2026-08-13, 00:27
Medlem
Necriss avatar
Nejdå, det finns en riktigt skillnad i hur värmen sprids i en kall jämfört med rumstempurerad köttbit. Vilket sedan kommer påverka hur utsidan blivit tillagad. Men den stora siillnaden är nog fukten! Det handlar aldrig om kall/rumstempurerad, det handlar om avtorkad torr köttbit som är kall eller rumstempurerad! Den varmare köttbiten har förlorat mer vätska och kommer tillagas bättre!

Ännu tydligare blir detta resultat när man saltar köttet dagen innan och låter det torka ut i kylen. Ta sedan fram det dagen efter och låt det bli varmt. Se tilm att det är tort och stek sedan. Bättre yta kan man inte få!
Citera
2026-08-13, 01:05
Avstängd
Detta är bara bögerier att påstå att det är skillnad. Bara om köttet är riktigt kallt efter upptining så köper jag det.
Citera
2026-08-13, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
"Oftast runt 600-800g" vad menar du? Är det olika storlek på köttbitarna?
Ja, just det 600-800 g köttbitar.
Citera
2026-08-13, 04:38
Medlem
En tjock skiva på +3 cm kommer vara rå i mitten överstekt på utsidan om den kommer direkt från kylen.
Citera
2026-08-13, 04:59
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag skriver just att jag inte märker någon som helst skillnad eftersom jag inte lägger ner köttbiten i en kall stekpanna, jag lägger i den i en varm stekpanna. Det där med "kokas innan den blir stekt" är ju rent fånigt om det rör sig om en skillnad mellan max 15 grader, jag fattar inte ens vad du menar.

Sålänge din stekpanna har så tjockt gods att temperaturen inte sjunker under 140 grader när du lägger i det kylskåpskalla (alternativt rumstempererade) köttet, är det ingen fara. Men sålänge temperaturen är under 80-90 grader så kokas köttet istället för att stekas.
Temperaturen ska helst ligga på 140-200 grader hela tiden, för det är då Maillard-reaktionen uppstår - och det är den som ger köttet sin goda smak, som gör att tillagat kött smakar godare än t ex råbiff.

Även om man kan ha olika preferenser angående rare/medium/well done, så är det knappt någon som föredrar kokt grått kött framför stekt.
Citera
2026-08-13, 06:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Ännu tydligare blir detta resultat när man saltar köttet dagen innan och låter det torka ut i kylen. Ta sedan fram det dagen efter och låt det bli varmt. Se tilm att det är tort och stek sedan. Bättre yta kan man inte få!

Nej det är inte relaterat till det öht. Saltning är en kemisk process som tar 40m.
Citera
2026-08-13, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
En tjock skiva på +3 cm kommer vara rå i mitten överstekt på utsidan om den kommer direkt från kylen.
Det har alltid varit min primära tanke med att låta köttet bli typ rumstempererat.

I och för sig låter man köttet vila, så det kanske gör att värmen kommer in till mitten ändå. Men jag tror inte att jag vill chansa.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-13 kl. 08:02.
Citera
2026-08-13, 08:12
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Sålänge din stekpanna har så tjockt gods att temperaturen inte sjunker under 140 grader när du lägger i det kylskåpskalla (alternativt rumstempererade) köttet, är det ingen fara. Men sålänge temperaturen är under 80-90 grader så kokas köttet istället för att stekas.
Temperaturen ska helst ligga på 140-200 grader hela tiden, för det är då Maillard-reaktionen uppstår - och det är den som ger köttet sin goda smak, som gör att tillagat kött smakar godare än t ex råbiff.

Även om man kan ha olika preferenser angående rare/medium/well done, så är det knappt någon som föredrar kokt grått kött framför stekt.

Du behöver inte vara det minsta orolig för det fetade i förhållande till Melange. Melange har nämligen i tråden berättat att han har stekpannor med "MINST 20 mm" tjocklek som absolut inte är påhittade. Att han inte kan berätta vilken modell eller märke det handlar om eller vilken butik han köpte dem i och inte heller kan posta en bild på dem, eller kan posta en enda länk på enda stekpanna på hela världsmarknaden som är så tjock, eller att det tjockaste jag kan hitta är 10 mm betyder inte på något sätt att Melange ljuger

Han hittar dem t o m på IKEA, tydligen. För IKEA är ju kända för sina snordyra kvalitetspannor, det vet ju alla att deras nonstick-pannor har minst 15 mm gods i botten

(FB) Det ervinnerliga tjafset om att köttet ska vara rumstempererat innan matlagning
(FB) Det ervinnerliga tjafset om att köttet ska vara rumstempererat innan matlagning

Att han sedan stoppat huvudet i sanden och vägrar svara på frågor om sina stekpannor efter att han blev avslöjad bör inte heller på något vis väcka misstanke om att han ljuger om något så absurt som stekpannor

Melange? Kommentar?
Citera
2026-08-13, 08:15
Medlem
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Du är uppenbarligen inte vetenskaplig eller har intellekt till det.

Vi andra mäter med en temp-laser i stekpannan och då ser man direkt enorm skillnad hur det tappar värmen (energi) med en kall köttbit vilket hämmar fräsningen av ytan i början.

Hade du gått klart grundskolan hade du även lärt dig inom Kemi hur mycket energi det går åt att värma olika substanser såsom vatten till kokpunkten om det är kallt (låg energi).

Men alltid skall obildade tomtar som du skriva hela tiden att alla andra har fel men du vet alltid bättre fast du inte ens klarade av grundskolan.

Patetisk är ordet som beskriver dig bäst.
Citera
2026-08-13, 08:23
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Haha Ja du ser.

The more you know

Citat:
Men det spelar ingen roll med några grader hit och dit. Vill man ha medium rare till rare som jag och en fin crust så ska man aldrig ta ut köttet innan, för då riskerar du att koka sönder köttet på insidan.

Jag har väldigt svårt att se hur insidan ska "koka sönder" när innertemperaturen endast går upp till 55 grader....antar att alla i kylskåpsgänget bor på väldigt hög höjd där vattnet kokar vid lägre temperatur

Citat:
Pratade med hovmästaren på Ben & Jacks i New York, som har typ världens bästa stekar. Han sa att de typ hade nästan 1000 grader C, säkert med plasma eller liknande, och helt kallt kött, om inte fryst faktiskt, kommer inte ihåg). Men bara någon minut per sida.

https://youtu.be/uVZkiQP0gYQ?si=RIsfhHtQ3Po2P3xO&t=215
Citera
2026-08-13, 08:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Vi andra mäter med en temp-laser i stekpannan och då ser man direkt enorm skillnad hur det tappar värmen (energi) med en kall köttbit vilket hämmar fräsningen av ytan i början.

Hade du gått klart grundskolan hade du även lärt dig inom Kemi hur mycket energi det går åt att värma olika substanser såsom vatten till kokpunkten om det är kallt (låg energi).

Men alltid skall obildade tomtar som du skriva hela tiden att alla andra har fel men du vet alltid bättre fast du inte ens klarade av grundskolan.

Patetisk är ordet som beskriver dig bäst.

Visa en video när du gör det experimentet så vi får se hur många sekunder det tar och vilken panna du använder.

edit: jag är Summa Cum Laude.

edit2: bryner du kött under 180C? Hur menar du annars?
Senast redigerad av Melange5738 2026-08-13 kl. 08:59.
Citera
2026-08-13, 09:10
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Nej det är inte relaterat till det öht. Saltning är en kemisk process som tar 40m.
Nu slrev jag ju betydligt mer än så, detta var ju enbart den sista lill poängen om hur man får det ännu bättre.

Du får inte den ytan på det råa köttet som jag pratar om på 40 minuter så du pratar om något annat. Efter en timme är allt vått, två timmsr och det rinner och dropper på fatet undertill. Tre timmar så ser det bättre ut och vid fyra så är det nästan tort. Köttet har börjat suga upp den kvarvarande salta vätskan som inte droppat iväg. Köttet som nu tagit in den salta vätskan får över tid sen en helt annan yta, den är torr och bytar färg lite svagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in