2026-08-12, 18:04
Medlem
Jag förstår hur du känner, jag kan själv bli väldigt rädd när jag tänker på döden men jag lugnar mig på det sättet att tro på livet efter. Jag tror att efter att vi dör så dör våra kroppar men inte våra själar, utan de lever vidare. Denna tanke lugnar mig då jag tror att det faktiskt är så. Det är ett fint sätt att se på våra liv och våra själar.
Citera
2026-08-12, 20:22
Medlem
logicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Det är bra att tänka på döden
Vad tror du händer efter döden?
Ingenting händer. De svaga elektriska impulserna i vår hjärnbark avtar, och vår kropp börjar sönderfalla. Vi försvinner som person och som kropp.
Citera
2026-08-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av logics
Ingenting händer. De svaga elektriska impulserna i vår hjärnbark avtar, och vår kropp börjar sönderfalla. Vi försvinner som person och som kropp.
Ja vi tror alla olika
Jag är övertygad om att liv efter döden
Citera
2026-08-13, 11:43
Medlem
Pzylents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmat
Vi finns inte långre och vi kommer aldrig finnas något mer.

Men om en triljon år är du fortfarande en del av vårt fantastiska universums historia, mot precis alla odds.
Tycker själv det ligger något betryggande och uppmuntrande i det.
Citera
2026-08-14, 14:04
Medlem
Svartmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Tror detta är ganska vanligt, iallafall bland dom som har en hjärna som tänker lite mera än andra.
Jag hadde själv en sådan period når jag blev mera vuxen, kunde vakna mitt i natten och tänka "shit, jag är borta en dag". Sen går det inte att gå tillbaks och leva som då man inte "visste" man skulle dö, men det blir bättre med tiden når man lär sig leva med att så är bara livet.
Ja att tankarna kan snurr när man är tonåring och ung vuxen är ju helt sant. Fast nu råkar jag vara snarare i övre medelåldern. Tankar som dessa har aldrig tidigare bekommit mig utan det är mer av en slump att jag hlkat in på det här spåret (som jag av nån outgrundlig anledning inte har kunnat släppa på en vecka).

Vet inte ens vad som triggade det från början. Antar att jag råkar befinna mig i nån filosofisk fas just nu bara..
Citera
2026-08-14, 14:10
Medlem
Svartmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om man tror att detta livet är det enda, så är det ju ännu viktigare att inte förstöra de åren man har kvar genom att t.ex. hamna i fängelse... så massmord är ingen bra idé. Men man kan ju använda sig av den tanken när man försöker samla mod till något vettigare - vare sig det är att ragga på den där snyggingen eller starta en egen firma. "Vad spelar det för roll om 40 år?", eller hur lång tid man nu räknar med att ha kvar. Man kommer inte att ligga i fosterställning med neddragna rullgardiner och täcket uppdraget över huvudet, och skämmas över dissen eller misslyckandet varje dag i all evighet!

Sedan kan man ju trösta sig med att detta är lika för alla. Detta att alla måste dö är egentligen det enda som är rättvist, annars finns det massor av orättvisor mellan människor.

Vidare kan man trösta sig med att vi faktiskt inte kan VETA vad som händer efter döden. Det KAN ju vara så att någon av religionerna är sann - eller så finns det ett helt annat efterliv, som ingen religion som finns nu har beskrivit. Man kan inte VETA. Och då kan man ju även hoppas på att få träffa sina nära och kära som har gått förut igen, och även kanske människor från alla tider som man inte kände i livet, men har beundrat. Det är inte OMÖJLIGT att det kommer att bli så! Jag tycker att det är hoppfullt ändå!

Själv har jag mer problem med åldrandet än med döden i sig. Det är så mycket jag skulle vilja göra och lära mig fortfarande, men den tråkiga tanken kommer allt oftare, att "det är ingen idé längre, jag kommer ändå inte att hinna bli särskilt bra på det mera, och jag kommer ändå inte att få användning för det i något annat än rena hobbysammanhang". När man var ung kunde man ju tänka, när man fick ett nytt intresse, att detta kanske kunde bli ens STORA LIVSUPPGIFT - det är inte längre möjligt nu, och det sätter ner motivationen lite. Jag tror att jag skulle kunna bli deprimerad om jag grävde ner mig i de här tankarna, så jag försöker att inte göra det.
Håller med i mycket av det du skriver.

När man var yngre så var ju tankar som dessa helt beflängda. Möjligen tänkte man lite snabbt på döden nån gång då och då men lika snabbt så skiftade fokus till något annat. Typ vad man skulle göra på fredag.

Med det sagt så menar jag inte att bara för att man blir äldre så blir man automatiskt ångestfylld och får rädslor för döden. Men visst, det blir ju klart mer påtagligt ju äldre man blir. Råkar man sen ha någon sjukdom eller fysiska krämpor så blir det ännu mer uppenbart att allt går bara utför.

Nu råkar jag vara en rätt frisk individ utan medfödda ”defekter”, men likförbaskat så kände man att något hände med kroppen när man passerade 30-strecket. För att inte tala om när man passerade 40-strecket.
Citera
2026-08-14, 14:20
Medlem
Svartmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Stäng av internet gå lägg dig förfan innan du får bältet!

God natt!
Ha ha

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Massmördare blir ihågkomna. Kolla bara på Netflix.
Så är det. Och gudarna ska veta att jag har egentligen inga såna ”moraliska” tankar för mig att jag vore rädd för att bli ihågkommen för fel saker..

Samtidigt är jag i grund och botten en snäll person som inte är våldsam. Det verkar märkligt varför man plötsligt skulle bestämma sig för att bli massmördare.

Dessutom gjorde man det så skulle man ju förstöra den sista halvan av livet genom att bli institionaliserad. (Om man nu inte VILL leva senare hälften av livet fängslad. Har svårt att tänka mig att nån normal människa vill det?)

Citat:
Ursprungligen postat av Signe42
Jag är kristen, jag är övertygad om att livet fortsätter i en ljusare tillvaro. Men det gör inte att jag inte har ångest ibland för att dö. För det första vill jag ha kvar mitt liv här. För det andra är jag rädd för själva åldrandet. Smärtor, demens och sånt.

Något jag också funderat på. På sätt och vis så vore det riktigt skönt om man var troende. Då kunde man trösta sig med att det fanns något ”efter” livet.

Tyvärr är jag inte troende. Jag vill inte få så långt att jag skulle kalla mig ateist, men jag har definitivt svårt att tro på högre makt och reinkarnation och liknande.

Svårt att fejka tro också. Religion känns som något man måste tro på i från djupet av hjärtat för att det ska fungera. Att hoppa på det tåget som tröst för att det andra är för svårt att ta in känns svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Titta på gamla foton från innan du var född. Kanske du har gamla svartvita foton av släktingar. Om du är rädd att inte finnas, se på en bild från innan du var född. Det hjälper kanske för då fanns du inte heller.
Känns inte som det är någon hjälp faktiskt.

Jag är inte särskilt familjär, eller social av mig alls om jag ska vara ärlig. Har alltid varit en ensamvarg.
Citera
2026-08-14, 14:22
Medlem
Svartmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Det är lite grejen med livet, du kan bara uppleva det själv, men du kan trösta dig med att det är likadant för alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Glitternafta
”En dag ska vi alla dö, alla andra dagar ska vi det inte”. Mer än så vet vi inte. Det är mitt mantra jag kör varje gång jag börjar tänka på döden, sen stoppar jag där och väljer aktivt att fokusera på annat. Om du inte mår bra av dessa tankar så är det bästa du kan göra att träna upp din hjärna och lära den bryta negativa tankemönster. Det går faktiskt ganska snabbt om man har tur.

Klokt.
Citera
2026-08-14, 14:26
Medlem
Svartmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbhoran
Kan känna igen mig i dina tankar.
Ibland helt random när man sitter på jobbet eller så kan det bara dyka upp en tanke liksom "vafan, en dag kommer jag att dö" och det är en jävligt obehaglig känsla att VETA om att man kommer sluta existera. Hjärnan kan liksom inte greppa det konceptet överhuvudtaget, man vet om att man kommer att dö, men vad det faktiskt innebär går inte veta. Och det är nog det som är så obehagligt.

Man kan känna att det mesta man gör är helt meningslöst (iallafall när man tänker på jobb och karriär och sånt) men jag är också för bekväm med min situation att jag gör inget åt det heller. Det är en märklig kombination av känslor när man tänker på vad man uträttar och upplever här i världen när man i slutändan ändå bara ska försvinna och ens medvetande upphör att existera.

För det mesta så finns ju inte dessa tankar men ibland kan det bara bli att det dyker upp och man känner en känsla av extrem rädsla några sekunder för att sen bara acceptera att det är vad det är.
Du sätter rätt exakt ord på det jag känner.

Det är inte i sig att jag är rädd för själva döden, utan det är mycket värre att veta att man inte kommer existera mer.

Hjärnan kan inte ta in det. Det går liksom inte att greppa att man inte kommer finnas något mer.
Citera
2026-08-14, 14:30
Medlem
Svartmats avatar
Citat:
Det är bra att tänka på döden
Vad tror du händer efter döden?
Om jag ska vara helt ärlig så säger all logik till mig att ingenting kommer hända. Dvs när man dör så är man maskmat. Det är slut. Man upphör att existera och kommer kommer aldrig få något medvetande igen. Hur sjukt och ogreppbart det än verkar att vara.

Jag önskar att jag trodde något annat, men jag gör nog inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pzylent
Men om en triljon år är du fortfarande en del av vårt fantastiska universums historia, mot precis alla odds.
Tycker själv det ligger något betryggande och uppmuntrande i det.
Det är ju en fin tanke men det känns inte som det hjälper mig.
Citera
2026-08-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmat
Om jag ska vara helt ärlig så säger all logik till mig att ingenting kommer hända. Dvs när man dör så är man maskmat. Det är slut. Man upphör att existera och kommer kommer aldrig få något medvetande igen. Hur sjukt och ogreppbart det än verkar att vara.

Jag önskar att jag trodde något annat, men jag gör nog inte det.

Det är ju en fin tanke men det känns inte som det hjälper mig.

Det är inte sjukt vare sig att tro eller inte tro.
Jag har upplevt 2 efter döden upplevelser eller vad man kallar det
Samma sak båda gånger.
Tunneln som så många andra sett.
Citera
2026-08-14, 16:15
Medlem
Svartmats avatar
Citat:
Det är inte sjukt vare sig att tro eller inte tro.
Jag har upplevt 2 efter döden upplevelser eller vad man kallar det
Samma sak båda gånger.
Tunneln som så många andra sett.
Vore intressant att höra mera om dina efter-döden upplevelser. Jag är en skeptiker av naturen så det ligger nära till hands för mig att avfärda allt sånt snack som flum.

No offence.

Jag kan ju inte veta vad du har varit med om eller hur allvarligt, men jag drar alltid öronen åt mig när folk pratar om det vItA LjuSet i tunneln och liknande. För mig låter det så jävla flummigt och skevt. Men återigen. Menar inte att förringa dina erfarenheter. Det kan mycket väl vara jag som bara inte sett det vita ljuset och tunneln.

Jag har dock varit med om ett par mc-krascher genom åren. Varav den ena som var särskilt våldsam och då mina kamrater var övertygade om att jag dog där och då på platsen. Men i själva verket så upplevde jag det inte som någon big deal alls. Även när ambulansen lastade in mig. Jag var mest oroad över hur det gick med hojen (totalskrot).

Vore kul att höra mer om din white light tunnel erfarenhet. När hände det, var, och hur? Om du vill berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in