2026-08-12, 09:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Nu är jag inte jurist men hade jag varit det och TN som min klient föreslog det du nu spekulerar över, då hade jag starkt avrått.

Det kan inte bli annat än mord när man först under troligen rätt lång tid utsätter någon för dödligt våld och därefter lämnar personen antingen död eller att dö.

En advokat gör bäst i att inte motsätta sig mordåtalet som lär komma. Det bästa för klienten måste vara att leta omständigheter som talar för att det inte ska bli livstid. T ex att klienten är ostraffad osv.
Dummaste jag hört. Varför skulle advokaten "göra bäst" i det?
Vad tror du skulle hända och vad tror du att advokaten har för uppgift egentligen.
Advokaten ska verka i sin klients intresse, om klienten hävdar att det rört sig om dråp och inte mord är det vad advokaten ska plädera för. Det åklagarens uppgift att driva igenom sina yrkanden, inte advokatens.
Citera
2026-08-12, 09:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
En googling säger att färre och färre gifter sig, men då tas hänsyn till befolkningsökningen
Du har fått exakta siffror på hur det ser ut i statistiken - att det är en lägre andel av befolkningen som gifter och skiljer sig har jag redan sagt.
I exakta siffror är de fler som gifter sig nu och färre som skiljer sig - skilsmässorna har INTE ökat - utan minskat - eftersom dessa måste ses i proportion till hur många som gifter sig.

Det är i antal fler äktenskap som ingås nu - och det är i både proportion och antal färre skilsmässor.

Detta är för övrigt ett stickspår på grund av ett spekulativt uttalande om att sociala medier skulle lett till ökat antal skilsmässor och det på något sätt (vet faktiskt inte varför) skulle ha relevans till detta fall.
Det har det inte.
Citera
2026-08-12, 09:26
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viallegro69
TN har ytligt sett flera plus för en levnadsglad, kulturintresserad kvinna: ser helt ok ut, är i god form, välskött, lugn, vänlig med viss pondus, goda levnadsförhållanden; stora barn, bra hem på bra adress, central roll på välrenommerad kulturinstitution, utan ekonomisk press; starkt kulturintresse och god samhällsorientering. Inga tecken på missbruk.

En kvinna som redan har det mesta kan uppskatta en man med TN:s grund. Betänk hur trötta och ointressanta merparten män är. Omvänt uppskattar kanske TN bildning och liknande levnadsförhållanden som hans. Ekonomi behöver inte väga in starkare än så.

Samtidigt: TN är lite stel och känns orolig. Han ville nästan direkt försäkra sig om framtiden för vad som absolut inte hunnit bli en relation (detta före BO).

Övrigt: Inga akademiska studier. Låter som en stockholmare från trygg bakgrund men är inte det. En bit under 180 men normallång. Högre lön än de allra flesta. Ej politisk. Missnöjd med och frustrerad över uppgörelsen med X om boenden efter deras separation.

Förstahandsuppgifter och reflektioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Viallegro69
Jag minns inte detaljerna och minnen kan ju skeva över tid. Så för vad det är värt: Lägenheten var en stor fråga. Jag fick bilden av att han tvingats byta bort sin fantastiska lägenhet på Hagagatan.

Detta är en vedervärdig historia. Jag tänker på BO och känner med barnen på båda sidor. För egen del är det skärrande att ha löpt risk jag inte kunde ana.

Superintressant!
Tack för att du delar om hans egenskaper.

Inga tecken på missbruk är intressant för många som spekulerar om alkohol och droger i tråden.
Bra adress skulle nog inte X och ÅÅ kalla Gustavsberg för...
Ej politisk har han kanske medvetet tonat ner vid dejting. Gillar Sossarna i Värmdö och klagar på SL-priser på fejjan.
Inga akademiska studier bekräftelse för de i tråden som undersökt den saken.
Missnöjd med och frustrerad över uppgörelsen med X om boenden efter deras separation. Oväntat! Ville han vara kvar på Hagagatan hellre än att vara på Söder? Ta över hela lägenheten själv?

Referenser är något som inte bara arbetsgivare borde kunna ta. Borde vara givande för båda parter att ta referenser från gamla ex när man träffar ny partner. T.ex hade ÅÅ kunnat få livräddande info från X.
Synd att det inte är praxis.
ÅÅ hade även kunnat kolla med myndigheter. Men hon anade väl inget...
Citera
2026-08-12, 09:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Superintressant!
Tack för att du delar om hans egenskaper.

Inga tecken på missbruk är intressant för många som spekulerar om alkohol och droger i tråden.
Ej politisk har han kanske medvetet tonat ner vid dejting. Gillar Sossarna i Värmdö och klagar på SL-priser på fejjan.
Inga akademiska studier bekräftelse för de i tråden som undersökt den saken.
Missnöjd med och frustrerad över uppgörelsen med X om boenden efter deras separation. Oväntat! Ville han vara kvar på Hagagatan hellre än att vara på Söder? Ta över hela lägenheten själv?

Referenser är något som inte bara arbetsgivare borde kunna ta. Borde vara givande för båda parter att ta referenser från gamla ex när man träffar ny partner. T.ex hade ÅÅ kunnat få livräddande info från X.
Synd att det inte är praxis.
ÅÅ hade även kunnat kolla med myndigheter. Men hon anade väl inget...
Hur skulle en sådan praxis se ut menar du?
Ska du tvinga enskilda att inhämta information från gamla ex?
Vad hindrar den som vill göra det idag menar du?

Hur vet du att hon inte var medveten om att hans tidigare schism med exet?
Att en separation kan leda till konflikt mellan två parter är ju knappast något nytt. Han är såvitt jag förstått inte dömd för något - utan polis tillkallades vid ett tillfälle. De konstaterade att det inte var något bråk som krävde ingripande av dem och lämnade.
Jag har svårt att se vad det är ÅÅ skulle han kunnat få för information från myndigheter (om jag inte missat någon relevant dom)
Citera
2026-08-12, 09:32
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scubascubs
Tack för intressant inlägg! Vill du utveckla det fetade? Inte nödvändigtvis mer detaljerad info, men för mig låter det som paranoia..?
Eller mycket dålig självkänsla.
Citera
2026-08-12, 09:43
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Fyra dygn senare… Jag har genom konstvärlden och mitt arbete varit i kontakt med T vid många tillfällen under flera år. Jag stämmer inte in i de beskrivningar som gjorts av att han skulle vara utåtriktad och social med ett aktivt socialt liv; jag har sett en reserverad person som nog helst velat sålla sig till konstnärerna och deras livsstil med stort vemod, djupt intellekt och lika djupa grubblerier. Det är samtidigt sant att han synts på många utställningar, rört sig i kulturkretsar och haft ett brett nätverk.

När jag nu läser om det brott han misstänks för är jag självklart lika förvånad som alla andra över hur långt över gränsen han gått, samtidigt som jag i efterklokhetens uppenbarelse försöker att inte omtolka alla hans egenskaper som tecken på att han delar drag med andra som valt att verka med våld i sina relationer. När jag kritiskt sorterar i de tankar jag vet att jag tänkt tidigare än brottet begicks sticker tre saker ut.

~ Jag har uppfattat honom som en person som tar sig själv och sitt arbete på mycket stort allvar. ~ Jag har uppfattat honom som en man med mycket nära till starka åsikter ~ Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager.
Superintressant! Tack.
Liksom andra är jag nyfiken på
Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager.
och även på
en man med mycket nära till starka åsikter
Det senare är väl i motsats till vad som framkommit i tråden?
Citera
2026-08-12, 09:48
Medlem
Citat:
Det framgår ju att användaren träffade TN EFTER tiden på Hagagatan. Inget boende alltså i Gustavsberg då.
Citera
2026-08-12, 09:49
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Mycket obehagligt. Händer något med en.
Har du några nya reflektioner sen förra veckan, när det måste ha kommit som en total chock!
Det är rejält osympatiska saker som kommit fram om TN vad gäller orosanmälningar, lägenhetstvister och halvpsykotiskt beteende i hemmet som ledde till att X ringde in polis.

Men detta kan jag förlika mig med, d.v.s insikten om att vi alla är mer eller mindre olika personligheter på jobbet och privat. Det är inte samma känslor involverade i arbetet som i en kärleksrelation, jag har fortfarande uppfattningen att TN var snäll, ödmjuk och superskicklig på jobbet s.a.s

Men steget från att vara osympatisk och neurotisk i relationer, till att utöva våld och till sist begå mord är så galet långt, det är väl det som fortfarande är obegripligt.
Citera
2026-08-12, 09:50
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hur skulle en sådan praxis se ut menar du?
Ska du tvinga enskilda att inhämta information från gamla ex?
Vad hindrar den som vill göra det idag menar du?

Hur vet du att hon inte var medveten om att hans tidigare schism med exet?
Att en separation kan leda till konflikt mellan två parter är ju knappast något nytt. Han är såvitt jag förstått inte dömd för något - utan polis tillkallades vid ett tillfälle. De konstaterade att det inte var något bråk som krävde ingripande av dem och lämnade.
Jag har svårt att se vad det är ÅÅ skulle han kunnat få för information från myndigheter (om jag inte missat någon relevant dom)

Vet du vad ordet praxis innebär? Låter kanske som något tvingande men är bara en vana.
Vi vet väl inte vad ÅÅ visste om TN:s mörka förflutna, men det mörka vet vi i tråden. ÅÅ hade också kunna veta det. Det hade räddat hennes liv.

Även i mer normala fall kan referenser vara nyttiga. Spara tid eller lidande.
Citera
2026-08-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubascubs
Tack för intressant inlägg! Vill du utveckla det fetade? Inte nödvändigtvis mer detaljerad info, men för mig låter det som paranoia..?

Jag vet inte om paranoia är rätt definition. Jag tänker på det som mer av en märkvärdighet. I lättsamma samtal där folk söker gemensamma nämnare har jag sett en kompromisslöshet kring jaget. Jag vill inte röja mig själv eller någon annan genom att återge faktiska dialoger. Följande är fiktiva. I ett samtal där någon lättsamt konstaterar ”Vi är båda konstintresserade” skulle ett tänkbart svar kunna vara ”Intresserad? Jag är professionellt verksam inom konst, det inte bara ett intresse utan mitt leverne och passion”.
Citera
2026-08-12, 09:56
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det framgår ju att användaren träffade TN EFTER tiden på Hagagatan. Inget boende alltså i Gustavsberg då.
Korrekt. Stryk ÅÅ från mitt inlägg! 👍
X motsvarar beskrivningen bra för den som söker en som TN och X visste bara om Gustavsberg.
Citera
2026-08-12, 09:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vet du vad ordet praxis innebär? Låter kanske som något tvingande men är bara en vana.
Vi vet väl inte vad ÅÅ visste om TN:s mörka förflutna, men det mörka vet vi i tråden. ÅÅ hade också kunna veta det. Det hade räddat hennes liv.

Även i mer normala fall kan referenser vara nyttiga. Spara tid eller lidande.
Praxis är något vägledande inom rättsväsendet. En dom som berättar hur en lag ska tolkas t ex.

Precis som du själv säger - DU/Vi vet vad hon visste, hon kanske var fullt medveten om att han gått igenom en trasslig skilsmässa. Det känns väl ganska sannolikt att hon visste det. Vad mer för dokumentation menar du att det skulle finnas?

Och - skulle du själv på fullt allvar sätta någon större tilltro till vad ett ex - som det dessutom varit konflikt med i skilsmässan - har att säga?
Det är knappast så att ex kan räknas som någon bra källa faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in