2026-08-12, 16:49
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men jag vet ju att det inte är samma eftersom du inte kan specificera stektemperatur, salthalt och storlek på köttbitarna. Bara en sån sak att du eyeballar saltet eller storleken på köttbiten gör att det inte går att tänka så.

Du är en sån jävla clown. Vad håller du ens på med? Ljuger fritt och hittar på hemmasnickrad matlagningsfysik.

Snark.
Citera
2026-08-12, 16:55
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Men jag vet ju att det inte är samma eftersom du inte kan specificera stektemperatur, salthalt och storlek på köttbitarna. Bara en sån sak att du eyeballar saltet eller storleken på köttbiten gör att det inte går att tänka så.
Men oavsett stektemperatur, salthalt och storlek på köttbitarna får jag ju en större del av köttet till perfekt innertemperatur om jag börjar från rumstempererat jämfört med kylskåpskallt. Jag förstår verkligen inte var du försöker argumentera för.
Citera
2026-08-12, 17:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men oavsett stektemperatur, salthalt och storlek på köttbitarna får jag ju en större del av köttet till perfekt innertemperatur om jag börjar från rumstempererat jämfört med kylskåpskallt. Jag förstår verkligen inte var du försöker argumentera för.

Du skriver att du upplever det så ja men du har inga faktiska data som belägger det annat än dina anekdotiska upplevelser om "hur du tycker att det blir" vilket givetvis är färgat av din psykologi och MIN poäng är att du inte vet skillnaden om du inte gör köttbitarna exakt lika stora, med exakt lika mycket salt, i samma panna där du faktiskt mäter stektemperaturen under hela momenetet.
Citera
2026-08-12, 17:02
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Så länge köttet är torrt och pannan/grillen är ordentligt varm är skillnaden liten. Kallt kött värms dessutom långsammare i mitten, vilket kan ge mer tid att få bra stekyta innan det blir överstekt. På tunna köttbitar kan det därför rentav vara bättre att steka direkt från kylen. Det är såklart inget fel att låta köttet stå framme en stund heller, men det är knappast något man behöver göra för att få ett bra resultat.
Citera
2026-08-12, 17:04
Medlem
Bättre stekyta
Mindre bitar går att kontrollera lite enklare så det blir en jämn tillagning

Främst detta, det är väl dokumenterat både via tester/publiceringar du kan hitta online eller diverse youtube filmer.
Detta av den enkla anledningen att en köttbit som är rumstempererad är 25-28c varm och en kall bit är 4c.

Ska du t.ex ha upp en liten köttbit till 55c i mitten när den är 4c kall när du börjar så kommer du du ha svårt att få till det.
bättre stekyta då du sänker temperaturen mindre i pannan.

Simpel fysik.
Citera
2026-08-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Testa och släng ner en kall köttbit vs en rumstempererad köttbit så kommer du se skillnad. Den kalla kommer kyla ner stekpannan vilken den andra inte kommer. Den kommer kokas innan den blir stekt

Du kan ju testa att steka kallt kött istället.

Det är precis tvärtom. Köttet kommer koka snabbare om det är ljummet vs kallt. Vill du ha en fin ”crust” utan att koka sönder köttet invändigt ska köttet vara kallt. Ett kallt kött ger dig fler sekunder i pannan att bygga crust innan värmen hinner nå kärnan.

Men har du tillräckligt varm panna, vilket man borde om man vill ha bra tillagat nötkött, så gör det knappt märkbar skillnad om köttet är 8 grader eller 20 grader.

Däremot borde man alltid torka av köttet innan eftersom vätskan leder temperatur och stjäl värme från pappan.
Citera
2026-08-12, 17:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Främst detta, det är väl dokumenterat både via tester/publiceringar du kan hitta online eller diverse youtube filmer.
Detta av den enkla anledningen att en köttbit som är rumstempererad är 25-28c varm och en kall bit är 4c.

Kan du länka ett blindtest där ex. Gordon Ramsey eller någon annan förståsigpåare som har den här åsikten belägger det?
Citera
2026-08-12, 17:09
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Du skriver att du upplever det så ja men du har inga faktiska data som belägger det annat än dina anekdotiska upplevelser om "hur du tycker att det blir" vilket givetvis är färgat av din psykologi och MIN poäng är att du inte vet skillnaden om du inte gör köttbitarna exakt lika stora, med exakt lika mycket salt, i samma panna där du faktiskt mäter stektemperaturen under hela momenetet.
Nej, jag belägger det med ren logik, det tar längre tid att nå innertemperaturen med kylskåpskallt kött, alltså kommer en större del av köttet inte ha perfekt temperatur eftersom det värms från utsidan. Jag behöver inte isolera just den effekten för att veta att resultatet blir bättre. Hur mycket bättre? Ingen aning, jag bryr mig faktiskt inte.

Men om du nu inte vill göra den lilla ansträngningen att ta fram köttet i förväg så skit i det, eller ännu bättre: gör ditt vetenskapliga experiment själv, det här verkar ju vara en viktig fråga för dig.
Citera
2026-08-12, 17:10
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag har stött på honom förrut.

Han är idiot som tycker om att påstå saker utan täckning och att ljuga obehindrat. Och vad du än skriver kommer han aldrig erkänna. Vad du än skriver kommer han begära att du ska mäta saltkornen med skjutmått och röntga biffens tjocklek med ultraljudsmaskin för att säkerställa en jämn densitet för "annars kan du inte veta".
Senast redigerad av Fiffiniffi 2026-08-12 kl. 17:13.
Citera
2026-08-12, 17:11
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Du kan ju testa att steka kallt kött istället.

Det är precis tvärtom. Köttet kommer koka snabbare om det är ljummet vs kallt. Vill du ha en fin ”crust” utan att koka sönder köttet invändigt ska köttet vara kallt. Ett kallt kött ger dig fler sekunder i pannan att bygga crust innan värmen hinner nå kärnan.

Men har du tillräckligt varm panna, vilket man borde om man vill ha bra tillagat nötkött, så gör det knappt märkbar skillnad om köttet är 8 grader eller 20 grader.

Däremot borde man alltid torka av köttet innan eftersom vätskan leder temperatur och stjäl värme från pappan.

Har du 8 grader i ditt kylskåp?
Citera
2026-08-12, 17:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, jag belägger det med ren logik, det tar längre tid att nå innertemperaturen med kylskåpskallt kött, alltså kommer en större del av köttet inte ha perfekt temperatur eftersom det värms från utsidan. Jag behöver inte isolera just den effekten för att veta att resultatet blir bättre. Hur mycket bättre? Ingen aning, jag bryr mig faktiskt inte.

Och en större köttbit kommer ta längre än en mindre köttbit. Och en mer saltad köttbit kommer gå fortare än en mindre saltad köttbit. Men du väljer ut en faktor som ska ha mer betydelse än de andra utan ens betänka att du inte ens behöver ha köttbiten i pannan under hela tillagningsperioden om du inte vill ha en helt genomstekt köttbit vilket jag antar att du inte vill ha? Visst om du är afrikan och bara äter genomstekta köttbitar så fattar jag grejen.
Citera
2026-08-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Har du 8 grader i ditt kylskåp?

Ja, högst upp är det 6-8 grader och vid dörren 8-9 grader. Längst ned och i mitten 2-4 grader.

Även ditt om du har ett fungerande kylskåp.
Eller har du ett specialskåp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in