Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Dummaste jag hört. Varför skulle advokaten "göra bäst" i det?
Vad tror du skulle hända och vad tror du att advokaten har för uppgift egentligen.
Advokaten ska verka i sin klients intresse, om klienten hävdar att det rört sig om dråp och inte mord är det vad advokaten ska plädera för. Det åklagarens uppgift att driva igenom sina yrkanden, inte advokatens.
Jo, det stämmer att en advokat är skyldig att företräda sin klient på bästa sätt. Vilket kan vara att i detta fall åberopa sjukdom eller att MGM är oskyldig. Men en advokat är också bunden av lagen och en yrkesetik.
Hen får t ex inte ljuga eller lämna osanna uppgifter. Och ska det inte bli mord i detta fall lär det ju behöva ljugas en hel del.
Värt att notera är också att advokaten är oberoende gentemot sin klient. Detta innebär att det klienten anser är bäst inte behöver vara en åsikt som delas av advokaten.
Enligt min bedömning är det inget som gagnar den misstänkte, detta att neka till mord. Och detta bör advokaten förklara för sin klient. Om klienten ändå vill neka till mord, tja då blir det ju såklart så.
Jag känner jurister som företrätt företag och privatpersoner på sätt som de avrått från. Det brukar sluta med en dom som klienten är missnöjd med och skulden läggs gärna på juristen.
Men men, om några månader får vi väl se åtalet och hur försvaret bemöter det. MGM kan mycket väl gömma sig i en båt igen…