2023-04-07, 19:19
Medlem
Själv följer jag alltid Kajsa Wargs grundrecept, "man tager vad man haver".

Som Julia Child sade om bouillabaisse och biff Bourguignon, det finns lika många varianter som husmödrar och kockar.
Citera
2023-04-07, 19:20
Medlem
Masingas avatar
Blir ingen "lina" om de får ordning på det.
Citera
2023-04-07, 19:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Vilka fantastiska berättelser ur vardagen Vad är de här personerna för typer, om vi talar livsstil och bakgrund? Det känns som att det är samma typ av person som kör racercykel till jobbet.

Varför ser du ner på de som använder en landsvägscykel?

Sjukt att du har sådana fördomar. Kan inte folk för göra som de själva vill utan att du retar de eller kommer med dina fördömanden och pekpinnar?

Du verkar vara en sjukt smal person i sinnet.
Citera
2023-04-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Tråden handlar alltså inte om vilket recept som är äkta eller bäst, utan om varför "folk som är intresserade av matlagning" hela tiden måste påpeka att andra gör fel, särskilt eftersom de enligt mina egna erfarenheter inte gör så med andra maträtter.

Du verkar vara något av en sån typ som måste påpeka att andra gör fel. Varför skrev du att carbonara har "en mer vuxen smak med mer djup" utan grädde, när det inte ens är trådens ämne? Varför kände du att du var tvungen att skriva att grädde är sämre? Förklara gärna dina tankegångar.

Beskrev bara vad jag personligen tror är svaret. Jag ogillar ju egentligen precis som du "översittare" som måste påpeka saker och ting. Och irl gör jag iof väldigt sällan även om det händer bland nära vänner men då med en skämtsam ton givetvis och aldrig om jag blir bjuden såklart. Tur man har flashback att nyttja till dessa ändamål :-) Varför jag skrev att grädde är sämre beror på min frustration över att folk så sällan testar nytt. Tacokryddmix, gurka , tomat för att nämna ett exempel i mängden.
Citera
2023-04-07, 19:25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swefinans
carbonara har ingen grädde förihelvete.

den har ägg istället för grädde.

Absolut. Det är helt riktigt.

Men finns alltid de som inte vill förstå, och som måste göra om verkligheten tills ens egna sinnebild när verkligheten inte passar de. Då drar de igång sådana här "krig" och korståg.

Personligen så tycker jag det är enkelt; gillar man inte carbonara så gör man något annat. Vill man ha grädde i sin pasta så är det bara ett använda det. Är man nöjd och tycker det är gott så behöver man ju inte hänga upp sig på att det inte längre är en carbonara. Kalla det bara något annat typ "anders pastasås" och var nöjd. Enkelt.

Varför göra hela livet så komplicerat att tvinga på andra nya definitioner av orden?

Laga mat, ät, och var nöjd!
Citera
2023-04-07, 19:27
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Jo då. Det är typiskt autistiskt att vidmakthålla att något helt oviktigt ska vara på ett visst sätt och bli upprörd när andra inte är av samma åsikt.

Den enda som är upprörd här är ju TS; och dennes följare.

Ser ingen annan som är upprörd.
Citera
2023-04-07, 19:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragbear
Jag har också stött på några Carbonara bögar, det är oftast fler fel på dem än behovet av att göra en Carbonara på traditionellt vis. Gör som ni vill och kalla det vad ni vill, om 100 år spelar det ingen roll om du använde grädde i din Carbonara.

Kan väl erkänna att jag stör mig som satan på amerikanska youtubers som använder tranbär istället för lingon till sina svenska köttbullar.

Skit i om folk är bögar eller om amerikanare vill ha tranbär. Livet är för kort för att du skall störa dig på sådana saker. Låt folk få göra som de själva vill. Be happy!
Citera
2023-04-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Eller så kan alla inblandade förstå att maträtter varierar lite och att om en rätt kallas carbonara men diffar lite från vad du anser är korrekt så betyder det just precis att det är en "variant av carbonara" eller en "carbonarainspirerad" rätt. Maträtter är alltid flytande och kultur utvecklas genom variationer.

Att variera och expandera ett flytande komplext begrepp är inte i paritet med att kalla en färg för en annan färg. Din svaga jämförelse blir mer ett förlöjligande av dig själv och ståndpunkten du försvarar.

Hur drar du slutsatsen att jag inte kan laga mat? Matlagning går ut på sinnen och kreativitet, inte att hålla med om alla regler som någon någonsin hittat på om mat.

Tråden handlar om folk som vid olämpliga tillfällen rättar folk med onödig kunskap, vilket blottar syftet att hävda ego. Att avsiktligen delta i en diskussion med andra som avser att delta i sagda diskussion är inte att besserwissra. Att ha en åsikt om att vissa personer gör vissa saker sämre är inte att besserwissra. Att anse sig veta något och försöka motivera det är inte att besserwissra. Att jag vet bättre än du vad besserwisser betyder är inte att besserwissra.

Jag vet inte ens om du är en sån som TS menar. Många verkar ha svårt att tolka tråden, eller var de själva står i frågan. Hursomhelst har du försvarat det beteende som TS kritiserar (genom att reducera det antisociala besserwisseriet till oskyldigt "matintresse") vilket gör att du förknippas med det.

Du behöver inte skriva flera inlägg samtidigt där du skriver att jag är "en av dem".
Att folk ska påpeka om det är grädde i eller inte och att vissa ska bli kränkta av det så tyder det ju på att det är en själv som det är fel på.
Ja, matlagning hemma så får man gärna vara flexibel och blanda grejer hej vilt.
Men skulle du beställa en carbonara på restaurang och få en skinksås så skulle de allra flesta höja på minst ett ögonbryn.
Som att gå på bio för att se en film, men de visar en helt annan film. Men det är ok, film är film och grundidén är ändå detsamma för båda filmas med kameror.

Att lägga till ord som antisocial och grejer är helt onödigt, det är ingenting som säger att de är antisociala och att jag är löjlig bara för att de påpekar hur en carbonara ska göras.

Ditt egna ego verkar vara skyhögt!
Det finns viktigare saker att bli kränkta över än en jävla maträtt.
Citera
2023-04-07, 19:32
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Den enda som är upprörd här är ju TS; och dennes följare.

Ser ingen annan som är upprörd.

Du verkar ha missat alla gånger då det TS beskriver faktiskt har hänt.

Det ena utesluter inte det andra.

Man är inte per automatik är upprörd bara för att man kritiserar något. Däremot finns det en illa dold upprördhet i det fenomen som TS beskriver, dvs att kritisera onödiga saker vid olämpliga tillfällen som snarare går ut på att njuta av stunden.
Citera
2023-04-07, 19:32
Medlem
Hardstekts avatar
Mycket bra trådstart.

Svenskar som försöker göra genuina italienska recept på köttfärsås och ost och skinksås är tamme fanemej kulturlösa hjon.

Jag var själv en sån tönt förut som försökte göra genuin carbonara eller bolognese. Jag skäms. Tills jag kom på att min mormors mor gjorde köttfärsås till min mormor. Och att vår familjs recept är godare och mer genuint för mig än någon italienskt. Vi har fanemig gjort dom här rätterna i nästan 100år.

Carbonara med grädde är godare än med kallrört ägg.
Citera
2023-04-07, 19:33
Medlem
Ronkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
En massa östrogena hipsters från Södermalm verkar det som?
Som Paulo. https://youtu.be/Ldu9kJEtC1E
Citera
2023-04-07, 19:34
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nej. Man kan jämföra det med att måla sitt hus rött och sedan kalla det för blått för att man känner att det bara är besserwissrar som ska bry sig om något.

Man kan kalla det en variant av carbonara eller carbonarainspererad.

Exat. Ser det som TS skulle ägna sig mer om matlagning, än att försöka döpa om namnen på etablerade recept. Det är vad det är. Gillar man det det inte, så lagar man något annat som man gillar bättre. Man behöver inte få i mental spinn och vara så tunnhudad för att någon vän eller kollega påpekar hur ett recept skall vara (tex. för en klassisk carbonara). Detta är som att göra en höna av fjäder! Glas påsk på er!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in