Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Att inte tro är inte att ta ställning.
Ateist och agnosticism är inte ens ömsesidigt uteslutande. Den typiske ateisten är både och, dvs tror inte gud finns men vet inte.
Jag är annorlunda på så vis att jag tror mig veta att gud inte finns, åtminstone i den bemärkelse av att ordet veta har någon egentlig betydelse, och i avseende av de gudar som folk tillbedjer i sina religioner.
Du har helt rätt i att ateism och agnosticism inte är är ömsesidigt uteslutande. Det är fullt möjligt att vara både ateist och agnostiker. Samtidigt. Ateismen bygger på tro medan agnosticism bygger på kunskap. Min tolkning av ateism är att den inte på något sätt tar hänsyn till kunskap. Tar ateisten hänsyn till kunskap så är denne både ateist och agnostiker.
Teist: ”Jag tror att Gud finns.”. Teisten har tagit ställning för att tro på Gud.
Ateist: ”Jag tror inte att Gud finns.”. Ateisten har tagit ställning mot att tro på Gud.
Agnostiker: ”Jag vet inte om Gud finns.”. Agnostikern har inte intagit någon ställning alls i trosfrågan.
Utifrån detta kan vi se att du alltså kan vara både ateist och agnostiker samtidigt men, fascinerande nog, du kan också vara troende och agnostiker samtidigt. Det sista är en tämligen ovanlig kombination skulle jag tro.
När du skriver (av mig fetat) att "
Den typiske ateisten är både och, dvs tror inte gud finns men vet inte." så beskriver du inte bara en ateist utan även en agnostiker dvs den personen är både och.