2026-08-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
I så fall borde väl den här fertilitetsminskningen synas i hela världen och inte vara specifik för snusare (som knappt existerar utanför sverige).

Ditt påstående om kemiskt framställt nikotin är också helt felaktigt. Det är exakt samma molekyl oavsett om den är inbakad i en växtdel eller syntetiserad och oavsett om den förekommer som tobakssnus eller tobaksfritt snus så är det precis så starkt som produkten anger i mg/prilla.

Men han sade väl inte att syntetiskt snus hade en starkare molekyl? Plus att frågan är även HUR nikotinet släpper och tas upp. Vilket nog kan variera både mellan tobakssorter och tobaksfritt nikotin.
Citera
2026-08-13, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Men han sade väl inte att syntetiskt snus hade en starkare molekyl? Plus att frågan är även HUR nikotinet släpper och tas upp. Vilket nog kan variera både mellan tobakssorter och tobaksfritt nikotin.

Det där med molekyler var väl lite av en retorisk fråga från mitt håll. Efter lite googlande har jag förstått att det finns olika isomerer av nikotin, men det verkar inte utgöra någon direkt skillnad mellan syntetiskt och naturligt nikotin. Hur nikotinet intas påverkar absolut upptagningen, men framför allt är det mängden nikotin som avgör hur man påverkas. Om det kommer från vitt syntetsnus eller vanligt påssnus upplever inte jag som märkbart i det avseendet.

Men framför allt är min poäng att det är felaktigt att påstå att nikotinet i sig skulle vara ''starkare'' (även när koncentrationen är densamma) om det tillsätts i en produkt jämfört när det förekommer naturligt i tobaksplantan. Att det skulle vara mer beroendeframkallande är ett ännu konstigare påstående.
Citera
2026-08-14, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det där med molekyler var väl lite av en retorisk fråga från mitt håll. Efter lite googlande har jag förstått att det finns olika isomerer av nikotin, men det verkar inte utgöra någon direkt skillnad mellan syntetiskt och naturligt nikotin. Hur nikotinet intas påverkar absolut upptagningen, men framför allt är det mängden nikotin som avgör hur man påverkas. Om det kommer från vitt syntetsnus eller vanligt påssnus upplever inte jag som märkbart i det avseendet.

Men framför allt är min poäng att det är felaktigt att påstå att nikotinet i sig skulle vara ''starkare'' (även när koncentrationen är densamma) om det tillsätts i en produkt jämfört när det förekommer naturligt i tobaksplantan. Att det skulle vara mer beroendeframkallande är ett ännu konstigare påstående.

Du har åsikter utan kunskap eller erfarenhet och kallar det vetenskap.
Citera
2026-08-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Du har åsikter utan kunskap eller erfarenhet och kallar det vetenskap.

Du är också välkommen att presentera bevis för att jag har fel. Jag påstår inte att jag själv är någon auktoritet på biokemi, så jag är öppen för att bli rättad.

Gällande erfarenhet så har jag drygt 30 års erfarenhet av nikotin i alla tänkbara former, vilket också bidrar till min skepsis inför att syntetiskt nikotin skulle vara mer beroendeframkallande än vanligt.
Citera
2026-08-14, 18:05
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nu har jag redan ynglat av mig så för mig spelar det inte längre någon roll. Men om 25% av simmarna försvinner så är det ju ändå hundra miljoner kvar, så det spelar nog ingen större roll på det stora hela?

Det kan vara relevant för män som har låg fertilitet, men du har helt rätt i att det i praktiken inte spelar någon större roll om man har 100 miljoner spermier per ml eller 75 miljoner per ml. För en man som har säg 5-10 miljoner spermier per ml kan en mer hälsosam livsstil göra stor skillnad.
Citera
2026-08-14, 18:06
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Räcker det inte med en?

I praktiken är det omöjligt att göra en kvinna gravid på naturlig väg om ens utlösning endast innehåller en spermie. Även med IVF krävs det mycket tur för att en ensam spermie skall vara tillräcklig.
Citera
2026-08-14, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det kan vara relevant för män som har låg fertilitet, men du har helt rätt i att det i praktiken inte spelar någon större roll om man har 100 miljoner spermier per ml eller 75 miljoner per ml. För en man som har säg 5-10 miljoner spermier per ml kan en mer hälsosam livsstil göra stor skillnad.
Ja, det kan jag tänka mig. Då är det nog bäst att lägga ner med snusandet när det är dags att bilda familj.

Nu när du säger det, har ett vagt minne av att frugan tyckte jag skulle sluta snusa när det var dags
Citera
2026-08-14, 18:10
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det kan jag tänka mig. Då är det nog bäst att lägga ner med snusandet när det är dags att bilda familj.

Nu när du säger det, har ett vagt minne av att frugan tyckte jag skulle sluta snusa när det var dags

Jag gick på testosteron när min första dotter tillverkades och det är betydligt värre för spermieproduktionen än snus, och det gick bra ändå. Jag skulle säga att det är en bra idé att se över sin livsstil och testa sig om man inte lyckas efter att ha försökt under 6 månader.
Citera
2026-08-14, 18:26
Medlem
Rent trams, vart finns evidensen för detta? Då menar jag inte heller någon slarvigt genomförd artikel, utan data över mycket lång tid.

Låter mest som skrämselpropaganda för att få oss att sluta snusa. Jag har snusat 2 dosor grov lös om dagen i 40 år och lyckats producera 4 barn, där rök läkarens svaga hypotes.
Citera
2026-08-14, 23:04
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Rent trams, vart finns evidensen för detta? Då menar jag inte heller någon slarvigt genomförd artikel, utan data över mycket lång tid.

Låter mest som skrämselpropaganda för att få oss att sluta snusa. Jag har snusat 2 dosor grov lös om dagen i 40 år och lyckats producera 4 barn, där rök läkarens svaga hypotes.

Eftersom du är Bajjakungen på Flashback kan vi rimligen anta att du har en rejäl överproduktion av såväl testosteron som spermier. Således kommer litet snusande näppeligen påverka din fertilitet i någon betydande utsträckning.
Citera
2026-08-14, 23:09
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Anntagligen beror Bullgarernas färrtilitet på att andelen snusande män är lågt, prexis som forsknungen visar.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om det nu stämmer så måste forskarna förklara varför det inte får genomslag på folkhälsan ?

tex.

Europas högsta fertilitet hittar vi i Bulgarien.

I Bulgarien hittar vi även det land i EU där flest brukar nikotin. 40 % av befolkningen över 15
år röker.

Så statistiken visar tvärt om:
Länder med låg fertilitet har väldigt få brukare av nikotin.
Citera
2026-08-15, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Eftersom du är Bajjakungen på Flashback kan vi rimligen anta att du har en rejäl överproduktion av såväl testosteron som spermier. Således kommer litet snusande näppeligen påverka din fertilitet i någon betydande utsträckning.

Ja du har förvisso en poäng där. Just nu har jag inne en frippel grov lös.

Jag ställer mig dock fortsatt ytterst tveksam till den här kvacksalvarens påstående om att snus generellt påverkar fertiliteten. Han kan presentera fakta eller hålla sina feta trut!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in