2026-08-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Varför tar man sina barn som inte kan simma till ett bad och dessutom inte kan simma själv?!

Gissar somalier.
Araber tydligen
Citera
2026-08-14, 22:06
Medlem
Det är omöjligt att förstå att en pappa som inte kan simma tycker att det är
en god ide att gå med barnen på en brygga vid djupt vatten. Antingen är
han eljest eller dum.
Citera
2026-08-14, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dandielion
Det är omöjligt att förstå att en pappa som inte kan simma tycker att det är
en god ide att gå med barnen på en brygga vid djupt vatten. Antingen är
han eljest eller dum.
Eller från MENA!
Citera
2026-08-15, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Väldigt troligt en MENA-familj. Dom flesta från dessa regioner kan inte simma. Min brorsa räddade livet på en familj från Syrien, som vält med en båt dom olovligen lånat. Han såg när det hände, och ingen av dom kunde simma (eller hade flytväst).

Men det är bara min gissning.

Olovligen lånat, du menar stulit?

Ingen högoddsare om det rör sig om MENA folk, det första man tänkte när man läste om händelsen…
Citera
2026-08-15, 06:54
Medlem
Undrar om man som icke-simkunnig tittar på djupare vatten än 1,80 och tänker ”trillar jag i här, då där jag”, eller är man som en lycklig idiot som helt enkelt inser sina begränsningar när man desperat försöker få luft?
Citera
2026-08-15, 18:15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
”Vi har gjort en rejäl säkerhetsgenomgång, för att se om det behövdes några åtgärder. Det finns två öppningar i staketet med djupt vatten nedanför, som man ÖVERVÄGER att åtgärda, säger Peter Karlsson.”
ÖVERVÄGER ? really??
Det borde finnas stegar där också.
Du menar alltså att alla möjligheter för folk att ta sig ner i vattnet ska byggas bort så att hela bryggan kan användas för icke simkunninga barn att spela allan på? Ska normalt folk bada på land då? Ska det inte finnas något egenansvar?

https://maps.app.goo.gl/1EptDw28NHx6bR3n6
Citera
2026-08-15, 18:45
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
”Vi har gjort en rejäl säkerhetsgenomgång, för att se om det behövdes några åtgärder. Det finns två öppningar i staketet med djupt vatten nedanför, som man ÖVERVÄGER att åtgärda, säger Peter Karlsson.”
ÖVERVÄGER ? really??
Det borde finnas stegar där också.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du menar alltså att alla möjligheter för folk att ta sig ner i vattnet ska byggas bort så att hela bryggan kan användas för icke simkunninga barn att spela allan på? Ska normalt folk bada på land då? Ska det inte finnas något egenansvar?

https://maps.app.goo.gl/1EptDw28NHx6bR3n6

Ja NewHope är en idiot som inte vet vad han/hon snackar om. Frågan är om NewHope ens har tillåtelse att röra sig utomhus utan sin vårdare?

"Hålen" i staketet där finns för att man ska kunna ta sig ner till vattnet och bada eller ta sig ur en kanot/kajak etc.
Vuxna ska hålla koll på barn som är nära vatten. Och vuxna som inte kan simma bör undvika att hoppa i djupt vatten.

Menar NewHope-muppen att man ska sätta staket UTAN HÅL runt varenda vattendrag i landet?
Citera
2026-08-16, 00:35
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Fan vad du är smart Nåja, vi kan väl i alla fall enas om att badet ligger närmre Farsta än Hökarängen.
Hökarängsbadet ligger nära sköndal men har postadress Farsta. Det nya området som byggts där kallas för drevviken.
Citera
2026-08-16, 16:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Du överdriver kraftigt. Vid kontroll av barns simkunnighet i min kommun - som är relativt välmående och heller inte särskilt invandrartät - kunde under 60 procent av utgående treorna klara simborgarmärket dvs 150 bröst och 50 rygg, i pool. Att det främst är invandrare som inte kan simma, säger jag däremot inget om. Det säger ju simlärare själva i flera nyhetsinslag jag läst.

Ja, oftast är det flickor till invandrare som inte får gå i simskola eftersom det anses olämpligt och i de familjerna får ofta pojkarna gå själva på simskolan vid 7 års ålder och brukar.då klara kraven redan i trean.
Citera
2026-08-16, 16:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Årskurs 2 kontrollerade de simkunnighet förr iaf.

Det är länge sen. Kontrollen sker när man börjar mellanstadiet. Der förväntas att föräldrarna hanterar detta med simskola fram till och med lågatadiet. Från mellanstadiet är det skolans problem.

I de flesta kommuner finns det kostnadsfri sommarsimskola (utomhus) på sommaren. Från mellanstadiet bekostar skolan simskola i simhall.
Citera
2026-08-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag tycker tvärtom. Att det är otroligt dumdristigt att ta med icke simkunniga barn till bad, hav och sjöar m.m när man som vuxen inte ens kan simma själv.

Ren idioti.
Som jag förstod det var de inte där för att simma. Barnet sprang ut på en spång. Jag förstår hur du tänker, men samtidigt, där jag bor är det hav och sjö överallt, och mellan dem åar. Det är svårt att alltid hålla barn borta från vatten och det krävs bara en sekund av ouppmärksamhet. Det är samma med trafik. Bilar överallt. Om ett barn skadas skriker alla att det är föräldrarnas fel. Vi är så rädda att våra barn skall bli skadade att det slutar med att de är inlåsta i sina rum, växer upp bleka, feta och med noll överlevnadskunskaper (mina två söner har aldrig byggt en koja). Jag växte upp på 80-talet. Jag badade ensam, över och under bryggan. Jag luntade i skogen, ibland hade vi med oss dunkar med bensin. Pappa gav oss en pilbåge som var så kraftig att min bror sköt rätt genom väggen hemma. Jag säger inte att det är bra. 80 talets föräldrar var extremt oansvariga, men nu har det tippat över helt åt andra hållet. När ett barn dör är det en tragedi. Om inte föräldrarna faktiskt har dödat barnet med våld eller droger tycker jag nog de kan behöva sympati i sin sorg istället för att bli utpekade som monster. I detta fall så offrade pappan sitt liv när situationen uppstod. Hade vi sagt att han var en idiot ifall han kastat sig framför en bil för att knuffa undan ungen?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in