2026-08-12, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Nä jag börjar oxå känna att det är dags att runda av detta, för hur förklarar man något för någon som inte ens vill förstå.

Bara för din vetskaps skull så skall du veta att skribenten du nu svarade har lagt sig i diskussioner han inte ingått i, avsiktligt feltolkat och varit fientligt inställd mot allt jag skrivit i denna tråden. Du får givetvis "hålla med honom" (för att han uppfattas vara på din sida, vilket är skönt för dig) men då skall du som sagt veta att han haft en helt annan ingång i denna diskussionen.

Min diskussion med dig däremot har varit på en helt annan nivå och under helt andra förhållanden. Jag skrev exempelvis nyligen att vi nog två står närmare varandra än vad vi tror - och vi har till skillnad från denna skribenten kunnat ha ett konstruktivt samtal. Så att göra honom till "vän" och mig till "fiende", när ni i övrigt inte har någonting gemensamt i denna diskussionen/argumentationen, tycker jag vore dumt. Så fortsatt prata med/till mig. Du behöver inte hålla med mig eller tycka som jag, men du behöver absolut inte vara beroende av den skribenten.
Citera
2026-08-12, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ojsan Cuntwell är mest intresserad av att sätta käppar i hjulet för de partier som vill slopa mängdrabatten; själva sakfrågan är inte så viktig för honom.
Fast då blir det många käppar. Det är väl bara V och MP som vill ha kvar mängdrabatten? I Sossarnas fall är de emot delar av Tidös förslag eftersom Tidös förslag är ett valfläsk som inte kan genomföras inom en överskådlig tid.
S är för förslaget men vill införa det successivt med en början på våld och sexualbrott.
Hela diskussionen i detta ämne är tyvärr helt snedvriden.
Citera
2026-08-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Fast då blir det många käppar. Det är väl bara V och MP som vill ha kvar mängdrabatten? I Sossarnas fall är de emot delar av Tidös förslag eftersom Tidös förslag är ett valfläsk som inte kan genomföras inom en överskådlig tid.
S är för förslaget men vill införa det successivt med en början på våld och sexualbrott.

...Ååååhhh tack, vart har du varit i denna tråden? Helt korrekt! Vem hade liksom investerat i ett hus man inte vet när skall byggas, och heller inte om det ö.h.t finns pengar att bygga det för!?

Har försökt peka på den sneddrivna diskussionen flera gånger, läs exempelvis:
(FB) Oisín Cantwell ifrågasätter slopad mängdrabatt för upprepade vardagsbrott (aug 2026)
(FB) Oisín Cantwell ifrågasätter slopad mängdrabatt för upprepade vardagsbrott (aug 2026)
Citera
2026-08-12, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Är han mongo?

Ertappas den körkortslösa köra bil 300 gr så blir han väl åtalad för dessa gånger?

Självklart ska man bli åtalad o dömd för VARJE enskilt brott man begår.

Mördar jag 1 eller 2000 så är de fortfarande bara ett mord jag ska åtalas för då eller?
Gillar du att betala skatt?
I ditt exempel vill du glatt betala skatt för att låsa in en person i 25 år pga olovlig körning.
I min ungdom hade vi ett bättre rättsväsende. Själv begick jag en för mig dödssynd när jag utan körkort och skitfull flydde från en plats i en bil. Rätten statuerade exempel och jag bodde två veckor på Skänninge. Då detta var nytt för mig så hade jag en kompis som följde med och nöjdförklarade sig vid grinden då det var dax för hans nya vända efter sina konstanta olovliga körningar.
Efter en tid gled vi från varandra och så stötte jag på honom när han med firmabil skulle hämta verktyg från mitt jobb då de behövde renoveras.
Det visade sig att rätten tröttnat på honom och hans i övrigt prickfria körning så de dömde honom till villkorligt med villkor att ta körkort under den villkorliga tiden.
Vilket tycker du själv är den bästa politiken av att låsa in någon i 25år eller ge dem chansen att inte begå brottet igen?
Citera
2026-08-12, 17:39
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det där stämmer inte. Mängdrabatten/asperationsprincipen tar ju det allvarligaste brottet som utgångspunkt vid straffmätningen och dömer ut det fulla straffvärdet för detta brott. Därefter dömer man ut 50% av straffvärdet för det näst allvarligaste brottet, därefter 1/4del av straffvärdet för det tredje allvarligaste brottet, därefter 1/6del för det fjärde allvarligaste brottet osv. Så man får visst tid för de efterföljande brotten (så länge straffvärdet kan få genomslag).

Sedan måste vi hålla isär begreppen "återfall i brott" (återfallsbrottslingar) och "flerfaldig brottslighet" eftersom att detta är två helt olika saker. Det förstnämnda handlar ju om (fortsatt) brottslighet efter att man avtjänat straff - och det andra handlar om att man begår upprepade/flera brott innan man till slut lagförs. Förslaget om skrotad mängdrabatt innefattar ju flerfaldig brottslighet. När det handlar om en person som döms för flerfaldig brottslighet så kan ju dessa brott vara hans "första brottslighet" (lagföring). Därför blir det fel när du pratar i termer av "återfallsförbrytare som återfaller i brott inom endast 3 år".

Att Tidös förslag som sådant är bra kan jag hålla med om. Jag har länge efterlyst ett system med egna/särskilda straffskalor för flerfaldig brottslighet ALTERNATIVT ett liknande mängdreduktionssystem likt det nuvarande, men under förutsättningen att det är mindre generöst än dagens modell. I mångt och mycket är det ju det Tidö föreslagit. Problemet är ju bara att dom vid sidan av detta genomfört massa straffhöjningar samt att dom kommer införa ett nytt straffmätningssystem där domstolarna skall utgå ifrån mitten av straffskalan (istället för att starta på minimistraffet). Dessa två faktorer påverkar ju så att deras nya förslag gör att denna farhågan om oproportionerliga straff (vid t ex mindre allvarliga brott) kommit upp. Men det är ju såhär det blir när man skall införa ALLA åtgärder mot ALL problematik SAMTIDIGT. Maten blir sällan bra om man både kokar, grillar, steker och friterar den!

1/6 av rätt straff för 4:e brottet är helt tokigt, rätt är att man straffas fullt ut för samtliga brott man begår.

Exakt, en person som avtjänar ett långt fängelsestraff för "flerfaldig brottslighet", kommer inte att kunna återfalla i brottslighet under längre tid än det tar idag med sinnessjuk rabatt.

Är helt logiskt att börja i mitten av straffskalan.
Vi har ett samhälle med gängkriminalitet, turistande kriminalitet, livsstilskriminella mm, det måste stävjas.
Citera
2026-08-12, 19:22
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Möjlighet till 40 års fängelse finns inte, eftersom det högsta möjliga tidsbestämda straffet i svensk rätt är 18 års fängelse.

Svenska domstolar kommer snart inte kunna lägga sig i den lägsta delen av straffskalan, eftersom att Tidö kommer införa ett nytt straffmätningssystem där man utgår ifrån mitten av straffskalan (och sedan går uppåt/nedåt vid försvårande/förmildrande omständigheter). Så det kommer snarare sluta kring 3 år än 1 år. Jag vill också tillägga att man sedan årsskiftet infört 3/4dels villkorlig frigivning. Dock gäller det än så länge bara straff över 6 års fängelse. Men det är endast en övergångsregel, så det kommer så småningom innefatta alla.

Bortsett från ovan nämnda "18 års-gräns" så kommer det finnas "maxtak" och begränsningar i form av att det samlade straffet inte får överstiga maximistraffen sammanlagda med varandra. Det kommer även finnas möjlighet för rätten att en proportionalitets- och helhetsbedömning. Så det kommer ju finnas "ventiler". Dock finns risken att straffhöjningarna, och det nya straffmätningssystemet, gör att dessa ventiler tappar sin verkan - vilket är orsaken till farhågan om oproportionerliga straff.

Jag har tidigare förklarat regeringens förslag på "skrotad mängdrabatt". Dock är problemet i denna tråden att folk blandar in den kumulativa straffmätningsprincipen (likt USA), vilket alltså inte är det system som kommer införas. Läs: (FB) Oisín Cantwell ifrågasätter slopad mängdrabatt för upprepade vardagsbrott (aug 2026)

Ja jag vet att 18 år är längsta tidsbestämda jag menar att det finns en rädsla att folk kommer få 3 livstidsdomar likt USA. Dvs framtida straff inte nuvarande
Citera
2026-08-12, 20:31
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2026-08-13, 08:03
Medlem
Citat:

Just sexualbrott är ett område där en slopad mängdrabatt i teorin skulle riskera att slå fel. Seriesexualförbrytare av typen Nytorgsmannen är ovanliga. Det är mycket mer vanligt med brottslingar av typen "våldtog sin sambo/fosterdotter 50 gånger under tre års tid". Tidigare har man gett dessa brottslingar straff på mellan 8 och 10 års fängelse. Men med en slopad mängdrabatt för sexualbrott skulle vi se helt andra straff. 100-200 år om man anser att vittnets berättelse är trovärdig. Om man ska ta det på allvar kommer i praktiken alla brottslingar av den typen att tillbringa sitt liv i fängelse. Det finns ingen beredskap för att hantera den typen av straff, men att säga att man inte vill slopa mängdrabatten för sexualbrott är politiskt självmord i den upptrissade stämning vi befinner oss i en månad innan valet.

Men egentligen är det inget helt avskaffande av mängdrabatten man är ute efter. Man vill minska mängdrabatten om man läser Tidös lagförslag. Nytorgsmannen hade fått minst tio år i stället för sex år för sina sju våldtäkter. Det är en lögn att påstå att det är en slopad mängdrabatt.
Citera
2026-08-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Just sexualbrott är ett område där en slopad mängdrabatt i teorin skulle riskera att slå fel. Seriesexualförbrytare av typen Nytorgsmannen är ovanliga. Det är mycket mer vanligt med brottslingar av typen "våldtog sin sambo/fosterdotter 50 gånger under tre års tid". Tidigare har man gett dessa brottslingar straff på mellan 8 och 10 års fängelse. Men med en slopad mängdrabatt för sexualbrott skulle vi se helt andra straff. 100-200 år om man anser att vittnets berättelse är trovärdig. Om man ska ta det på allvar kommer i praktiken alla brottslingar av den typen att tillbringa sitt liv i fängelse. Det finns ingen beredskap för att hantera den typen av straff, men att säga att man inte vill slopa mängdrabatten för sexualbrott är politiskt självmord i den upptrissade stämning vi befinner oss i en månad innan valet.

Men egentligen är det inget helt avskaffande av mängdrabatten man är ute efter. Man vill minska mängdrabatten om man läser Tidös lagförslag. Nytorgsmannen hade fått minst tio år i stället för sex år för sina sju våldtäkter. Det är en lögn att påstå att det är en slopad mängdrabatt.

Helt korrekt! Har tidigare berört hycklandet kring den "slopade mängdrabatten".
Läs: (FB) Oisín Cantwell ifrågasätter slopad mängdrabatt för upprepade vardagsbrott (aug 2026)
Citera
2026-08-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94

Grov våldtäkt av barn.
I min bekantskapskrets finns en familj som råkade riktigt vidrigt ut och här finns många faktorer att titta på.
Vi pratar om en pappa som förgrep sig på sin dotter under många år. Hans kompis visste om detta så han lånade ut dottern.
De fick 12 resp 6 år om jag minns rätt.
Skadestånden är så höga att de gemensamt har ett livstidsstraff att leva på existensminimum resten av deras liv då ingen av dem lär vara speciellt attraktiva på arbetsmarknaden när de kommer ut.
Nu leker vi lite med tanken och då att flickan höll tyst fram till slutet av preskriptionstiden.
Eftersom hon till slut berättade så kan de ha kommit undan och brotten slutade.
Preskriptionstiden löper ut 2042 (mellan tummen och pekfingret)
Hur ska då rätten döma år 2042?
Vi ska då även tänka på att flickan, mot all expertis på Flashback är i princip opåverkad.
Enl vår lagstiftning ska männen då dömas utifrån de lagar/regler som gällde när brotten begicks där man även ta hänsyn till brottsoffer.
Detta innebär att de skulle dömas till kortare strafftid och mindre skadestånd. De skulle även sitta av 2/3-del av strafftiden.
Brotten som pappan gjorde borde enl mig ha gett livstid.

Hur ska rättsskipningen ske i liknande fall i framtiden?
Vi kommer se många domar så länge jag lever med två olika bedömningar om man inte gör som med preskriptionstiden för mord och ändrar retroaktivt.
För, lagstiftningen har koll medan vi dödliga inte ens minns vad som hände för en vecka sedan. Detta kommer skapa ett nytt slagträd i en redan sjuk, politisk debatt.
Citera
2026-08-13, 10:41
Medlem
Citat:
Grov våldtäkt av barn.
I min bekantskapskrets finns en familj som råkade riktigt vidrigt ut och här finns många faktorer att titta på.
Vi pratar om en pappa som förgrep sig på sin dotter under många år. Hans kompis visste om detta så han lånade ut dottern.
De fick 12 resp 6 år om jag minns rätt.
Skadestånden är så höga att de gemensamt har ett livstidsstraff att leva på existensminimum resten av deras liv då ingen av dem lär vara speciellt attraktiva på arbetsmarknaden när de kommer ut.
Nu leker vi lite med tanken och då att flickan höll tyst fram till slutet av preskriptionstiden.
Eftersom hon till slut berättade så kan de ha kommit undan och brotten slutade.
Preskriptionstiden löper ut 2042 (mellan tummen och pekfingret)
Hur ska då rätten döma år 2042?
Vi ska då även tänka på att flickan, mot all expertis på Flashback är i princip opåverkad.
Enl vår lagstiftning ska männen då dömas utifrån de lagar/regler som gällde när brotten begicks där man även ta hänsyn till brottsoffer.
Detta innebär att de skulle dömas till kortare strafftid och mindre skadestånd. De skulle även sitta av 2/3-del av strafftiden.
Brotten som pappan gjorde borde enl mig ha gett livstid.

Hur ska rättsskipningen ske i liknande fall i framtiden?
Vi kommer se många domar så länge jag lever med två olika bedömningar om man inte gör som med preskriptionstiden för mord och ändrar retroaktivt.
För, lagstiftningen har koll medan vi dödliga inte ens minns vad som hände för en vecka sedan. Detta kommer skapa ett nytt slagträd i en redan sjuk, politisk debatt.

Vi kan inte tillämpa retroaktiv lagstiftning utan måste döma enligt den lag som gällde när brottet begicks. Detta har också skett i till exempel vissa mordfall som inte har någon preskriptionstid.
Citera
2026-08-13, 10:51
Medlem
LKKINGENs avatar
Fängelse kanske inte är lösningen för individen men att hålla återfallsförbrytare inlåsta är ett säkert sätt att få ned brottsligheten på, antagligen det enda.

Jag har hellre folk inlåsta på livstid än accepterar en brottslighet som är 100% möjlig att förebygga.
I många fall hade det kunnat förebyggas lika säkert genom stängda gränser men det är en annan diskussion, dock inte skild från denna.

Ett villainbrott kanske på ytan verkar nog så oskyldigt vid sidan av gängvåldtäkter(vilket är 99,7% möjligt att förebygga!)men för den som blir utsatt för ett inbrott så finns det risk för mental trauman som sätter spår för livet plus att dom ofta känner sig invaderade och kränkta, nu menar jag kränkt inte som ordet används idag utan på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in