2026-08-12, 10:11
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?

På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.

Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.

Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.

Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.

Frågor:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tråden kan uppenbart ha ett religionspsykologiskt intresse. Både beträffande iq, filosofi, logiskt tänkande samt narcissism.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men det är inte vad som framkommer i trådstarten. Inte sant?

Hur kan man ha en trådstart som utgår från att ateister är korkade, när det i själva verket är vetenskapligt fastställt att låg iq korrelerar med religiositet?
Men trådstarten kan väl ändå ha ett visst religionpsykologiskt intresse. Hur vissa kristna tänker och resonerar, och som i det här fallet, hur fel det kan bli.

Kan tänka mig att vissa kristna proffsskribenter här på Flashback sliter sitt hår i förtvivlan över den här trådstarten.

Men kul är det.
Citera
2026-08-12, 10:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag skulle vilja påstå att du beskriver en agnostiker här och inte en ateist. Skillnaden mellan en ateist och en agnostiker är att ateister tar ställning i frågan medan en agnostiker inte gör det.

Ateist:
Jag tror inte på Gud.

Agnostiker:
Jag har ingen aning. Gud kanske finns, kanske inte. Vi kan inte veta om Gud finns eller inte.

Att inte tro är inte att ta ställning.

Ateist och agnosticism är inte ens ömsesidigt uteslutande. Den typiske ateisten är både och, dvs tror inte gud finns men vet inte.

Jag är annorlunda på så vis att jag tror mig veta att gud inte finns, åtminstone i den bemärkelse av att ordet veta har någon egentlig betydelse, och i avseende av de gudar som folk tillbedjer i sina religioner.

Blev det klarare nu?
Citera
2026-08-12, 10:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Kan tänka mig att vissa kristna proffsskribenter här på Flashback sliter sitt hår i förtvivlan över den här trådstarten.

Det finns inga kristna proffsskribenter på FB. Ingen har ens kommit nära att presentera och försvara ett hållbart argument. Ge mig en enda proffsskribent. En enda.
Citera
2026-08-12, 10:17
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det finns inga kristna proffsskribenter på FB. Ingen har ens kommit nära att presentera och försvara ett hållbart argument. Ge mig en enda proffsskribent. En enda.
Jag är en proffsskribent. Vet du vem du talar med?
Citera
2026-08-12, 10:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ateism gör anspråk på att förklara att inga gudar finns.

Nej dummer. Bara en liten andel.

Citat:
Ateism har inte ett monopol på vetenskap,

Jo, för ingen vetenskap kan såklart inkludera en icke-falsifierbar gud. Att inte applicera magi som förklaring till något man inte vet är en grundbult i vetenskapen. Så på så vis är icke-tro en förutsättning för vetenskap. Du kan såklart vara troende och syssla med vetenskap så länge du lämnar din tro utanför dörren. Ingen vetenskaplig rapport någonsin har kunnat påvisa någon som helst övernaturlig påverkan på något. Och man har försökt. T ex har man försökt be för sjuka grupper utan att de vet om det, och inte oväntat har det vare gång haft NOLL effekt.

Citat:
Om ateister verkligen var vetenskapliga, varför skulle de behöva påpeka det så mycket?

Wow. The projection is strong with this one. Det är ju DU som hela tiden försöker säga att kristendomen och vetenskapen hör ihop

Pinsamt
Citera
2026-08-12, 10:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag är en proffsskribent. Vet du vem du talar med?

Nej, dummer. Du är bland de största skämten på religionsforumet.

Jag tror inte jag sett en enda vettig rad från dig. Jag menar det.
Citera
2026-08-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Din trådstart är lite av ett självmål när du skriver om tro och logik.
Du vann priset för veckans underdrift.

Citat:
Ateister verkar sakna det logiska tänkandet vi kristna besitter. De vill se med egna ögon att Herren Jesus Kristus finns! Samtidigt kan de inte bevisa att han inte finns! Det blir parodiskt hur svagt begåvade ateister är.

Jag ska ge er ett exempel:

Jag frågar dig om du TROR jag har en röd gardin hemma. Du säger att du TROR att jag inte har det. Kan du nu med 100% säkerhet säga att jag inte har det?
Nej, men vad har det med saken att göra? Om du har en röd gardin eller inte är lätt att kontrollera empiriskt, man behöver inte ens gå in i din lägenhet för att skapa klarhet i frågan.

Citat:
På samma sätt med Gud. Du kanske inte tror på honom, men du har inga bevis på att han inte finns. Det finns mer som talar för att han finns, så vänligen sluta att förneka honom.
Det är inte så det fungerar. Det går inte att bevisa ett negativ. Samtidigt saknas det fysiska bevis för motsatsen.
Vilken gud förresten, Jehova, Alah, Oden, Zeus, Isis eller Lakshmi?

Citat:
Hans profetior stämmer även idag och jag har genom mina upplevelser känt hans närvaro.
Anekdotisk och självupplevd bevisföring saknar relevans, trovärdighet och bevisvärde.

Citat:
Ateister brister även i sin bevisföring och översitteri när det kommer till att förklara universums uppkomst. Alla vet att Big Bang är en helt absurd teori. Det mer logiskt trovärdiga är att något övermäktigt har skapat den första atomen, universum och även jorden.
Big Bang är en ypperlig modell som förklarar uppkomsten och fördelningen av väte, helium, litium med betydligt högre noggrannhet än modellen "en gud skapade allt". Vi kan mäta dess eftereffekter med faktiska mätningar som kan upprepas av vem som helst. Den förklarar också fördelningen av materia i universum mycket väl. Utvecklingen av de fysiska vetenskaperna krymper utrymmet för modellen "gud skapade allt" varje dag och utrymmet är i det närmaste obefintligt sedan 1910-talet.

Citat:
Ateister måste börja tänka logiskt och vända sig till Herren innan det är för sent. Alla kan ta emot hans kärlek.
Återigen, vilken herre?

Citat:
Varför tror ni ateister att ni är så smarta när ni brister i era logiska implikationer och slutsatser?

Varför behöver ni se Gud med egna ögon för att kunna tro på honom?

Är ateister dummare än man tror? De brukar kalla oss kristna dumma.
Bristen på logik står du för.

Man behöver inte se något med ögonen för att "tro" på det...eller menar du att jorden också är platt och gravitationen är något som ateister inte litar på?

Ateister är nog som populationen i stort när det handlar om intelligens, om någon har data att dela med sig så hade jag varit tacksam. Med tanke på din trådstart är allas tvivel kring ditt förstånd bortsopade.
Senast redigerad av ZAIZAI 2026-08-12 kl. 10:24.
Citera
2026-08-12, 10:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det tycks vara så att religiösa litar mer på sin intuition än ateister som vill vara grundligare. Här är typiska frågor som används vid undersökningarna:

​Fråga 1: Ett slagträ och en boll kostar tillsammans 1100 kr. Slagträet kostar 1000 kr mer än bollen. Vad kostar bollen?

​Fråga 2: ​Om det tar 5 maskiner 5 minuter att tillverka 5 prylar, hur lång tid tar det för 100 maskiner att tillverka 100 prylar?

​Fråga 3: ​I en sjö finns ett bestånd av näckrosor. Varje dag fördubblas beståndets storlek. Om det tar 48 dagar för näckrosorna att täcka hela sjön, hur lång tid tar det för dem att täcka halva sjön?

Jag fick ganska dåligt resultat själv.

SKRIV INGA SVAR TACK!
Citera
2026-08-12, 10:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det tycks vara så att religiösa litar mer på sin intuition än ateister som vill vara grundligare. Här är typiska frågor som används vid undersökningarna:

​Fråga 1: Ett slagträ och en boll kostar tillsammans 1100 kr. Slagträet kostar 1000 kr mer än bollen. Vad kostar bollen?

​Fråga 2: ​Om det tar 5 maskiner 5 minuter att tillverka 5 prylar, hur lång tid tar det för 100 maskiner att tillverka 100 prylar?

​Fråga 3: ​I en sjö finns ett bestånd av näckrosor. Varje dag fördubblas beståndets storlek. Om det tar 48 dagar för näckrosorna att täcka hela sjön, hur lång tid tar det för dem att täcka halva sjön?

Jag fick ganska dåligt resultat själv.
Vad är svaren? Vann jag?
Citera
2026-08-12, 10:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja. Dom är ju jättebra bevis, dom ger ateism riktiga käftsmällar.

Ja ett tygstycke som bevisats vara falskt och bara råkar hittas när hela Europa skrek efter reliken är ju ett jättebra argument

På min semester i Frankrike i somras besökte jag för övrigt ett gammalt kloster som hade en kristussvepning som folk vallfärdade till under århundraden. Sen i början på 1900-talet (tror jag det var) så slog man fast att det var bluff, svepningen innehöll t o m spår av arabiska tecken som pratade om "allah". Så kan det gå
Citera
2026-08-12, 10:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad är svaren? Vann jag?
Du var i varje fall snabb men det handlar inte om att vinna utan om att förstå.
Citera
2026-08-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men trådstarten kan väl ändå ha ett visst religionpsykologiskt intresse. Hur vissa kristna tänker och resonerar, och som i det här fallet, hur fel det kan bli.

Men kul är det.

Det är faktiskt underhållande. Om än ibland en smula frustrerande.
Ja, de etablerade håller sig sannolikt långt borta. Men, det är min förhoppning att någon religionspsykolog hittar till detta forum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in