2026-08-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, Vad behöver han ljuga om menar du?
Advokaten vittnar inte - han kommer att plädera för hur han anser att det som framkommit kan tolkas till klientens fördel.
Det innebär ofta att faktiskt yrka på dråp istället för mord.

Det är klart att det gagnar den misstänkte att få en mildare rubricering på brottet .. Hur skulle det inte göra det?

Nej, en advokat sköter inte rubriceringen. Det gör åklagaren. En advokat ska alltså INTE föreslå att klienten erkänner mord .. utan det är i så fall själva handlingen som utförts som klienten vidgår och det erkännanden ligger i så fall helt hos klienten att besluta om.
Tja du, det kan ju vara en hel del en klient tycker att ens advokat ska ljuga om. Saker som ställer honom i en bättre dager och den mördade i en sämre. Och detta i svar på åklagarens påståenden och frågor, inte i förhör.

Det verkar väl som att mördaren utövat våld under en rätt lång tid mot den mördade. Det framstår väl också som att mördaren skiter i sitt offer när han väl slutar att använda verktyget våld. Att få här försöka så ett frö till att det kan vara dråp eller vållande till annans död blir otroligt svårt med tanke på likgiltighetsuppsåt. Och här skulle jag då absolut kunna tänka mig att en feg mördare förvränger vad som verkligen har hänt. T ex drar någon historia om att det är den mördade som tagit fram en kniv osv. Kort och gott, det är ett solklart mord om inte något väldigt osannolikt framkommer. Då är det inte gynnsamt att förneka detta. Varför inte då?

Om det är ett solklart mord det handlar om och den åtalade menar att det är dråp, självförsvar eller något annat orimligt kommer rätten att slå fast att han inte verkar ångerfull eller iaf inte villig att ta ett rättmätigt straff. Att då når man blivit överbevisad försöka vädja om en så mild dom som möjligt lär bli mycket svårare att få gehör för än om man direkt visar ånger.

Jag har heller aldrig påstått att en advokat är den som bestämmer vad som åtalet kommer att bestå av så jag fattar inte ens varför du skriver det. Det som den åtalade dock kan göra är att erkänna eller förklara sig oskyldig. Görs det senare kan en åtalad dock föra fram att man anser sig vara skyldig till ett mindre allvarligt brott än det man åtalas för.

Och om en advokat anser att det bästa försvaret är att erkänna det man åtalats för och sedan försöka få en så mild dom som möjligt ska denna givetvis säga det till klienten. Som därefter såklart väljer att göra som hen vill. Att inte berätta detta för en klient som sedan åker på livstid men kanske hade fått ett lägre straff om hen erkänt, det är inte god etik.
Citera
2026-08-12, 12:31
Medlem
Thomas slår mig som en man som tycker han är lite bättre, mer förfinad i själen än människor i allmänhet. Att sticka hål på den bubblan kan kosta. Ackumulerad ilska/besvikelse när topplocket flög.
Citera
2026-08-12, 12:35
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Fyra dygn senare… Jag har genom konstvärlden och mitt arbete varit i kontakt med T vid många tillfällen under flera år. Jag stämmer inte in i de beskrivningar som gjorts av att han skulle vara utåtriktad och social med ett aktivt socialt liv; jag har sett en reserverad person som nog helst velat sålla sig till konstnärerna och deras livsstil med stort vemod, djupt intellekt och lika djupa grubblerier. Det är samtidigt sant att han synts på många utställningar, rört sig i kulturkretsar och haft ett brett nätverk.

När jag nu läser om det brott han misstänks för är jag självklart lika förvånad som alla andra över hur långt över gränsen han gått, samtidigt som jag i efterklokhetens uppenbarelse försöker att inte omtolka alla hans egenskaper som tecken på att han delar drag med andra som valt att verka med våld i sina relationer. När jag kritiskt sorterar i de tankar jag vet att jag tänkt tidigare än brottet begicks sticker tre saker ut.

~ Jag har uppfattat honom som en person som tar sig själv och sitt arbete på mycket stort allvar. ~ Jag har uppfattat honom som en man med mycket nära till starka åsikter ~ Andras försök att komma honom nära har han vid tillfällen tolkat som försök att framställa honom i sämre dager.

Citat:
Jag vill passa på att nämna att man i världen jag delat med T sällan arbetar efter samma hierarkier som inom finans eller juridik. En museitekniker spikar inte bara upp tavlor utan ofta handlar arbetet om att tolka, förstå och återskapa konstnärernas intentioner med ett verk. Ofta krävs ett tränat öga och en väl utvecklad förmåga att samtala om, analysera och kritisera konst. De blir ofta uppskattade för sin skicklighet och särskilt mycket beröm från konstnärerna för deras förmåga att sätta verk i nya sammanhang. Därmed får de också hög status på sina arbetsplatser, bland museichefer, konstköpare, investerare och därtill ägare.

Genom min kännedom om T har jag lättare att se att han dragits till den nu mördade kvinnan baserat på attribut som yrkestitel och sammanhang som förstärkare av hans personliga varumärke snarare än att han imponerats av ekonomi, karriär och övriga tillgångar.

Medan jag skriver här reflekterar jag också över att han vid sällsynta tillfällen blottat delar av sitt privatliv. Jag har inte känt till varken hyreslägenheten eller omständigheterna kring denna, däremot har jag känt till flytten till stan och att samarbetet med barnens mor periodvis har målats upp som ansträngt. Jag har självfallet bara tagit del av hans förmedlade bild, men denna innefattar inga ilskna konflikter utan snarare en gemensam förbittring över tid. Det är inte utan att jag nu självklart ifrågasätter sätter sanningshalten i de händelsebeskrivningar han delat. Det kan också, i syfte att söka förståelse för hans relationer, vara klokt att reflektera över hur en flytt kan tolkas ur tonårspojkars perspektiv.

Jag vill också uttryckligen notera att jag är djupt bestört av händelsen och att jag tänker mycket på kvinnans efterlevande. Det är ett fruktansvärt brott som begåtts av någon som borde haft sinne att veta och agera bättre. För mig fyller närvaron och delandet på FlashBack ett terapeutiskt syfte. Det är inte meningen att bidra till skvaller som kan skada de som utöver offret lider av hans handlingar.

Tack för flera inlägg med vettiga reflektioner, tror alla förstår att det förmodligen både känns skitkonstigt och jobbigt att se det här packas upp i forum och i media. När du läst om lägenheten och bytesprocessen i domstol, vad tänker du om det? Väntat, oväntat, i linje med hur han hanterar konflikter eller helt out of character?
Citera
2026-08-12, 12:35
Medlem
Citat:
Jag vill passa på att nämna att man i världen jag delat med T sällan arbetar efter samma hierarkier som inom finans eller juridik. En museitekniker spikar inte bara upp tavlor utan ofta handlar arbetet om att tolka, förstå och återskapa konstnärernas intentioner med ett verk. Ofta krävs ett tränat öga och en väl utvecklad förmåga att samtala om, analysera och kritisera konst. De blir ofta uppskattade för sin skicklighet och särskilt mycket beröm från konstnärerna för deras förmåga att sätta verk i nya sammanhang. Därmed får de också hög status på sina arbetsplatser, bland museichefer, konstköpare, investerare och därtill ägare.
Ja. Det finns museitekniker med spetskompetens och det finns museiteniker.
Citat:
Genom min kännedom om T har jag lättare att se att han dragits till den nu mördade kvinnan baserat på attribut som yrkestitel och sammanhang som förstärkare av hans personliga varumärke snarare än att han imponerats av ekonomi, karriär och övriga tillgångar.
Intressant att ta del av dina reflektioner.
Citat:
Medan jag skriver här reflekterar jag också över att han vid sällsynta tillfällen blottat delar av sitt privatliv. Jag har inte känt till varken hyreslägenheten eller omständigheterna kring denna, däremot har jag känt till flytten till stan och att samarbetet med barnens mor periodvis har målats upp som ansträngt. Jag har självfallet bara tagit del av hans förmedlade bild, men denna innefattar inga ilskna konflikter utan snarare en gemensam förbittring över tid. Det är inte utan att jag nu självklart ifrågasätter sätter sanningshalten i de händelsebeskrivningar han delat. Det kan också, i syfte att söka förståelse för hans relationer, vara klokt att reflektera över hur en flytt kan tolkas ur tonårspojkars perspektiv.
Att flytta är inte okomplicerat. Har föräldrarna en god relation kan det bidra till den trygghet som kan vara viktig vid t ex en flytt.
Citat:
Jag vill också uttryckligen notera att jag är djupt bestört av händelsen och att jag tänker mycket på kvinnans efterlevande. Det är ett fruktansvärt brott som begåtts av någon som borde haft sinne att veta och agera bättre. För mig fyller närvaron och delandet på FlashBack ett terapeutiskt syfte. Det är inte meningen att bidra till skvaller som kan skada de som utöver offret lider av hans handlingar.
Det kan jag ha förståelse för. Och intrycket av både dina och andra (med kännedom om MGM) användares inlägg är att ingen gett uttryck av att skvallra på något osnyggt sätt. Tvärtom har det skrivits respektfullt. Tycker mig ana: strävan efter att förstå.

Mycket att bearbeta.
Citera
2026-08-12, 12:44
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Uppfriskande att det finns åtminstone några i tråden som kan tänka nyanserat. Och vad bodelningen öht skulle ha med mordet att göra är för mig en gåta. Den har ägnats helt otroligt mycket plats i tråden, trots att den är totalt ointressant.

Vad bodelningen skulle kunna ha med mordet att göra handlar om att söka förståelse för hur TN beter sig i relationer och den är knappast ointressant varken för utredningen eller tråden. Ganska övertygad om att X kommer att kallas på förhör och säkerligen medverka som karaktärsvittne under rättegången i det här mordfallet.

I materialet framkommer också uppgifter om att TN blivit anmäld till socialtjänsten vid två tillfällen av barnens mamma.
Citera
2026-08-12, 12:54
Medlem
SloppySecondss avatar
Fint att det finns vuxna i rummet och inte bara trams här på fb.
Citat:
Oroliga närstående som inte fått tag på kvinnan hade hittat henne livlös.
Känner igen detta med LenaW mordet.. barnen var oroliga och visste precis vem som var misstänkt och konstig.

Varför vara orolig dock .. det är ju K*rschsteiger personan inget att vara orolig för. "Mammas nya kille"
Barn hittar alla fel som blickar eller lukter.

Något TN inte brydde sig ett skvatt om. Hon var hemma och TN går till attack i hennes hem.
Säger lite om TN.

ref-länk
https://www.tv4.se/artikel/5IVtkr9OTLBk5taIEh2FtO/pojkvaennen-pekades-ut-efter-nio-minuter
Citera
2026-08-12, 12:58
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

.

Citat:
.
Ni som kände TN i sin yrkesroll. Ägde TN en målning av Katharina Grosse 3 gånger 7 meter, vilket han ska ha skrivit på fejjan?
Enligt tråden vill säga, jag har inte sett det själv.

Det måste ha varit en snackis...
Citera
2026-08-12, 13:02
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Vad bodelningen skulle kunna ha med mordet att göra handlar om att söka förståelse för hur TN beter sig i relationer och den är knappast ointressant varken för utredningen eller tråden. Ganska övertygad om att X kommer att kallas på förhör och säkerligen medverka som karaktärsvittne under rättegången i det här mordfallet.

I materialet framkommer också uppgifter om att TN blivit anmäld till socialtjänsten vid två tillfällen av barnens mamma.

Jo, förstår att det är omåttligt populärt för vissa att försöka analysera TN som person genom att hänga upp sig på irrelevanta saker, för mig och andra är det det inte. Vi är intresserade av det aktuella fallet, inte av en gammal möglig bodelning som gått till som tiotusentals andra.

Vad gäller karaktärsvittnen är det också tämligen ointressant:

Citat:
I Sverige finns det inte något generellt förbud mot karaktärsvittnen. Som grundregel gäller dock att vittnen inte får höras i "chikanöst syfte", vilket innebär att man inte har rätt att åberopa vittnen till styrkande att endera part är klandervärd i största allmänhet. För att ha rätt att åberopa ett vittne krävs det att omdömena har betydelse för saken. Ett karaktärsvittne har, i allmänhet, lägre bevisvärde än övriga vittnen. Om vittnet även är en närstående person får denna inte avlägga ed vilket sänker bevisvärdet ytterligare (36 kap. 13 § rättegångsbalken).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vittne
Citera
2026-08-12, 13:09
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Ni som kände TN i sin yrkesroll. Ägde TN en målning av Katharina Grosse 3 gånger 7 meter, vilket han ska ha skrivit på fejjan?

Ingen aning faktiskt, det är inte ovanligt att konstnärer betalar med ett konstverk för något utfört arbete, eller ger bort ett verk för att man vill ge någon en extra uppskattning - men 3 x 7 meter konst låter ju… mycket
Citera
2026-08-12, 13:12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ingen aning faktiskt, det är inte ovanligt att konstnärer betalar med ett konstverk för något utfört arbete, eller ger bort ett verk för att man vill ge någon en extra uppskattning - men 3 x 7 meter konst låter ju… mycket

Kan ju helt enkelt vara att han använder "jag" istf" "vi", och refererar till M3. De har ju en sån tavla, och som jag förstått det är det han som ansvarar för deras samling. Konstig formulering ändå, men han verkar ju en aning eljest.
Citera
2026-08-12, 13:14
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Kan ju helt enkelt vara att han använder "jag" istf" "vi", och refererar till M3. De har ju en sån tavla, och som jag förstått det är det han som ansvarar för deras samling. Konstig formulering ändå, men han verkar ju en aning eljest.
För två dagar sen skrev jag:
Har svårt att tro att han äger ett sådant verk, specialbeställning via galleri, montering av galleriets personal, förstärkt vägg för att klara tyngden av träramen, specifik takhöjd på minst 3,5-4 meter.
kontrollerad luftfuktighet mm. Den skulle kosta ca 6 till 9 miljoner svenska kronor (ca 550 000–850 000 USD)
Citera
2026-08-12, 13:16
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
För två dagar sen skrev jag:
Har svårt att tro att han äger ett sådant verk, specialbeställning via galleri, montering av galleriets personal, förstärkt vägg för att klara tyngden av träramen, specifik takhöjd på minst 3,5-4 meter.
kontrollerad luftfuktighet mm. Den skulle kosta ca 6 till 9 miljoner svenska kronor (ca 550 000–850 000 USD)

Ja, det går väl inte direkt på tvärs med vad jag skrev? Eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in