Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
alla som har någorlunda insyn i detta vet att det för ett brottsoffer i många fall är viktigare att brottet klaras upp, än vad själva straffet blir.
Där ser man. Så enligt dig så är i mordfall där personen fått lindrig påföljd de anhöriga ändå nöjda? T ex där mördaren dömts till sluten ungdomsvård i några år? De anhöriga är nöjda?
Vad baserar du ens detta på?

Du kan inte bara hitta på saker

Citat:
Det blir ju också väldigt skevt att prata om "straffets längd som kompensation för brottsoffret" när man pratar om flerfaldig brottslighet och mängdrabattens vara eller icke vara. För en gärningsman som är ute på en inbrottsturné och gör 15 inbrott gör ju endast ett (1) inbrott hos varje brottsoffer. Ett inbrott som enskilt kanske hade renderat i 1 års fängelse. Att då skrika på "15 års fängelse" för brottsoffrets rätt blir ju väldigt märkligt.
Eftersom påföljden blir identisk om personen gjort 2 eller 15 inbrott är jag ganska övertygad om att varje enskild person knappast känner att de fått upprättelse. Jag skulle ABSOLUT INTE gjort det.
Vanligt är annars att någon döms för ett allvarligare brott varpå de mindre allvarliga åtalspunkterna i praktiken inte får någon som helst påföljd.
"Grattis, brottsoffer! Det står på ett papper att personen som gjorde inbrott i ditt hus när dina barn var hemma har dömts för brottet även om det inte gjort någon som helst skillnad för påföljden eftersom personen veckan innan knivade ner någon. Låt upprättelsen regna över dig! Njut!"
Citat:
visst kan ett (hårdare) straff vara någon slags upprättelse för offer
Då tackar jag för erkännandet att du har fel.
Citat:
, men absolut inte mer än så.
Vadå "inte mer än så"? Upprättelse, där en central del är utdelande av konsekvenser för den skyldige, är ju en JÄTTEGREJ! Att du viftar bort det på detta vis säger ganska mycket om vad du är för en liten råtta. Du äcklar mig.
"Det är ju bara upprättelse"

Wow

Citat:
Det ett brottsoffer generellt behöver är ju t ex en Brottsoffermyndighet som finns där för dom och som underlättar processen och livet därefter. Men framförallt så behöver dom vård, hjälp, stöttning och någon att prata med.

Tro fan brottsoffer behöver stöttning när de vet att fanskapet som utsatte dem är ute i det fria på nolltid.
Fråga brottsoffer som utsatts för en återfallsförbrytare om de önskar att fanskapet sitter inne resten av livet eller om han ska släppas ut om ett år men brottsoffret får prata med en fucking kurator

Citat:
Jag har exempelvis alltid efterfrågat någon slags "vårdgaranti för brottsoffer". Pratar vi om sådan slags brottslighet som tråden avhandlar så kanske snarare det brottsoffret vill/behöver är en snabb kontakt med en kontaktperson på försäkringsbolaget, samt stöttning/vägledning i det efterföljande försäkringsärendet. Där har du ett brottsofferperspektiv på riktigt, så städa framför egen dörr före du slänger skit på mig!
WOW!
Så JAG får inte skriva att straffen ska bli längre eftersom kostnaden för fängelse blir för hög, fastän jag redogör för hur kostnaderna ska hållas nere.
Men DU får skriva att straffen ska vara korta eftersom du förespråkar en fantasifull "vårdgaranti för brottsoffer".
Du är på fullaste allvar en fullständig vidrig och utvecklingsstörd liten pissråtta.
Fy fan.