2026-08-13, 11:01
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Var läser du det i lagen att han förväntas säga till?

Citat:
8 kap. Om stöld, rån och andra tillgreppsbrott

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

Så ifall man frågar om att få låna häcksaxen och får ett ja, så får man använda det och det räknas inte som stöld.

Grannen behöver således säga till ifall han ska ha tillbaka verktyget när jag använder det.

Jag kan alltså inte låna häcksaxen genom att läsa av grannens kroppsspråk, sedan använda det så länge jag tolkar hans kroppspråk som att det är frivilligt att jag får fortsätta använda det.
Citera
2026-08-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Så ifall man frågar om att få låna häcksaxen och får ett ja, så får man använda det och det räknas inte som stöld.

Grannen behöver således säga till ifall han ska ha tillbaka verktyget när jag använder det.

Jag kan alltså inte låna häcksaxen genom att läsa av grannens kroppsspråk, sedan använda det så länge jag tolkar hans kroppspråk som att det är frivilligt att jag får fortsätta använda det.
Fast man kan inte förstå det utifrån att läsa lagen. Går inte att dra slutsatserna att man får låna häcksaxen 17 timmar, eller att man måste fråga var 30e sekund. Är du av annan uppfattning så kan du isåfall svara med var i lagtexten detta går att avgöra. Och går det inte att avgöra genom att läsa lagen, så är lagen otydlig.
Citera
2026-08-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar. Du är ganska säker i första meningen men sen slår osäkerheten till. Själv tror jag det är näst intill omöjligt.

Jag tycker det här svaret från en kvinnlig advokat ganska bra ändå sammanfattar problematiken.

Det är fullt möjligt att skriva en vettig samtyckeslag.

Men som advokaten är inne på så blir det svårt i praktiken.

Dels har de som jobbar i domstolar inte tillräcklig kompetens. De kan juridik. Men inte beteendevetenskap och samtycke.

Dels så bör det vara tydligt för en medborgare när något är olagligt.

Så om en gör en ny samtyckeslag och våra domstolar fattar beslut på sin riktiga kompetens så kommer antalet dömda minska kraftigt.

Tack för videon du delade tidigare. Den var riktigt intressant.
Citera
2026-08-13, 11:51
Medlem
Citat:
75% gäller brottsmålsadvokater alltså de som pysslar med brott i rättegångar. Övriga advokater som pysslar med affärsjuridik, familjerätt, migration o asylärenden, arbetsrätt och vad det kan vara är ju inte lika insatta.

Varför utelämnar du sådant i dina försök till att förminska?

Aha, nu ändrar du ditt påstående igen. Du skrev uttryckligen 75% av alla advokater.

Har du presenterat flera "alternativa fakta"?
Citera
2026-08-13, 11:55
Medlem
Citat:
Återigen låter du bli att kommentera vad denna kvinnliga advokat säger. Du vet att det är såsom texten säger. Vari ligger egentligen logiken att den ena personen ska kunna ursäkta sitt beteende på grund av berusning men inte den andre?
Jag frågade dig också om du kan se vad som är så otroligt märkligt med detta? Om du läst en del fall, bland annat det som kallades Ljusdalsfallet så borde du förstå.

För att det ska vara ställt utom rimligt tvivel bör hon väl ha varit nästan glasklar i sitt handlande/uttryck. Man bukar översätta utom rimligt tvivel till 97-98% säkerhet.

Byxmyndig blir man vid 15 år i Sverige och du säger att 17 åringen är barn så då är det ju logiskt att säga att det är lagligt att ha sex med barn i Sverige.

Var var barnets föräldrar? Hur har de uppfostrat sitt barn som går på krogen och hånglar med vuxna män fastän hon bara är ett barn. Tycker du jag ska hålla på så här eller ?

Undrar varför hon hade sådan stenkoll på vart han tog vägen och gjorde när han gick ut från toaletten? Hon var ju kvar men var tydligen väldigt intresserad av var han gick trots sitt chockartade traumatiserade tillstånd.
Skulle det kunna vara så att hon blev besviken när det verkade som att han gick utan att invänta henne?

Mycket text igen, men lite innehåll.

Vilka andra brott tycker du vi skall ursäkta för att gärningspersonen är berusad? Mord? Rån? Misshandel?

Spelar du dum? Det är sällan BO som utreder dessa saker. Hört talas om polisen?
Citera
2026-08-13, 11:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Aha, nu ändrar du ditt påstående igen. Du skrev uttryckligen 75% av alla advokater.

Har du presenterat flera "alternativa fakta"?

Själv tycker jag det är givet att det är de advokater som sysslar med brottmål som är intressanta eftersom det är brottsmål vi diskuterar.

Du brukar snacka om att greppa efter halmstrån...herregud Humbug. Kom med något istället.
Citera
2026-08-13, 12:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Mycket text igen, men lite innehåll.

Vilka andra brott tycker du vi skall ursäkta för att gärningspersonen är berusad? Mord? Rån? Misshandel?

Spelar du dum? Det är sällan BO som utreder dessa saker. Hört talas om polisen?

Liten text och ingenting som vanligt.

Vi diskuterar samtyckeslagen här. Du brukar klaga på att jag inte svarar på frågor. Men du undviker ju konsekvent att svara på frågor.

Läs FUP igen för att se om jag har fel.
Citera
2026-08-13, 12:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är fullt möjligt att skriva en vettig samtyckeslag.

Men som advokaten är inne på så blir det svårt i praktiken.

Dels har de som jobbar i domstolar inte tillräcklig kompetens. De kan juridik. Men inte beteendevetenskap och samtycke.

Dels så bör det vara tydligt för en medborgare när något är olagligt.

Så om en gör en ny samtyckeslag och våra domstolar fattar beslut på sin riktiga kompetens så kommer antalet dömda minska kraftigt.

Tack för videon du delade tidigare. Den var riktigt intressant.

Ja jag hoppas verkligen att du har rätt men jag tror att det kommer bli oerhört svårt att få till en lagtext. Problemet är ju bl.a. helt riktigt som du säger att man ju inte kan utläsa vad som är olagligt.
Det har ju till och med juristerna stora problem med.

Vilken video var det du tänkte på?
Citera
2026-08-13, 12:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du skrev ju ordagrant "om man över huvud ska kunna ha en lagstiftning som utgår från frivillighet."

Stycke 2 och 3 har redan besvarats ett flertal gånger.

Ja jag hävdar att det är otroligt svårt att få till en lagtext som talar om vad som är olagligt.

Samtidigt så var det väl på sätt och vis nödvändigt att sex skulle vara frivilligt även innan samtyckeslagen.

Är du av åsikten att det innan samtyckeslagen var svårt att bevisa att en våldtäkt hade begåtts med de dåvarande premisserna?
Citera
2026-08-13, 12:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du skrev ju ordagrant "om man över huvud ska kunna ha en lagstiftning som utgår från frivillighet."

Stycke 2 och 3 har redan besvarats ett flertal gånger.

Du har inte lust att delge igen hur du ser på om samtycke och frivillighet är samma sak?

Om en person säger OK till sex fastän den egentligen inte vill. (inget våld, inget hot, ingen utsatt situation).
Har den samtyckt? Deltar den frivilligt? Begås det en våldtäkt?
Citera
2026-08-13, 12:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Visdt gör jag det.

Vill du påstå att frivilligt och samtyckt sex inte är lagligt?

Så här skrev du.
Citat:
Våldtäkt är när man inleder en sexuell aktivitet med någon som inte vill ha sex. Inte svårare än så.

Står du kvar vid att det är så enkelt?
Citera
2026-08-13, 12:21
Medlem
Citat:
Blockerar flyktvägen. Undrar vad de som stod bakom dem i kön upplevde? Tjejen var ju totalt ointresserad av honom. Varför skulle hon följa med honom till korridoren och fortsätta prata med honom?
Tror du att de hade ett så pass intressant samtal om kvantfysik så att hon gärna fortsatte det fast på annan plats?

Vadå totalt ignorerar din uttryckliga vilja? Var hennes vilja att sluta prata med honom? Vet du vad hennes vilja var?

Vet du att någon stod bakom?

Relevans? Vad spelar det för roll att hon inte gjorde våldsamt motstånd när han ledde henne till ett trång utrymme under förevändningen att han ville prata?

Var det att han pratade med henne som var brottet?

Återigen lägger du fullt ansvar på BO. Noll antydan till att GM hade nått ansvar alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in