Citat:
Ursprungligen postat av
Lasse94
Just sexualbrott är ett område där en slopad mängdrabatt i teorin skulle riskera att slå fel. Seriesexualförbrytare av typen Nytorgsmannen är ovanliga. Det är mycket mer vanligt med brottslingar av typen "våldtog sin sambo/fosterdotter 50 gånger under tre års tid". Tidigare har man gett dessa brottslingar straff på mellan 8 och 10 års fängelse. Men med en slopad mängdrabatt för sexualbrott skulle vi se helt andra straff. 100-200 år om man anser att vittnets berättelse är trovärdig. Om man ska ta det på allvar kommer i praktiken alla brottslingar av den typen att tillbringa sitt liv i fängelse. Det finns ingen beredskap för att hantera den typen av straff, men att säga att man inte vill slopa mängdrabatten för sexualbrott är politiskt självmord i den upptrissade stämning vi befinner oss i en månad innan valet.
Men egentligen är det inget helt avskaffande av mängdrabatten man är ute efter. Man vill minska mängdrabatten om man läser Tidös lagförslag. Nytorgsmannen hade fått minst tio år i stället för sex år för sina sju våldtäkter. Det är en lögn att påstå att det är en slopad mängdrabatt.
Grov våldtäkt av barn.
I min bekantskapskrets finns en familj som råkade riktigt vidrigt ut och här finns många faktorer att titta på.
Vi pratar om en pappa som förgrep sig på sin dotter under många år. Hans kompis visste om detta så han lånade ut dottern.
De fick 12 resp 6 år om jag minns rätt.
Skadestånden är så höga att de gemensamt har ett livstidsstraff att leva på existensminimum resten av deras liv då ingen av dem lär vara speciellt attraktiva på arbetsmarknaden när de kommer ut.
Nu leker vi lite med tanken och då att flickan höll tyst fram till slutet av preskriptionstiden.
Eftersom hon till slut berättade så kan de ha kommit undan och brotten slutade.
Preskriptionstiden löper ut 2042 (mellan tummen och pekfingret)
Hur ska då rätten döma år 2042?
Vi ska då även tänka på att flickan, mot all expertis på Flashback är i princip opåverkad.
Enl vår lagstiftning ska männen då dömas utifrån de lagar/regler som gällde när brotten begicks där man även ta hänsyn till brottsoffer.
Detta innebär att de skulle dömas till kortare strafftid och mindre skadestånd. De skulle även sitta av 2/3-del av strafftiden.
Brotten som pappan gjorde borde enl mig ha gett livstid.
Hur ska rättsskipningen ske i liknande fall i framtiden?
Vi kommer se många domar så länge jag lever med två olika bedömningar om man inte gör som med preskriptionstiden för mord och ändrar retroaktivt.
För, lagstiftningen har koll medan vi dödliga inte ens minns vad som hände för en vecka sedan. Detta kommer skapa ett nytt slagträd i en redan sjuk, politisk debatt.