2026-08-12, 08:08
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Viallegro69
Anade kontrollbehov hos honom.
Ja, om en dejt för tidigt visar en önskan om försäkringar om framtiden skulle det kunna vara ett tecken på kontrollbehov (spekulerar jag). Men kanske andra aspekter som märktes också?
Citat:
Han tycktes älska sitt jobb och beskrev vikten av och meningen med det.
Aha. Ja, det blir inte detsamma nu för honom med jobb ...

Citera
2026-08-12, 08:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Anade kontrollbehov hos honom.

Han tycktes älska sitt jobb och beskrev vikten av och meningen med det.
Känner med dig. Om jag, som endast träffat TN i jobbet s.a.s, är skärrad så kan jag knappt föreställa mig vad alla som hade med honom att göra privat måste gå igenom nu.

Detta: att någon visar sig vara något helt annat än man tolkat den som, liknar en skräckfilm.
Citera
2026-08-12, 08:37
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Ö och ö. I Sthlm är allt öar, t o m Södermalm. Sollenkroka ö är väl väldigt enkel att ta sig till, som en stadsdel.
Skulle nog inte säga att Sollenkroka ö är så lätt att ta sig till som en stadsdel. Du måste ju åka båt dit. Det finns ingen landförbindelse.
Citera
2026-08-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Känner med dig. Om jag, som endast träffat TN i jobbet s.a.s, är skärrad så kan jag knappt föreställa mig vad alla som hade med honom att göra privat måste gå igenom nu.

Detta: att någon visar sig vara något helt annat än man tolkat den som, liknar en skräckfilm.
Mycket obehagligt. Händer något med en.
Har du några nya reflektioner sen förra veckan, när det måste ha kommit som en total chock!
Citera
2026-08-12, 08:46
Medlem
Fyra dygn senare… Jag har genom konstvärlden och mitt arbete varit i kontakt med T vid många tillfällen under flera år. Jag stämmer inte in i de beskrivningar som gjorts av att han skulle vara utåtriktad och social med ett aktivt socialt liv; jag har sett en reserverad person som nog helst velat sålla sig till konstnärerna och deras livsstil med stort vemod, djupt intellekt och lika djupa grubblerier. Det är samtidigt sant att han synts på många utställningar, rört sig i kulturkretsar och haft ett brett nätverk.

När jag nu läser om det brott han misstänks för är jag självklart lika förvånad som alla andra över hur långt över gränsen han gått, samtidigt som jag i efterklokhetens uppenbarelse försöker att inte omtolka alla hans egenskaper som tecken på att han delar drag med andra som valt att verka med våld i sina relationer. När jag kritiskt sorterar i de tankar jag vet att jag tänkt tidigare än brottet begicks sticker tre saker ut.

~ Jag har uppfattat honom som en person som tar sig själv och sitt arbete på mycket stort allvar. ~ Jag har uppfattat honom som en man med mycket nära till starka åsikter ~ Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager.
Senast redigerad av nostradamus1966 2026-08-12 kl. 08:58.
Citera
2026-08-12, 08:56
Medlem
SloppySecondss avatar
Rökte MGM pipa någon gång eller drack absint ?
Kanske är det fördomar om konstgubbar..

Han gillade pengar och möjligen en Anders Zorn kille med flickvän.. fast numera avliden. Konstigt ?

Finns ju alla typer av konstnärer.. vilken typ var MGM vad gjorde honom till konstälskare ?
Citera
2026-08-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Fyra dygn senare… Jag har genom konstvärlden och mitt arbete varit i kontakt med T vid många tillfällen under flera år. Jag stämmer inte in i de beskrivningar som gjorts av att han skulle vara utåtriktad och social med ett aktivt socialt liv; jag har sett en reserverad person som nog helst velat sålla sig till konstnärerna och deras livsstil med stort vemod, djupt intellekt och lika djupa grubblerier. Det är samtidigt sant att han synts på många utställningar, rört sig i kulturkretsar och haft ett brett nätverk.

När jag nu läser om det brott han misstänks för är jag självklart lika förvånad som alla andra över hur långt över gränsen han gått, samtidigt som jag i efterklokhetens uppenbarelse försöker att inte omtolka alla hans egenskaper som tecken på att han delar drag med andra som valt att verka med våld i sina relationer. När jag kritiskt sorterar i de tankar jag vet att jag tänkt tidigare än brottet begicks sticker tre saker ut.

~ Jag har uppfattat honom som en person som tar sig själv och sitt arbete på mycket stort allvar.
~ Jag har uppfattat honom som en man med mycket nära till starka åsikter.
~ Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager.

Tack för intressant inlägg! Vill du utveckla det fetade? Inte nödvändigtvis mer detaljerad info, men för mig låter det som paranoia..?
Citera
2026-08-12, 09:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Är färre som gifter sig nu mot förr trots mindre befolkning tidigare, folk är betydligt äldre när man gifter sig idag också
Nej du har fel - så klart.

Statistik (Sverige)
År 1975 Gifte sig 44 103 par - 25 383 par skilde sig
År 2025 Gifte sig 46 431 par -- 21 561 par skilde sig

Fler gifter sig och färre skiljer sig nu mot för 50 år sen ..
Citera
2026-08-12, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Förmodligen får vi se en mer känd brottmålsadvokatern som kommer att ta över hans försvar.
Möjligt men inte säkert. Och ju bättre advokat desto mer säkert blir det att man inte kommer försöka få det till dråp eller något annat. Jag är säker på att försvaret kommer köpa att det är mord och sedan plädera för att så lågt straff som möjligt ska utdömas.
Citera
2026-08-12, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966

~ Jag har uppfattat honom som en person som tar sig själv och sitt arbete på mycket stort allvar.
~ Jag har uppfattat honom som en man med mycket nära till starka åsikter.
~ Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager.
Reflektionerna känns genomtänkta och balanserade.
Särskilt det sista du skrev finner jag intressant: "Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager".

En slags gard uppe? Någon slags överkänslighet, där saker som inte var menat som 'kritik' ändå missuppfattats som just kritik?

Angående socialt aktivt liv så har jag uppfattat att det kan härröra från en artikel som Aftonbladet skrev
Tänkte att det kan uppstå missförstånd. Har sett t ex här i tråden att Aftonbladets text om "socialt liv" har utvecklats till "socialt rikt liv". Bara för att det förekommer trådar/kontakter i sociala medier behöver en person inte vara, t ex utåtriktad - som du skriver om.

Ledande fråga: har (även) du fått intrycket av att det skulle kunna finnas något slags kontrollbehov, utöver den önskan om kontroll som väl många människor vill kunna ha?
(eller riskerar det jag frågar om, att få inslag av övertolkning - i efterhand?)
Citera
2026-08-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej du har fel - så klart.

Statistik (Sverige)
År 1975 Gifte sig 44 103 par - 25 383 par skilde sig
År 2025 Gifte sig 46 431 par -- 21 561 par skilde sig

Fler gifter sig och färre skiljer sig nu mot för 50 år sen ..

En googling säger att färre och färre gifter sig, men då tas hänsyn till befolkningsökningen
Citera
2026-08-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstBannow83
I andra stycket går du helt fel. Om du har en tung akademisk examen, är chef på ett företag med 35k anställda och ligger i den 99 percentilen lönemässigt är du knappast en medelmåtta. Hur tänker du där min förvirrade vän? För övrigt gravt osmakligt att förolämpa en människa som nyligen bragts om livet.
Läste någon som jämförde med svenska fotbollsspelare och tittade på lite siffror.

Det finns ca 280 000 licenserade manliga fotbollsspelare. En procent av det blir 2 800. I våra tre högsta divisioner spelar inte ens 2 000 spelare. Så är du rankad som nr 2 200 är du alltså både elitspelare, tillhör den procent som är bäst i landet samt att du spelar i division 2. Och det är inte på något sätt en förolämpning att säga att en spelare i division 2 är en ytterst medelmåttig spelare.

Du verkar mest vara intresserad av att tjafsa med alla och envar. För mig framstår du som exakt en sådan person som en dag slår ihjäl någon i ett raseriutbrott. Ett råd. Logga ut från sociala medier någon dag och försök träffa lite människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in