2026-08-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Är väl ett skolexempel på när all form av straffrabatt skall plockas bort och i stället påbackas med ett par-tre år? Han har redan förverkat sin rätt till straffrabatt iom. han missskött sig.

Det handlade inte om straffrabatt, det handlade ju om att han gick på villkorlig frigivning. Det gör ju alla. Det är ingen "straffrabatt", det är ett sätt att avtjäna sista delen av sitt fängelsestraff på.
Citera
2026-08-11, 21:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det handlade inte om straffrabatt, det handlade ju om att han gick på villkorlig frigivning. Det gör ju alla. Det är ingen "straffrabatt", det är ett sätt att avtjäna sista delen av sitt fängelsestraff på.
Rätt! Men då kan både eventuell straffrabatt för "gott uppförande" och framtida villkorlig frigivning anses som förverkade. Plus han borde få påbackning på straffet, inte bara de dagar han befann sig i frihet. Det här är en kille som inte lärt sig regler trots ett fängelsestraff.

Förmodligen inte hans första brott att mörda någon och troligen inte hans sista heller. Han kommer samla på sitt cv. Tro mig! Vore bättre om han satt 20 år i Moldavien eller Eritrea och säkerligen billigare för samhället också i långa loppen. Bara polisjakten på honom en veckan har nog kostat mer än ett år i Eritreanskt fängelse.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-11 kl. 21:22.
Citera
2026-08-11, 21:18
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Den stora straffrättsreformen som Tidö-regeringen håller på med nu förväntas innebära 16 000 fler fängelseår/år, vilket kommer kosta runt 16,3 miljarder och där hela straffrättsreformen i sig kommer kosta över 100 miljarder SEK/år - och då finns ju inte en totalt slopad mängdrabatt inräknat i detta.

Hävdar du fortfarande att kostnaden inte spelar någon roll? Du vet att pengar kan ta slut va? ...Hur många nya anstalter/platser skulle inte detta innebära? Hur mycket mer personal skulle behövas? Vart skall vi ta pengarna ifrån (skolan? sjukvården? äldreomsorgen?)

Och hur mycket pengar sparar man genom att ha dräggen inlåsta istället för att ha rättegång efter rättegång? Kostnader för alla polisundersökningar och ekonomiska skador dräggen orsakar?

Jag skiter fullständigt i vad det kostar. Bryr mig inte om skola, sjukvård eller äldreomsorgen. Jag vill kunna gå och köpa folköl på kvällen utan att bli nedskjuten av en påtänd babian.
Citera
2026-08-11, 21:20
Medlem
Citat:
Rätt! Men då kan både eventuell straffrabatt för "gott uppförande" och framtida villkorlig frigivning anses som förverkade. Plus han borde få påbackning på straffet, inte bara de dagar han befann sig i frihet. Det här är en kille som inte lärt sig regler trots ett fängelsestraff.

Att hans villkorliga frigivning kommer att förverkas råder det ingen tvekan om. Men man får ju inget ytterligare straff för att man missköter sin villkorliga frigivning. Det är ju inget brott.
Citera
2026-08-11, 21:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Att hans villkorliga frigivning kommer att förverkas råder det ingen tvekan om. Men man får ju inget ytterligare straff för att man missköter sin villkorliga frigivning. Det är ju inget brott.
Ett stort fel i svensk juristrik, det är inte brottsligt att rymma. (Nu är det inget större problem i Sverige) Det borde vara ett par års påbackning automatiskt utan domstol där, och INGEN STRAFFRABATT. Rätt sällsynt de rymmer.
Citera
2026-08-11, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Och hur mycket pengar sparar man genom att ha dräggen inlåsta istället för att ha rättegång efter rättegång? Kostnader för alla polisundersökningar och ekonomiska skador dräggen orsakar?

Jag skiter fullständigt i vad det kostar. Bryr mig inte om skola, sjukvård eller äldreomsorgen. Jag vill kunna gå och köpa folköl på kvällen utan att bli nedskjuten av en påtänd babian.

Fast tror du PÅ RIKTIGT att utrednings- och rättegångskostnaderna motsvarar kostnaden för att ha en sådan här person inlåst i 10-20 år?

Du får tänka på hur detta fungerar i praktiken. En sådan här slags (typisk) brottsling gör ju ett X antal brott innan polisen till slut sätter stopp för personen. Antagligen kommer han då häktas, vilket gör att han försvinner från gatan. Därefter döms personen och får sitta låt säga 2-3 år i fängelse, där han inte kan begå några brott Sedan kommer denna personen att gå ut på villkorlig frigivning. Han är då under övervakning - och lär under denna tiden inte begå något brott. När den villkorliga frigivningen är slut så kommer han ha en viss "omställningstid" där han kanske får hjälp av Socialen, fått någon bostad och försöker få ordning på livet. En sådan tid kan absolut pågå i några år om man har tur. Efter ett tag krakelerar situationen och personer återgår till brottslighet. Han begår då ett X antal brott - som polisen utreder, det blir rättegång och han döms till fängelse (osv). Vi pratar alltså en period på kanske 3-5 år (givetvis kan den vara både längre och kortare) där personen inte är föremål för dyra polisutredningar eller rättegångar. Att då på riktigt tro att en inlåsning i 10-20 år, där vederbörande kostar pengar varje dag, skulle innebära ungefär samma kostnader som att polisutredas/åtalas var 4-5:e år är ju bara för dumt!?

Som tillägg till din kapitulation så vill jag bara säga att även du kommer behöva omfattas av sjukvård och äldreomsorg någon dag - Och "skiter du fullständigt" även i det, så kanske du kan bemöda dig att tänka lite på oss andra som också kommer behöva denna samhällshjälp :-)
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-11 kl. 21:43.
Citera
2026-08-11, 21:48
Medlem
Citat:
Ett stort fel i svensk juristrik, det är inte brottsligt att rymma. (Nu är det inget större problem i Sverige) Det borde vara ett par års påbackning automatiskt utan domstol där, och INGEN STRAFFRABATT. Rätt sällsynt de rymmer.

Jo, det har varit kriminaliserat med rymning sedan 2 juli...

17 kap. 12§ Brottsbalken:
Den som är:
1. intagen i kriminalvårdsanstalt eller i ett särskilt ungdomshem enligt lagen om verkställighet av sluten ungdomsvård,
2. intagen i ett häkte eller en polisarrest i avvaktan på att han eller hon ska förpassas till en kriminalvårdsanstalt eller ett särskilt ungdomshem,
3. häktad på grund av misstanke om brott, eller
4. tagen i förvar enligt utlänningslagen eller lagen;

och som rymmer från en kriminalvårdsanstalt, ett särskilt ungdomshem, ett häkte, en arrest, en undersökningsenhet, en vårdenhet, ett förvar eller från någon under vars uppsikt han eller hon står med anledning av ett frihetsberövande enligt 1-4, döms för rymning till fängelse i högst två år.

Om brottet är grovt döms för grov rymning till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen
1. har föregåtts av noggrann planering eller varit organiserad, eller
2. annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.
Citera
2026-08-11, 21:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jo, det har varit kriminaliserat med rymning sedan 2 juli...

17 kap. 12§ Brottsbalken:
Den som är:
1. intagen i kriminalvårdsanstalt eller i ett särskilt ungdomshem enligt lagen om verkställighet av sluten ungdomsvård,
2. intagen i ett häkte eller en polisarrest i avvaktan på att han eller hon ska förpassas till en kriminalvårdsanstalt eller ett särskilt ungdomshem,
3. häktad på grund av misstanke om brott, eller
4. tagen i förvar enligt utlänningslagen eller lagen;

och som rymmer från en kriminalvårdsanstalt, ett särskilt ungdomshem, ett häkte, en arrest, en undersökningsenhet, en vårdenhet, ett förvar eller från någon under vars uppsikt han eller hon står med anledning av ett frihetsberövande enligt 1-4, döms för rymning till fängelse i högst två år.

Om brottet är grovt döms för grov rymning till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen
1. har föregåtts av noggrann planering eller varit organiserad, eller
2. annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art.

Tack för den! Inte uppdaterat mig om de nya lagarna, men det var verkligen på tiden detta åtgärdades! Ett par år påbackning för en mördare och en dag för någon som rökt illegala substanser känns som vettigt.
Citera
2026-08-11, 21:57
Medlem
Citat:
Tack för den! Inte uppdaterat mig om de nya lagarna, men det var verkligen på tiden detta åtgärdades! Ett par år påbackning för en mördare och en dag för någon som rökt illegala substanser känns som vettigt.

Men det gäller alltså inte personer som befinner sig under villkorlig frigivning. Läs rekvisiten "intagen i kriminalvårdsanstalt" samt "och rymmer från en kriminalvårdsanstalt".
Citera
2026-08-11, 22:08
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Skulle kunna lösas med fotboja i många fall. Fotboja borde bli ett mycket mer använt verktyg än det är idag.

Att lösa det med bara fotboja blir nog svårt men det är ju en vettig början!
Citera
2026-08-11, 22:14
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Fast tror du PÅ RIKTIGT att utrednings- och rättegångskostnaderna motsvarar kostnaden för att ha en sådan här person inlåst i 10-20 år?

Ingen aning, inte räknat. Jag har ställt dig frågan vad kostnaden blir för att en person gör 200 inbrott och dömd för 30 av dem, men du bajsade på dig och vågade inte svara. Din falska lilla horunge

Men ja, kostnaden för polis att utreda 200 inbrott och de andra saker som därmed inte blir gjorda, plus 200 försäkringsärenden för skadad egendom och höjda premier som resultat, plus den humanitära kostnaden för 200 familjer som känner otrygghet får anses vara AVSEVÄRD.

Men skriv du en gång till om att pengarna för att hålla fanskapet inlåst i en kriminalvård, som absolut inte kan bli billigare än vad den är, är alldeles för dyrt och kan användas till annat ...för det har ingen innan dig tänkt på

Clown
Citera
2026-08-11, 22:16
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:

Du får tänka på hur detta fungerar i praktiken. En sådan här slags (typisk) brottsling gör ju ett X antal brott innan polisen till slut sätter stopp för personen. Antagligen kommer han då häktas, vilket gör att han försvinner från gatan. Därefter döms personen och får sitta låt säga 2-3 år i fängelse, där han inte kan begå några brott Sedan kommer denna personen att gå ut på villkorlig frigivning. Han är då under övervakning - och lär under denna tiden inte begå något brott. När den villkorliga frigivningen är slut så kommer han ha en viss "omställningstid" där han kanske får hjälp av Socialen, fått någon bostad och försöker få ordning på livet. En sådan tid kan absolut pågå i några år om man har tur. Efter ett tag krakelerar situationen och personer återgår till brottslighet. Han begår då ett X antal brott - som polisen utreder, det blir rättegång och han döms till fängelse (osv). Vi pratar alltså en period på kanske 3-5 år (givetvis kan den vara både längre och kortare) där personen inte är föremål för dyra polisutredningar eller rättegångar. Att då på riktigt tro att en inlåsning i 10-20 år, där vederbörande kostar pengar varje minut, skulle innebära ungefär samma kostnader som att polisutredas/åtalas var 4-5:e år är ju bara för dumt!?

Som tillägg till din kapitulation så vill jag bara säga att även du kommer behöva omfattas av sjukvård och äldreomsorg någon dag - Och "skiter du fullständigt" även i det, så kanske du kan bemöda dig att tänka lite på oss andra som också kommer behöva denna samhällshjälp :-)

Jag skiter i vad det kommer kosta. Jag bryr mig om alla brottsoffer. Inget annat.

Garanterat har du aldrig varit utsatt för brott. Annars skulle du inte sitta här och räkna korvören som försvar för att låta babianerna springa lösa.

Nu tänder jag en cigg för Kalle som fick sin elkick stulen utanför Willys: 🚬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in