Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Då det är du och jag som diskuterat detta känner jag att jag bara vill bemöta det för tråden. Jag är inte helt säker på det jag menade kom fram i diskussionen oss emellan.
Det jag menade är att man inte rakt över kan jämföra en varning för 0,06 i chatten med att någon i en klagomålstråd bifogar länkar som svar till en fråga i tråden. Det är olika användare, olika moderatorer, olika forum vilket också påverkar. Här i klagomålsforumet får man såklart ta upp relevanta saker i en klagomålstråd, eller saker som bidrar till diskussionen. Man får dock inte ta över topic i en tråd med helt andra ämnen. Det är en balansgång och det krävs fingertoppskänsla. Ibland gynnar ett inlägg tråden trots att det egentligen inte strikt är on topic och får stå kvar. Ibland leder det till att diskussionen spårar ur och handlar om något annat och behöver tas bort. Det är långt ifrån svart eller vitt. Gör vi fel ibland? absolut. Vi är inte mer än människor. Vi har ju heller inte facit till hands när vi modererar. Vi gör det vi tror är bäst för tråden och de som läser den.
Vi brukar också säga att det är viktigt att hålla sig till sina egna varningar och inte falla i fällan "varför får han men inte jag"
Tack för ett bra och förklarande inlägg.
Det är ju precis så som jag försökte framföra i mitt sista inlägg att det borde vara.
De 73 länkarna var av godo på FlashBack.
De tillförde till en diskussion något.
Då kan och bör man som moderator, precis som du skriver, ha fingertoppskänsla.
" Ibland gynnar ett inlägg tråden trots att det egentligen inte strikt är on topic och får stå kvar."
På vilket sätt missgynnade min lilla länk som svar på en oskyldig fråga, tråden i fråga?
"Ibland leder det till att diskussionen spårar ur och handlar om något annat och behöver tas bort."
På vilket sätt var mitt lilla inlägg annorlunda på det sättet?
Det drog inte iväg 'diskussionen' som spårade ut.
Det ledde till en ny fråga 'Vad är 0.06 för en regel?' som jag också besvarade, och sedan var det inget mer.
"Man får dock inte ta över topic i en tråd med helt andra ämnen."
Inte detta heller var aktuellt i mitt inlägg.
Jag håller ju med i allt(?) du skriver.
Men jag saknar en förklaring på varför ansågs mitt lilla inlägg så kraftfullt och trådförstörande?
Det är ju dock inte du som ska svara på.
/VV