2026-08-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Kanske skall lägga fram fakta när du dumförklarar denne du citerade än massa ord. NOLL belägg för raljerandet .
Vaddå? Nej, allvarligt! Om det dom påstår är sant så MÅSTE det ju undersökas! Tack och lov är allt data tillgängligt sedan länge (alltså det data som bevisar det dom påstår). Så allt man behöver göra är att splitta upp dataset-en på typ av vaccin (eller inget vaccin).
Världen kommer slås med häpnad! Till slut kommer alla förstå!
(Detta är mitt bidrag till kampen. Jag behöver varken ersättning eller erkännande. Bara gör det!)
Citera
2026-08-12, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Effekten ökade enormt 9 månader efter covidvaccinet. Det är därför det beror på snus!

😂😂👍
Har snusat sen jag var 13år, har fem ungar
Inget vaccin …
Citera
2026-08-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ja, det är ju självklart. Alla nya cancerformer och plötsliga hjärtstopp, blodproppar, strokes hos 14 åringar har ju ALLTID varit vanligt. Man kan inte ens googla vissa saker utan att svaret blir... Det finns inga samband med den ökade förekomsten av coloncancer och covidvaccinet.... Fastän frågan inte var ställd för att få just detta svar..? Lustigt. Som att folket fortfarande sover.

Det kemiska snuset är dock mycket starkare med sin kemiskt framställda nikotin. Men jag tror som du. Vaccinet är väl en större orsak till många åkommor i dag.
I så fall borde väl den här fertilitetsminskningen synas i hela världen och inte vara specifik för snusare (som knappt existerar utanför sverige).

Ditt påstående om kemiskt framställt nikotin är också helt felaktigt. Det är exakt samma molekyl oavsett om den är inbakad i en växtdel eller syntetiserad och oavsett om den förekommer som tobakssnus eller tobaksfritt snus så är det precis så starkt som produkten anger i mg/prilla.
Citera
2026-08-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
I så fall borde väl den här fertilitetsminskningen synas i hela världen och inte vara specifik för snusare (som knappt existerar utanför sverige).

Ditt påstående om kemiskt framställt nikotin är också helt felaktigt. Det är exakt samma molekyl oavsett om den är inbakad i en växtdel eller syntetiserad och oavsett om den förekommer som tobakssnus eller tobaksfritt snus så är det precis så starkt som produkten anger i mg/prilla.

Det syns i hela världen. Men kommer ej fram i media här i sverige eller någon annan stans.
Syntetiskt nikotin tas upp mycket snabbare och är långt mer beroendeframkallande än traditionell tobak.
Du påstår utan att veta.
Citera
2026-08-12, 15:20
Medlem
Citat:
Det syns i hela världen. Men kommer ej fram i media här i sverige eller någon annan stans.
Syntetiskt nikotin tas upp mycket snabbare och är långt mer beroendeframkallande än traditionell tobak.
Du påstår utan att veta.

Hur kan det synas i hela världen att gruppen manliga snusare har minskad fertilitet när gruppen manliga snusare knappt existerar utanför norden? Trådens utgångspunkt är ju f.ö att statlig media rapporterar om minskad fertilitet i den här gruppen, så det verkar ju inte särskilt nedtystat i sverige åtminstone.

Du får posta en källa till ditt påstående om nikotin. Med syntetiskt nikotin är det vad jag förstår inget livsmedelskrav att deklarera om det är syntetiserat i ett labb eller extraherat från tobak (antagligen för att det, tvärtemot vad du påstår, inte gör någon skillnad). Mycket av nikotinet i tex. vitt snus och nikotinavvänjningsprodukter är dock extraherat från tobaksplantan och har därmed uppstått i växten. Slutligen finns också helt syntetiserat nikotin, som även det är exakt samma molekyl som den naturligt förekommande. Förklara gärna varför samma molekyl skulle tas upp lättare eller vara ''mer beroendeframkallande'' (vad betyder det ens)? beroende på hur den har uppkommit.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-08-12 kl. 15:24.
Citera
2026-08-12, 17:03
Medlem
Zaytgezunts avatar
Jag tänker att det finns väldigt mycket "kaka på kaka effekt" när man läser saker som dessa.

Lägg på några procent pga alkohol, halvfabrikat, p-piller i vattnet, mikroplaster, hög porrkonsumtion, stillasittande - vad ligger man på för procent då?
Citera
2026-08-12, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Hur kan det synas i hela världen att gruppen manliga snusare har minskad fertilitet när gruppen manliga snusare knappt existerar utanför norden? Trådens utgångspunkt är ju f.ö att statlig media rapporterar om minskad fertilitet i den här gruppen, så det verkar ju inte särskilt nedtystat i sverige åtminstone.

Du får posta en källa till ditt påstående om nikotin. Med syntetiskt nikotin är det vad jag förstår inget livsmedelskrav att deklarera om det är syntetiserat i ett labb eller extraherat från tobak (antagligen för att det, tvärtemot vad du påstår, inte gör någon skillnad). Mycket av nikotinet i tex. vitt snus och nikotinavvänjningsprodukter är dock extraherat från tobaksplantan och har därmed uppstått i växten. Slutligen finns också helt syntetiserat nikotin, som även det är exakt samma molekyl som den naturligt förekommande. Förklara gärna varför samma molekyl skulle tas upp lättare eller vara ''mer beroendeframkallande'' (vad betyder det ens)? beroende på hur den har uppkommit.

Det är inte snuset som är orsaken förstår du...
Förstår du poängen att de här i Sverige pekar på "snusandet" som orsak? Vad kan de vinkla detta till i andra länder?
Om producenten är skyldig att deklarera innehåll??? Det är inget jag påstått eller ens är relevant? Du skrev att det inte var någon skillnad på molekylnivå.
Citera
2026-08-12, 18:08
Medlem
Citat:
Det är inte snuset som är orsaken förstår du...
Förstår du poängen att de här i Sverige pekar på "snusandet" som orsak? Vad kan de vinkla detta till i andra länder?
Om producenten är skyldig att deklarera innehåll??? Det är inget jag påstått eller ens är relevant? Du skrev att det inte var någon skillnad på molekylnivå.

Tråden handlar om uppgiften att snusande mäns fertilitet påverkas. Men jag förstår att allt du hade att säga var att covidvaccinet är den verkliga roten till allt ont och då kan vi lämna ämnet där eftersom att det är helt irrelevant för tråden.

Det sista du skrev om nikotin förstår jag inte vad du menar med. Jag invände mot ditt felaktiga och befängda påstående att nikotin är olika potent och beroendeframkallande beroende på hur det är framtaget. Du får gärna förklara hur du tänker att det fungerar eller posta en länk som stödjer ditt påstående där.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-08-12 kl. 18:11.
Citera
2026-08-12, 18:52
Medlem
Aldrig rökt eller snusat, det värsta man kan göra förutom att vara tjock.

Ingen nyhet att det är dåligt förhoppningsvis slutar fler o fler.
Citera
2026-08-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tänker ni kring detta? Tänker ni sluta snusa för att öka chanserna att få barn?

https://www.sverigesradio.se/artikel/fertilitetslakaren-snus-kan-paverka-chansen-att-fa-barn

https://www.sverigesradio.se/artikel/manlig-infertilitet-vanligt-vid-barnloshet-i-skane
Mjaaa, vet inte riktigt om en studie är bevis nog, finns många där saker faller pga dom frågat "rätt" personer.
Oavsett, snus.. jo.. kör på med snus, ingen fara alls. Själv har jag knipsat ledningarna och kan därför inte avla, så om man ser det som en orsak så kanske studien stämmer iaf 😜
Citera
2026-08-12, 19:01
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tänker ni kring detta? Tänker ni sluta snusa för att öka chanserna att få barn?

https://www.sverigesradio.se/artikel/fertilitetslakaren-snus-kan-paverka-chansen-att-fa-barn

https://www.sverigesradio.se/artikel/manlig-infertilitet-vanligt-vid-barnloshet-i-skane

Jag tror studien är nonsens. Hur har man rensat från övriga livsstilsfaktorer hos gruppen snusare? De kanske lever mer ohälsosamt jämfört med övriga befolkningen. Vill påminna om att korrelation inte är samma sak som kausalitet.
Citera
2026-08-12, 19:01
Medlem
Jag har gjort tre barn och gjort flera gravida, som tyvärr gjorde abort, jag har snusat sen jag var 14. Jag tror att andra faktorer kan spela roll. Jag tror att nikotin ger mig kraftigare sprut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in