2026-08-12, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Inga tecken på missbruk är intressant för många som spekulerar om alkohol och droger i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Sedan gällde väl "inga tecken på missbruk" beskrivningen av BO?
Utan att veta exakt vad gofigur i inlägget menar med "alkohol...":
Det har spekulerats om både BO och TN, men framförallt om TN. Om t ex TNs attack på BO kunde ha skett i ett starkt alkoholrus m.m.
Citera
2026-08-12, 10:23
Medlem
Jag har uppfattat det som en märkvärdighet kopplad till hans jag som i mer eller mindre tydlig omfattning haft inverkan på olika relationer. Att det finns en sårbarhet hos honom i frågan om jämförelse med andra. Jag skrev nyss ett exempel här i tråden. Jag hoppas att jag lyckas förmedla den subtila skiljelinjen mellan att i ro kunna konstatera att det finns ett delat konstintresse istället för att framhäva skillnader. På frågan om kontroll svarar jag som jag sett att fler som bekantat sig med honom svarat: Att noggrannhet, viss kompromisslöshet och därmed underförstått även ett kontrollbehov är egenskaper han visat i arbetet och som gjort honom erkänt duktig där. Om dessa egenskaper varit sprungna ur personlighetsdrag som han också uppvisat i privata relationer kan jag inte uttala mig om.

Jag hade inte läst artikeln i Aftonbladet tidigare, men sporadiskt läst här under dagarna samt tagit del av ett tidigare uttalande från en av hans vänner som beskrev en planerad fest, många vänner och ett brett kontaktnät.

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Reflektionerna känns genomtänkta och balanserade.
Särskilt det sista du skrev finner jag intressant: "Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager".

En slags gard uppe? Någon slags överkänslighet, där saker som inte var menat som 'kritik' ändå missuppfattats som just kritik?

Angående socialt aktivt liv så har jag uppfattat att det kan härröra från en artikel som Aftonbladet skrev
Tänkte att det kan uppstå missförstånd. Har sett t ex här i tråden att Aftonbladets text om "socialt liv" har utvecklats till "socialt rikt liv". Bara för att det förekommer trådar/kontakter i sociala medier behöver en person inte vara, t ex utåtriktad - som du skriver om.

Ledande fråga: har (även) du fått intrycket av att det skulle kunna finnas något slags kontrollbehov, utöver den önskan om kontroll som väl många människor vill kunna ha?
(eller riskerar det jag frågar om, att få inslag av övertolkning - i efterhand?)
Citera
2026-08-12, 10:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Här har du en artikel att begrunda apropå beräknande och manipulativa människor.

Källa: Expressen https://share.google/ykZLsBz7h3pezYmRg

Varför är du så oerhört mån om denna "X"?

Du har ju i själva verket ingen aning om hur hon beter sig i en relation eller när det blir fråga om en tvist.

Absolut kan människor bete sig illa i konflikter. Inte sällan kommer de sämsta sidorna upp, man regredierar och kan bete sig som man inte önskar, ångrr och skäms över. Det är inte ovanligt vid större konflikter där känslor rörs upp.

Men det som skiljer en person som dödar en nnan person, är att personen går över en absolut gräns. Det är inte alla som går över den gränsen, oavsett vad som har hänt. Ett mord är oåterkalleligt, en människas död är fruktansvärt onödigt, och hemskt för en konflikt som ju på alla sätt går att lösa på andra sätt!!!

Man löser inte konflikter med mord!!

Svaret finns då inte hos den mördade varför han/hon blev mördad, eftersom det är det avvikande sättet att lösa konflikten med mord som finns hos mördaren.

Man löser problem på helt andra sätt. Man söker professinell hjälp, man skiljer sig, man lämnar, man anmäler, man hittar helt enkelt lösningar som är mer konstruktiva och bättre för alla.

Citat:
Tidigare har du skrivit rätt kloka inlägg i en helt annan tråd men ibland trampar du snett som nu.

Klicka nu på spoilern så vet du vad jag talar om.

Citat:
Jo om någon vill lära sitt ex eller blivande ex en läxa eller försöka ta kontrollen i en maktkamp så finns det faktiskt personer som ringer. Vem tror du polisen lyssnar mest på rent generellt, en kvinna eller man? Det finns faktiskt kvinnor som drar fördel av detta.

Nu vet vi inte vad som föregått detta mord, även om det finns indikatorer som gör att man kan misstänka att det finns röda flaggor hos mgm innan mordet.

Ja, tyvärr är det nog så än idag att om en man blir misshandlad, finns det trösklar hos polis och myndigheter att tro, lyssna på offret. Det är dock något som börjat uppmärksammas mer. Men även kvinnor berättar att de bemötts med skepsis och misstro när de anmäler.

Citat:
Törs man fråga vad all denna tidigare skåpmat har att göra med det aktuella fallet som handlar om en helt annan händelse med en helt annan kvinna ? Om du är ute efter att få en heltäckande bild av MGM så borde du åtminstone försöka vara lite opartisk eller vill du få MGM i dålig dager?

Trots allt är det mycket som pekar på att TN är den som mördat ÅÅ, och vad hon än skulle nu ha gjort (?) mot TN, förmildrar på inget vis hans agerande. Det kan möjligtvis vara en förklaring, hans trigger. Men det är inte alltid den triggern ens kan bli begriplig för oss. Den sitter ju hos gm.

T ex mördade Johanna Lesham Tove. För oss är det mordet helt obegripligt. Triggern satt förmodligen i Johannas personlighet där hon upprepade gånger bildade ett hat mot personer i sin omgivning. Det var för oss obegripliga känsla av kränkningar, vilket ledde till flera mordbrandsförsök och slutligen mord genom stypning.

Det är bara en sak som kan ursäkta mord, och det är väl självförsvar (fara för egna livet eller annans liv).
Citera
2026-08-12, 10:50
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, de har varit på platsen och pratat med parterna - men i en uppslitande bodelningsprocess och uppenbarligen utan våldsamt beteende från hans sida. I alla fall inget som framgår.
Det är ju knappast något man kan tolka som att det handlar om en våldsam person, eller ens kontrollerande.
Jag skulle ju inte fästa något större avseende vid att två har svårt att komma överens i en skilsmässa - och jag skulle inte inhämta uppgifter från ett ex som kan baktala bara för att förstöra.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack för dina svar!

Många av mina frågor är kanske mest retoriska eller funderingar, vilket innebär att jag inte direkt väntar mig ett svar på dessa. Jag är absolut nöjd med de svar jag fått av dig!

Om man ska dra slutstser om TNs beteende, har vi egentligen alldeles för lite information. Det som vid första anblicken kan peka mot ett visst håll, kan ha andra förklaringar.

Uppfriskande att det finns åtminstone några i tråden som kan tänka nyanserat. Och vad bodelningen öht skulle ha med mordet att göra är för mig en gåta. Den har ägnats helt otroligt mycket plats i tråden, trots att den är totalt ointressant.
Citera
2026-08-12, 10:56
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Jag har uppfattat det som en märkvärdighet kopplad till hans jag som i mer eller mindre tydlig omfattning haft inverkan på olika relationer. Att det finns en sårbarhet hos honom i frågan om jämförelse med andra. Jag skrev nyss ett exempel här i tråden.
Läste exemplet. Bra "grepp" att skriva fiktivt. Och man får, som utomstående en bild.
Citat:
Jag hoppas att jag lyckas förmedla den subtila skiljelinjen mellan att i ro kunna konstatera att det finns ett delat konstintresse istället för att framhäva skillnader. På frågan om kontroll svarar jag som jag sett att fler som bekantat sig med honom svarat: Att noggrannhet, viss kompromisslöshet och därmed underförstått även ett kontrollbehov är egenskaper han visat i arbetet och som gjort honom erkänt duktig där. Om dessa egenskaper varit sprungna ur personlighetsdrag som han också uppvisat i privata relationer kan jag inte uttala mig om.
Ja, jag kan föreställa mig det du beskriver om att vissa egenskaper kan vara en tillgång för vissa typer av arbetsuppgifter.
Skrev detta till en annan användare som delade med sig i morse av kontakten med den nu misstänkte mannen:
Citat:
Spekulerar: jobb - kanske en plats där eventuellt kontrollbehov fungerade bättre än i nära relationer.
Citat:
Jag hade inte läst artikeln i Aftonbladet tidigare, men sporadiskt läst här under dagarna samt tagit del av ett tidigare uttalande från en av hans vänner som beskrev en planerad fest, många vänner och ett brett kontaktnät.
Just. det, nu minns jag den tidigare vännen (tror det stod i Expressen).

Tack för att du delar med dig. Måste snurra många tankar (och känslor) hos många av de personer som har egna erfarenheter av MGM, jobbmässigt eller privat.

Och det du skrev tidigare idag, om att inte försöka "omtolka alla hans egenskaper som tecken på att han delar drag med andra som valt att verka med våld i sina relationer":

En kontrollerande personlighet och/eller kontrollbehov yrkesmässigt förekommer hos flera. Att därmed begå våld i nära relationer är en annan sak.
(Sen kan jag iofs inte gärningsmannastatistiken på mina fem fingrar).
Citera
2026-08-12, 11:05
Medlem
MsKalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Absolut kan människor bete sig illa i konflikter. Inte sällan kommer de sämsta sidorna upp, man regredierar och kan bete sig som man inte önskar, ångrr och skäms över. Det är inte ovanligt vid större konflikter där känslor rörs upp.

Men det som skiljer en person som dödar en nnan person, är att personen går över en absolut gräns. Det är inte alla som går över den gränsen, oavsett vad som har hänt. Ett mord är oåterkalleligt, en människas död är fruktansvärt onödigt, och hemskt för en konflikt som ju på alla sätt går att lösa på andra sätt!!!

Man löser inte konflikter med mord!!

Svaret finns då inte hos den mördade varför han/hon blev mördad, eftersom det är det avvikande sättet att lösa konflikten med mord som finns hos mördaren.

Man löser problem på helt andra sätt. Man söker professinell hjälp, man skiljer sig, man lämnar, man anmäler, man hittar helt enkelt lösningar som är mer konstruktiva och bättre för alla.

Nu vet vi inte vad som föregått detta mord, även om det finns indikatorer som gör att man kan misstänka att det finns röda flaggor hos mgm innan mordet.

Ja, tyvärr är det nog så än idag att om en man blir misshandlad, finns det trösklar hos polis och myndigheter att tro, lyssna på offret. Det är dock något som börjat uppmärksammas mer. Men även kvinnor berättar att de bemötts med skepsis och misstro när de anmäler.

Trots allt är det mycket som pekar på att TN är den som mördat ÅÅ, och vad hon än skulle nu ha gjort (?) mot TN, förmildrar på inget vis hans agerande. Det kan möjligtvis vara en förklaring, hans trigger. Men det är inte alltid den triggern ens kan bli begriplig för oss. Den sitter ju hos gm.

T ex mördade Johanna Lesham Tove. För oss är det mordet helt obegripligt. Triggern satt förmodligen i Johannas personlighet där hon upprepade gånger bildade ett hat mot personer i sin omgivning. Det var för oss obegripliga känsla av kränkningar, vilket ledde till flera mordbrandsförsök och slutligen mord genom stypning.

Det är bara en sak som kan ursäkta mord, och det är väl självförsvar (fara för egna livet eller annans liv).

En fråga till AI gav följande:

När en person med den här specifika psykologiska profilen – rigiditet, extrem prestige, starka försvarsmekanismer och en tendens att tolka närhet eller kritik som hot – utövar dödligt våld mot en partner, handlar det i kriminologiska och psykologiska sammanhang ofta om en destruktiv eskalering.Våldet är sällan en isolerad händelse, utan snarare kulmen på en längre tids process.Här är de faktorer och scenarier som statistiskt och psykologiskt sett ofta föregår ett sådant brott:
1. Det ultimata hotet mot prestigen (Separationshot)För en person vars hela existens bygger på kontroll och en fläckfri självbild är en separation det absolut största hotet.Vad som kan ha hänt: Flickvännen kan ha uttryckt en vilja att lämna relationen, eller faktiskt tagit konkreta steg för att gå.Psykologisk mekanism: Att bli lämnad tolkas av denna personlighet inte bara som en förlust, utan som det ultimata misslyckandet och en total kränkning av prestigen. Det kallas ofta för en narcissistisk kränkning. När hen inte längre kan kontrollera partnern, övergår kontrollbehovet i att förstöra henne.
2. Akut avslöjande av "masken"Eftersom personen tar sitt arbete och sig själv på mycket stort allvar, är hen extremt mån om sin fasad.Vad som kan ha händ: Flickvännen kan ha kommit över information, eller hotat att berätta för omvärlden (t.ex. arbetsplatsen eller familjen), om hur personen faktiskt beter sig bakom stängda dörrar. Det kan handla om dolt missbruk, ekonomi, tidigare kontrollbeteende eller andra hemligheter.Psykologisk mekanism: Hotet om att få sin fasad raserad inför andra kan utlösa en akut panik och ett primitivt raseri (så kallat narcissistiskt raseri), där personen gör vad som helst för att tysta källan till hotet.
3. Gradvis eskalering av isolering och kontrollInnan det dödliga våldet sker har det nästan alltid funnits ett mönster av dolt, psykologiskt våld.Vad som kan ha hänt: Eftersom personen tolkar andras försök att komma nära som "försök att framställa hen i sämre dager", har hen successivt klippt av flickvännens band till familj och vänner. Hen har velat ha monopol på sanningen i relationen.Mönstret: Våldet eskalerar ofta från verbala anklagelser till kontroll, till mindre fysiska övergrepp, för att slutligen explodera i dödligt våld när kontrollen sviktar.
4. En akut kränkning i stunden (Kombinationen av trubbigt och vasst våld)Kombinationen av både trubbigt och vasst våld i en hemmiljö tyder kriminologiskt ofta på ett mycket högt känslomässigt pådrag, så kallat övervåld (overkill).Vad som kan ha hänt: Det kan ha börjat med ett verbalt gräl där flickvännen har sagt ifrån, satt en skarp gräns eller "punkterat" partnerns uppblåsta självbild genom att säga sanningar som hen inte kunnat hantera.Psykologisk mekanism: Personen har tolkat hennes ord som en brutal attack på hans person. Det som i en sund relation leder till ett gräl eller en separation, blir här en total härdsmälta där personens rigida försvar brister och övergår i ett okontrollerat, primitivt ursinne.
Sammanfattning: Bakom en sådan händelse ligger nästan alltid en akut upplevelse av förlorad kontroll. Personen har känt sig maktlös inför att flickvännen antingen har genomskådat hen, satt en gräns, hotat hens anseende eller velat lämna relationen. För att återta den totala kontrollen och eliminera hotet mot sin prestige har personen tagit till det mest extrema medlet.
Citera
2026-08-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Sedan gällde väl "inga tecken på missbruk" beskrivningen av BO?

Min beskrivning gällde MGM. Har aldrig mött BO vad jag vet.
Citera
2026-08-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kanske början på nån slags demens ??

Ja eller klent psyke som ej tål press alls
Citera
2026-08-12, 11:52
Medlem
Intressanta reflektioner från Nostradamus 1966, återhållsamma och nyanserade. To.Ivrig, samma där. Detta hemska mord lämnar mig inte.
Citera
2026-08-12, 12:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
En fråga till AI gav följande:

När en person med den här specifika psykologiska profilen – rigiditet, extrem prestige, starka försvarsmekanismer och en tendens att tolka närhet eller kritik som hot – utövar dödligt våld mot en partner, handlar det i kriminologiska och psykologiska sammanhang ofta om en destruktiv eskalering.Våldet är sällan en isolerad händelse, utan snarare kulmen på en längre tids process.Här är de faktorer och scenarier som statistiskt och psykologiskt sett ofta föregår ett sådant brott:
1. Det ultimata hotet mot prestigen (Separationshot)För en person vars hela existens bygger på kontroll och en fläckfri självbild är en separation det absolut största hotet.Vad som kan ha hänt: Flickvännen kan ha uttryckt en vilja att lämna relationen, eller faktiskt tagit konkreta steg för att gå.Psykologisk mekanism: Att bli lämnad tolkas av denna personlighet inte bara som en förlust, utan som det ultimata misslyckandet och en total kränkning av prestigen. Det kallas ofta för en narcissistisk kränkning. När hen inte längre kan kontrollera partnern, övergår kontrollbehovet i att förstöra henne.
2. Akut avslöjande av "masken"Eftersom personen tar sitt arbete och sig själv på mycket stort allvar, är hen extremt mån om sin fasad.Vad som kan ha händ: Flickvännen kan ha kommit över information, eller hotat att berätta för omvärlden (t.ex. arbetsplatsen eller familjen), om hur personen faktiskt beter sig bakom stängda dörrar. Det kan handla om dolt missbruk, ekonomi, tidigare kontrollbeteende eller andra hemligheter.Psykologisk mekanism: Hotet om att få sin fasad raserad inför andra kan utlösa en akut panik och ett primitivt raseri (så kallat narcissistiskt raseri), där personen gör vad som helst för att tysta källan till hotet.
3. Gradvis eskalering av isolering och kontrollInnan det dödliga våldet sker har det nästan alltid funnits ett mönster av dolt, psykologiskt våld.Vad som kan ha hänt: Eftersom personen tolkar andras försök att komma nära som "försök att framställa hen i sämre dager", har hen successivt klippt av flickvännens band till familj och vänner. Hen har velat ha monopol på sanningen i relationen.Mönstret: Våldet eskalerar ofta från verbala anklagelser till kontroll, till mindre fysiska övergrepp, för att slutligen explodera i dödligt våld när kontrollen sviktar.
4. En akut kränkning i stunden (Kombinationen av trubbigt och vasst våld)Kombinationen av både trubbigt och vasst våld i en hemmiljö tyder kriminologiskt ofta på ett mycket högt känslomässigt pådrag, så kallat övervåld (overkill).Vad som kan ha hänt: Det kan ha börjat med ett verbalt gräl där flickvännen har sagt ifrån, satt en skarp gräns eller "punkterat" partnerns uppblåsta självbild genom att säga sanningar som hen inte kunnat hantera.Psykologisk mekanism: Personen har tolkat hennes ord som en brutal attack på hans person. Det som i en sund relation leder till ett gräl eller en separation, blir här en total härdsmälta där personens rigida försvar brister och övergår i ett okontrollerat, primitivt ursinne.
Sammanfattning: Bakom en sådan händelse ligger nästan alltid en akut upplevelse av förlorad kontroll. Personen har känt sig maktlös inför att flickvännen antingen har genomskådat hen, satt en gräns, hotat hens anseende eller velat lämna relationen. För att återta den totala kontrollen och eliminera hotet mot sin prestige har personen tagit till det mest extrema medlet.

Jag har följt några fall, där man kan se att gm har dessa drag som AI ringar in här. Kontrollen, fasaden, svårigheter att klara av konflikter, omoget sätt att hantera livet i stort. Hämnd, allvarliga hot, stalking...försök att begräna den andras liv...

Jag tänker att det inte är omöjligt att ÅÅ börjat se tecken på en personlighet hon inte gillade. Kanske hade hon snokat lite i hans tidigare uppbrott och funnit det som framkommit i tråden? Kanske satte hon fler gränser än X? Samtidigt kan hon ha uppfattat det om att hon var stark nog att hantera "det hela"?

Observera att det är bara är funderingar.

Jag vet dock att dödligt våld i nära relation ofta följer ett mönster, även om gm är olika till person. Därför finns det idag skattningsformulär baserat utifrån forskning, för att ringa in allvarliga tecken till att dödligt våld kan brukas.

Jag tycker att det är svårt att dra slutsatser utifrån det lilla vi vet, men jag har "öronen på spets" för det i mina öron verkar finnas tecken mot ett visst håll. Inte bara ett, utan flera.

Polisanmälan, orosanmälan, okänsligt och skamlöst utnyttjande av en annan människas liv vid separation, och nu mord...

Vi vet också att personen har helt tappat det, genom att mörda.
Citera
2026-08-12, 12:16
Medlem
Jag vill passa på att nämna att man i världen jag delat med T sällan arbetar efter samma hierarkier som inom finans eller juridik. En museitekniker spikar inte bara upp tavlor utan ofta handlar arbetet om att tolka, förstå och återskapa konstnärernas intentioner med ett verk. Ofta krävs ett tränat öga och en väl utvecklad förmåga att samtala om, analysera och kritisera konst. De blir ofta uppskattade för sin skicklighet och särskilt mycket beröm från konstnärerna för deras förmåga att sätta verk i nya sammanhang. Därmed får de också hög status på sina arbetsplatser, bland museichefer, konstköpare, investerare och därtill ägare.

Genom min kännedom om T har jag lättare att se att han dragits till den nu mördade kvinnan baserat på attribut som yrkestitel och sammanhang som förstärkare av hans personliga varumärke snarare än att han imponerats av ekonomi, karriär och övriga tillgångar.

Medan jag skriver här reflekterar jag också över att han vid sällsynta tillfällen blottat delar av sitt privatliv. Jag har inte känt till varken hyreslägenheten eller omständigheterna kring denna, däremot har jag känt till flytten till stan och att samarbetet med barnens mor periodvis har målats upp som ansträngt. Jag har självfallet bara tagit del av hans förmedlade bild, men denna innefattar inga ilskna konflikter utan snarare en gemensam förbittring över tid. Det är inte utan att jag nu självklart ifrågasätter sätter sanningshalten i de händelsebeskrivningar han delat. Det kan också, i syfte att söka förståelse för hans relationer, vara klokt att reflektera över hur en flytt kan tolkas ur tonårspojkars perspektiv.

Jag vill också uttryckligen notera att jag är djupt bestört av händelsen och att jag tänker mycket på kvinnans efterlevande. Det är ett fruktansvärt brott som begåtts av någon som borde haft sinne att veta och agera bättre. För mig fyller närvaron och delandet på FlashBack ett terapeutiskt syfte. Det är inte meningen att bidra till skvaller som kan skada de som utöver offret lider av hans handlingar.
Citera
2026-08-12, 12:17
Medlem
Citat:
Mycket obehagligt. Händer något med en.
Har du några nya reflektioner sen förra veckan, när det måste ha kommit som en total chock!
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det är rejält osympatiska saker som kommit fram om TN vad gäller orosanmälningar, lägenhetstvister och halvpsykotiskt beteende i hemmet som ledde till att X ringde in polis.

Men detta kan jag förlika mig med, d.v.s insikten om att vi alla är mer eller mindre olika personligheter på jobbet och privat. Det är inte samma känslor involverade i arbetet som i en kärleksrelation, jag har fortfarande uppfattningen att TN var snäll, ödmjuk och superskicklig på jobbet s.a.s

Men steget från att vara osympatisk och neurotisk i relationer, till att utöva våld och till sist begå mord är så galet långt, det är väl det som fortfarande är obegripligt.
Att hålla isär yrkespersonen från den privata kan man göra, till en viss gräns. Men nu måste det vara extremt svårt, när personen har begått ett mord (misstänkt mord). Inte minst för alla som haft regelbunden kontakt med MGM (jobb eller liknande) men framförallt fruktansfört traumatiskt för närstående.

Förstår att det känns obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in