2026-08-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Han är såvitt jag förstått inte dömd för något - utan polis tillkallades vid ett tillfälle. De konstaterade att det inte var något bråk som krävde ingripande av dem och lämnade.
Förvisso inget ingripande. Däremot antecknades i händelserapporten:
- "Ptr försökt få mannen att bete sig".
Citera
2026-08-12, 09:59
Medlem
Citat:
Dummaste jag hört. Varför skulle advokaten "göra bäst" i det?
Vad tror du skulle hända och vad tror du att advokaten har för uppgift egentligen.
Advokaten ska verka i sin klients intresse, om klienten hävdar att det rört sig om dråp och inte mord är det vad advokaten ska plädera för. Det åklagarens uppgift att driva igenom sina yrkanden, inte advokatens.
Jo, det stämmer att en advokat är skyldig att företräda sin klient på bästa sätt. Vilket kan vara att i detta fall åberopa sjukdom eller att MGM är oskyldig. Men en advokat är också bunden av lagen och en yrkesetik.

Hen får t ex inte ljuga eller lämna osanna uppgifter. Och ska det inte bli mord i detta fall lär det ju behöva ljugas en hel del.

Värt att notera är också att advokaten är oberoende gentemot sin klient. Detta innebär att det klienten anser är bäst inte behöver vara en åsikt som delas av advokaten.

Enligt min bedömning är det inget som gagnar den misstänkte, detta att neka till mord. Och detta bör advokaten förklara för sin klient. Om klienten ändå vill neka till mord, tja då blir det ju såklart så.

Jag känner jurister som företrätt företag och privatpersoner på sätt som de avrått från. Det brukar sluta med en dom som klienten är missnöjd med och skulden läggs gärna på juristen.

Men men, om några månader får vi väl se åtalet och hur försvaret bemöter det. MGM kan mycket väl gömma sig i en båt igen…
Citera
2026-08-12, 10:00
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Korrekt. Stryk ÅÅ från mitt inlägg! 👍
X motsvarar beskrivningen bra för den som söker en som TN och X visste bara om Gustavsberg.
Sedan gällde väl "inga tecken på missbruk" beskrivningen av BO?
Citera
2026-08-12, 10:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ja, de har varit på platsen och pratat med parterna - men i en uppslitande bodelningsprocess och uppenbarligen utan våldsamt beteende från hans sida. I alla fall inget som framgår.
Det är ju knappast något man kan tolka som att det handlar om en våldsam person, eller ens kontrollerande.
Jag skulle ju inte fästa något större avseende vid att två har svårt att komma överens i en skilsmässa - och jag skulle inte inhämta uppgifter från ett ex som kan baktala bara för att förstöra.
Citera
2026-08-12, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubascubs
Tack för intressant inlägg! Vill du utveckla det fetade? Inte nödvändigtvis mer detaljerad info, men för mig låter det som paranoia..?
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Jag vet inte om paranoia är rätt definition. Jag tänker på det som mer av en märkvärdighet. I lättsamma samtal där folk söker gemensamma nämnare har jag sett en kompromisslöshet kring jaget. Jag vill inte röja mig själv eller någon annan genom att återge faktiska dialoger. Följande är fiktiva. I ett samtal där någon lättsamt konstaterar ”Vi är båda konstintresserade” skulle ett tänkbart svar kunna vara ”Intresserad? Jag är professionellt verksam inom konst, det inte bara ett intresse utan mitt leverne och passion”.
Bra att skriva fiktivt. Full respekt och förståelse för att undvika att röja (sig/andra).

Intressant formulering/reflektion, det du skrev om 'kompromisslöshet kring jaget'.
Citera
2026-08-12, 10:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Jo, det stämmer att en advokat är skyldig att företräda sin klient på bästa sätt. Vilket kan vara att i detta fall åberopa sjukdom eller att MGM är oskyldig. Men en advokat är också bunden av lagen och en yrkesetik.

Hen får t ex inte ljuga eller lämna osanna uppgifter. Och ska det inte bli mord i detta fall lär det ju behöva ljugas en hel del.

Värt att notera är också att advokaten är oberoende gentemot sin klient. Detta innebär att det klienten anser är bäst inte behöver vara en åsikt som delas av advokaten.

Enligt min bedömning är det inget som gagnar den misstänkte, detta att neka till mord. Och detta bör advokaten förklara för sin klient. Om klienten ändå vill neka till mord, tja då blir det ju såklart så.

Jag känner jurister som företrätt företag och privatpersoner på sätt som de avrått från. Det brukar sluta med en dom som klienten är missnöjd med och skulden läggs gärna på juristen.

Men men, om några månader får vi väl se åtalet och hur försvaret bemöter det. MGM kan mycket väl gömma sig i en båt igen…
Nej, Vad behöver han ljuga om menar du?
Advokaten vittnar inte - han kommer att plädera för hur han anser att det som framkommit kan tolkas till klientens fördel.
Det innebär ofta att faktiskt yrka på dråp istället för mord.

Det är klart att det gagnar den misstänkte att få en mildare rubricering på brottet .. Hur skulle det inte göra det?

Nej, en advokat sköter inte rubriceringen. Det gör åklagaren. En advokat ska alltså INTE föreslå att klienten erkänner mord .. utan det är i så fall själva handlingen som utförts som klienten vidgår och det erkännanden ligger i så fall helt hos klienten att besluta om.
Citera
2026-08-12, 10:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Enligt partsinlaga från X ska TN ha varit intresserad av att, efter försäljningen av radhuset 2019, köpa en bostadsrätt. Uppfattar att X tänkte sig ett upplägg - med tanke på bonusbarn m.m. - att TN respektive X har varsin bostad (X på Hagagatan - TN i köpt bostadsrätt). Och skulle en radhusförsäljing dra ut på tiden så går det ju att pendla från Gustavsberg till Stockholm varannan vecka, särskilt om man jobbar inne i Stockholm. Det är så jag uppfattar X tanke om inledande upplägg.
Så att dom skulle testa ett sammanboende varannan vecka, inledningsvis.

Parterna förlikades dec 2022 och tillträdde sina respektive nya lägenheter januari 2023.
Den sega perioden, som separerade individer - som fortsätter bo i nästan två år i lägenheten - låg innan förlikningen.
Upplägget under de två åren, kan beskrivas som att X försökte bo på andra ställen varannan vecka (då TN + TNs tonåriga son bodde i lägenheten) - och att TN varannan vecka skulle försöka bo på andra ställen. Men det sistnämnda skedde inte, enligt X (partsinlaga).

Hoppas det blev några svar i alla fall på dina frågor.
Det finns såklart fler detaljer men några av frågorna har jag inte sett uppgifter om i tvistemålet. Och annat är jag kanske lite för trött för att svara på

Tack för dina svar!

Många av mina frågor är kanske mest retoriska eller funderingar, vilket innebär att jag inte direkt väntar mig ett svar på dessa. Jag är absolut nöjd med de svar jag fått av dig!

Om man ska dra slutstser om TNs beteende, har vi egentligen alldeles för lite information. Det som vid första anblicken kan peka mot ett visst håll, kan ha andra förklaringar.
Citera
2026-08-12, 10:12
Medlem
Citat:
Ja, de har varit på platsen och pratat med parterna - men i en uppslitande bodelningsprocess och uppenbarligen utan våldsamt beteende från hans sida. I alla fall inget som framgår.
Det är ju knappast något man kan tolka som att det handlar om en våldsam person, eller ens kontrollerande.
Det X har beskrivit i inlagor i bodelningstvisten är 'psykiskt våld', samt 'kontrollerande'.

Men jag tror jag förstår det du skriver, att uppgifter om problem skulle kunna förklaras med t ex 'uppslitande bodelningsprocess'.
Citera
2026-08-12, 10:13
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Praxis är något vägledande inom rättsväsendet. En dom som berättar hur en lag ska tolkas t ex.

Precis som du själv säger - DU/Vi vet vad hon visste, hon kanske var fullt medveten om att han gått igenom en trasslig skilsmässa. Det känns väl ganska sannolikt att hon visste det. Vad mer för dokumentation menar du att det skulle finnas?

Och - skulle du själv på fullt allvar sätta någon större tilltro till vad ett ex - som det dessutom varit konflikt med i skilsmässan - har att säga?
Det är knappast så att ex kan räknas som någon bra källa faktiskt.

Otroligt vad envis du är. Kan du inte bara googla på ordet praxis så du förstår mig bättre?
Praxis är inget ord reserverat för juridiken.

Ja, jag skulle hemskt gärna vilja veta vad en eventuell framtida partners ex säger om exet.
Jag kan välja att tro på det helt, till delar eller inte alls tro det.
Oavsett ger det mig värde.

Varför ska man dölja sitt förflutna? Då behöver man samtalsterapi. Om sitt förflutna.
Citera
2026-08-12, 10:15
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Spoiler men ändå väldigt betänkansvärd.
Inga hemligheter brukar väll vara hemligheten i ett förhållande antar jag ?

Att TN hade ett vinnande koncept i relationer med att vara "speciell" med K*rchsteiger persona men..
det var bara yta gissningsvis.
Citera
2026-08-12, 10:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det X har beskrivit i inlagor i bodelningstvisten är 'psykiskt våld', samt 'kontrollerande'.

Men jag tror jag förstår det du skriver, att uppgifter om problem skulle kunna förklaras med t ex 'uppslitande bodelningsprocess'.
Ja, det är ju inte okänt att anklagelser kan hagla i sådana tvister och inte heller att det kan handla om överdrifter och rena lögner för att vinna sympati för sin sak.
Citera
2026-08-12, 10:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Otroligt vad envis du är. Kan du inte bara googla på ordet praxis så du förstår mig bättre?
Praxis är inget ord reserverat för juridiken.
Nej, det är inte specifikt för juridiken .. och du kanske avsåg "vana" snarare än något med substans och tyngd.
Hur inför man en sådan "vana" menar du. För faktum kvarstår. Möjigheten att prata med ex för att bilda sig en uppfattning finns redan -- de flesta avstår, av förklarliga skäl, att använda ex som källa.

Citat:
Ja, jag skulle hemskt gärna vilja veta vad en eventuell framtida partners ex säger om exet.
Jag kan välja att tro på det helt, till delar eller inte alls tro det.
Oavsett ger det mig värde.

Varför ska man dölja sitt förflutna? Då behöver man samtalsterapi. Om sitt förflutna.
Vad tror du ex säger om kvinnor som lämnat och sökt skydd för sig och barnen?

Det är mer än lovligt naivt att tro att ex skulle servera sanningen eller något av värde - åt något håll egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in