2026-08-12, 11:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Försök se det från en icke-invigds ögon så ska du se att det handlar om pedagogik. Den första frågan en icke-invigd ställer sig är "Vem är NewDeer?". Den andra frågan är "Varför skriver en medlem moderatormeddelanden?". Den tredje frågan blir rimligen den som VV svarade på, om tråden är över huvud taget är modererad.

Bevis? Denna tråden är bevis nog att de slutsatserna inte går att avfärda.

Ja meddelandet får för all del står kvar. Det är avsändaren som borde ändras. Hur många fler vilsna stackare ska straffas (inklusive de som bistår) för att Flashback hushåller inaktuell information om hur/vilka som modererar tråden?

Länka till inlägget om ni vill bevara det. Men låt det inte fronta. Detta är skrivet med största respekt. En annan hade skrivit "Riv ner och glöm skiten". Jag föreslår i motsats till det att man kan använda den eminenta quote-taggen. Så får alla sina viljor igenom.

Har svårt att se att användare i laidback (där det ställs högre krav för att medverka) kan kallas vilsna stackare. Vet man vid det laget inte om att forumet som helhet är modererat, eller missar att det står av vilka längst upp i forumet, får man ta risken att dra på sig en varning. Det går också att argumentera för att frågan hade kunnat besvaras utan att dra upp en tråd där man fått upprättelse i ett klagomål.

Moderatorsmeddelandet ska i mitt tycke inte ändras eller citeras. Det är inte anledningen bakom den här varningen. Jag framstår kanske som känslosam här nu, men det är min starka åsikt.
Citera
2026-08-12, 12:21
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har svårt att se att användare i laidback (där det ställs högre krav för att medverka) kan kallas vilsna stackare. Vet man vid det laget inte om att forumet som helhet är modererat, eller missar att det står av vilka längst upp i forumet, får man ta risken att dra på sig en varning. Det går också att argumentera för att frågan hade kunnat besvaras utan att dra upp en tråd där man fått upprättelse i ett klagomål.

Moderatorsmeddelandet ska i mitt tycke inte ändras eller citeras. Det är inte anledningen bakom den här varningen. Jag framstår kanske som känslosam här nu, men det är min starka åsikt.
Det faktum att frågan som VV svarade på ens behövde ställas, trots AllanBallans (bevisligen felaktiga) garantier om felfritt informationsflöde från ett användareperspektiv, utgör i sig en stark indikation på att informationen som framgår till och med "Skicka"-knappen kanske inte är så felfri som det påstås.

Chatten är aktiv och ska vara relativt öppen för alla att delta. Och då borde det vara lätt för alla som hittar dit att snabbt förstå hur det fungerar.

Jag kallar dem för vilsna stackare därför att trots att ni har verktygen så är informationen inadekvat levererad och gör dem vilsna. För att sedan straffas därför att skrået vägrar foga sig - vilket gör dem till just det; Vilsna stackare
Senast redigerad av The Crash 2026-08-12 kl. 12:31.
Citera
2026-08-12, 12:31
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Har svårt att se att användare i laidback (där det ställs högre krav för att medverka) kan kallas vilsna stackare. Vet man vid det laget inte om att forumet som helhet är modererat, eller missar att det står av vilka längst upp i forumet, får man ta risken att dra på sig en varning.

Det var ju precis det som bevisligen var fallet.
En användare som inte kände till hur det fungerar. Som inte visste att chatten var modererad.
Som jag hjälpte att förstå...
Vad är det 'farliga' och 'skadliga' för FlashBack med att vara hjälpsam?
Det borde anses vara tvärt om faktiskt.

Citat:
Det går också att argumentera för att frågan hade kunnat besvaras utan att dra upp en tråd där man fått upprättelse i ett klagomål.
Klart man kan, om man nu måste och vill som moderatorn menade.
Men det måste väl inte vara så?
Som en annan moderatorskollega till dig, undrade:

VV varnas alltså för att ha angett källa?

Bara för att man kan argumentera så som du skrev det, så måste man väl inte argumentera så?
Det är då det är dags enl min mening att moderera som du så tydligt skrev tidigare, med fingertoppskänsla.
Vart tog den vägen?

Citat:

Inte alls känslosam.
Tvärt om, du framstår lite som en som försvarar en kollega som läser in en paragraf i absurdum.

/VV
Citera
2026-08-12, 13:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Enligt regelverket så ska inte moderatorsåtgärder kommenteras i tråden. Jag tolkar detta som ursprungstråden för moderatorsåtgärden.

Tanken bakom regeln var nog att få bukt med klagomål direkt i tråden, men en del tolkar den som ett universellt förbud i hela forumet.

En sådan kommentar borde vara tillåtet i en tråd utan specifikt ämne, eller en tråd som är ägnad åt hur själva forumet administreras.

Det här är alldeles för godtyckligt.

Att det går att göra helt olika legitima tolkningar av samma regel innebär att den borde skrivas om.

När inte ens moderatorer kan enas om vad en regel innebär borde den omformuleras.

Admin borde ta tag i detta.
Citera
2026-08-12, 13:44
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Det går också att argumentera för att frågan hade kunnat besvaras utan att dra upp en tråd där man fått upprättelse i ett klagomål.

Denna mening igen.
Var det alltså för att länken gick till ett klagomål som jag gjort tidigare?
Om jag länkat till ngn annan diskussion i chatten med ett klagomål hade det varit OK?
Eller om jag länkat till moderatorsmeddelandet?

(Någon påstod faktiskt nyligen att citera ett moderatorsmeddelande = att kommentera en moderatorsåtgärd, men han hade kanske fel)

Det måste ju i sin tur betyda att det anses att jag hade andra skäl än att besvara hennes fråga med länken, än att vara hjälpsam.

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Kan tycka att det är onödigt att mod i det här fallet drar in Ts tidigare varningar och frekvensen på dessa, det blir personligt på något vis och är inte relevant. Samtidigt tror jag att syftet med Ts länk till en tråd där han "vann" med Admin i ryggen, snarare var en egogrej, än ett nödvändigt ont för att informera om att chatten är modererad.

Ganska trist att läsa sånt här.
Speciellt om detta är skälet till varningen.

/VV
Citera
2026-08-12, 13:44
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det här är alldeles för godtyckligt.

Att det går att göra helt olika legitima tolkningar av samma regel innebär att den borde skrivas om.

När inte ens moderatorer kan enas om vad en regel innebär borde den omformuleras.

Admin borde ta tag i detta.
Ska man vara riktigt petig så föll VV:s tidigare varning på en kommentar i (FB) Den stora chattråden

Här kommenterar han förra varningen i (FB) Den stora chattråden 2

I regeltexten står det "tråden". Eftersom (FB) Den stora chattråden 2 är en annan tråd än "tråden" (FB) Den stora chattråden så är varningen felaktig på rent objektiv grund. Det är enligt regeltexten definitionsmässigt inte en kommentar på en moderatoråtgärd eftersom det länkas utanför den specifika tråden.

Citat:
Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM.

Och berörd moderator är inte med oss längre.

Således felaktig varning.
Senast redigerad av The Crash 2026-08-12 kl. 13:49.
Citera
2026-08-12, 14:16
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ska man vara riktigt petig så föll VV:s tidigare varning på en kommentar i (FB) Den stora chattråden

Här kommenterar han förra varningen i (FB) Den stora chattråden 2

I regeltexten står det "tråden". Eftersom (FB) Den stora chattråden 2 är en annan tråd än "tråden" (FB) Den stora chattråden så är varningen felaktig på rent objektiv grund. Det är enligt regeltexten definitionsmässigt inte en kommentar på en moderatoråtgärd eftersom det länkas utanför den specifika tråden.

Och berörd moderator är inte med oss längre.

Således felaktig varning.

Varför diskuterar du den första varningen för flera år sedan? Den är inte topic här.

I det här fallet är det alldeles för otydligt om regeln ska tillämpas eller inte. Det är otvetydigt att TS tog upp en varning han fått i samma tråd. Det är solklart att en moderator kan göra tolkningen att det är ett regelbrott, så som regeln ser ut just nu.

Men man kan också göra helt andra tolkningar. Vilket är varför regeln hade mått bra av att skrivas om och förtydligas.
Citera
2026-08-12, 14:24
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Varför diskuterar du den första varningen för flera år sedan? Den är inte topic här.

I det här fallet är det alldeles för otydligt om regeln ska tillämpas eller inte. Det är otvetydigt att TS tog upp en varning han fått i samma tråd. Det är solklart att en moderator kan göra tolkningen att det är ett regelbrott, så som regeln ser ut just nu.

Men man kan också göra helt andra tolkningar. Vilket är varför regeln hade mått bra av att skrivas om och förtydligas.
För det är det han varnades för. Att ha kommenterat den förra varningen. Lite inception på det hela.
Citera
2026-08-12, 14:34
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Men man kan också göra helt andra tolkningar.

Så klart man kan. Med lite fingertoppskänsla så.

Citat:
Vilket är varför regeln hade mått bra av att skrivas om och förtydligas.

"Det är olyckligt när regeltext skiljer sig från hur vi moderatorer tillämpar regeln. Jag hade gärna sett att 0.06 fick en översyn, ..." -- sm910dif (Moderator)

/VV
Citera
2026-08-12, 14:39
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Denna mening igen.
Var det alltså för att länken gick till ett klagomål som jag gjort tidigare?
Om jag länkat till ngn annan diskussion i chatten med ett klagomål hade det varit OK?
Eller om jag länkat till moderatorsmeddelandet?

(Någon påstod faktiskt nyligen att citera ett moderatorsmeddelande = att kommentera en moderatorsåtgärd, men han hade kanske fel)

Det måste ju i sin tur betyda att det anses att jag hade andra skäl än att besvara hennes fråga med länken, än att vara hjälpsam.

Ganska trist att läsa sånt här.
Speciellt om detta är skälet till varningen.

/VV
Eller så kan det vara så att du har blivit lite gaggig, VV.
Vi minns alla historierna om Taube, Galapagos och hur frugan fick sin bil. Och även "Grisvarningstråden" som kanske inte dras upp lika ofta, men kanske blir ett större problem för dig i förlängningen. Sammantaget är du duktig på att upprepa dig. Inget fel i det, men kanske en anledning till att mods tröttnar på att få gränsfall anmälda av de användare som är lika nitiska med reglerna som du, fast tvärtom så att säga.

Ville bara ge en annan vinkel (eftersom du nu citerade mig) och tar inte ställning i sakfrågan.

Minns ett råd brukat ge mig och andra, och ger dig detsamma tillbaka.
Släpp det! 💛

Edit: Om modereringen av chatten varit ett stort problem hade nog fler chattare joinat tråden.
Senast redigerad av Pripps0.0 2026-08-12 kl. 14:46.
Citera
2026-08-12, 18:34
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Eller så kan det vara så att du har blivit lite gaggig, VV.
Vi minns alla historierna om Taube, Galapagos och hur frugan fick sin bil. Och även "Grisvarningstråden" som kanske inte dras upp lika ofta, men kanske blir ett större problem för dig i förlängningen. Sammantaget är du duktig på att upprepa dig. Inget fel i det, men kanske en anledning till att mods tröttnar på att få gränsfall anmälda av de användare som är lika nitiska med reglerna som du, fast tvärtom så att säga.

Ville bara ge en annan vinkel (eftersom du nu citerade mig) och tar inte ställning i sakfrågan.

Minns ett råd brukat ge mig och andra, och ger dig detsamma tillbaka.
Släpp det! 💛

Edit: Om modereringen av chatten varit ett stort problem hade nog fler chattare joinat tråden.
Du brukade säga ”släpp sargen” .., och kom in i matchen. Men du sa aldrig det med matchen

Jag är förvånad över hur mycket tålamod mods har. Jag hade slutat svara för länge sedan..

Tycker det är dags att skapa en ny chattråd och den ska heta jujjis lya 😎 krav: IQ över 75. Man måste vara snygg smart och sexig för att delta för nivån blir ju så låg annars.

VV måste lära sig svälja egot. Man behöver inte alltid ha rätt och man behöver heller inte upprepa sig. Alla regler gäller över hela forumet och det finns ingenstans man kan gömma sig för att undgå regelverket. Vilket vissa verkar tro..
Citera
2026-08-12, 21:07
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jag gick in och kollade. Frågan är inte felriktad. Tänker att en elegant lösning vore om du citerade newdeers meddelande i ett eget moderatormeddelande. Så att man ser vem som modererar. Det är lite oklart just nu. Med all respekt.

Se själv: https://www.flashback.org/newreply.php?do=newreply&noquote=1&p=95656394#info

Flashback behöver lifecycle på sina meddelanden. Ni missar att det är dit användaren har lätt att vända sig.

Moderatormeddelanden har inte som syfte att visa vem som modererar. Sett till innehållet i meddelandet är det inte relevant vem som modererar utan att det modereras.

Flashback Forum har ett flertal olika moderatormeddelanden och adminmeddelanden
som fortfarande är ytterst relevanta trots att dessa är postade av människor som har lämnat sin post av olika anledningar och inte varit inloggade på väldigt lång tid. Vissa kommer som du vet aldrig att logga in igen, men det är oväsentligt eftersom det är budskapet i dem som är relevant inte vem som ser till att det efterlevs.

Vem/vilka moderatorer som modererar vilket forum finns klart och tydligt på varje subforums förstasida.

Exempelvis: (FB) Backstage

Om man inte nöjer sig med den informationen finns även listat på sidan över moderatorer vilket forum varje moderator modererar.
https://www.flashback.org/moderatorer

Då Laidback är huvudforum till Backstage behöver det inte ytterligare förtydligas att både impieteer och jag modererar Backstage då vi står listade som moderatorer i Laidback.

Så det behövs ingen "elegant lösning" då redovisningen av vad som gäller och vem som är moderator var redan är löst.

Citat:
Då antar jag att vi får stå ut med att du arbetar i det dolda och låter avlidna människor fronta din verksamhet, och därmed skapar förvirring bland de som inte vet vem NewDeer är eller varför hon ska fronta det forumet.

Jag tycker du använder funktionen för anslagstavlan fel. Anslagstavlor ska vara aktuella. Och med respekt för newdeer, då hennes meddelande inte är inaktuellt (bara hennes status som moderator), så skulle du kunna citera det. Det är nämligen den lägsta friktionsytan med störst genomslag som jag kunde hitta. Men du verkar försvara någon ordning som man ska behöva anstränga sig för att förstå sig på.

Hur då?

Jag länkade till vad man möts av när man skriver ett nytt inlägg i tråden. Inte direkt till moderatormeddelandet. till synes var det denna syn som skapade förvirringen att tråden skulle vara omodererad.

Skulle du ändra dig har du en äkta länk till inlägget här:
(FB) Den stora chattråden 2

Ingen av oss "arbetar i det dolda".

"Anslagstavlan" är aktuell då då det inte är en personkult utan ett informativt meddelande. Om innehållet inte längre är aktuellt kommer det att ändras. Till dess gäller det som står.

Vem som "frontar" verksamheten är irrelevant.

Jämför med valfri svensk lag. Vad lagen säger är det som gäller. Vem som skrev ihop texten är tämligen irrelevant.

Om du vill att avlidna tidigare moderatorer på forumet ska ha någon annan titel än medlem eller att någon annan rutin ska förändras går det bra att lägga ett förslag om det i: (FB) Forumförslag

Den här tråden rör ett specifikt ärende och inte forumets generella struktur och utformning.

När det kommer till din fråga om "hur då" kopplat till andra sätt att sprida information på forumet än via exempel, är jag övertygad om att människor som är aktiva på ett diskussionsforum är kapabla att diskutera med varandra på ett otal olika sätt och sprida information. Ett väldigt enkelt är väl att hänvisa till förstasidan på det aktuella subforumet eller till sidan där moderatorerna står listade. Se länkarna ovan om du nödvändigtvis behöver praktiska exempel.

Genom dialog kan man förmedla mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in