2026-08-13, 15:42
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Jag undrar om han inte tog av sig kläderna – det kan också vara en orsak.

Nu är jag inte riktigt med, du menar han hoppade i utan kläder? Skulle tippa på att han hoppade i med kläderna på (möjligt sparkade av sig skorna). Att simma med kläder och skor är rätt mycket mer ansträngande.
Citera
2026-08-13, 15:46
Medlem
NewHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nu är jag inte riktigt med, du menar han hoppade i utan kläder? Skulle tippa på att han hoppade i med kläderna på (möjligt sparkade av sig skorna). Att simma med kläder och skor är rätt mycket mer ansträngande.
Ja, man ska ta av sig kläder, men jag misstänker också att han inte hann tänka på det, och möjligen inte visste hur viktigt det är.
Senast redigerad av NewHope 2026-08-13 kl. 15:50.
Citera
2026-08-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
https://www.mitti.se/nyheter/pappa-drunknade--forsokte-radda-barn-6.3.379571.c0279b5ed0
Den tragiska händelsen inträffade vid gångbryggan som går söderut från badet utmed sjön.

– De har gått på spången utmed vattnet och lekt och ett barn har trillat i. Pappan hoppar i för att få upp barnet men lyckas inte, säger Peter Karlsson.

I stället ska en förbipasserande kvinna ha lyckats få upp både mannen och barnet ur vattnet
. Barnet uppges ha klarat sig utan allvarliga skador, medan mannens liv inte gick att rädda.
Jag har så svårt att begripa hur detta gick till.
Vad är det för en spång och hur långt är det från vattenytan upp till spången? Vad är det för superkvinna som råkar gå förbi och drar upp både mannen och barnet? Hur kallt var det i vattnet? En man i 40-årsåldern ska väl inte dö av att hamna i vattnet mitt i sommaren? Särskilt inte nära land. Fanns där ingenting att hålla fast sig i?

Så många frågor...

Skadade mannen sig?
Var han sjuk?
Överviktig?

Oerhört tragiskt oavsett.
Citera
2026-08-13, 15:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ja, man ska ta av sig kläder, men jag misstänker också att han hann inte tänka på det, och möjligen inte visste hur viktigt det är.

Ja, tror inte han hann tänka efter så mycket där. Har man inte provat att simma i kläder kommer det nog som en chock hur mycket tyngre det faktiskt är.
Citera
2026-08-13, 15:55
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ja, man ska ta av sig kläder, men jag misstänker också att han inte hann tänka på det, och möjligen inte visste hur viktigt det är.

Kanske inte första tanken om ditt barn hamnat under vattnet. Det är gissningsvis bara instinkt som kickar in då. Att logiken säger "Hoppa inte i vattnet med kläder om du ej kan simma" trumfar inte tyvärr
Citera
2026-08-13, 15:57
Medlem
Var han utländsk? Vila i frid
Citera
2026-08-13, 15:57
Medlem
Fattar att man kanske ta en jävla risker för att rädda sina barn men jag fattar inte, det är Sverige vi talar om. Det finns inte så mycket farligt i vattnet. Hur dog han egentligen?

Det känns som mannen högst trorligen var invandrare och inte kunde simma, dessutom hoppade han i med kläder vilket är mer ansträngande.
Citera
2026-08-13, 16:10
Medlem
Moobs avatar
många blattar i farsta/hökarängen, och som vi vet som kan de inte simma nån av dem.
Citera
2026-08-13, 16:11
Medlem
Flaklypans avatar
Det lär nog stämma då Svenskar måste lära sig att simma i skolan!

Skulle inte heller förvåna mig och det visar sig att barnen inte kunde simma pga att dom inte fick/får delta i obligatoriska Skolsimet.

"Tidigare brukade simundervisning genomföras i grundskolans årskurs 1, 2 eller 3, men kan numera även förekomma i förskoleklass. Under 1990-talets nedskärningsår kritiserades vissa kommuner i Sverige för att ha varit slarviga med simundervisningen i skolorna. I Sverige är skolorna genom ämnet idrott och hälsa skyldiga att se till att barnen kan simma.[2] Det är kommunerna som bekostar och bär huvudansvaret för skolsim. Simundervisningen kan antingen bedrivas i egen regi eller upphandlas.[1]"

Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fattar att man kanske ta en jävla risker för att rädda sina barn men jag fattar inte, det är Sverige vi talar om. Det finns inte så mycket farligt i vattnet. Hur dog han egentligen?

Det känns som mannen högst trorligen var invandrare och inte kunde simma, dessutom hoppade han i med kläder vilket är mer ansträngande.
Citera
2026-08-13, 16:11
Medlem
Hur ser den här spången ut? Och öppningarna i staketet? Är det nån som bor/har varit i området som kan beskriva/posta bild?
Citera
2026-08-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Hökarängsbadet

Hökarängsbadet ligger i Sköndal. Inte i Hökarängen.

Hökarängen är VÄSTER om Nynäsvägen som Farsta
Citera
2026-08-13, 16:21
Medlem
Hur fan har detta gått till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in