2026-08-12, 17:22
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Ja, högst upp är det 6-8 grader och vid dörren 8-9 grader. Längst ned och i mitten 2-4 grader.

Även ditt om du har ett fungerande kylskåp.
Eller har du ett specialskåp?

Ingen del av mitt kylskåp är 9 grader. Har du tagit typ en wellpappkartong och ställt in ett isblock och trott du byggt ett kylskåp eller nåt?
Citera
2026-08-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ingen del av mitt kylskåp är 9 grader. Har du tagit typ en wellpappkartong och ställt in ett isblock och trott du byggt ett kylskåp eller nåt?

Har du tagit en termometer och lagt längst upp eller i dörren?
Citera
2026-08-12, 17:26
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Har du tagit en termometer och lagt längst upp eller i dörren?

Jag kan mäta om en stund. Om du litar på resultatet?
Citera
2026-08-12, 17:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Vad sägs om att du istället kollar rykpunkten för en blandning mellan smör och rapsolja?

Korkade jävla apa
Man behöver inte smör i själva stekningen, det räcker tillsätta och ösa det sista för bli utmärkt.
Citat:
Har du 8 grader i ditt kylskåp?
En bra poäng, inte bra med 8grader alls.
På vintern kör jag 4, på sommaren kör jag 2.

Skoj du upptäcker riktiga fel för en gång skull, grattis inte ofta man ser en bild höna hitta ett korn.
Citera
2026-08-12, 17:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En bra poäng, inte bra med 8grader alls.
På vintern kör jag 4, på sommaren kör jag 2.

Du har ingen fläkt i kylskåpet som flyttar runt luften, så du kommer inte ha samma temperatur i hela kylskåpet. Du kan bygga in en fläkt enkelt som gör det men då kommer du inte kunna ha glashyllor eller ha saker som kan blåsa omkull lätt som burkar med plastfolie och dylikt.
Citera
2026-08-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Frågan är varför du tror så om du inte har mätdata att belägga saken? Fattar du att det har mycket större betydelse om köttbiten är 10x4cm eller 11x5cm?
Jag har nog grillat ett 50-tal sådana stycken och har gjort det från både rumstemperatur och kyl. Oftast runt 600-800 gram. Jag jobbar alltid med termometern så har följt datan.
Citera
2026-08-12, 17:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du har ingen fläkt i kylskåpet som flyttar runt luften, så du kommer inte ha samma temperatur i hela kylskåpet. Du kan bygga in en fläkt enkelt som gör det men då kommer du inte kunna ha glashyllor eller ha saker som kan blåsa omkull lätt som burkar med plastfolie och dylikt.
Nä, ett för gammalt kylskåp.
Beroende på fläkten, så blir den faktiska temperaturen mindre än 8 grader vid fläkt.
Så en viktig information i läget.
Vi som inte har, vi får köra kallar, och såklart förstår man tempen är olika på olika ställen.

Sen har jag mycket mer aktivitet i kylen med öppna kylet, så därför lägre på sommaren för mig.
Citat:
JAG SKREV "ALTERNATIV" DIN JÄVLA RETARD

"Alternativ" innebär per automatik att det inte behövs.

Jag vill inte att du håller med mig om nånting, nånsin.

Lämna mig ifred, din kacklande jävla utvecklingsstörda duva!
Ett rätt menlöst alternativ, då det blir bättre och riskerar inte bränt om man bara kör olja och sen smör det sista.
Men ja, olja och smör tillsammans, förbättrar rökpunkten.
Och nej, man måste inte, men varför inte göra det med ett säkrare resultat, och speciellt för de som gillar hög temp i stekningen.

Sluta skriv skräp om du vill bli lämnad ifred, du har mycket svåra aggressionsproblem och du svingar dina nävar åt alla håll och när du inser du inte vet så mycket ändå.
Och inbillar dig ingen märker.
Citera
2026-08-12, 17:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag har nog grillat ett 50-tal sådana stycken och har gjort det från både rumstemperatur och kyl. Oftast runt 600-800 gram. Jag jobbar alltid med termometern så har följt datan.

"Oftast runt 600-800g" vad menar du? Är det olika storlek på köttbitarna?
Citera
2026-08-12, 17:44
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Nä, ett för gammalt kylskåp.
Beroende på fläkten, så blir den faktiska temperaturen mindre än 8 grader vid fläkt.
Så en viktig information i läget.
Vi som inte har, vi får köra kallar, och såklart förstår man tempen är olika på olika ställen.

Sen har jag mycket mer aktivitet i kylen med öppna kylet, så därför lägre på sommaren för mig.

Ett rätt menlöst alternativ, då det blir bättre och riskerar inte bränt om man bara kör olja och sen smör det sista.
Men ja, olja och smör tillsammans, förbättrar rökpunkten.
Och nej, man måste inte, men varför inte göra det med ett säkrare resultat, och speciellt för de som gillar hög temp i stekningen.

Sluta skriv skräp om du vill bli lämnad ifred, du har mycket svåra aggressionsproblem och du svingar dina nävar åt alla håll och när du inser du inte vet så mycket ändå.
Och inbillar dig ingen märker.

Jag orkar inte mer. Snälla, försvinn ur mitt liv.
Citera
2026-08-12, 17:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag orkar inte mer. Snälla, försvinn ur mitt liv.
Sluta skriv skräp då, och istället diskutera ämnet.
Och enda sättet för dig att ingen ska svara och berätta felen du säger, det är att du inte ens skriver.

För just när det gäller köttskivor, så har jag inte funnit kylskåpskallt har en jätte betydelse.
Mer än att köttet blir lite stressat och ibland curlar sig lätt.

Och det med köttbullar berättar att kylskåpskallt vs. rumstemperatur påverkar köttet en del.
Och i större bitar som tex +1kg rostbiff, så tar det bra mer tid att få klar om den är kylskåpskall.
Men såklart, jag kör så låg temp så det har inte en så stor effekt, mer än tar längre tid.
Men en mindre grå rand om det är rumstemperatur på biten.

Nu har du lärt dig något igen, låt mig gissa, du inbillar min användare är ämnet igen?
Citera
2026-08-12, 17:50
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Och en större köttbit kommer ta längre än en mindre köttbit. Och en mer saltad köttbit kommer gå fortare än en mindre saltad köttbit. Men du väljer ut en faktor som ska ha mer betydelse än de andra utan ens betänka att du inte ens behöver ha köttbiten i pannan under hela tillagningsperioden om du inte vill ha en helt genomstekt köttbit vilket jag antar att du inte vill ha? Visst om du är afrikan och bara äter genomstekta köttbitar så fattar jag grejen.
Jag säger inte att om köttet är kylt eller inte är viktigare än någon annan faktor, jag försöker bara förklara för dig att allt annat lika så blir det bättre resultat med rumstemperatur på köttet.

Jag har också förklarat varför och du har inte haft några invändningar. Det känns som om vi har nått vägs ände i den här diskussionen, du kanske kan be personalen på ditt LSS-boende med hjälp att läsa igenom svaren du har fått i lugn och ro.
Citera
2026-08-12, 17:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag säger inte att om köttet är kylt eller inte är viktigare än någon annan faktor, jag försöker bara förklara för dig att allt annat lika så blir det bättre resultat med rumstemperatur på köttet.

Du skriver det ja, och jag skriver om du inte belägger det med faktiska mätdata så tror jag inte på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in