2026-08-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
En klassiker från antiken:

Hur kändes det innan du föddes? Har du existentiell ångest över den tiden?
Det är lite grejen med livet, du kan bara uppleva det själv, men du kan trösta dig med att det är likadant för alla andra.
Citera
2026-08-12, 09:35
Medlem
”En dag ska vi alla dö, alla andra dagar ska vi det inte”. Mer än så vet vi inte. Det är mitt mantra jag kör varje gång jag börjar tänka på döden, sen stoppar jag där och väljer aktivt att fokusera på annat. Om du inte mår bra av dessa tankar så är det bästa du kan göra att träna upp din hjärna och lära den bryta negativa tankemönster. Det går faktiskt ganska snabbt om man har tur.
Citera
2026-08-12, 09:36
Medlem
Brajias avatar
Jo, döden hade varit mindre skrämmande om det åtminstone fanns nån som gått igenom det och kunde säga "äsch, det var inte så farligt".
Men ingen har ju gjort det.
Hela vårt universum finns ju bara här och nu, man äter, skiter, jobbar och räknar dagar.
Men jag ser inte livet som meningslöst, det är kul att leva, och även om jag är död och aldrig får uppleva det så vore det gott om jag lämnade ett positivt avtryck.
Citera
2026-08-12, 09:49
Medlem
GanskaRoligts avatar
Läs evangelierna i Bibeln. Ta emot Jesus. Tror på vår frälsare. Grattis, du har nu både ett skydd i den här världen och ett andligt evigt liv.

Dagens samhälle är konstruerat för att du ska springa runt och må dåligt. Trycka i dig antidepressiva och vara orolig för saker. Men det finns en enkel väg bort från detta. Man måste bara förstå att den materialistiska och ateistiska läran som sprids i skolböcker, politik och övriga media är en medveten agenda för att folk ska hålla sig borta från kristendomen.
Citera
2026-08-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Det är lite grejen med livet, du kan bara uppleva det själv, men du kan trösta dig med att det är likadant för alla andra.
Precis!

Det är medvetandets (eller själens om man så vill) predikament. Vi kan inte ställa oss utanför oss själva och bli en objektiv observatör, vi är alla inneslutna i våra egna, inre verkligheter. Vi minns inte att vi blev till, men vi antar att vi någon gång blivit till. Likaledes kommer vi inte "minnas" när vi dog, för antingen försvinner medvetandet vid tröskeln till döden (och du upplever den således inte), eller så lever du vidare i ett efterliv och har alltså inte dött.
Citera
2026-08-12, 11:09
Medlem
attack-titans avatar
Meningen med livet är att skaffa evigt liv och undgå allt det dåliga i världen & livet i den mån det är möjligt. Den som visade sig efter döden är Jesus. Svårare matematik än så behövs inte, 1 + 1 = 2.

Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Läs evangelierna i Bibeln. Ta emot Jesus. Tror på vår frälsare. Grattis, du har nu både ett skydd i den här världen och ett andligt evigt liv.

Dagens samhälle är konstruerat för att du ska springa runt och må dåligt. Trycka i dig antidepressiva och vara orolig för saker. Men det finns en enkel väg bort från detta. Man måste bara förstå att den materialistiska och ateistiska läran som sprids i skolböcker, politik och övriga media är en medveten agenda för att folk ska hålla sig borta från kristendomen.

Precis!
Citera
2026-08-12, 11:19
Medlem
gubbhorans avatar
Kan känna igen mig i dina tankar.
Ibland helt random när man sitter på jobbet eller så kan det bara dyka upp en tanke liksom "vafan, en dag kommer jag att dö" och det är en jävligt obehaglig känsla att VETA om att man kommer sluta existera. Hjärnan kan liksom inte greppa det konceptet överhuvudtaget, man vet om att man kommer att dö, men vad det faktiskt innebär går inte veta. Och det är nog det som är så obehagligt.

Man kan känna att det mesta man gör är helt meningslöst (iallafall när man tänker på jobb och karriär och sånt) men jag är också för bekväm med min situation att jag gör inget åt det heller. Det är en märklig kombination av känslor när man tänker på vad man uträttar och upplever här i världen när man i slutändan ändå bara ska försvinna och ens medvetande upphör att existera.

För det mesta så finns ju inte dessa tankar men ibland kan det bara bli att det dyker upp och man känner en känsla av extrem rädsla några sekunder för att sen bara acceptera att det är vad det är.
Citera
2026-08-12, 12:27
Medlem
Jag hamnade i AMS och köpte lagliga tryfflar på.någon shop för många år sedan, tuggade i mig sisådär 15g av den starkare sorten eftersom jag var övertygad om att more is better... Det var det inte.

Men om döden och att lämna jordelivet är någonting liknande så är jag inte rädd. I kliniska settings hanterar man dödsångest just såhär, kanske lite mer kontrollerat i doseringen dock 😅

Citat:
Ursprungligen postat av Svartmat
Jag är verkligen ingen som normalt sätt tänker på döden, eller ”vad som händer sen”..

Men de senaste dagarna har jag haft en brutal existentiell ångest. Allt började när jag var ute och kutade och hjärnan snurrade in på tankar om vårat liv här på jorden.

Så att ni får en bakgrund.. Normalt sätt så bryr jag mig inte ett skit om döden eller lidande. Jag är den första som säger -”söv mig!” vid en operation, trots att läkarn vill ryggmärgsbedöva (vi vet varför han vill göra det..wink wink.)

Men åter till ämnet. Som sagt jag har aldrig tidigare brytt mig ett dugg om döden. Jag tänker på döden ungefär som jag tänker på när man sover - alltså att man är ju inte medveten och man lider inte, så varför skulle då döden vara något annorlunda. -Jag led ju inte innan jag föddes och jag kan inte tänka mig att det kommer vara något annat när jag dör heller.

Men nu kommer vi till själva grejen. Det jag har snöat in mig på nu är när man tänker ett extra varv på döden. Extra varv låter lite flashigt, men bortse i från det och bara försök att greppa det jag nu säger..

Som jag ser det så när man dör, så dör man. Alltså då är man maskföda. Livet är finito. Vår existens upphör. Jag kan tänka mig att religiösa människor tänker annorlunda här, men jag råkar vara icke-troende. (Vilket jag kanske ångrar nu..?) Men så ser det ut i vart fall.

Ok. Vi dör. Fine. Jag är helt OK med det.

Men så har jag börjat tänka ett steg längre. Alltså jag är ju jag, och mitt medvetande är ju allt jag känner till. På gott och ont. Men det enda jag vet är ju hur det känns att leva. Visst, jag somnar på nätterna, men så vaknar jag på morgonen och livet fortsätter..

Men när jag är död.. - hur fan blir det då? Jag kommer ju inte att finnas längre.

Min hjärna kan liksom inte greppa detta hur jag än försöker resonera och tänka kring det. Och ju mer jag tänker på det ju mer ångest får jag. Just nu är jag i stadiet att jag tänker att ”vi kommer ju ändå att upphöra att existera så inget spelar ju nån roll”. Jag kan ju bli en massmördare eller skolskjutare - om 30 år spelar det ju ändå ingen roll. När jag dör så upphör ju min existens. Ungefär så.

Jag säger inte att jag vill bli en massmördare så klart, men det är så tankarna går.

Jag vet inte om allt det här gjorde nån klokare. Förmodligen inte, men jag säger så här avslutningsvis- Jag har en grov existentiell ångest just nu och det vore trevligt om nån kunde komma med input om hur man kan tänka kring sånt här. Jag tänker att kanske om jag får andra perspektiv på detta så kanske döden blir lite mer greppbar.
Citera
2026-08-12, 13:09
Medlem
Citat:
Jag är verkligen ingen som normalt sätt tänker på döden, eller ”vad som händer sen”..

Men de senaste dagarna har jag haft en brutal existentiell ångest. Allt började när jag var ute och kutade och hjärnan snurrade in på tankar om vårat liv här på jorden.

Så att ni får en bakgrund.. Normalt sätt så bryr jag mig inte ett skit om döden eller lidande. Jag är den första som säger -”söv mig!” vid en operation, trots att läkarn vill ryggmärgsbedöva (vi vet varför han vill göra det..wink wink.)

Men åter till ämnet. Som sagt jag har aldrig tidigare brytt mig ett dugg om döden. Jag tänker på döden ungefär som jag tänker på när man sover - alltså att man är ju inte medveten och man lider inte, så varför skulle då döden vara något annorlunda. -Jag led ju inte innan jag föddes och jag kan inte tänka mig att det kommer vara något annat när jag dör heller.

Men nu kommer vi till själva grejen. Det jag har snöat in mig på nu är när man tänker ett extra varv på döden. Extra varv låter lite flashigt, men bortse i från det och bara försök att greppa det jag nu säger..

Som jag ser det så när man dör, så dör man. Alltså då är man maskföda. Livet är finito. Vår existens upphör. Jag kan tänka mig att religiösa människor tänker annorlunda här, men jag råkar vara icke-troende. (Vilket jag kanske ångrar nu..?) Men så ser det ut i vart fall.

Men så har jag börjat tänka ett steg längre. Alltså jag är ju jag, och mitt medvetande är ju allt jag känner till. På gott och ont. Men det enda jag vet är ju hur det känns att leva. Visst, jag somnar på nätterna, men så vaknar jag på morgonen och livet fortsätter..

Men när jag är död.. - hur fan blir det då? Jag kommer ju inte att finnas längre.

Min hjärna kan liksom inte greppa detta hur jag än försöker resonera och tänka kring det. Och ju mer jag tänker på det ju mer ångest får jag. Just nu är jag i stadiet att jag tänker att ”vi kommer ju ändå att upphöra att existera så inget spelar ju nån roll”. Jag kan ju bli en massmördare eller skolskjutare - om 30 år spelar det ju ändå ingen roll. När jag dör så upphör ju min existens. Ungefär så.

Jag säger inte att jag vill bli en massmördare så klart, men det är så tankarna går.

Jag vet inte om allt det här gjorde nån klokare. Förmodligen inte, men jag säger så här avslutningsvis- Jag har en grov existentiell ångest just nu och det vore trevligt om nån kunde komma med input om hur man kan tänka kring sånt här. Jag tänker att kanske om jag får andra perspektiv på detta så kanske döden blir lite mer greppbar.

Människan är ett djur som tror sig vara så jävla smarta. Ingen vet vad som händer när vi dör. Själv tror jag det blir som före man föddes, även om det känns ologiskt.
Citera
2026-08-12, 13:29
Medlem
Citat:

När jag läste ditt inlägg, kom jag att tänka på alla som spelar C.S. och andra massdödar-spel.
Folk säger: Det är ingen fara med sådana spel. Men de är inte så kloka - för allt vad vi gör registrerar vi i vårt omedvetna och sedan finns det där. Och kan påverka oss omedvetet.
Citera
2026-08-12, 14:15
Medlem
logicss avatar
Det är fullständigt meningslöst att tänka på döden som ett fenomen. Vår hjärna kommer aldrig att kunna hantera själva konceptet. Den är inte utformad för det, precis som den inte är utformad för att förstå universums oändlighet. Dessa begrepp (döden, oändlighet) är snarlika,men ligger bortom mänsklig logik och mänsklig förståelse.
Senast redigerad av logics 2026-08-12 kl. 14:18.
Citera
2026-08-12, 16:52
Medlem
Det är bra att tänka på döden
Vad tror du händer efter döden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in