QUOTE=Zingo01|95657792]
Helvete vad fjantigt att tjata om detta. GÖR VAD NI VILL!
Vi skiter i alla förstå-sig-påare med 1 recept... skaffa ett liv.
[/quote]
Det tråkiga är när de inbillar sig det bara finns en carbonara, och när det helt uppenbart är ett mer vidare recept än så.
Man ser ofta detta beteende med Italiensk mat av någon anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zingo01
Samma jävla sak som smashurgers. Är det så jävla svårt att göra nåt man gillar utan att behöva referera nåt recept från 1969 för det är det "enda"
Var inte så himla många år sedan jag hörde smashburgare och man hörde det trenda.
Så tänkte jag smash betyder ju en sak som berättar man tryckt ihop, men tänkte det kan det väl inte vara, för det har jag gjort stundtals i flera decennier.
Och sen när jag verkligen greppa det var just det att trycka ihop, så skrattade jag till lite och fundera hur nåpgot så enkelt som jag tycker alla skulle veta nu helt plötsligt anses som en trend.
Är precis lite som att här har jag ett hjul och alla pratar om det, fast det är precis ingenting nytt alls.
Vet jag beskrivit detta många ggr om när folk pratar om färdighamburgare innan på flashback, istället för göra på egen köttfärs.(Egen som i att man har köttfärs oavsett.)
Så har just gången varit, ta en klump köttfärs och sen PANG, sen har du en hamburgare.(Och tydligen var det för jobbigt

)
Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Den moderna standarden vaktas av Accademia Italiana della Cucina (Italienska matakademin), inflytelserika matinstitut som Gambero Rosso samt landets matkultur och media Tidskrifter som La Cucina Italiana sätter normen för vad som anses vara "kanoniskt" i moderna
hem och på restauranger. Det är den versionen som är standard idag liksom. Om andra länder ska bestämma det blir det ju helsnurrigt
Sen råder det nog delade meningar om hur man gör en Carbonara i Italien även idag bland italienska matinstitut, mathistoriker och kockar – men debatten handlar inte om hur man gör rätten idag, utan om hur den fick göras historiskt och varifrån den kommer. Det är lite larvigt för alla rätter utvecklas liksom ifrån nåt gammalt recept till modernt och nånstans tar det stopp ändå. Inkl att olika städer i italien har sin egen version iaf i begynnelsestadiet
Det är som du säger att det finns flera Carbonara versioner parallellt med varann men det blir lite konstigt.. varför ?
Om vi jämför med kroppkakor och palt.
Vad är originalet och vad är versionerna av originalet ?
Eller svenska köttbullar med gräddsås och pressgurka och lingonsylt
Vad är originalet idag alltså som är erkänt och vad är versionerna ?
Precis du har original och versionerna..
Därför jag säger att originalet är idag och metoden den som är mest utbredd och etablerad och den kan vi... MEN versionerna kvarstår ochså men det är en version av originalet
Har du inget original har du inga versioner
Versioner främst då med olika ingredienser och andra metoder
Dessutom var ju den sk svenska versionen med grädde inte svensk enligt
videon :-D Den var ju italiensk med grädde eller var det amerikanskt ?
Sen kan man ju se det såhär att metoden att få till det kan ju varieras. Tex det där med vattenbad ånga under en bunke och vispa runt istället för att röra runt och kasta runt i en stekpanna, eftersom de är väldigt jämförbara metoder men original innehållet består. Lägger du till lök, vitlök annan ost osv
gör du en VERSION av Carbonara
Ett problem är att vi inte ens vet originalet är, bara den som de har lite enats om är den "rätta".
Han pratade om en referens till carbonara 1902, men inget recept var beskrivit.
Den med grädde var nog Italiens, den första med den restaurangen i USA och receptet av en coleminers wife, det var inget fett från pancettan(Hade ett annat namn, men var samma som jag förstod det.) och ägget rördes tills det var stannat.
Men även lök, vitlök och annan ost, är med videon just carbonara.
Version kanske är ett bra ord, men man bör nog också säga det är just en carbonara.
Annars när man hittar på mer och kanske nytt, så blir det en carbonara variant istället, som i att vi vet redan det är inte en carbonara, fast grunden är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdaren
Jo såg det och det var spännande och intressant. Prenumererade på kanalen dessutom sen förr men inte vart i mitt flöde på länge
Han var trevlig att lyssna på faktiskt, snabb fakta, snabbt till rätten och utförandet och gick vidare.
Var faktiskt förvånad han inte hade mer prenumeranter.
Kanske det inte faller en del folk så väl ut att deras världs raseras, som stiff innan som inte ens pallade med kolla videon, och sen försökte påstå inga källor fanns i den, och när allt han sade var av just källor.
Men jag prenumererar inte på något, utan jag hoppar runt lite, men kan istället hända man kollar några andra klipp, och den med bolognese såg intressant ut.
För där har vi en liknande diskussion som är än mer löjlig i hur det bara ska få finnas ett sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Det finns inget original av rätter som köttbullar, palt eller carbonara. Det finns heller ingen som makt att plötsligt bestämma att någon speciell variant av någon sån rätt är original och att allt annat är varianter, versioner eller fel. Allt är bara tyckande och konventioner och inget man behöver rätta sig efter.
Original med precist recept finns bara när det finns en känd upphovsman och denne har skrivit just ett recept eller på annat sätt kommunicerat vad rätten är (t ex genom att servera den).
Och sekundärt och en rätt som carbonara och om det är "colemines wife´s", det betyder väl redan där att det var många olika sätt den gjordes på.
Och för det är för många att välja av, och mer som du säger enklare med original och när man har en namngiven upphovsman/kvinna.
Men vi har en annan komisk diskussion där med, och där olika restauranger och personer säger det är vår.
Och det är butter chicken, där två bråkar med varandra att vara originalet.
Inte följt detta så nära, och vem av de två som är mest troliga vara det rätta stället för originalet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hermi-Tage
Slutsatsen är att saker och företeelser är olika viktiga för människor.
Om man går på enkel restaurang som serverar pasta, hamburgare och kebab så kan man tänka sig att carbonara inte har höggradig pecorino eller Guanciale, rimligtvis får man en försvenskad version med vattnigt Bacon med rökarom och 36% vispgrädde innehållande guarkärnmjöl.
Det som är intressant är ju hur namnet eller varumärket används. Om man köper en Västerbottenost så vill man ju inte ha en Prästost även om den är tillverkade i Sverige och är grynpipig.
Diskussionen verkar snarare handla om immateriella rättigheter och varumärkesintrång för en maträtt som redan i det gamla Italien tillverkades på flera olika sätt.
Dessutom är det oklart när formen för Carbonara bestämdes.
Dert är snårigt och mänga upplever en enorm orättvisas när det tillsätts grädde eller parmesan eller nåt annat som inte passar in i den personliga uppfattningen om hur Carbonara ska vara.
Jaja det är väl som vanligt, när Ukraina och Putin eller klimatförändringarna är för tunga så kan man alltid gräla om nåt så vardagligt som baconets vara eller icke vara i en pasta rätt.
Business as usual....
Dagens version är angiven i tidskrift att så är en carbonara så sent som 2020, men givetvis så har den tillagats av en hel del just på det sättet långt innan det årtalet.
Den som säger att ha grädde i sin carbonara, och nu pratar jag om den italienska, int eär en carbonara.
Den har fel.
Det enda de berättar med denna puritanska, det är vad de föredrar att äta.
Personligen äter jag dom alla, för de är alla goda på sitt sätt, har inte testat de som har ägget som stillat då.
Men ska se få tummen ur någon gång och testa den carbonaran med.