2026-08-12, 01:13
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Först och främst: Jag ber dig att hålla dig till ämnet. För vi diskuterade ju inte ens detta. Vi diskuterade KOSTNADERNA (bl.a utredningsrättegångskostnaderna VS fängelsekostnaderna). Sedan tog dina argument slut och du började ifrågasätta huruvida jag blivit utsatt för brott och ifrågasatte mitt brottsofferperspektiv - och när jag svarade på det och inga argument fanns så flydde du genom att ifrågasätta huruvida jag inte kan förstå att inlåsning innebär att man inte kan begå brott. Höj nivån nu!

Jag har ju redan sagt till dig att kostnaden inte spelar någon roll.

Citat:
Men jag svarar dig ändå...
"En gärningsman som sitter inne kan inte begå brott" - Med ett sådant sätt att tänka så måste man ju bura in alla människor på livstid som begår brott!? Ditt resonemang bygger ju på narrativet att dessa personer kommer att återfalla/begå fler inbrott, vilket man såklart inte vet. Ditt antagande bygger även på att det skulle behövas 10-20 år(!) för att få ordning på en sådan här person (läs behandla/rehabilitera).

Dräggen är återfallsförbrytare hela bunten. Det går inte att rehabilitera drägg. Istället för att ha en svängdörr i anstalten och låta dom gå in och ut så får fanskapen sitta inne permanent. Det går inte att rehabilitera psykopater.

Citat:
Så! Nu när jag mötts halvvägs och besvarat dina försök att byta samtalsämne, då kanske du kan svara mig på det vi pratade om tidigare. Dvs Hur ser du på utredningsrättegångskostnaderna VS fängelsekostnaderna, anser du fortfarande att livslång inlåsning är "ekonomiskt bättre" trots att ev. utrednings- och rättegångskostnader endast är en piss i Mississippi i jämförelse med den 10-20 år långa inlåsningen - och hade man kunnat använda dessa pengar på något annat sätt?

Fanskapen ska låsas in och blir det för dyrt så får man spara in på själva fångvården. Där finns det extremt mycket att pengar att spara. Att det kostar flera miljoner att ha någon inlåst är sinnessjukt. Vad tror du det kostar i Thailand?
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-08-12 kl. 01:30.
Citera
2026-08-12, 01:52
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Att slopa mängdrabatten kan ju inte införas förrän tidigast 2040 så det är ju ett hastverk! " En reform som för övrigt ska ses i ljuset av att Kriminalvården suckande har konstaterat att det kommer kommer dröja tills 2040 innan fängelserna har byggts ut tillräckligt för alla nya fångar."
Ja varför föreslår de denna ändring för? Jo först så köper de platser utomlands, sedan konstaterar de att det inte fungerar men att staten inte kan lösa detta. Då kommer förslaget om privata fängelser, det är detta de vill, det finns redan de som vill öppna privata fängelser.
Citera
2026-08-12, 02:10
Medlem
karlsoons avatar
Hela den här diskussionen handlar ju om laglydiga mot kriminella. Nu när man inte får gehör för att skrika rasist längre visar folk sitt riktiga jag
Citera
2026-08-12, 04:58
Medlem
Citat:
Först och främst: För diskussionens skull måste vi hålla isär begreppen "återfall i brott" (återfallsbrottslingar) och "flerfaldig brottslighet" eftersom att detta är två helt olika saker. Det förstnämnda handlar ju om (fortsatt) brottslighet efter att man avtjänat straff - och det andra handlar om att man begår upprepade/flera brott innan man till slut lagförs. Förslaget om skrotad mängdrabatt innefattar ju flerfaldig brottslighet. När det handlar om en person som döms för flerfaldig brottslighet så kan ju dessa brott vara hans "första brott" (lagföring). Därför blir det fel när du pratar i termer av personer som återfaller "gång på gån på gång" eftersom att det inte behöver vara så med en person som döms för flerfaldig brottslighet - och då det heller inte är nödvändigtvis "återfallsförbrytarna" som mängdrabatten avser.

Kostnaderna för inbrotten samt rättsprocessen är ju i allt väsentligt en "engångskostnad" (givetvis bortsett från brottsoffrens "psykiska skador" som kan pågå under lång tid och inte kan värderas i pengar) till skillnad från kostnaderna att ha någon inlåst i 10-20 år där vederbörande kostar pengar varje dag.

Sedan tycker jag att dina resonemang i många fall bygger på narrativet att dessa personer kommer att återfalla/begå fler inbrott, vilket man såklart inte vet. Ditt antagande bygger även på att det skulle behövas 10-20 år(!) för att få ordning på en sådan här person (läs behandla/rehabilitera)...och det är ju otroligt magstarkt med tanke på att inga "flerfaldiga inbrottstjuvar" i svensk rättshistoria fått så långa straff. Man vet ju också att det har gått att få ordning på sådana här personer, utan att för den sakens skull ha dom inlåsta i 10-20 år?

Det jag menar med frågeställningen om man kunnat göra någonting annat med pengarna så tänker jag att; givet att man straffar och låser in dessa personer (för det skall man givetvis - men inte nödvändigtvis i 10-20 år) så hade man kunnat använda pengarna till någonting annat som stoppar dessa personer från att begå/återfalla i massa brott. Man hade kunnat använda pengarna till att förstärka missbruksvården och psykiatrin, så att sådana här personer inte hamnar i mängdbrottslighet. Man hade kunnat förstärka Socialtjänsten så att dom hade kunnat fånga upp sådana här personer, bistå med boende eller sysselsättning, så att dom inte hamnar i sådan här kriminalitet. För dom grupperna man VET står för störst andel av sådan här slags mängd- eller återfallsbrottslighet ÄR grupper som missbrukare, hemlösa och psykiskt sjuka personer. Så varför inte lägga pengarna där istället?

Visst, flerfaldig brottslighet och återfall är två olika saker. Det köper jag. Men det ändrar inte själva poängen.

Om någon döms för 30 villainbrott så handlar det fortfarande om 30 brott och en jävla massa brottsoffer. Straffet handlar inte bara om risken för brott nummer 31, utan också om vad personen faktiskt redan har gjort.

Det är där jag tycker ditt resonemang haltar.

Du räknar kostnaden för fängelse väldigt noga, men kostnaden för 30 villainbrott verkar nästan bli någon slags engångspost som man bara ska acceptera. Polis, utredningar, försäkringar, förstörda hem, stöldgods, självrisker och människor som inte känner sig trygga hemma efteråt kostar också.

Sen det här med att lägga pengarna på missbruksvård, psykiatri och socialtjänst istället. Varför måste det vara antingen eller?

Jag har inget emot behandling. Tvärtom. Behandla missbruk, psykisk ohälsa och social problematik så mycket det går.

Men varför skulle det betyda att den som faktiskt har begått 30 brott inte också ska få ett ordentligt straff för 30 brott?

Det ena utesluter inte det andra.

Och nej, man kan aldrig veta säkert om någon kommer begå fler brott. Men det blir också rätt märkligt att låtsas som att tidigare beteende inte säger någonting alls bara för att framtiden inte går att bevisa.

Så jag är fortfarande nyfiken på samma sak:

Om kostnaden för fängelse är ditt stora argument mot längre straff, hur många nya brottsoffer tycker du då att det är ekonomiskt rimligt att riskera för att hålla nere kostnaden?

För någonstans måste även din kalkyl börja räkna på brottsoffren, inte bara på vad gärningsmannen kostar i fängelse.
Citera
2026-08-12, 05:16
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Som sagt så är Sverige ett extremt land men det är inte så konstigt med dess vilsna befolkning. För visst ska man låsas in om man rökt lite cannabis eller plockat en flugsvamp eller två.

Det hade vart intressant att höra er moralister förklara varför långa frihetsberövande är rätt väg att gå då resten av världen tycks anse annat. Visst det finns såklart undantag men de är få och undantagen är i regel inte länder som i övrigt brukar anses vara särskilt demokratiska eller rättssäkra.

Sen blir det som redan nämnts problematiskt med proportionalitetsprincipen när minsta lilla ska vara reglerat i lag och ha fängelse i straffskalan. Bli ertappat med en mindre mängd cannabis 5 ggr och du ska straffas hårdare än den som misshandlat eller våldtagit någon.

Begriper inte när Sverige blev ett mecka för fundamentalistiska moralister.

Man ska sova, jobba och sedan dö... Då är man en bra svensk medborgare. Fan ta den som går utanför normen och har lite roligt också. Sen gnälls det över lågt barnafödande, ensamhet och annat trams som är en självklar följd av att inte leva sitt liv.

Och att kasta folk som tagits för olovlig körning känns ju rimligt. Några är i fängelse blir billigt och bra. Hans-Fredrik, 69. år kommer säkert bättra sig för han har givetvis inte något behov av att ta sig från den lilla avfolkade byn han råkar bo i ens för att handla mat.

De flesta länder som legaliserat cannabis backtrackar då det ökat den tunga narkotikaanvändningen och kriminaliteten generellt. Personer som brukar cannabis har ofta en mer kriminell mentalitet och fallet lättare för att testa tyngre droger. Sen slutar det med att de ger sig på oskyldiga i sina drogpsykoser.
Personer som tas för olovlig körning tar sig friheten att utsätta andra trafikanter för livsfara, de ska sitta inlåsta. Om hans-Erik 69 inte varit lämplig för att ta körkort, eller blivit av med kortet pga. trafikbrottslighet, så ska han ge fan i att köra.

Att muppar sitter och röker på ökar knappast barnafödandet.
Citera
2026-08-12, 07:46
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
alla som har någorlunda insyn i detta vet att det för ett brottsoffer i många fall är viktigare att brottet klaras upp, än vad själva straffet blir.

Där ser man. Så enligt dig så är i mordfall där personen fått lindrig påföljd de anhöriga ändå nöjda? T ex där mördaren dömts till sluten ungdomsvård i några år? De anhöriga är nöjda?

Vad baserar du ens detta på?

Du kan inte bara hitta på saker

Citat:
Det blir ju också väldigt skevt att prata om "straffets längd som kompensation för brottsoffret" när man pratar om flerfaldig brottslighet och mängdrabattens vara eller icke vara. För en gärningsman som är ute på en inbrottsturné och gör 15 inbrott gör ju endast ett (1) inbrott hos varje brottsoffer. Ett inbrott som enskilt kanske hade renderat i 1 års fängelse. Att då skrika på "15 års fängelse" för brottsoffrets rätt blir ju väldigt märkligt.

Eftersom påföljden blir identisk om personen gjort 2 eller 15 inbrott är jag ganska övertygad om att varje enskild person knappast känner att de fått upprättelse. Jag skulle ABSOLUT INTE gjort det.

Vanligt är annars att någon döms för ett allvarligare brott varpå de mindre allvarliga åtalspunkterna i praktiken inte får någon som helst påföljd. "Grattis, brottsoffer! Det står på ett papper att personen som gjorde inbrott i ditt hus när dina barn var hemma har dömts för brottet även om det inte gjort någon som helst skillnad för påföljden eftersom personen veckan innan knivade ner någon. Låt upprättelsen regna över dig! Njut!"

Citat:
visst kan ett (hårdare) straff vara någon slags upprättelse för offer

Då tackar jag för erkännandet att du har fel.

Citat:
, men absolut inte mer än så.

Vadå "inte mer än så"? Upprättelse, där en central del är utdelande av konsekvenser för den skyldige, är ju en JÄTTEGREJ! Att du viftar bort det på detta vis säger ganska mycket om vad du är för en liten råtta. Du äcklar mig.

"Det är ju bara upprättelse"

Wow

Citat:
Det ett brottsoffer generellt behöver är ju t ex en Brottsoffermyndighet som finns där för dom och som underlättar processen och livet därefter. Men framförallt så behöver dom vård, hjälp, stöttning och någon att prata med.

Tro fan brottsoffer behöver stöttning när de vet att fanskapet som utsatte dem är ute i det fria på nolltid.

Fråga brottsoffer som utsatts för en återfallsförbrytare om de önskar att fanskapet sitter inne resten av livet eller om han ska släppas ut om ett år men brottsoffret får prata med en fucking kurator

Citat:
Jag har exempelvis alltid efterfrågat någon slags "vårdgaranti för brottsoffer". Pratar vi om sådan slags brottslighet som tråden avhandlar så kanske snarare det brottsoffret vill/behöver är en snabb kontakt med en kontaktperson på försäkringsbolaget, samt stöttning/vägledning i det efterföljande försäkringsärendet. Där har du ett brottsofferperspektiv på riktigt, så städa framför egen dörr före du slänger skit på mig!

WOW!

Så JAG får inte skriva att straffen ska bli längre eftersom kostnaden för fängelse blir för hög, fastän jag redogör för hur kostnaderna ska hållas nere.

Men DU får skriva att straffen ska vara korta eftersom du förespråkar en fantasifull "vårdgaranti för brottsoffer".

Du är på fullaste allvar en fullständig vidrig och utvecklingsstörd liten pissråtta.

Fy fan.
Citera
2026-08-12, 08:05
Medlem
Mullrets avatar
Lås in buset. Förr i tiden behövde man inte larma bostaden när man gick ut någon timme.

Visst kostar fängelset pengar, men ett samhälle som mår bättre är guld värt. Sedan är ju detta ett resultat av vår ohämmade invandring. Man får städa efter sina misstag.

Rösta på Tidö så kanske det kan bli ett bättre samhälle vad det lider.
Citera
2026-08-12, 08:05
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hela den här diskussionen handlar ju om laglydiga mot kriminella. Nu när man inte får gehör för att skrika rasist längre visar folk sitt riktiga jag

???
Citera
2026-08-12, 08:15
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Jag har tidigare nämnt att det i sammanhanget bör betonas att en person som döms för 30 inbrott sannolikt begått hundratals, eftersom endast 4 % klaras upp.

Och mot denna bakgrund kan man fundera lite över denna person. Hur många chanser har fanskapet haft att skärpa sig? Att känna ånger? Att erkänna? Att söka hjälp?
Citera
2026-08-12, 08:24
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Först och främst: För diskussionens skull måste vi hålla isär begreppen "återfall i brott" (återfallsbrottslingar) och "flerfaldig brottslighet" eftersom att detta är två helt olika saker. Det förstnämnda handlar ju om (fortsatt) brottslighet efter att man avtjänat straff - och det andra handlar om att man begår upprepade/flera brott innan man till slut lagförs.

Faktum är dock att du inte är intresserad av svara på frågor kring hur de olika situationerna ska hanteras.

Jag gav dig frågeställningar med specifika omständigheter. Vilket DU efterfrågade. Men när du fick det så gömde du dig som den lilla bitch du är. Antar att du inte trodde att jag inte skulle ge dig det? Att du skulle komma undan?

(FB) Oisín Cantwell ifrågasätter slopad mängdrabatt för upprepade vardagsbrott (aug 2026)

Du är extremt oärlig, vilket jag visat vid flertalet tillfällen. T ex när du applicerade genomsnittlig återfallsfrekvens (och därtill ljög du om hur hög den genomsnittliga var!) på en person där statistiken visar på märkbart högre återfallsfrekvens. Och när jag ifrågasatte dig började du prata om hur jag hanterat några citationstecken. Du är en komedi
Citera
2026-08-12, 08:27
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Du räknar kostnaden för fängelse väldigt noga, men kostnaden för 30 villainbrott verkar nästan bli någon slags engångspost som man bara ska acceptera. Polis, utredningar, försäkringar, förstörda hem, stöldgods, självrisker och människor som inte känner sig trygga hemma efteråt kostar också.

Så sant som det är sagt.

Jag har poängterat detta upprepat för fanskapet, men han stoppar huvudet i sanden.
Citera
2026-08-12, 08:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Jag kan förstå en viss oro då de är lite rädda för att någon som kanske begår cykelstölder och att de få 40 år i fängelset men det kommer ju aldrig ske.

Sånt går ju att justera i lagen och ha ett maxtak men man måste också utgå från att svenska domstolar för det mesta lägger sig i den lägsta delen av straffskalan. Begår någon ett brott som kan ge mellan 1-5 år i skala så döms det för det mesta till 1 år och sen är de ute efter 6-8 månader. Upprepade brott inom den straffskalan bör då ge maxstraffet 5 år och ingen villkorlig frigivning eller ute efter 2/3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in