2026-08-12, 12:30
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så du vet inte ens vilken temperatur du har på stekpannan innan du steker? Och du läxar upp folk om hur man lagar mat?

Ingen människa mäter temperaturen i pannan, retard. Man bedömer dess effekt utifrån beprövad erfarenhet. Antingen genom inställningen på spisen/tiden pannan värmts eller genom hur nånting som får kontakt med pannan reagerar. Eller hur varm den känns för ganden strax ovanför.

Det kallas känsla.
Citera
2026-08-12, 12:33
Medlem
Det gör normalt ingen större skillnad om du steker en kylskåpskall eller en rumstempererad köttskiva.

Har du en mycket tunn skiva som du vill ha yta på utan att den blir genomstekt kan du med fördel se till att den är riktigt kall. Runt nollan.

Har du däremot en mycket tjock skiva kan du låta den bli rumstempererad för att slippa steka lika länge men ändå uppnå den innertemperatur som du önskar fortare.

Ska du helgrilla en större bit kommer det gå fortare om hela biten är 20 grader i mitten än om den är 0 grader i mitten.
Citera
2026-08-12, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För att?

För att om din köttbit redan har rumstemperatur när du lägger den i pannan så kommer den komma upp i temp ganska snabbt och du hinner inte få yta.
Om ditt kött är kylskåpskallt så hinner ytan få en bra karamellisering medan köttet långsamt går upp i temperatur.

Detta vet alla duktiga och seriösa kockar.
Citera
2026-08-12, 12:34
Medlem
EvilElviss avatar
Varför testar du inte det då och återkommer med en rapport? Jag är nyfiken!
Citera
2026-08-12, 12:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Temperaturen är ointressant i samband med kötttemperaturen? Jaha. Förstår du att skillnaden mellan att steka i +198C och steka i +239C har betydligt större skillnad än om du har rumstempererat eller kylskåpstempererat kött, ja eller nej?

Det spelar väl ingen roll relaterat till trådämnet? Poängen är att köttet får bättre yta, om det är rumstempererat istället för kylt. Oavsett hur liten du tycker skillnaden är, så är skillnaden där. Varför vill du inte att saker ska bli bättre?

Jag har pannan på högsta värme när jag lägger i en köttbit. Hur ska jag få pannan varmare menar du, och på så sätt "slippa" att ta ut köttet från kylen en stund innan jag steker det?
Citera
2026-08-12, 12:37
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
För att om din köttbit redan har rumstemperatur när du lägger den i pannan så kommer den komma upp i temp ganska snabbt och du hinner inte få yta.
Om ditt kött är kylskåpskallt så hinner ytan få en bra karamellisering medan köttet långsamt går upp i temperatur.

Detta vet alla duktiga och seriösa kockar.

Dumbom. Är köttet rumstempererat så får det fin karamelliserad yta på direkten. Är köttet kallt så händer inte detta.
Citera
2026-08-12, 12:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det spelar väl ingen roll relaterat till trådämnet? Poängen är att köttet får bättre yta, om det är rumstempererat istället för kylt. Oavsett hur liten du tycker skillnaden är, så är skillnaden där. Varför vill du inte att saker ska bli bättre?

Jag har pannan på högsta värme när jag lägger i en köttbit. Hur ska jag få pannan varmare menar du, och på så sätt "slippa" att ta ut köttet från kylen en stund innan jag steker det?

Jag tror inte att du är ute efter att det ska bli bättre om du inte ens kollar temperaturen i stekpannan innan du lägger i köttet. Jag tror bara att du gör som du blivit tillsagd och inte tänker efter själv.

Högsta värmen är generellt för varmt om du inte har en väldigt stor stekpanna.
Citera
2026-08-12, 12:41
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Så du vet inte ens vilken temperatur du har på stekpannan innan du steker? Och du läxar upp folk om hur man lagar mat?

Faktum kvarstår ju fortare att skillnaden blir mindre om kärnan är varmare än kallare?
Citera
2026-08-12, 12:41
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jag tror inte att du är ute efter att det ska bli bättre om du inte ens kollar temperaturen i stekpannan innan du lägger i köttet. Jag tror bara att du gör som du blivit tillsagd och inte tänker efter själv.

Varför skulle det vara bättre att komma med egna påhitta lösningar istället för att följa råd och rekommendationer från proffs? Särskilt när man inte är professionell kock själv.

Ibland kan det vara bra att låta bli sina egna fantasier, och gör som andra har sagt. Du borde ta efter detta.
Citera
2026-08-12, 12:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Dumbom. Är köttet rumstempererat så får det fin karamelliserad yta på direkten. Är köttet kallt så händer inte detta.
Det är precis tvärtom.Dumbom.
Citera
2026-08-12, 12:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, inte bara energi. Is har andra fysiska egenskaper än vätska.

Suck. Eftersom du insisterar på att vara oärlig så får jag dra hela kedjan för dig:

Vad händer med is när du tillför energi? Det återgår till vätska. Så då har du en situation där mitten är för kall i förhållande till det yttre. Dvs precis det som du påstår är 100 procent oproblematiskt när det gäller kylskåpskallt kött. Du säger alltså emot dig själv, din utvecklingsstörda clown.

Det kan omöjligt vara ett problem med fruset kött om 4 vs 25 grader varmt kött ger exakt samma resultat. Vad är det för magiskt som låter energiskillnaden mellan 4 vs 25 vara 100 procent oproblematisk och energiskillnaden mellan fruset och 4 grader är jordens undergång.

Det hela är väldigt enkelt från mitt perspektiv: det är ett problem att tillföra värme till mitten av en köttbit, varför det är en fördel att köttbiten är 25 innan stekning. Storleken på problemet beror på tjocklek och köttsort.

Seså, bara erkänn att du har fel.
Citera
2026-08-12, 12:46
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är precis tvärtom.Dumbom.

Och du tycker också att jorden är platt antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in