2026-08-13, 16:23
Medlem
Flaklypans avatar
Kanske detta förklarar det bättre?!

"...Onsdagens drunkning nära Hökarängsbadet..."

"Den tragiska händelsen inträffade vid gångbryggan som går söderut från badet utmed sjön.

– De har gått på spången utmed vattnet och lekt och ett barn har trillat i. Pappan hoppar i för att få upp barnet men lyckas inte, säger Peter Karlsson."

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hökarängsbadet ligger i Sköndal. Inte i Hökarängen.

Hökarängen är VÄSTER om Nynäsvägen som Farsta
Citera
2026-08-13, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Ja, man ska ta av sig kläder, men jag misstänker också att han inte hann tänka på det, och möjligen inte visste hur viktigt det är.
I Sverige lär man sig att simma med kläder på. Att ta av sig kläderna innan man ska hoppa i och rädda någon är helt orimligt. Då hinner ju den i vattnet drunkna innan kläderna är av.
Citera
2026-08-13, 16:26
Medlem
NewHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Kanske inte första tanken om ditt barn hamnat under vattnet. Det är gissningsvis bara instinkt som kickar in då. Att logiken säger "Hoppa inte i vattnet med kläder om du ej kan simma" trumfar inte tyvärr
Även simkunniga kommer ha det tufft i kläderna. Definitivt gör man allt för barnet, det är självklart. Tyvärr utan att tänka på
om man själv är funktionsduglig. Därför finns rutiner, som på flygplan om masken. Varför finns det inte livräddare på stränderna i en storstad?? Man behöver stämma kommunen, då kanske de vaknar.
Citera
2026-08-13, 16:28
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockaren99
Hur ser den här spången ut? Och öppningarna i staketet? Är det nån som bor/har varit i området som kan beskriva/posta bild?

Jag skulle inte kalla det en spång. Det är en ordentlig promenadbrygga som löper utmed vattnet. Den syns väl i Google maps.
Citera
2026-08-13, 16:35
Medlem
populopiduss avatar
Väldigt troligt en MENA-familj. Dom flesta från dessa regioner kan inte simma. Min brorsa räddade livet på en familj från Syrien, som vält med en båt dom olovligen lånat. Han såg när det hände, och ingen av dom kunde simma (eller hade flytväst).

Men det är bara min gissning.
Citera
2026-08-13, 16:40
Medlem
Nej du. Lite jävla ansvar har man som vuxen individ och över sina barn. Kommunen eller staten ska inte behöva tänka på säkerhet överallt.
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Man behöver stämma kommunen, då kanske de vaknar.
Citera
2026-08-13, 16:41
Medlem
Jag har fått händelsen återberättad av en vän som befann sig på plats i tjänsten.

Det var en arabisk familj med en pappa och två barn. Barnen fick leka ute på en häll vid promenadstråk, där simkunnigt folk vanligtvis badar från. Båda barnen föll i vattnet/lekte på hällen och pappan hoppade efter dem. Ingen av de tre kunde simma. En svensk kvinna lyckades dra upp barnen ur vattnet, men pappan drunknande bakom dem.

Sorgligt med också totalt oansvarigt.
Citera
2026-08-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hökarängsbadet ligger i Sköndal. Inte i Hökarängen.

Hökarängen är VÄSTER om Nynäsvägen som Farsta
Det vet jag, har bott där.
Men det är väl inte orimligt att det skrivs Hökarängen om det nu är där det skett.
Citera
2026-08-13, 16:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
1: Håller inte koll på sina barn
2: Kan inte simma
Citera
2026-08-13, 16:44
Medlem
NewHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
I Sverige lär man sig att simma med kläder på. Att ta av sig kläderna innan man ska hoppa i och rädda någon är helt orimligt. Då hinner ju den i vattnet drunkna innan kläderna är av.
I Sverige hjälper man helst från landet. Tunga och lösa kläder går snabbt att bli av med. Det handlar inte mycket om teknik, utan om fysisk form. Det är inte många som är funktionsdugliga med kläderna på och kan drunkna själva.
Citera
2026-08-13, 16:47
Medlem
Mindbusinesss avatar
En kvalitativ studie med simlärare från Mellanöstern beskriver att simkunnighet i vissa ursprungskulturer setts som en frivillig hobby snarare än en nödvändighet, till skillnad från i Sverige där det är en del av läroplanen. Man pekar också på att invandrare ofta saknat simundervisning som skolämne och därför saknar både vattenvana och simkunnighet, samt att de som redan har vattenvana ofta inte känner till svenska säkerhetsregler kring vatten.
https://www.mynewsdesk.com/se/svenska_livraddningssallskapet/news/att-laera-sig-simkunnighet-aer-som-att-laera-sig-svenska-385087
Citera
2026-08-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Det vet jag, har bott där.
Men det är väl inte orimligt att det skrivs Hökarängen om det nu är där det skett.

Badet ligger inte i Hökarängen. Finns ju en livsbutik nere vid parkeringen.
Drevvikens livs. På andra sidan motorvägen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in