Citat:
Konstigt att kockar som har jobbat som kock i över 30 år säger samma sak. Men ja vi är ju flashback där alla är experter och vet mer än kockar som jobbat med just mat i över 30 år.
Finns det fler områden ni är bättre vetande än nån som arbetet med det mer än 40 år?
Finns det fler områden ni är bättre vetande än nån som arbetet med det mer än 40 år?
Nåja, det förekommer ju att yrkespersoner bara kör på saker de lärde sig för 30-40 år sedan utan att tänka.
Kom att tänka på en av våra sjukstugor, där i MÅNGA år dagpersonalen anlände på morgonen och fann handfat och badkar fyllda med vatten, som de alltid började dagen med att släppa ut. När någon äntligen tog itu med detta, visade det sig att det stod i listan på nattpersonalens uppgifter, att de alltid skulle fylla handfat och badkar med rent vatten för säkerhets skull som sista på punkt på morgonen, så att dagpersonalen hade detta vatten om det skulle hända något med vattentillförseln. Som vid något tillfälle hade försvunnit för länge sedan, med katastrof som följd, av någon anledning som jag inte kommer ihåg nu.
Denna rutin hade alltså inte ifrågasatts på typ 20 år: nattpersonalen hade skrubbat och descinficerat badkar och handfat och fyllt på vatten innan de gick hem, och dagpersonalen hade släppt ut vattnet det första de gjorde på morgoneni alla år...
När det gäller just stekning, så tycker jag att det känns logiskt att det man lägger i pannan är så rumstempererat som möjligt. Men de gånger jag har haft bråttom (hungriga barn) och slängt i något direkt från kylen, så kan jag inte på rak arm säga att jag märkte någon skillnad...