då kan vi lämna ämnet där eftersom att det är helt irrelevant för tråden.

Det sista du skrev om nikotin förstår jag inte vad du menar med. Jag invände mot ditt felaktiga och befängda påstående att nikotin är olika potent och beroendeframkallande beroende på hur det är framtaget. Du får gärna förklara hur du tänker att det fungerar eller posta en länk som stödjer ditt påstående där.

Andar har påpekat här i tråden att det är inte snusandet som är orsaken. De kopplar fertilitetsbristen till andra orsaker, Vaccinet.
Kemiskt framtaget nikotin går ut i blodomloppet mycket snabbare och är långt mer beroendeframkallande än traditionell tobak. Det är en googling bort som ni själv kan göra så att ni inte dissar varenda svar man ger.

Jag kan inte tro att detta plötsligt skulle vara svaret på det problem man ser med fertilitet i väst där vaccinet rullats ut. Ja, bara i Sverige används snus så det går ju alltså fetbort som orsak.
Citera
2026-08-13, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetaBurgarn
Håller med om vaccinet, sen är jag skeptisk till det nya vita snuset.

Att framställa nikotin på kemisk väg och i den styrkan som riktas till unga, med hallonsmak, jordgubbssmak, riktas till tjejjer förmodligen innan barnafödande och ens sexuella relationer är på tapeten...det är för jävligt Ondska och profit över allt annat. Den styrkan som detta kemiska nikotin har är långt starkare och mer beroendeframkallande än traditionellt snus med traditionell våt tobak.
Citera
2026-08-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish

Kan man säga att just enbart snuset är orsaken?

För att det passar deras agenda & narrativ
Citera
2026-08-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Andar har påpekat här i tråden att det är inte snusandet som är orsaken. De kopplar fertilitetsbristen till andra orsaker, Vaccinet.
Kemiskt framtaget nikotin går ut i blodomloppet mycket snabbare och är långt mer beroendeframkallande än traditionell tobak. Det är en googling bort som ni själv kan göra så att ni inte dissar varenda svar man ger.

Jag kan inte tro att detta plötsligt skulle vara svaret på det problem man ser med fertilitet i väst där vaccinet rullats ut. Ja, bara i Sverige används snus så det går ju alltså fetbort som orsak.
Jag har givetvis googlat redan (utan att hitta något). Du kan inte besvara en enda av frågorna jag ställt. Du kan inte ens posta en länk.

Hur många mg naturligt nikotin motsvarar 10 mg syntetiskt nikotin? Vilka är de nya/starkare abstinensbesvären som drabbar den som slutar med syntetiskt nikotin? Hur vet du om nikotinet i en produkt är syntetiserat eller extraherat från tobaksplantan?
Citera
2026-08-13, 17:05
Medlem
Räcker det inte med en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här