Citat:
Ursprungligen postat av
Allaballawalla
Vänliga Viktor blev varnad för att h*n länkade in en tråd där h*n klagar på en moderatorsåtgärd i tråden åtgärden h*n klagar på utfördes.
Länkar in en tråd där han klagar på en moderatorsåtgärd.
En moderatorsåtgärd som admin säger var felaktig.
Den borde aldrig ha utförts eftersom åtgärden var felaktig. Moderatorn tänkte fel.
Hade jag inte skapat min första tråd hade denna 'villfarelse' om 0.06 fortfarande genomsyrat moderatorskollektivet.
Maviel:
"Hur man än ser på det så är ju en diskussion om huruvida moderering förekommer i chatten och en referens till den strukna varningen inte något som ska diskuteras i just chatten. Det (och allt som har med moderering) är ju OT och 0,06. "
'Är ju en diskussion ....'
Det blev en diskussion som nästan alltid i K&K.
En positiv diskussion, eftersom den visade på hur knepig denna regel 0.06 är.
Om FlashBacks kanske mest rutinerade och erfarne moderator inte klarade av det så är ju diskussionen vägledande för hur sådana texter ska hanteras framöver.
Om admin kommer in och rättar till saker och ting i en diskussion är det väl en 'god' diskussion?
En diskussion som samtliga som bryr sig och som håller på med sånt här ska ta till sig.
En diskussion där de mest erfarna hade problem att tolka 0.06.
Då borde det ju uppmuntras till att visa upp den!!
I alla fall om det fanns ett bra ställe på FB att göra så på.
Eller att delar av diskussionen letade in sig i regeltexten för 0.06.
"Det är olyckligt när regeltext skiljer sig från hur vi moderatorer tillämpar regeln. Jag hade gärna sett att 0.06 fick en översyn, ..." -- sm910dif (Moderator)
Om då någon länkar till denna diskussion i ett gott syfte att klargöra ett missförstånd, kan väl detta inte anses som något skadligt?
Jo, om det görs i en annan tråd och som stör dess topic kanske. Men knappast i chatten.
Chatten saknar ju topic och det finns inget (få saker i alla fall) som kan störa dess topic.
Moderator Carlbom skriver på annat ställe:
0.06 är till för att inte förstöra en tråd med OT-inlägg om moderatorsåtgärder.
Där har ni det!
Syftet med 0.06 är att inte förstöra en tråd med OT-inlägg om moderatorsåtgärder.
I den aktuella chattråden saknas det topic och ingenting så vitt jag vet är vare sig ontopic eller offtopic.
Pripps:
En sådan källa kan dessutom lätt ledas till ytterligare diskussioner som bryter mot 0.06.
Givetvis skulle man kunna framföra detta.
Å andra sidan kan ju detta i princip gälla vilket uttalande som helst.
I just detta fall VET vi att så inte är fallet.
Med 99.9% säkerhet.
Hur då?
För att i sin iver att kasta sig över mig struntade moderatorn i att läsa in sig på omständigheterna och vad som skrevs runtomkring.
I ett inlägg skrivet strax efter mitt, troligen en eller ett par minuter senare, citerar hon som inte trodde att chatten modereras mitt inlägg. Hon undrar där vad 0.06 är för en regel.
Mitt raderade och varnade inlägg finns fortfarande kvar i ett citat. Inte blev det en ytterligare diskussion som bröt mot 0.06. Tvärt om, jag fick tillfälle att förklara 0.06 för henne, och sedan dog det ut...
Moderatorn som kanske borde läsa in sig på den lilla diskussionen vi hade, flög istället iväg för att skapa en varning, snarare än att stämma av en efterföljande och störande diskussion.
Inte ens detta klarade han av.
(Nu hoppas jag naturligtvis inte att citeringen kommer att varnas en vecka senare.
Det vore så jävligt att jag skulle bli minst sagt upprörd. Men med moderatorn vet man ju inte. Kanske kommer han att nu, en vecka senare, vilja göra mig upprörd...)
/VV