2026-08-12, 00:04
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Naturligtvis inte, det är ju ganska omöjligt att göra. Allt vi känner till är existens, allt som någonsin kan kännas är existens, det faller på sin egen orimlighet att försöka känna, förstå eller greppa icke-existens. Det är ett oxymoron, en självmotsägelse att "greppa icke-existens".

Hoppas du hittar en väg ur denna återvändsgränd

Edit: om du vill filosofera över någonting som är väldigt stort (och i allra högsta grad ogreppbart, eftersom ditt huvud skulle kollapsa till ett svart hål om du kunde hålla det i huvudet) men som ändå ändligt kan du ju läsa på om exempel Graham's tal. Om inte annat kanske det hjälper dig att somna!

https://m.youtube.com/watch?v=XTeJ64KD5cg
Kanske man kan njuta av den totala konsekvensfriheten?
Citera
2026-08-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Kanske man kan njuta av den totala konsekvensfriheten?
Du tänker att om ingenting egentligen spelar någon roll, så kan vi lika gärna göra precis vad vi vill? (Är trött så jag ber om ursäkt om jag inte förstått dig rätt..)
Citera
2026-08-12, 00:23
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmat
Jag är verkligen ingen som normalt sätt tänker på döden, eller ”vad som händer sen”..

Men de senaste dagarna har jag haft en brutal existentiell ångest. Allt började när jag var ute och kutade och hjärnan snurrade in på tankar om vårat liv här på jorden.

Så att ni får en bakgrund.. Normalt sätt så bryr jag mig inte ett skit om döden eller lidande. Jag är den första som säger -”söv mig!” vid en operation, trots att läkarn vill ryggmärgsbedöva (vi vet varför han vill göra det..wink wink.)

Men åter till ämnet. Som sagt jag har aldrig tidigare brytt mig ett dugg om döden. Jag tänker på döden ungefär som jag tänker på när man sover - alltså att man är ju inte medveten och man lider inte, så varför skulle då döden vara något annorlunda. -Jag led ju inte innan jag föddes och jag kan inte tänka mig att det kommer vara något annat när jag dör heller.

Men nu kommer vi till själva grejen. Det jag har snöat in mig på nu är när man tänker ett extra varv på döden. Extra varv låter lite flashigt, men bortse i från det och bara försök att greppa det jag nu säger..

Som jag ser det så när man dör, så dör man. Alltså då är man maskföda. Livet är finito. Vår existens upphör. Jag kan tänka mig att religiösa människor tänker annorlunda här, men jag råkar vara icke-troende. (Vilket jag kanske ångrar nu..?) Men så ser det ut i vart fall.

Ok. Vi dör. Fine. Jag är helt OK med det.

Men så har jag börjat tänka ett steg längre. Alltså jag är ju jag, och mitt medvetande är ju allt jag känner till. På gott och ont. Men det enda jag vet är ju hur det känns att leva. Visst, jag somnar på nätterna, men så vaknar jag på morgonen och livet fortsätter..

Men när jag är död.. - hur fan blir det då? Jag kommer ju inte att finnas längre.

Min hjärna kan liksom inte greppa detta hur jag än försöker resonera och tänka kring det. Och ju mer jag tänker på det ju mer ångest får jag. Just nu är jag i stadiet att jag tänker att ”vi kommer ju ändå att upphöra att existera så inget spelar ju nån roll”. Jag kan ju bli en massmördare eller skolskjutare - om 30 år spelar det ju ändå ingen roll. När jag dör så upphör ju min existens. Ungefär så.

Jag säger inte att jag vill bli en massmördare så klart, men det är så tankarna går.

Jag vet inte om allt det här gjorde nån klokare. Förmodligen inte, men jag säger så här avslutningsvis- Jag har en grov existentiell ångest just nu och det vore trevligt om nån kunde komma med input om hur man kan tänka kring sånt här. Jag tänker att kanske om jag får andra perspektiv på detta så kanske döden blir lite mer greppbar.

Det finns numera gott om vetenskaplig forskning som visar att det finns ett efterliv. Så jo, du kommer att finnas när du dör. Men det är nån form av annan dimension så du kan inte föreställa dig den nu härifrån (bland annat). Därför har du svårt att greppa det, som du säger.

Du, ditt riktiga jag, är inte din kropp eller din hjärna. Du är consciousness, vilket kom först.
Citera
2026-08-12, 00:34
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Du tänker att om ingenting egentligen spelar någon roll, så kan vi lika gärna göra precis vad vi vill? (Är trött så jag ber om ursäkt om jag inte förstått dig rätt..)
Nja, snarare att är man påväg att trilla av pinnen så är det onödigt att leva som att man ska ta med sig saker till andra sidan.

Jag har själv legat i 4 dagar på akuten utan möjlighet att tala. Det var märkligt hur mycket man såg som irrelevant i skenet av att aldrig kunna ta del av livet man levde. Man lovar sig själv att spendera mer tid med familj och vänner om man bara får leva... men när man väl är på fötterna igen så släpper man det och lever som vanligt... det var som att se sina anhöriga på sin begravning...

Efteråt har jag kunnat se det i ögonen på nästan alla som håller på att dö. Det är som när barn inte vill somna. De klipps abrupt bort från livets möjliga "någonting".
Citera
2026-08-12, 00:34
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmat
Jag tror att de flesta inte förstår vad jag menar.

Det är inte döden som bekymrar mig. Inte heller är det smärta eller ”meningen med livet”. Eller för den delen att man ska lämna nåt slags ”legacy”.

Allt sånt skiter jag i. Jag är rätt oortodox och har nog inte levt ett normalt liv - i vanliga folks ögon..

Det som är problemet är att jag har börjat att bekymra mig över vad som kommer ”efter”. Eller snarare vad som INTE kommer efter. För jag tror verkligen inte på reinkarnarnation och dyl. (Fast kanske borde jag det? Det vore onekligen en tröst om man kunde tro på att något kommer efter att jag dör)

Till saken. -Det allt handlar om är att jag kan inte greppa hur det är att aldrig mer komma att finnas.

Alltså när jag dör så kommer jag aldrig mer att ”vakna igen”. Jämför med att som idag när vi sover så är vi ju ”döda”, men sen vaknar vi och livet fortsätter.

Men när jag dör så är allt det finito. Slut.

Jag kan verkligen inte få min skalle att greppa det.
Tror detta är ganska vanligt, iallafall bland dom som har en hjärna som tänker lite mera än andra.
Jag hadde själv en sådan period når jag blev mera vuxen, kunde vakna mitt i natten och tänka "shit, jag är borta en dag". Sen går det inte att gå tillbaks och leva som då man inte "visste" man skulle dö, men det blir bättre med tiden når man lär sig leva med att så är bara livet.
Citera
2026-08-12, 00:48
Medlem
pn222jws avatar
Citat:

Efteråt har jag kunnat se det i ögonen på nästan alla som håller på att dö. Det är som när barn inte vill somna. De klipps abrupt bort från livets möjliga "någonting".
Det är obevekligt. Särskilt vid kroniska sjukdomar, så har både patienten och anhöriga ändå kvar ett hopp. Men när döden kommer är det slut... man kan inte be om ursäkt för det dumma man sagt... tidsmaskinen har stannat.
Citera
2026-08-12, 00:51
Medlem
zombie-nations avatar
Det är rätt konstigt att du upplevde detta först som vuxen. Det är något man ofta stöter på i barndomen. Men vi är ju olika. Ditt sinne kanske har behövt skydda dig från denna tanke.

Vi är så smarta att vi fattar att vi dör och att vi inte kan göra något åt det. Samtidigt förstår vi inte ens vad döden är. Det är inget vi kan greppa.

Men du lever iallafall i en intressant tidsålder. Vetenskapen har tidigare bara varit rätt ytlig, men nu börjar man även där ställa frågorna vad är medvetande egentligen? Superintressant. Och faktiskt tröstande om du tänker på det. Att det intresserar de smarta bland oss. Så att vanligt folk kanske i framtiden inte behöver slå tanken ifrån oss, vi kanske vet mer då.

Det kan kännas konstigt att gå tillbaka till vakensömnen som är vår vakna tillvaro efter att du faktiskt vaknat till en verklighet som är sann, att just DU kommer att dö. Även om du efter ett tag tar ett steg tillbaka och glömmer bort detta du känner nu, så kommer du alltid att veta att tanken finns inom dig och kan ta tag i dig närsomhelst. Jag beklagar detta. Men för många är det en del av att vara människa.

Om livet som vi lever är meningslöst, det kan bara du svara på inför dig själv. Men många kommer fram till att det visst kan finnas en mening i livet även om det inte finns en mening med livet.

Det jag helst gör är att njuta av tillvaron och ta det lugnt. Så det har blivit rätt mycket ett prio. Andra kan få för sig att deras mening är att göra massa saker. Men ska jag ändå dö så vill jag ha haft det bra, iallafall stundvis.

Om någon säger till dig att man inte kan vara rädd för att inte finnas så kan jag meddela att de har helt fel. Klart man kan. De verkar förväxla det med att man inte kan vara rädd när man inte finns.

Människan har i alla tider trott att det finns någon form av fortlevnad, så jag tror inte man kan utesluta det heller.

Det är egentligen märkligt att tänka sig alla rika människor. De kan göra vad de vill. Men de rår inte på döden. Jag brukar vara lite konfunderad över att människor är så OK med att födas och dö utan att de själva har något alls att säga till om. Alltså jag blir lite förbannad att det kan finnas en så konstig värld som gjort mig utan ens frågat mig om lov.
Citera
2026-08-12, 00:58
Medlem
Citat:
Nja, snarare att är man påväg att trilla av pinnen så är det onödigt att leva som att man ska ta med sig saker till andra sidan.

Jag har själv legat i 4 dagar på akuten utan möjlighet att tala. Det var märkligt hur mycket man såg som irrelevant i skenet av att aldrig kunna ta del av livet man levde. Man lovar sig själv att spendera mer tid med familj och vänner om man bara får leva... men när man väl är på fötterna igen så släpper man det och lever som vanligt... det var som att se sina anhöriga på sin begravning...

Ja, det är sant. När livet väl ställs på sin spets så ser man klarare än någonsin. Om det är en mer sann verklighet eller om det är ett sätt för kroppen att försvara sig mot medvetandets nycker vet jag dock inte. Det är svårt att ställa sig utanför sig själv.

Men, vi är här nu och nuet är det enda som existerar - alltid
Citera
2026-08-12, 00:59
Medlem
Merwinnas avatar
Om man tror att detta livet är det enda, så är det ju ännu viktigare att inte förstöra de åren man har kvar genom att t.ex. hamna i fängelse... så massmord är ingen bra idé. Men man kan ju använda sig av den tanken när man försöker samla mod till något vettigare - vare sig det är att ragga på den där snyggingen eller starta en egen firma. "Vad spelar det för roll om 40 år?", eller hur lång tid man nu räknar med att ha kvar. Man kommer inte att ligga i fosterställning med neddragna rullgardiner och täcket uppdraget över huvudet, och skämmas över dissen eller misslyckandet varje dag i all evighet!

Sedan kan man ju trösta sig med att detta är lika för alla. Detta att alla måste dö är egentligen det enda som är rättvist, annars finns det massor av orättvisor mellan människor.

Vidare kan man trösta sig med att vi faktiskt inte kan VETA vad som händer efter döden. Det KAN ju vara så att någon av religionerna är sann - eller så finns det ett helt annat efterliv, som ingen religion som finns nu har beskrivit. Man kan inte VETA. Och då kan man ju även hoppas på att få träffa sina nära och kära som har gått förut igen, och även kanske människor från alla tider som man inte kände i livet, men har beundrat. Det är inte OMÖJLIGT att det kommer att bli så! Jag tycker att det är hoppfullt ändå!

Själv har jag mer problem med åldrandet än med döden i sig. Det är så mycket jag skulle vilja göra och lära mig fortfarande, men den tråkiga tanken kommer allt oftare, att "det är ingen idé längre, jag kommer ändå inte att hinna bli särskilt bra på det mera, och jag kommer ändå inte att få användning för det i något annat än rena hobbysammanhang". När man var ung kunde man ju tänka, när man fick ett nytt intresse, att detta kanske kunde bli ens STORA LIVSUPPGIFT - det är inte längre möjligt nu, och det sätter ner motivationen lite. Jag tror att jag skulle kunna bli deprimerad om jag grävde ner mig i de här tankarna, så jag försöker att inte göra det.
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-12 kl. 01:05.
Citera
2026-08-12, 01:20
Medlem
Man är alltid nått, det är bara att du är något annat medvetande.
Du går inte upp i rök presis. Smulorna finns i jorden och bildar något nytt, du är av levande atomer som vill något.

Del av något annat , du får ett nytt medvetande, kanske jätte hemskt men vem vet
Citera
2026-08-12, 01:29
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Man är alltid nått, det är bara att du är något annat medvetande.
Du går inte upp i rök presis. Smulorna finns i jorden och bildar något nytt, du är av levande atomer som vill något.

Del av något annat , du får ett nytt medvetande, kanske jätte hemskt men vem vet
Vackert och fint - döden som en hyllning till livet.
Citera
2026-08-12, 02:53
Medlem
Stäng av internet gå lägg dig förfan innan du får bältet!

God natt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in