Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Eller så kan alla inblandade förstå att maträtter varierar lite och att om en rätt kallas carbonara men diffar lite från vad du anser är korrekt så betyder det just precis att det är en "variant av carbonara" eller en "carbonarainspirerad" rätt. Maträtter är alltid flytande och kultur utvecklas genom variationer.
Att variera och expandera ett flytande komplext begrepp är inte i paritet med att kalla en färg för en annan färg. Din svaga jämförelse blir mer ett förlöjligande av dig själv och ståndpunkten du försvarar.
Hur drar du slutsatsen att jag inte kan laga mat?

Matlagning går ut på sinnen och kreativitet, inte att hålla med om alla regler som någon någonsin hittat på om mat.
Tråden handlar om folk som vid olämpliga tillfällen rättar folk med onödig kunskap, vilket blottar syftet att hävda ego. Att avsiktligen delta i en diskussion med andra som avser att delta i sagda diskussion är inte att besserwissra. Att ha en åsikt om att vissa personer gör vissa saker sämre är inte att besserwissra. Att anse sig veta något och försöka motivera det är inte att besserwissra. Att jag vet bättre än du vad besserwisser betyder är inte att besserwissra.
Jag vet inte ens om du är en sån som TS menar. Många verkar ha svårt att tolka tråden, eller var de själva står i frågan. Hursomhelst har du försvarat det beteende som TS kritiserar (genom att reducera det antisociala besserwisseriet till oskyldigt "matintresse") vilket gör att du förknippas med det.
Du behöver inte skriva flera inlägg samtidigt där du skriver att jag är "en av dem".
Att folk ska påpeka om det är grädde i eller inte och att vissa ska bli kränkta av det så tyder det ju på att det är en själv som det är fel på.
Ja, matlagning hemma så får man gärna vara flexibel och blanda grejer hej vilt.
Men skulle du beställa en carbonara på restaurang och få en skinksås så skulle de allra flesta höja på minst ett ögonbryn.
Som att gå på bio för att se en film, men de visar en helt annan film. Men det är ok, film är film och grundidén är ändå detsamma för båda filmas med kameror.
Att lägga till ord som antisocial och grejer är helt onödigt, det är ingenting som säger att de är antisociala och att jag är löjlig bara för att de påpekar hur en carbonara ska göras.
Ditt egna ego verkar vara skyhögt!
Det finns viktigare saker att bli kränkta över än en jävla maträtt.