2026-08-12, 14:06
Medlem
Jag steker mycket och visst blir det en liten skillnad, men till vardags är det knappt värt att tänka på. Om du däremot är ute efter en helt perfekt stekyta bör köttet vara rumstempererat. Då krävs det dock att du använder en ordentlig stekpanna, inte non-stick skit, samt har rätt mängd olja och torkar av köttet innan. Egentligen måste du redan vara duktig och veta vad du gör för att ens märka skillnaden.
Citera
2026-08-12, 14:08
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är det en icke-gjutjärnspanna som totalt är mindre än 15mm från stekdelen till bottendelen så har du antagligen köpt en skitprodukt som aldrig skulle lämnat fabriken.

BTW, eftersom du aldrig kommer hitta en panna som är 30 mm:
Länka till en enda icke-gjutjärnspanna som är tjockare än 15 mm. EN ENDA. I dare you.

Jag tror faktiskt inte ens du kommer hitta en sådan heller

Det är så otroligt uppenbart att du bara hittar på

Edit: Jag riktigt känner din panik när du försöker googla fram något
Citera
2026-08-12, 14:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
HAAHA jag visste att du skulle gömma dig som en liten bitch

Försök inte. Länka till EN ENDA stekpanna på marknaden som har en bottenplatta på MINST 20 mm, helst mer. EN ENDA.

Jag skrev inte minst 20mm men visst, har du någon sida som visar specifikationerna för bottenplattorna eller? Jag hade en gammal Ikea-non stick som var mer än 15mm när jag bodde i Sverige.
Citera
2026-08-12, 14:10
Medlem
Citat:
Men om det går att märka så har du antagligen för klen stekpanna. Du ska inte köpa stekpannor som inte är minst 15-20mm tjocka.
Say what? Kan du länka en stekpanna som är 20mm tjock? Finns de ens?

EDIT: Hittade en https://www.metrotukku.fi/en/EUR/products/kitchenware/chefproof-frying-pan-%C3%B8-2418-cm-stainless-steel-1810-induction/4044925150071
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-12 kl. 14:13.
Citera
2026-08-12, 14:10
Medlem
Citat:
3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?
Med det där uttalandet visar du ganska tydligt att du inte har någon större vana i köket, inget illa menat. Eftersom du ändå inte har tekniken för att få till en perfekt stekyta kommer du naturligtvis inte att märka någon skillnad. Men när du har tillräckligt med erfarenhet och börjar sträva efter perfektion, då kommer du att förstå.
Citera
2026-08-12, 14:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Till och med på en pizzeria så flyttar man på pizzan i en 400 graders ugn för att pizzor "kyler" ner just den punkten i ugnen.
Så temperaturen på köttet påverkar stekpannan mer än vad man tror, speciellt om det är en tunn sketan stekpanna!

Pizza har ju ingenting med saken att göra, pizzaugnar är varma för att pizzan inte ska bli torr och bränd på ytan som den blir om du lagar den för länge i lägre temperaturer.
Citera
2026-08-12, 14:12
Medlem
Jag skiter i. Det blir bra ändå. Lärde mig av en kock hur man får bästa biff. Det är det bästa!
Citera
2026-08-12, 14:13
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag skrev inte minst 20mm

Jo du skrev MINST 15-20 mmm. MINST. Dvs allra helst ännu tjockare.

Inte bara det, allt under 15 mm är enligt dig skräp.

Men du kan alltså inte hitta en enda?

Inte ens en enda som är "ynka" 15 mm? Har du en aning hur patetisk du framstår när du ljuger på detta vis?

ERKÄNN!

Citat:
Jag hade en gammal Ikea-non stick som var mer än 15mm när jag bodde i Sverige.

Nånting säger mig att du hade en flick på högstadiet, men kompisarna kunde inte träffa henne för hon bodde i en annan stad
Citera
Medlem
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?
Du har helt rätt! Jag har blivit ovän vid grillen flera gånger, för enligt de flesta är det väldigt viktigt 😄
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Kolla dyrare rostfria. 20mm kanske är lite i överkant men jag skulle själv aldrig köpa en rostfri som inte är minst 15mm.
Citera
2026-08-12, 14:14
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Klart de inte finns. Finns noll anledning att ha en så tjock panna. TS ville låta lite kunnig och förespråka tjocka pannor. Men hade ingen aning om hur tjocka pannor är

"Minst 15-20mm annars är det bara skräääääp"

Hujedamigväl
Citera
2026-08-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Klart de inte finns. Finns noll anledning att ha en så tjock panna. TS ville låta lite kunnig och förespråka tjocka pannor. Men hade ingen aning om hur tjocka pannor är

"Minst 15-20mm annars är det bara skräääääp"

Hujedamigväl
Jo, de finns faktiskt https://www.metrotukku.fi/en/EUR/products/kitchenware/chefproof-frying-pan-%C3%B8-2418-cm-stainless-steel-1810-induction/4044925150071

Här är en annan som verkar vara 25mm https://se.megacookingworld.com/products/greenpan-padova-smokey-blue-mint-green-4-delige-koekenpannenset-20-26-28-cm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in