2026-08-12, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Källa nedan.
https://bra.se/amnen/barn-och-ungas-brottslighet

Brotten de mäter är våld , skadegörelse , narkotikabrott och stöld.
Narkotikabrott och våld får anses vara grova brott.
Vilket nästa 30 procent har begått.
Skadegörelse kan vara allvarligt.
När mer än 25 procent begår något så kan en säga att det är mer än bara personlighetsdrag.

Låter orimligt högt gällande våld. Skulle vara intressant att veta hur frågan var ställd.

Hur skiljer sig exempelvis statistiken om man kollar på de som var födda på 70 talet och som då således var tonåringer under 90 talet?

Det är ju rätt intressant att veta eftersom du påstår att det saknar betydelse om hur van man är av fysiskt socialt umgänge hur man beter dig i sociala situationer.
Citera
2026-08-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Alltså jag vet inte hur länge vi ska tjata om detta. Jag kommer ihåg det som att hans förslag gick ut på att fråga henne om hon ville följa med hem till honom. Hennes svar var inte att hon inte var intresserad av honom eller att hon inte ville ha sex. Det hade hon enkelt kunnat svara och lämnat konversationen med honom men det gjorde hon inte.

Om jag kommer ihåg fel får du gärna hänvisa var i FUP det står något annat.

Vilken ovilja är det du menar att hon tydligt visar för honom? Jag har ju i inlägg efter inlägg skrivit vad hon enkelt hade kunnat göra för att visa ovilja men hon gjorde ingenting utav det.

Varför kallar du henne för ett barn? Enligt dig så tillåter Sveriges lag att man får ha sex med barn. Jag skulle inte ha något emot ifall byxmyndighetsåldern höjdes till 18 men nu är det som det är. Det är inte olagligt att ha sex med en 17 åring. Du får tycka vad du vill om det. Men så är det.

Och vad tror du att han menade med att följa med honom hem. Med flera olika varianter varav en var att bjuda henne på taxi hem efter sexet.

Eller tror du han ville att hon skulle komma hem till honom hem och titta på hans pelargoner sen få en taxi hem?

Måste svaret enligt dig vara ordagrant: nej, jag vill under inga omständigheter alls ha sex med dig för att räknas? Följdfrågan blir då att om du kräver ordagranna svar för att slippa ha sex, varför kräver du du inte ordagrant samtycke?

Att han trotts hennes nej var påstridig och fysiskt ledde henne till korridoren kan absolut inte uppfattas hotfullt av dig?

Du menar att samtycke kan ske genom signaler (vilket jag håller med om). Är det då helt uteslutet i din värld att handlingar och signaler kan uppfattas som hotfulla?

Hon är under 18, det vill säga ett barn.

Ja en 15 åring kan samtycka till sex. Vad har det med saken att göra.

Det är fortfarande ett faktum att du lägger att svar på en 17 åring och noll och intet ansvar på en vuxen 30 åring.

Och du undviker helt att svara på om du tror att det faktum att GM är berusad och hög på kokain kan påverka hans beteende och handlingar.
Citera
2026-08-12, 18:41
Medlem
Citat:
Vi börjar med det fetade i din text. Det är ju precis tvärtom. Du läser återigen mina inlägg som fan läser bibeln.

Du tjatar hela tiden om länkar hit o dit. Jag har länkat till en hel del material hittills. Var är länkarna till det som du påstår och argumenterar för?

Här kommer ett par länkar till. Läs dem för en gångs skull och avgör själv om det som framgår i dessa länkar mer lutar åt att min argumentation håller eller åt att din argumentation håller?

https://www.svd.se/a/9pr01l/samtyckeslagen-ar-rattsosaker-maste-andras-skriver-reika-farman

https://www.sverigesradio.se/artikel/samtyckeslagen-kritiseras-av-advokater-lotteri

Jag har inte tvärsäkert påstått att det är fakta att exempelvis en majoritet av alla advokater tycker si eller så.

Om du tvärsäkert påstår att det är fakta att något förhåller sig på ett visst sätt behöver du backa upp det.

Du hänvisar dels till en opinionsartikel. Alltså vad journalisten Reika Farman anser. Och även till en artikel där 2 advokater tycker det är svårt att gissa utfallet vid en rättslig prövning.

Så du kan alltså inte styrka dina insinuationer om att 75% av advokatkåren tycker att samtyckeslagen är rättsvidrig.

Om nu samtyckeslagen som du framställer det en rättsvidrig lagstiftning, varför saknas det ett folkligt stöd till en förändring?
Citera
2026-08-12, 18:53
Medlem
Citat:
Min tolkning är att hon säger det enda som borde kunna sägas om lagstiftarna har tänkt med lite sunt förnuft, att om man befinner sig i en samtyckt sexuell situation så måste det åligga den som eventuellt känner att den inte deltar frivilligt längre att uttrycka detta tydligt i ord eller fysiskt.

Detta är ju det enda rimliga att det är så lagen ska fungera om man över huvud ska kunna ha en lagstiftning som utgår från frivillighet.

Men som du säger är det ju inte så som lagen har tolkats i rättssalarna och själv har jag blivit bespottad i inlägg efter inlägg när jag försöker förklara det orimliga i att ansvaret att förstå alla subtila signaler eller uteblivna signaler ska ligga på parten som fortfarande tror att samtycke finns.

Jocke, vad är i din värld att tydligt fysiskt visa att man inte frivilligt deltar?
Citera
2026-08-12, 19:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag har inte tvärsäkert påstått att det är fakta att exempelvis en majoritet av alla advokater tycker si eller så.

Om du tvärsäkert påstår att det är fakta att något förhåller sig på ett visst sätt behöver du backa upp det.

Du hänvisar dels till en opinionsartikel. Alltså vad journalisten Reika Farman anser. Och även till en artikel där 2 advokater tycker det är svårt att gissa utfallet vid en rättslig prövning.

Så du kan alltså inte styrka dina insinuationer om att 75% av advokatkåren tycker att samtyckeslagen är rättsvidrig.

Om nu samtyckeslagen som du framställer det en rättsvidrig lagstiftning, varför saknas det ett folkligt stöd till en förändring?

Återigen Humbug, hänvisa till källor som visar på att det inte är så som vi påstår att det är. För det är ju din inställning och argumentation. Börja hänvisa till dina källor.

Jag vet inte vad du tänker men jag tror denne Reika Farman bygger sin argumentation på kunskap hon byggt på sig genom att följa diskussionen kring samtyckeslagen och inget hon skitit ur sig hipp som happ vid skrivbordet.
Kan du inte istället föra fram argumentation av vad du anser att hon har fel i och hänvisa till källor som du bygger din argumentation på? Det skulle vara lite mer konstruktivt.

Citat:
När denna vardag nu har fått möta en binär samtyckeslag har vi skapat en rättsosäkerhet som svårligen kan accepteras i vår demokrati. Något som advokater varnade för från första början och som vi nu kunnat följa i en serie granskningar i Kaliber och Expressen. Denna text handlar inte om det individuella lidandet utan varför lagen principiellt måste göras om för att skydda vår rättsstat.

Jag tror fortfarande kunskapen om samtyckeslagen bland befolkningen generellt är ganska låg.
Dessutom är det ett ämne där det är tabu att vara kritisk och ifrågasättande gentemot eventuella brottsoffer. Att sådant påverkar starkt det vet även du.

Tänk vad tabubelagt det var att vara kritisk mot massinvandringen vi hade. Det har ju svängt en hel del men fortfarande är det ju synonymt med att vara rasist och inhuman om man framför kritik.
Citera
2026-08-12, 19:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jocke, vad är i din värld att tydligt fysiskt visa att man inte frivilligt deltar?

Jadu det finns väl en uppsjö sätt. Att föra bort hans hand när de stod i kön om vi nu ska hålla oss till det exemplet. Hon hade kunnat gå därifrån. Hon hade kunnat knuffa till honom. Hon hade kunnat slagit på hans hand/arm. Om man inte vill bli slickad kan man trycka bort huvudet, man kan knipa ihop med benen, man kan rulla över på sidan m.m. Jag vet inte hur många exempel jag måste rabbla upp innan du blir nöjd.

Tilläggas här är att vi pratar om situationer där inget våld, inget hot eller utsatt situation förelegat.
Citera
2026-08-12, 19:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Och vad tror du att han menade med att följa med honom hem. Med flera olika varianter varav en var att bjuda henne på taxi hem efter sexet.

Eller tror du han ville att hon skulle komma hem till honom hem och titta på hans pelargoner sen få en taxi hem?

Måste svaret enligt dig vara ordagrant: nej, jag vill under inga omständigheter alls ha sex med dig för att räknas? Följdfrågan blir då att om du kräver ordagranna svar för att slippa ha sex, varför kräver du du inte ordagrant samtycke?

Att han trotts hennes nej var påstridig och fysiskt ledde henne till korridoren kan absolut inte uppfattas hotfullt av dig?

Du menar att samtycke kan ske genom signaler (vilket jag håller med om). Är det då helt uteslutet i din värld att handlingar och signaler kan uppfattas som hotfulla?

Hon är under 18, det vill säga ett barn.

Ja en 15 åring kan samtycka till sex. Vad har det med saken att göra.

Det är fortfarande ett faktum att du lägger att svar på en 17 åring och noll och intet ansvar på en vuxen 30 åring.

Och du undviker helt att svara på om du tror att det faktum att GM är berusad och hög på kokain kan påverka hans beteende och handlingar.

Vad är din förklaring till varför tjejen inte svarar att hon inte är intresserad av honom och inte vill ha sex med honom? Finns det en möjlighet att killen med tanke på vad de gjort tidigare fortfarande kan uppfatta att det finns intresse från hennes sida eftersom hennes nekande svar beror på praktiska svårigheter med att följa med honom hem?

Om hon är ett barn är det enligt svensk lag helt OK att ha sex med barn.

Varför säger du att jag inte tycker att en 30 åring har något ansvar? Jag tänker vara att även i dessa fall så ska det stå utom rimligt tvivel vilket jag har väldigt svårt att förstå hur man kommer fram till.

Intressant t.ex. att du valt att inte svara på jämförelsen med fallet där de hittade mannen som stämde in på signalementet och att han bar en kniv med offrets blod på.

Din sista fråga har jag svarat på så du får leta dig bakåt i tråden.

Det här är faktiskt en kvinnlig advokats ord angående det här med berusning.

Citat:
– Vidare är det märkligt att målsäganden aldrig anses delta frivilligt om målsäganden är berusad och därmed befunnit sig i en särskilt utsatt situation, medan en misstänkt – som kan vara minst lika berusad vid händelsen – aldrig får skylla sin nedsatta omdömes- och perceptionsförmåga på sin berusning.

Kan du se något märkligt i detta uttalande? Alltså något väldigt motsägelsefullt?
Citera
2026-08-12, 20:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Bland brottmålsadvokaterna verkar samma andel som var kritiska innan lagen infördes fortsatt vara kritiska efter ett antal år med lagen.

Nu förutsätter jag att du kan räkna men det kanske är fel av mig.

https://bra.se/rapporter/arkiv/2025-02-13-samtyckeslagens-tillampning-och-konsekvenser

Citat:
Den enkät som besvarades av 50 advokater, som varit försvarare i ett våldtäktsmål 2023, gav också ungefär samma resultat som enkäten i den första uppföljningen. De är överlag fortsatt kritiska till de nya lagreglerna; tre av fyra uppfattar till exempel att de medfört att rättssäkerheten försämrats. Flera beskriver också vad de uppfattar att det leder till i praktiken. En av dem utvecklar sitt svar på följande sätt:

Lagen har syftat till att täppa till tidigare luckor. Samtidigt så innebär det att ungdomar som söker tillfälliga sexuella förbindelser riskerar långa straff enkom för att de uppfattar en situation annorlunda än sin tillfälliga partner. Jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Det måste finnas utrymme för ungdomar att begå misstag utan att riskera att låsas in i flera år.

Servar dig med en länk där procentsatsen anges.

https://www.svd.se/a/dd773f9b-f259-3977-806a-733eba3254a9/manliga-advokater-mest-mot-samtyckeslag

Citat:
Starkast är motståndet bland brottmålsadvokaterna - 75 procent är emot en samtyckeslag och bara elva procent är för.
Citera
2026-08-12, 20:36
Medlem
Citat:
Min tolkning är att hon säger det enda som borde kunna sägas om lagstiftarna har tänkt med lite sunt förnuft, att om man befinner sig i en samtyckt sexuell situation så måste det åligga den som eventuellt känner att den inte deltar frivilligt längre att uttrycka detta tydligt i ord eller fysiskt.

Detta är ju det enda rimliga att det är så lagen ska fungera om man över huvud ska kunna ha en lagstiftning som utgår från frivillighet.

Men som du säger är det ju inte så som lagen har tolkats i rättssalarna och själv har jag blivit bespottad i inlägg efter inlägg när jag försöker förklara det orimliga i att ansvaret att förstå alla subtila signaler eller uteblivna signaler ska ligga på parten som fortfarande tror att samtycke finns.

Det är en rimlig tolkning.

Sen är jag osäker på om det är en rimlig lösning.
Jag tror det stora problemet är att det är svårt att bedöma utifrån två subjektiva berättelser huruvida det var skäligt att tro att samtycke fanns eller inte fanns.

Ytterligare ett problem är att det är svårt som privatperson att veta hur situationen kommer tolkas i en domstol. Vilket gör att folk kan tro att de gör allt rätt men de kan i teorin och ibland i praktiken dömas för våldtäkt.

Ditt förslag skulle kunna göra det bättre. Men jag tror inte att det räcker
Citera
2026-08-12, 20:49
Medlem
Citat:
Vilka är de fyra brottskategorierna?

Och vad är andelen i säg åldern 18 till 25 som är otrogna?

Ändå är det fortsatt promille av tonåringarna som begår våldtäkt. Så det kan inte vara så enormt svårt som du vill få det till att inte våldta någon.

Slutligen, menar du på fullt allvar att det inte är lättare för någon som frekvent umgås med andra att tolka sociala koder, än för de som konstant sitter bakom skärmar?
Stöld , skadegörelse, misshandel , narkotikabrott.
Det är alla brott där det i 99 procent av alla fall är tydligt att en begår ett brott.

Med samtyckeslagen så är det inte tydligt vad som är ett brott.

Mitt tips är att googla.

Förmågan att tolka sociala koder påverkas av erfarenhet. Men erfarenheten är inte värd speciellt mycket när en är kåt. Just pga det att hjärnan funkar annorlunda.
Då behövs specifika färdigheter och strategier för när kåthet är inblandat.
Enkelt sagt kan en säga att ens förmåga minskar dramatiskt. Om en dessutom inte är sexuellt erfaren så ger social kompetens en begränsad fördel i den kontexten. Speciellt bland unga som inte vet vad de vill.

Det är samma vid vittnesmål vad gäller brott .Den genomsnittliga medborgaren har inte kompetensen att få en helhetsbild . Om någon drar en pistol så kan pistolen vara det enda de ser.

På samma sätt kan en kåt karl bara se tuttar och tecken på samtycke. Och totalt missa tecken på att samtycke inte finns.

Vår hjärna funkar helt enkelt inte logiskt i vissa situationer.
Citera
2026-08-12, 20:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Det är en rimlig tolkning.

Sen är jag osäker på om det är en rimlig lösning.
Jag tror det stora problemet är att det är svårt att bedöma utifrån två subjektiva berättelser huruvida det var skäligt att tro att samtycke fanns eller inte fanns.

Ytterligare ett problem är att det är svårt som privatperson att veta hur situationen kommer tolkas i en domstol. Vilket gör att folk kan tro att de gör allt rätt men de kan i teorin och ibland i praktiken dömas för våldtäkt.

Ditt förslag skulle kunna göra det bättre. Men jag tror inte att det räcker

Nej jag håller med dig om att det inte räcker. Tyvärr torr jag det kommer att bli svårt för politiken att gå ifrån det här med samtycke/frivillighet nu när det väl har införts.
Citera
2026-08-12, 20:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Hörru Hunbug69. Vad är en våldtäkt enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in