2026-08-12, 13:20
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Du verkar mena att temperaturskillnaden mellan kylskåpskallt respektive rumstempererat kött är så liten och därför försumbar jämfört med den heta stekpannan. Men det där tror jag inte på. Du resonerar för schematiskt.

Det är mycket finesser med att steka biff som bl.a. handlar om stekytan. Det kylskåpskalla köttet kyler ner stekpannan lite mer så det relevanta är hur mycket energi som måste överföras för att värma upp köttet, hur snabbt det sker och hur det påverkar pannans och köttets temperatur över tid. Så köttets ursprungstemperatur HAR betydelse för stekningen.

Fast SÅ jävla viktigt är det inte med temperaturen på köttet från början. Det går att få ett bra resultat även med ett kylskåpskallt kött. Men det är viktigt då att man har riktigt varm panna och en torr köttyta. Köttets tjocklek har betydelse för stekningen. Använd tillräckligt med fett. Ha inte för mycket i stekpannan.
Citera
2026-08-12, 13:20
Medlem
När jag hört att köttet ska vara rumstempererat så har jag alltid trott att det är innetemperaturen som ska vara det. Att ta ut köttet 10-20 minuter innan spelar alltså ingen roll.

Steker man en köttbit och innetemperaturen är t ex 6 grader så ska man steka köttbiten tills innetemperaturen nått t ex 54-58 grader och för att innetempen ska nå detta så måste man steka utsidan - risken är då att du måste steka utsidan för mycket.

Om innetempen är 21-22 grader från början så är det ju mycket mindre energi som behövs tillföras.

Det finns ju tillagningssätt med Sous-vide där köttets temperatur långsamt förs upp till t ex 54-58 grader och sedan steks bara för att få ytan.
Citera
2026-08-12, 13:24
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Visst, om den verkligen är 3cm tjock och du har en steglös platta och mäter temperaturen innan du lägger i köttbiten kan jag erkänna att det KAN vara märkbart men frågan är om du verkligen har gjort ett blindtest på det här eller om det bara är psykosomatiskt. För du låter väl ändå köttbiten ligga i fem minuter innan du skär i den?
Det är klart att man kan steka direkt från kylskåpskallt kött och fortfarande få ett bra resultat, men det kommer inte bli lika bra som när man har det rumstempererat. Dels beror det som vi tidigare diskuterat i tråden på att köttet kyler ner pannan mer om det är kallare men det är inte för mig den primära orsaken.

Kommer köttet direkt från kylen är temperaturen i mitten av köttet 4 grader. När man steker eller grillar kött så värms det som bekant upp utifrån. Skall man ha upp till exempel en ryggbiff till 52 grader i mitten tar det mycket längre tid om köttet har 4 grader än 22 grader (eller vad man nu har för rumsvärme).

Detta innebär att mer av köttet blir genomstekt/får en högre temperatur vid kylskåpskallt kött än rumstempererat och därmed ett sämre resultat. Har man en väldigt tunn köttbit spelar det kanske mindre roll, men har du en skiva kött på ett par centimeter så märker du definitivt skillnad.
Citera
2026-08-12, 13:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är mycket finesser med att steka biff som bl.a. handlar om stekytan. Det kylskåpskalla köttet kyler ner stekpannan lite mer så det relevanta är hur mycket energi som måste överföras för att värma upp köttet, hur snabbt det sker och hur det påverkar pannans och köttets temperatur över tid. Så köttets ursprungstemperatur HAR betydelse för stekningen.

Men om det går att märka så har du antagligen för klen stekpanna. Du ska inte köpa stekpannor som inte är minst 15-20mm tjocka.
Citera
2026-08-12, 13:29
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Han sa max någon grad och syftade på någon grad Fahrenheit om du nu inte fattade det

1 Fahrenheit är MINDRE än 1 Celcius din jävla retard. Du gör mitt argument åt mig utan att förstå det. Jag ÄLSKAR hur utvecklingsstörd du är

Citat:
och hans slutargument var att du inte kommer märka skillnaden.

Exakt. Klart man inte märker skillnaden på 4 graders starttemperatur och 5 grader. Det säger ingenting om 25 graders starttemperatur.

VAD ÄR DET DU INTE FÖRSTÅR?

Bara erkänn att du gjort bort dig. Igen.

PATETISKT
Citera
2026-08-12, 13:32
Medlem
En kall köttbit kan kyla ner pannan; temperaturskillnader spelar stor i hur värmen i pannan påverkas.

En kall köttbit tar längre tid att steka och det kan vara svårt att veta när den då är klar. En rumstempererad köttbit har alltid samma temperatur och då vet man att den tar X minuter, något som förmodligen är viktigare för yrkeskockar.

En rumstempererad köttbit har mer vätska på ytan som man kan suga upp med lite papper, vilket ger en bättre stekyta.
Citera
2026-08-12, 13:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Du kan ju slänga ner en djupfryst biff i pannan också. Stekt blir den. Men ska du göra det på rätt sätt ska köttet självfallet vara rumstempererat så att det inte kyler ner pannan.

När du grillar är det inte lika noga.
Citera
2026-08-12, 13:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Kommer köttet direkt från kylen är temperaturen i mitten av köttet 4 grader. När man steker eller grillar kött så värms det som bekant upp utifrån. Skall man ha upp till exempel en ryggbiff till 52 grader i mitten tar det mycket längre tid om köttet har 4 grader än 22 grader (eller vad man nu har för rumsvärme).

Jag kan köpa att du skriver att "det tar längre tid" men "mycket längre tid" är ett begrepp som kräver faktiska data. Hur mycket längre tid tar det exakt menar du? Vilken stektemperatur använder du exakt, hur lång tid steker du exakt? Och hur mycket saltar du och hur länge innan saltade du, för det påverkar ju också.

Om man dessutom använder marinerat kött ändras ju hela ekvationen baserat på mängden salt och PH-nivån i marinaden.
Citera
2026-08-12, 13:34
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men om det går att märka så har du antagligen för klen stekpanna. Du ska inte köpa stekpannor som inte är minst 15-20mm tjocka.

"Minst 20 mm"? Så helst uppåt 30 mm? Var köper du dina stekpannor? Ett fucking stridsvagnsmuseum?

Var hittar man en stekpanna som är 20-30 mm tjock? Länka!
Citera
2026-08-12, 13:36
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag kan köpa att du skriver att "det tar längre tid"

Tack.

Och man ska inte steka ett kött under lång tid, korrekt?
Citera
2026-08-12, 13:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Vad är bäst? Kött som är 8 grader från kylen, 18 grader från rummet, eller om man värmer det i ugnen till 28 grader? Vilken är den optimala temperaturen som är bäst? Sval rumstemperatur på 18 grader eller en varm sommardag med 28 grader i rummet?
Citat från WWW/AI: "Kött börjar tillagas rent kemiskt vid 50 °C då proteinet myosin koagulerar och köttet stelnar till."
Kanske skall köttet vara precis innan det när man steker det? Värma det till 45 grader i en ugn och sedan steka det i ett riktigt het, tjock gjutjärnspanna?
Eller är det en nedre gräns? 16 grader dåligt men 17 grader till 45 grader gör det samma? Vad säger kockarna med 30/40 års erfarenhet?
Citera
2026-08-12, 13:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Minst 20 mm"? Så helst uppåt 30 mm? Var köper du dina stekpannor? Ett fucking stridsvagnsmuseum?

Var hittar man en stekpanna som är 20-30 mm tjock? Länka!

Med tjockleken menar jag bottenplattan. Om du har en gjutjärnspanna så behöver du inte en lika tjock bottenplatta, då räcker det med ett par mm för materialet har såpass hög densitet. Använder du keramiska, rostfria eller non-stick så ska det vara betydligt tjockare än gjutjärnspannor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in