2026-08-12, 10:31
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.
Om nu Gud loggar dig varje sekund så ska du väl inte klandra andra, det är väl översitteri och maktlystnad?
Citera
2026-08-12, 10:31
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag är en proffsskribent. Vet du vem du talar med?

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det finns inga kristna proffsskribenter på FB. Ingen har ens kommit nära att presentera och försvara ett hållbart argument. Ge mig en enda proffsskribent. En enda.
Ta det inte så bokstavligt. Vad jag menade att det finns de på FB som driver sina egna korståg mot de som inte bekänner sig till den "rätta" tron.

Du fick svar direkt av en av dem.
Citera
2026-08-12, 10:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Ta det inte så bokstavligt. Vad jag menade att det finns de på FB som driver sina egna korståg mot de som inte bekänner sig till den "rätta" tron.

Du fick svar direkt av en av dem.

Fast du skrev ju att proffsskribenterna "slet sitt hår i förtvivlan över trådstarten", dvs jag antog att du menade att de skämdes över hur korkade andra kristna är. Så jag antog att du menade att de var proffsskribenter i bemärkelsen att de skriver mycket vettigare saker än tomtarna i den här tråden.

Kanske missförstod helt?
Citera
2026-08-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag är en proffsskribent. Vet du vem du talar med?

Möjligen proffs på att lägga ut enorma mängder suspekta länkar om Turinsvepningen och flygande figuren i Egypten.😁
Citera
2026-08-12, 10:38
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är faktiskt underhållande. Om än ibland en smula frustrerande.
Ja, de etablerade håller sig sannolikt långt borta. Men, det är min förhoppning att någon religionspsykolog hittar till detta forum.
Ja det är ett fenomen som faktiskt kan vara riktigt underhållande.

Jag beskrev för AI om min syn på en gud och gudstro.

AI:s svar var att jag är APATEIST. Fick googla vad det var. Men det visade vara helt rätt för mig.

Så nu vet jag att jag är apateist, känns skönt att komma hem.
Citera
2026-08-12, 10:40
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Läs evangelierna till att börja med. Alla profetior som stämmer än idag. Sedan kan du ta emot Jesus först innan du får känna det själv. Herren väntar på dig med öppna armar! Ta emot honom genast eller låt honom döma dig på domedagen.

Kan du ge ett par exempel på profetior som stämmer än idag? Eftersom du redan läst om det.
Citera
2026-08-12, 10:41
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Fast du skrev ju att proffsskribenterna "slet sitt hår i förtvivlan över trådstarten", dvs jag antog att du menade att de skämdes över hur korkade andra kristna är. Så jag antog att du menade att de var proffsskribenter i bemärkelsen att de skriver mycket vettigare saker än tomtarna i den här tråden.

Kanske missförstod helt?
Nej, då missförstod du mig.

Menade att trådstarten är så orimligt korkad så även "proffsskribenterna" måste inse det.
Citera
2026-08-12, 10:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, då missförstod du mig.

Menade att trådstarten är så orimligt korkad så även "proffsskribenterna" måste inse det.

Aha. Vi kan ju alltid kolla med dem och se om de svettas.

bakelsernassmak, vad tycker du om trådstarten, håller du med om argumenten?
Citera
2026-08-12, 10:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja det är ett fenomen som faktiskt kan vara riktigt underhållande.

Jag beskrev för AI om min syn på en gud och gudstro.

AI:s svar var att jag är APATEIST. Fick googla vad det var. Men det visade vara helt rätt för mig.

Så nu vet jag att jag är apateist, känns skönt att komma hem.

Den hade jag inte hört innan. Jag är stark ateist.

Genom att söka på apateist upptäckte jag även ignosticism som hade en hel del vettiga ståndpunkter. Det stora problemet med ignosticism som jag ser direkt är dock att diskussion blir svår att få till öht eftersom religiösa ytterst sällan vill ge en konkret definition av sin gud och dess egenskaper.
Citera
2026-08-12, 10:53
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Att inte tro är inte att ta ställning.

Ateist och agnosticism är inte ens ömsesidigt uteslutande. Den typiske ateisten är både och, dvs tror inte gud finns men vet inte.

Jag är annorlunda på så vis att jag tror mig veta att gud inte finns, åtminstone i den bemärkelse av att ordet veta har någon egentlig betydelse, och i avseende av de gudar som folk tillbedjer i sina religioner.

Du har helt rätt i att ateism och agnosticism inte är är ömsesidigt uteslutande. Det är fullt möjligt att vara både ateist och agnostiker. Samtidigt. Ateismen bygger på tro medan agnosticism bygger på kunskap. Min tolkning av ateism är att den inte på något sätt tar hänsyn till kunskap. Tar ateisten hänsyn till kunskap så är denne både ateist och agnostiker.

Teist: ”Jag tror att Gud finns.”. Teisten har tagit ställning för att tro på Gud.
Ateist: ”Jag tror inte att Gud finns.”. Ateisten har tagit ställning mot att tro på Gud.
Agnostiker: ”Jag vet inte om Gud finns.”. Agnostikern har inte intagit någon ställning alls i trosfrågan.

Utifrån detta kan vi se att du alltså kan vara både ateist och agnostiker samtidigt men, fascinerande nog, du kan också vara troende och agnostiker samtidigt. Det sista är en tämligen ovanlig kombination skulle jag tro.

När du skriver (av mig fetat) att "Den typiske ateisten är både och, dvs tror inte gud finns men vet inte." så beskriver du inte bara en ateist utan även en agnostiker dvs den personen är både och.
Citera
2026-08-12, 10:56
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Man kan ha många teorier om ateism.

En buddistisk fråga är att om en fågel flaxar i ett rum där ingen människa finns eller kan se in, och den sätter sig på ett bord, sitter det då en fågel på ett bord?

Det som knäcker ateistierna slutligen, deras hyckleri och avsaknaden av logik, är att de inte tror på gud därför att tro inte räcker för en gud, han måste bevisas vetenskapligt. Vilket i sig är en tro som vilken som helst och har olika trossatser. En ateist har därmed religionen "det finns ingen religion" och det gör honom till en ologisk papphatt.

Någon som noterat hur torra och autistiska ateister alltid är?
Citera
2026-08-12, 11:08
Medlem
All religion är påhittad av människor. Den är fejk, en komplex saga. Tänkt att ge oss tröst när vi hanterar döden, några regler för livet.

Detta avvisade jag när jag var ungefär 5-7 år gammal. Okej, jag växte upp i ett rött hus, icke-religiös. Ändå känner jag inget behov av att bli orolig nu när jag är äldre, himmel och helvete vi skapar medan vi lever är verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in