2026-08-12, 23:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Återigen massor av text men inget som backar upp ditt påstående. Kan du styrka ditt påstående eller inte att 75% av Sveriges advokatkår tycker att lagen är rättsvidrig.

Och jag kan konstatera att du kör med dubbla måttstockar.

Ironin är total när du bygger upp en halmgubbe som du resonerar runt. Och som grädde på moset kräver du omvänd bevisbörda.

Precis det som du påstår att samtyckeslagen kräver.

Och som slutkläm uppmålar du dig själv som en sanningssägande martyr.

Vad är det här för typ av svar. Inget svar alls. Kom med lite länkar nu som bevisar att det vi argumenterar för inte stämmer.
Citera
2026-08-12, 23:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Jag tror att det är fullt möjligt att skapa en samtyckeslag som är rättssäker. Men jag tror att en behöver göra om jobbet helt och hållet.
Och för att vara ärlig så tror jag fortfarande att det kommer vara extremt svårt att få den att bli riktigt bra. Det är så många lösa bitar som måste bli perfekt. Inte bara lagen utan ochså en högre kvalitet på domar i domstolar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar. Du är ganska säker i första meningen men sen slår osäkerheten till. Själv tror jag det är näst intill omöjligt.

Jag tycker det här svaret från en kvinnlig advokat ganska bra ändå sammanfattar problematiken.

Citat:
Finns det några risker med denna förändring av sexualbrottslagen?
– Ja, det finns stora risker, främst då vi människor oftast kommunicerar genom handling och inte genom ord när vi har sex. Det anses krystat och osexigt att fråga ”Får jag ta på dig där?” eller ”Får jag stoppa in min penis i din mun?” eller ”Får jag penetrera din vagina med min penis nu?”. Ingen har sex så, vilket innebär att säkerställandet av frivillighet förväntas ske genom tolkning av kroppsspråk eller minspel eller frånvaro av desamma (tex. att någon inte deltar aktivt eller är helt tyst och inte stönar under sexakten). Att tolka någons kroppsspråk och/eller minspel är svårt, för att inte säga omöjligt, när parterna inte känner varandra sedan tidigare. Jag har flera gånger träffat klienter i arresten som gråter och säger något i stil med ”Vi gick hem för att ha sex, vi hånglade och smekte varandra precis innan sexet, jag fattar ingenting för hon sa aldrig att hon inte ville”.
Citera
2026-08-12, 23:53
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Jag har inte sett det, men jag har hört talas om en del felvridna samhällsdebatter när det gäller kvinnor och män.
Oavsett, så sluta leta efter en partner just nu. Satsa på dig själv först. Skaffa dig 24/7-bevakning (typ go-pro) och var extremt selektiv med dina framtida partners. Och lycka till.

Tack för din omtanke men det är inte någon fara gällande mig. Jag ser mer risker för alla unga killar därute och statistiken kring de som dömts enligt den "nya" lagstiftningen visar ju med all tydlighet att det är unga killar som döms. Tror hälften är 19 eller yngre.

Tack detsamma! Ta hand om dig.
Citera
2026-08-13, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tack för din omtanke men det är inte någon fara gällande mig. Jag ser mer risker för alla unga killar därute och statistiken kring de som dömts enligt den "nya" lagstiftningen visar ju med all tydlighet att det är unga killar som döms. Tror hälften är 19 eller yngre.

Tack detsamma! Ta hand om dig.

Tack för ett väldigt trevligt och givande samtal.
Jag är ny här och har redan stött på ganska arga människor, så jag är så tacksam när man kan ha ett vettigt samtal med människor som dig.
Ta väl hand om dig.
Citera
2026-08-13, 00:26
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt svar. Du är ganska säker i första meningen men sen slår osäkerheten till. Själv tror jag det är näst intill omöjligt.

Jag tycker det här svaret från en kvinnlig advokat ganska bra ändå sammanfattar problematiken.

Citatet från den kvinnliga advokaten sammanfattar det helt perfekt.

Det är surrealistiskt att folk försvarar en lag som dömer människor för att de läser in kroppspråk, eller frånvaro av kroppsspråk, fel.
Citera
2026-08-13, 06:34
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Tack för ett väldigt trevligt och givande samtal.
Jag är ny här och har redan stött på ganska arga människor, så jag är så tacksam när man kan ha ett vettigt samtal med människor som dig.
Ta väl hand om dig.

Tack så mycket, det värmer att få höra. Det är som sagt inte ofta som samtalen blir speciellt vettiga och sakliga utan påhoppen kommer ofta ganska snabbt. Erkänner att jag ibland faller in i det men kan nog med gott samvete säga att jag nog nästan aldrig är den som börjar.
Egentligen är det nog inte speciellt bra att hänga här inne så är du ny så råder jag dig nästan att hålla dig borta härifrån. Själv har jag nog tyvärr fastnat.
Det man får ha i åtanke också är väl att de som skriker högst nästan aldrig har något vettigt att komma med utan när argumenten tar slut tar invektiven och epitetsättningen vid.
Önskar dig en fin dag och en fortsatt fin sensommar/höst. Ta hand om dig och följ ditt råd du gav mig tidigare.
Citera
2026-08-13, 06:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Citatet från den kvinnliga advokaten sammanfattar det helt perfekt.

Det är surrealistiskt att folk försvarar en lag som dömer människor för att de läser in kroppspråk, eller frånvaro av kroppsspråk, fel.

Håller med dig till fullo. De som skriker mot oss här i tråden har en tämligen otäck inställning enligt mig. Tycker också hennes svar var en tydlig bra sammanfattning.
Tack också för att du håller en god ton. Jag försöker men faller ur ibland.
Citera
2026-08-13, 09:16
Medlem
Citat:
Fast man kan inte förstå det utifrån att läsa lagen. Går inte att dra slutsatserna att man får ha oralsex i 17 timmar, eller att man måste fråga var 30e sekund. Är du av annan uppfattning så kan du isåfall svara med var i lagtexten detta går att avgöra. Och går det inte att avgöra genom att läsa lagen, så är lagen otydlig.
Om man inte vet exakt när lagen definierar en våldtäkt, så är lagen dålig. En 16-årig grabb ska inte behöva läsa tidigare domar eller förarbeten. Ett nej är ett nej var tydligt. Denna lag är inte det.
Ha bara sex med nån om du är säker på att den vill ha sex med dig är också förbannat tydligt.

Även om det innebär att du måste fråga en gång i sekunden.

Hur gör du om du får låna grannens häcksax? Ropar du varje minut och frågar om det fortfarande är ok att du klipper?

Det står ju inget i lagen om att man inte måste fråga hela tiden om man fortfarande får låna den.
Citera
2026-08-13, 09:37
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Ha bara sex med nån om du är säker på att den vill ha sex med dig är också förbannat tydligt.

Även om det innebär att du måste fråga en gång i sekunden.

Hur gör du om du får låna grannens häcksax? Ropar du varje minut och frågar om det fortfarande är ok att du klipper?

Det står ju inget i lagen om att man inte måste fråga hela tiden om man fortfarande får låna den.

Ifall grannen inte längre vill att jag lånar hans häcksax så förväntas han säga till. Jag förväntas inte läsa av hans kroppsspråk om att jag får fortsatt låna den.

Eftersom det inte står i samtyckeslagen vad som gäller så är den otydlig i detta scenario.
Citera
2026-08-13, 09:42
Medlem
Citat:
Det där får du nog tänka om kring. Eller så förstår du ingenting av samtyckeslagen.

Ett tydligt exempel på att du inte vet något om lagen och hur den praktiseras. Eller ett exempel på hur svårt det är att förstå vad som är olagligt.

Visdt gör jag det.

Vill du påstå att frivilligt och samtyckt sex inte är lagligt?
Citera
2026-08-13, 09:53
Medlem
Citat:
Jag tror nog vi alla tycker att det optimala och önskvärda är om allt sex är samtyckt och frivilligt från båda sidorna.

Har ju frågat dig tidigare om du anser att samtycke och frivillighet är samma sak?

Hur ser du på om en part säger OK till sex men egentligen inte vill? (inget våld, hot eller tvång)?
Är det samtyckt? Är det frivilligt? Är det lagligt?

Du skrev ju ordagrant "om man över huvud ska kunna ha en lagstiftning som utgår från frivillighet."

Stycke 2 och 3 har redan besvarats ett flertal gånger.
Citera
2026-08-13, 10:22
Medlem
Citat:
Ifall grannen inte längre vill att jag lånar hans häcksax så förväntas han säga till. Jag förväntas inte läsa av hans kroppsspråk om att jag får fortsatt låna den.

Eftersom det inte står i samtyckeslagen vad som gäller så är den otydlig i detta scenario.
Var läser du det i lagen att han förväntas säga till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in