Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Fast du ser ju inte helheten i detta...
Att en gärningsman som begår 30 brott skall dömas/straffas för dessa 30 brott är väl en ganska självklar tanke om man ser ur ett rättvise- eller vedergällningsperspektiv. Men det är ju så många fler perspektiv och hänsyn man behöver ta. Ett exempel är kostnaden. För en ordning där en sådan här slags gärningsman skulle straffmätas kumulativt skulle ju kunna betyda att han fick sitta inne i 10-20 år, vilket betyder OERHÖRDA kostnader. Man kan då fråga sig om det verkligen är rimligt att lägga 2,5 miljon kronor/år (under 10-20 år) för att förhindra just den här personen från att begå fler inbrott?
När du svarar på detta så önskar jag att:
1. Du inte gräver ned dig i själva siffran (och börjar prata om effektivisering, totala neddragningar eller tuffare tag) utan bara utgå ifrån det faktum att detta skulle/kommer kosta oerhört mycket pengar - oavsett vad siffran i sig skulle vara.
2. Att du ställer min fråga i perspektivet "om man hade kunnat använda dessa pengar på något annat sätt"?
...Så skall vi nog sedan kunna ha en rätt bra diskussion om detta :-)
Du gör det väldigt enkelt för dig genom att bara titta på kostnaden för fängelse och bortse från kostnaden för brotten.
En person som åtalas för 30 villainbrott har inte orsakat 30 små abstrakta "händelser". Det är 30 hushåll som fått sina hem kränkta, människor som blivit av med saker, fått självrisker, värdeminskning, oro, sömnproblem och i vissa fall inte längre känner sig trygga i sitt eget hem.
Sedan har du polisarbete, utredningar, försäkringskostnader, domstolar och risken att personen fortsätter begå nya brott.
Så frågan är inte bara:
"Vad kostar det att låsa in honom?"
Frågan är också:
Vad kostar det samhället att låta en dokumenterat högaktiv gärningsman fortsätta vara ute?
Och ja, pengar kan alltid användas till annat. Men det argumentet kan användas mot exakt all offentlig verksamhet. Polis kostar pengar. Domstolar kostar pengar. Försvar kostar pengar.
Frågan är vad staten faktiskt har för kärnuppgifter.
Att skydda människor från personer som gång på gång begår brott är enligt mig en av dem.
Efter 30 villainbrott tycker jag faktiskt att gärningsmannens intresse av att slippa ett långt straff väger ganska lätt jämfört med allmänhetens intresse av att slippa brott nummer 31, 32 och 33.