2026-08-12, 12:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Snusandet ökar bland unga män, samtidigt som många inte känner till att nikotin kan minska chansen att få barn.

Fertilitetsläkaren Jonatan Axelsson i Malmö säger att snus påverkar könscellerna och att det krävs tre månaders nikotinfrihet för båda i paret inför IVF.

Han har själv lett en studie som visat att snusande män hade omkring 25 procent färre spermier.

Citat:
Ofrivillig barnlöshet beror ofta på spermier

Vad tänker ni kring detta? Tänker ni sluta snusa för att öka chanserna att få barn?

https://www.sverigesradio.se/artikel/fertilitetslakaren-snus-kan-paverka-chansen-att-fa-barn

https://www.sverigesradio.se/artikel/manlig-infertilitet-vanligt-vid-barnloshet-i-skane
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-08-12 kl. 12:37.
Citera
2026-08-12, 12:32
Medlem
One2Manys avatar
Skönt, mindre risk att råka producera några verkakte gówniak
Citera
2026-08-12, 12:33
Medlem
Nu har jag redan ynglat av mig så för mig spelar det inte längre någon roll. Men om 25% av simmarna försvinner så är det ju ändå hundra miljoner kvar, så det spelar nog ingen större roll på det stora hela?
Citera
2026-08-12, 12:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Bättre att kanske lägga ut sån här information på tiktok och insta där ungdomar faktiskt ser inlägg.

Med tanke på hur många som nu snusar så förstår jag att vi får lägre födelsetal. Viktigt nu att vi kan sprida snuset till afrika, indien och andra länder som lider av överbefolkning.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2026-08-12 kl. 12:37.
Citera
2026-08-12, 12:38
Medlem
Var det samma effekt då nikotinet kom från tobak? Eller är det detta nya kemiskt framställda nikotin som har denna effekt?
Citera
2026-08-12, 13:01
Medlem
Om det nu stämmer så måste forskarna förklara varför det inte får genomslag på folkhälsan ?

tex.

Europas högsta fertilitet hittar vi i Bulgarien.

I Bulgarien hittar vi även det land i EU där flest brukar nikotin. 40 % av befolkningen över 15
år röker.

Så statistiken visar tvärt om:
Länder med låg fertilitet har väldigt få brukare av nikotin.
Citera
2026-08-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Effekten ökade enormt 9 månader efter covidvaccinet. Det är därför det beror på snus!

Ja, det är ju självklart. Alla nya cancerformer och plötsliga hjärtstopp, blodproppar, strokes hos 14 åringar har ju ALLTID varit vanligt. Man kan inte ens googla vissa saker utan att svaret blir... Det finns inga samband med den ökade förekomsten av coloncancer och covidvaccinet.... Fastän frågan inte var ställd för att få just detta svar..? Lustigt. Som att folket fortfarande sover.

Det kemiska snuset är dock mycket starkare med sin kemiskt framställda nikotin. Men jag tror som du. Vaccinet är väl en större orsak till många åkommor i dag.
Citera
2026-08-12, 13:09
Medlem
bo-jerrys avatar
Spelar mig ingen roll alls då jag inte kan få barn ändå.
Citera
2026-08-12, 13:10
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tänker ni kring detta? Tänker ni sluta snusa för att öka chanserna att få barn?

https://www.sverigesradio.se/artikel/fertilitetslakaren-snus-kan-paverka-chansen-att-fa-barn

https://www.sverigesradio.se/artikel/manlig-infertilitet-vanligt-vid-barnloshet-i-skane

Ok .. Tur att man inte sitter och kissar då .. snusat sen 13 och har 2 vuxna barn .

Snusa på och njut , livet är för kort för att ha tråkigt.
Citera
2026-08-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ja, det är ju självklart. Alla nya cancerformer och plötsliga hjärtstopp, blodproppar, strokes hos 14 åringar har ju ALLTID varit vanligt. Man kan inte ens googla vissa saker utan att svaret blir... Det finns inga samband med den ökade förekomsten av coloncancer och covidvaccinet.... Fastän frågan inte var ställd för att få just detta svar..? Lustigt. Som att folket fortfarande sover.

Det kemiska snuset är dock mycket starkare med sin kemiskt framställda nikotin. Men jag tror som du. Vaccinet är väl en större orsak till många åkommor i dag.

Men ni som är så vetenskapligt lagda:
Kan ni inte forska på om alla dessa "biverkningar" enbart finns hos dem som tog vaccinet, om det bara finns hos de som tog mRNA-vaccinen (men inte i Astras eller putins vaccin) eller om alla dessa biverkningarn även hoppat över till de ovaccinerade. Och i så fall hur de ovaccinerade "smittades" av blodpropp, hjärtstopp, stroke hos 14-åringar, mm.
Garanterat Nobelpris för "upptäckten" av det sistnämnda fenomenet!
Citera
2026-08-12, 13:13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Kan ni inte forska på om alla dessa "biverkningar" enbart finns hos dem som tog vaccinet, om det bara finns hos de som tog mRNA-vaccinen (men inte i Astras eller putins vaccin) eller om alla dessa biverkningarn även hoppat över till de ovaccinerade. Och i så fall hur de ovaccinerade "smittades" av blodpropp, hjärtstopp, stroke hos 14-åringar, mm.

Kanske skall lägga fram fakta när du dumförklarar denne du citerade än massa ord. NOLL belägg för raljerandet .
Citera
2026-08-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Jag har kollat detta men ska kolla igen. Starta en tråd om vad du vill veta så ska jag göra lite gratisforskning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in