2026-08-12, 11:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Vi måste acceptera att vissa inte riktigt följer "reglerna" vi satt upp.
Måste vi verkligen det? För det gick jävligt bra jävligt länge. Att följa reglerna menar jag. Är begreppet 'det sluttande planet' bekant?
Citera
2026-08-12, 11:10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Måste vi verkligen det? För det gick jävligt bra jävligt länge. Att följa reglerna menar jag. Är begreppet 'det sluttande planet' bekant?

Är det här kanske en fråga om var man bor? Jag kan inte minnas senaste gången någon inte lagt upp pinnen efter sig (men det kan också bero på att jag inte bryr mig, utan lägger upp den själv). Att någon skitit i att lägga tillbaka kundkorgen eller bara lämnat vagnen på parkeringen har jag aldrig sett öht.
Citera
2026-08-12, 11:21
Medlem
Citat:

Jag håller med om att detta land är under fritt fall. Om inte ens vår "ledning" ser till folkets bästa så finns inget mer i demokratisk väg att önska. Antingen kan man bara acceptera för sin egen frid och hälsas skull eller så kan man gå i klinch med allt man stör sig på.
Folk kastar skräp på gatan.
Folk kastar ut McDonaldspåse ut från bilen.
Folk tränger sig före i kön.
Folk sitter med fötter på sätena på tåget/bussen.
Folk betalar ej för resan.
Folk springer från notan.
Folk stjäl från äldre.
Folk våldtar kvinnor och barn.
Folk kör i 240 Km/h på dagen från Arlanda.
Folk står på handikapp rutan utan tillstånd.
Folk lägger ej ned "pinnen" på ICA.
Folk... ja, hur långt jan man fortsätta.
Inte att man accepterar detta men man tolererar. Det är som 3 steg. Tolerera, acceptera, sedan kommer hylla och deltaga.
Jag bara tolererar dessa händelser då ingenting görs för att stävja detta särbeteende.
Citera
2026-08-12, 11:24
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Är det här kanske en fråga om var man bor? Jag kan inte minnas senaste gången någon inte lagt upp pinnen efter sig (men det kan också bero på att jag inte bryr mig, utan lägger upp den själv). Att någon skitit i att lägga tillbaka kundkorgen eller bara lämnat vagnen på parkeringen har jag aldrig sett öht.
Så är det ju så klart. Det man själv aldrig har upplevt, det händer aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag håller med om att detta land är under fritt fall. Om inte ens vår "ledning" ser till folkets bästa så finns inget mer i demokratisk väg att önska. Antingen kan man bara acceptera för sin egen frid och hälsas skull eller så kan man gå i klinch med allt man stör sig på.
Folk kastar skräp på gatan.
Folk kastar ut McDonaldspåse ut från bilen.
Folk tränger sig före i kön.
Folk sitter med fötter på sätena på tåget/bussen.
Folk betalar ej för resan.
Folk springer från notan.
Folk stjäl från äldre.
Folk våldtar kvinnor och barn.
Folk kör i 240 Km/h på dagen från Arlanda.
Folk står på handikapp rutan utan tillstånd.
Folk lägger ej ned "pinnen" på ICA.
Folk... ja, hur långt jan man fortsätta.
Inte att man accepterar detta men man tolererar. Det är som 3 steg. Tolerera, acceptera, sedan kommer hylla och deltaga.
Jag bara tolererar dessa händelser då ingenting görs för att stävja detta särbeteende.
Så du är en del av problemet.
Citera
2026-08-12, 11:29
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Så är det ju så klart. Det man själv aldrig har upplevt, det händer aldrig.

Det var inte så jag menade, utan om det helt enkelt var geografiskt betingat och vad det isf beror på. Storstadsfenomen? Jag bodde iofs mina första ~40 år i Göteborg och minns inte att det var några direkta problem där, förutom att där kunde det hända att man såg en vagn på parkeringen då och då. Men det är förvisso länge sedan jag bodde (och handlade) där nu.
Citera
2026-08-12, 11:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det var inte så jag menade, utan om det helt enkelt var geografiskt betingat och vad det isf beror på. Storstadsfenomen? Jag bodde iofs mina första ~40 år i Göteborg och minns inte att det var några direkta problem där, förutom att där kunde det hända att man såg en vagn på parkeringen då och då. Men det är förvisso länge sedan jag bodde (och handlade) där nu.
Jo, det är så klart att såna här problem är större, och lättare att råka ut för på större orter, och i förlängningen på platser där fler människor från andra kulturer än den svenska samlas. Jag bodde mina formativa år i ett litet, helvitt, medelklassamhälle där dom flesta kände dom flesta - och där betedde man sig för annars började skvallret gå på byn.

Vad gäller Göteborg så lär det ju ha varit helt annorlunda i säg Askim 1984 än vad det var i Tynnered 1999.

Så visst, det kan absolut bero på var man bor, men samtidigt så är det skribenter som jag vet är 'bonnläppar' som väljer att inte lägga pinnen efter sig.
Citera
2026-08-12, 11:39
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen

Lägger dom inte varorna åt rätt håll med streckkoden mot sig själva, preussiskt upplagt så kassören kan blippa in alla varor i rekordfart. Då anser jag det motiverat att lagstadga att sådana personer skall det vara skottpeng på.
Jag brukar alltid börja med det men när kassörskan börjat slå in varorna så kommer hon ifatt innan jag tömt vagnen. Då känns det bättre att bara lägga upp allt och låta henne, som vet var koden sitter, sköta resten istället för att jag ska leta upp koden och lägga den rätt.
Skulle en sån som jag klara mig, eller blir det ett skott i pannan på mig oxå?
Citera
2026-08-12, 11:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Det kunde hända att att man såg en kundvagn på parkeringen då och då skriver du förut skrev du att du aldrig sett en kundvagn stå på parkeringen

Hur ska du ha det?

Att någon skitit i att lägga tillbaka kundkorgen eller bara lämnat vagnen på parkeringen har jag aldrig sett öht.
[/quote]
Citera
2026-08-12, 11:43
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jag brukar alltid börja med det men när kassörskan börjat slå in varorna så kommer hon ifatt innan jag tömt vagnen. Då känns det bättre att bara lägga upp allt och låta henne, som vet var koden sitter, sköta resten istället för att jag ska leta upp koden och lägga den rätt.
Skulle en sån som jag klara mig, eller blir det ett skott i pannan på mig oxå?

Det är såklart det förnuftiga sättet att göra det på, effektivast för alla parter. Men finns säkert nån dåre som har synpunkter på det med.
Citera
2026-08-12, 11:45
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det kunde hända att att man såg en kundvagn på parkeringen då och då skriver du förut skrev du att du aldrig sett en kundvagn stå på parkeringen

Hur ska du ha det?

Att någon skitit i att lägga tillbaka kundkorgen eller bara lämnat vagnen på parkeringen har jag aldrig sett öht.
[/quote]

Där jag bor nu har jag aldrig sett en kundvagn på parkeringen, i Gbg kunde det hända (om än sällsynt). Det var därför jag ställde frågan om det är ett storstadsfenomen. Pinnar har jag dock aldrig haft problem med, oavsett var jag handlat. Men det kan som sagt bero på att jag inte bryr mig om en sådan skitsak, så det kanske händer hela tiden utan att jag märker det.
Citera
2026-08-12, 11:53
Medlem
Är det inte störigare med människor som ser förvånade ut varje gång de ska betala? De har ju ändå köat sig fram till kassan.
Citera
2026-08-12, 11:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Är det inte störigare med människor som ser förvånade ut varje gång de ska betala? De har ju ändå köat sig fram till kassan.
Jag såg förvånad ut igår. Visserligen var det bara på Apoteket och mest för att varan i kassan kostade 90 kronor mer än vad det stod på hyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in