2026-08-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Men det är inte vad som framkommer i trådstarten. Inte sant?

Hur kan man ha en trådstart som utgår från att ateister är korkade, när det i själva verket är vetenskapligt fastställt att låg iq korrelerar med religiositet?

Mycket enkelt. Trådstarten baseras på tro....i detta fall tron att ateister/agnostiker är korkade.Detta illustrerar skillnaden mellan tro och vetande på ett tydligt sätt. Dessutom tycker jag att vissa troendes uppenbara självbelåtenhet framkommer tydligt.
Religionspsykologi, som sagt. Även om det ibland kan ta sig formen av lyteskomik.
Citera
2026-08-12, 09:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Mycket enkelt. Trådstarten baseras på tro....i detta fall tron att ateister/agnostiker är korkade.Detta illustrerar skillnaden mellan tro och vetande på ett tydligt sätt. Dessutom tycker jag att vissa troendes uppenbara självbelåtenhet framkommer tydligt.
Religionspsykologi, som sagt. Även om det ibland kan ta sig formen av lyteskomik.

Lyteskomik är väl uttryckt.

Antar att jag har lite för högt ställda krav på trådstarter. Jag får börja se dem mer som tågolyckor
Citera
2026-08-12, 09:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det kan handla om narcissism på såväl individnivå som gruppnivå. Ytterligare ett psykologiskt särdrag. 😁 Men säkerligen ger det vissa personer en kick att anse sig besitta den enda upplysta sanningen.
Är det inte ateister som anser sig besitta den enda upplysta sanningen?
Sen har de också mage att ha attityden "bara för att man inte kan förklara det så är det inte bevis" medans de kallar allt annat "argumentationsfel".

Det leder alltså till en situation där oavsett hur mycket ateism inte kan förklara så är det alltid den enda upplysta sanningen och allt som inte är ateism är per definition argumentationsfel. Dårar.

De har alltså satt som definition att allt som inte är ateism är argumentationsfel. Kan det bli roligare?
Citera
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Noterar att ingen av er intellektuella har bevisat hur universum skapades. Knepigt att kräva bevis på allt när man inte ens kan bevisa det mest grundläggande: Hur vi ens lever idag.

Big Bang är ett enormt begrepp, men likafullt är en överväldigande majoritet av fysiker överens om att det var så universum som vi känner startade. Bara för att du inte förstår, betyder inte det att Big Bang ägt rum.

Du påstår att det finns bevis för att Gud finns. Kan du ge mig ett enda, trovärdigt bevis? Hänvisa inte till bibeln eller liknande sagoböcker författade långt efter Jesu livstid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag är dock väldigt tveksam om de verkligen tror det. Varför denna osäkerhet som tar sig uttryck i att alla andra måste tycka likadant som dem, om de nu verkligen genuint tror på det? Min känsla är allt som oftast att de flesta religiösa mest försöker övertyga sig själva eftersom de är känslomässigt investerade i tramset.

Det kan säkert vara så. Även om de flesta troende inte agerar ut på detta vis.
Men del kan också vara en nyfrälst som går igång på att ha funnit "sanningen och meningen med livet". Jag skulle gissa att så är fallet i denna tråd.
Citera
2026-08-12, 10:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men del kan också vara en nyfrälst som går igång på att ha funnit "sanningen och meningen med livet". Jag skulle gissa att så är fallet i denna tråd.
Jag vill ofta se om ateister kan bemöta mina argument för att se om de faktiskt håller och vem som har rätt. Oftast så brukar de få psykbryt istället och göra allt till en pajkastning.
Citera
2026-08-12, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Är det inte ateister som anser sig besitta den enda upplysta sanningen?
Sen har de också mage att ha attityden "bara för att man inte kan förklara det så är det inte bevis" medans de kallar allt annat "argumentationsfel".

Det leder alltså till en situation där oavsett hur mycket ateism inte kan förklara så är det alltid den enda upplysta sanningen och allt som inte är ateism är per definition argumentationsfel. Dårar.

De har alltså satt som definition att allt som inte är ateism är argumentationsfel. Kan det bli roligare?

Ateism gör inte anspråk på att förklara något. Ateism är frånvaro av gudstro.
Däremot har vetenskapen som syfte att ge förståelse och förklaringar.
Citera
2026-08-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag vill ofta se om ateister kan bemöta mina argument för att se om de faktiskt håller och vem som har rätt. Oftast så brukar de få psykbryt istället och göra allt till en pajkastning.

Ska du in på den förbannade Turinsvepningen igen. Eller den flygande figuren i Egypten?😁
Citera
2026-08-12, 10:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ateism gör inte anspråk på att förklara något. Ateism är frånvaro av gudstro.
Däremot har vetenskapen som syfte att ge förståelse och förklaringar.
Ateism gör anspråk på att förklara att inga gudar finns.
Ateism har inte ett monopol på vetenskap, men den har kidnappat ordet vetenskap och använder det som ett vapen emot andra. Om ateister verkligen var vetenskapliga, varför skulle de behöva påpeka det så mycket? Det får mig att tänka på uttrycket "en riktig kung behöver inte säga att han en kung"
Citera
2026-08-12, 10:05
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

På sätt och vis så gör de ju det. Det tar sig dock uttryck i att gå till gudstjänstlokalen och bli förvissad om att fler tror och höra en religiös ledare berätta för dem att de har rätt.

Det är lustigt, Gud ska vara en personlig gud, men på något vis så måste det alltid vara en massrörelse. Om man funnit Gud borde man ju kunna odla den relationen på egen hand och vara nöjd med det.

Citat:

Kvaliteten på argumenten talar faktiskt i den riktningen. Man hör sällan så korkade saker som man hör från en nyfrälst.
Citera
2026-08-12, 10:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ska du in på den förbannade Turinsvepningen igen. Eller den flygande figuren i Egypten?😁
Ja. Dom är ju jättebra bevis, dom ger ateism riktiga käftsmällar.
Citera
2026-08-12, 10:08
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Vi ateister pāstår inte att gud inte finns.
Jag skulle vilja påstå att du beskriver en agnostiker här och inte en ateist. Skillnaden mellan en ateist och en agnostiker är att ateister tar ställning i frågan medan en agnostiker inte gör det.

Ateist:
Jag tror inte på Gud.

Agnostiker:
Jag har ingen aning. Gud kanske finns, kanske inte. Vi kan inte veta om Gud finns eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in