2026-08-11, 20:09
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast berättelserna om Shiva är 4000 år gamla.
Jahve som israeliternas nationella gud tog form under den tidiga järnåldern ,kring 1200–900 f.Kr..
En religion och deras gudar kan vara 100000 år gammal ändå är YHWH allra först, även om skrifterna i bibeln är betydligt yngre än så.
När du snackar om gudar talar du om gudar som är skapade av människor dvs stendöda gudar utan någon verklighetsförankring, det är rena fantasigudar, ingen av dessa har lockat mig att tro på inte ens asagudarna.
Citera
2026-08-11, 20:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
En religion och deras gudar kan vara 100000 år gammal ändå är YHWH allra först, även om skrifterna i bibeln är betydligt yngre än så.
När du snackar om gudar talar du om gudar som är skapade av människor dvs stendöda gudar utan någon verklighetsförankring, det är rena fantasigudar, ingen av dessa har lockat mig att tro på inte ens asagudarna.
Det här hittar du ju bara på.
Citera
2026-08-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Inte för mig.

Big Bang är dåligt argument.
Citera
2026-08-11, 20:55
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Det är helt uppenbart att någon övermäktig måste ha skapat den första atomen, universum och även jorden.

Vem skapade den gubben då?
Citera
2026-08-11, 20:57
Medlem
Citat:

Hur kan en religion vara 100 000 år om människor enligt bibelns kronologi bara existerat i drygt 6000 år?
Citera
2026-08-12, 01:28
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Om det fanns en gud innan Gud den Högste (JHWH) så säg mig vilken, nu pratar jag om en levande gud och inte nåt rent påhitt.
Det finns för mycket bevis för att andra religioners gudar skulle vara mer sanna, JHWH och Jesus är
Ingen vettig kristen tror på allvar att jorden är 6000 år gammal, nu tror jag du bokstavstolkar lite.
Himmel och jord skapades på sju dagar dvs i väldigt långa perioder för oss människor men för Gud bara en litet ögonblick.
Hurvska jag kunna tala om för dig vilka gudar som existerade innan din gud? Jag tror ju inte på Gud, som du ser honom.

Det finns exakt lika mycket bevis för att andra gudar existerar, som det finns för att din Gud existerar. Det vill säga noll och inga bevis alls. Det är väl därför man tror på religon. Inte vet på den.

Jag bokstavs tolkade, det har du rätt i. Men jag har lite svårt för att vissa saker i bibeln anses av kristna som helt sanna för de står i bibeln. Och vissa saker som står i bibeln är bara att välja bort om de inte passar med vad man tror.

Citat:
För dig nä, men för 1,2 miljarder hinder. är det din Gud som känns påhittad och stendöd.

För du vet väl att, grovt räknat: 66 % av världens människor är inte kristna.

Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
För vadå? Jag trodde de flesta kristna trodde på The Big Bang.
Citera
2026-08-12, 04:14
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Vem skapade den gubben då?
Gud är evig och ikke skapad och är inte någon gubbe, det är bara konst, samma sak med små bäbisar med vingar som spelar på harpa.
Gud är det mest logiska för ingen kan ge en bild av honom.
Asagudar, hinduiska gudar, alla har ett utseende, hur vet folk att deras gudar såg ut så?
Kan det vara så att folk vill ha gudar de kan se och ta på?
Citera
2026-08-12, 06:36
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Gud är evig och ikke skapad och är inte någon gubbe, det är bara konst, samma sak med små bäbisar med vingar som spelar på harpa.
Gud är det mest logiska för ingen kan ge en bild av honom.
Asagudar, hinduiska gudar, alla har ett utseende, hur vet folk att deras gudar såg ut så?
Kan det vara så att folk vill ha gudar de kan se och ta på?
Så pass.
Citera
2026-08-12, 07:34
Medlem
Det kan vara så enkelt att det är ganska jobbigt att fullt ut acceptera Jesus som Herre och Gud, och ta ett personligt beslut att följa Honom.

Som han själv säger i Mt. 7:13-14:
”Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.”

De flesta idag trivs helt enkelt för bra med ett liv som i varierande grad är fullt av synd, och vår moderna kultur är sådan att folk i allmänhet inte ens förstår att de syndar. Därför blir det jobbigt för de allra flesta att ta till sig vad Jesus lär, uppoffringen upplevs helt enkelt för svår. Så då är det lättare att bara avfärda Honom som en produkt av gammal vidskepelse.

Men det verkar ha varit Guds plan hela tiden, Johannes (döparen alltså) förutspår det i Mt. 3:12:
”Han har kastskoveln i handen och skall rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.”
Citera
2026-08-12, 07:57
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
Big Bang är inget argument, det är en vetenskapligt väl underbyggd teori.
Citera
2026-08-12, 09:23
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Det kan vara så enkelt att det är ganska jobbigt att fullt ut acceptera Jesus som Herre och Gud, och ta ett personligt beslut att följa Honom.

Som han själv säger i Mt. 7:13-14:
”Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.”

De flesta idag trivs helt enkelt för bra med ett liv som i varierande grad är fullt av synd, och vår moderna kultur är sådan att folk i allmänhet inte ens förstår att de syndar. Därför blir det jobbigt för de allra flesta att ta till sig vad Jesus lär, uppoffringen upplevs helt enkelt för svår. Så då är det lättare att bara avfärda Honom som en produkt av gammal vidskepelse.

Men det verkar ha varit Guds plan hela tiden, Johannes (döparen alltså) förutspår det i Mt. 3:12:
”Han har kastskoveln i handen och skall rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.”
Jesus sade att det var omöjligt om inte Gud först hade dragit människorna till Honom. Det var Gud som utvalde människor till att vara Jesus troende, det var inte dom som valde Jesus.

Den naturliga människan är andligen död i synder och överträdelser, en fiende till Gud, söker Honom inte, kan inte, vill inte, underordna sig Guds lag och mottar inte heller evangeliet, förrän Gud verkat i henne. Annars skulle det inte ske.

Om det sker är det endast pga Guds nåd och ett stort under. Ingen kan alltså berömma sig av att vara smartare än någon annan.
Citera
2026-08-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jesus sade att det var omöjligt om inte Gud först hade dragit människorna till Honom. Det var Gud som utvalde människor till att vara Jesus troende, det var inte dom som valde Jesus.

Den naturliga människan är andligen död i synder och överträdelser, en fiende till Gud, söker Honom inte, kan inte, vill inte, underordna sig Guds lag och mottar inte heller evangeliet, förrän Gud verkat i henne. Annars skulle det inte ske.

Om det sker är det endast pga Guds nåd och ett stort under. Ingen kan alltså berömma sig av att vara smartare än någon annan.

Kan helt klart personligen relatera till vad du skriver!

Jag levde mina första 40 år på jorden som sekulär och materialistisk ateist. Jag är själv den värsta syndaren jag känner. Förutom att jag aldrig dödat en människa tror jag att jag gjort mig skyldig till i stort sett allt annat åtminstone en gång i livet.
Jag sökte inte Gud. Jag önskade inte Gud i mitt liv. Jag hade inget intresse av någon form av andlighet. Jag var mest upptagen med att med egen styrka bygga det liv jag ansåg var bäst för mig, framförallt genom en desperat och aldrig avstannade jakt pengar. Jag levde i villfarelsen att ju mer pengar jag hade desto större möjlighet att skapa livet själv. Samtidigt såg jag ned på alla som inte hade samma inställning och som inte kunde tjäna samma pengar som jag, jag tyckte helt enkelt de var andra klassens människor. Otroligt tomt, makalöst dumt, vidrig världsåskådning, men det var den jag var.

Men Han ville annorlunda, så en dag från ingenstans uppenbarade Han sig även för en syndare som jag. Så oförnekligt att det bara fanns ett alternativ till buds och det var att följa Hans kall. Och livet har aldrig varit detsamma igen 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in