2026-08-11, 13:33
Avslutad
Jag tror inte på budskapet, berättelsen eller moralen som predikas. Kristendomen säljer hopp och tomma löften till desperata människor, det fostrar inte en livskraftig befolkning.
Citera
2026-08-11, 13:37
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Experterna som förklarade jordens uppkomst med Big Bang. Det är dessa experter som är judiska och ute efter att vilseleda såna som du!
Fast Big Bangs fader var ju en katolik av rang.
Citera
2026-08-11, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om vi resonerar som du måste vi ju anta att alla religoner är sanna. För varför skulle moskéer finnas om inte Mohamed funnits, eller varför skulle tempel finnas om inte de miljontals hinduiska gudarna finns.

Jag tänker att religoner en gång skapades för att förklara sådant man inte förstod. För att sedan utvecklas till en maktfunktion för att kontrollera folk.

Jag tänker vidare att det räcker att leka viskningsleken, med 10 personer, för att inse hur mycket en muntlig historia förändras från en mun till en annat. Så man kan ju verkligen reflektera över hur mycket de muntliga berättelserna om Jesus förändrats under de 15-20 år det tog efter Jesus död, till det att man började skriva ner dem.

Vidare är ju evangelierna inte direkt ordagrant nedskrivna i den bibeln du läser i. Texter är tolkade och översatta och översättningen är tolkad på tolkningen. Så varför skulle just nuvarande tolkning vara den sanna?

Han vill dräpa?
Citera
2026-08-11, 14:20
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Hur kan scientologikyrkan finnas? Hur kan moskéer finnas? Synagogor? Hinduistiska tempel?
Hur kan det finnas tempel tillägnade Shiva om inte Shiva funnits?
Koranen? Mormons bok? Bhagavad-Gita? Toran?
Synagogan fanns innan och även när kyrkan föddes, med kyrkan menar jag folket som trodde på Jesus Kristus och som samlades tillsammans, det kunde faktiskt vara i synagogan i allra första början.
Moskeerna tillkom långt efter Jesu död och uppståndelse, långt efter Apostlagärningarna skrevs, islam har visserligen samma Abrahams Gud som judar och kristna, sen kör de sin egen lilla tolkning, de är ju som JW och sista dagars heliga, de gör sin egen sola scriptura tolkning av skriften och bygger sin egna kyrka.
Jag vet inte varför Gud inte uppenbarade sig i andra delar av världen, men det är ju missionärernas uppdrag att sprida budskapet i hela världen men alla är ju inte så villiga att ta emot då de har sina egna man-made gudar som de bygger tempel åt.
Citera
2026-08-11, 14:34
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Om vi resonerar som du måste vi ju anta att alla religoner är sanna. För varför skulle moskéer finnas om inte Mohamed funnits, eller varför skulle tempel finnas om inte de miljontals hinduiska gudarna finns.

Jag tänker att religoner en gång skapades för att förklara sådant man inte förstod. För att sedan utvecklas till en maktfunktion för att kontrollera folk.

Jag tänker vidare att det räcker att leka viskningsleken, med 10 personer, för att inse hur mycket en muntlig historia förändras från en mun till en annat. Så man kan ju verkligen reflektera över hur mycket de muntliga berättelserna om Jesus förändrats under de 15-20 år det tog efter Jesus död, till det att man började skriva ner dem.

Vidare är ju evangelierna inte direkt ordagrant nedskrivna i den bibeln du läser i. Texter är tolkade och översatta och översättningen är tolkad på tolkningen. Så varför skulle just nuvarande tolkning vara den sanna?

Ytligare ett problem med ditt påstående om att evangeliernas måste vara sanna är ju att det finns massor av gamla evangelier, Maria evangeliet, Thomas evangeliet, Basilides evangeliet, Evas evangelium, Evangeliet om de fyra himmelska världarna eller varför inte evangeliet om fullkomlighet eller texterna om Sofia av Jesus Kristus.
Vad talar för att fyra evangelierna som valdes ut ca100 år efter Jesus död är de som stämmer.
Kyrkan är inte byggd på bibeln, den kristna församlingen är byggd på den första pingstdagen när den heliga ande utgjutes, utan Jesus hade det aldrig hänt, islam har ju bara copypastat från bibeln och hittat på nån profet.
Citera
2026-08-11, 15:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag har väl aldrig hävdat att ingen som har kallats sig kristen någonsin har burit sig illa åt? Frågan är ju om de har gjort det därför att de var kristna, eller trots att de var kristna.
Tja. Katolska kyrkan ursäktade ju rätt nyligen det folkmordet som dom bedrev mot nordamerikanska urinvånare, och det var just deras kristendom som var orsaken. Naturreligionerna där skulle utrotas.

Men nej. Frågan var inte om dom gjorde det för eller trots att dom var kristna, frågan var vad som gjorde den kristna moralen till något annorlunda än vad som redan hade existerat sen civilisationens begynnelse. För som vi har sett konstant genom kristendomens historia så har det enbart handlat om att dom kristna räknas, alla andra människor är mindre värda.
Tittar man på det utifrån så är det rätt uppenbart att det är när kristendomen har utmanats av det sekulära som moralen och etiken har övergått från att bara gälla den egna gruppen till att gälla alla. När kristendomen var ensam herre på täppan så var det slaveri, folkmord, häxbränningar och tortyr av oliktänkande som gällde.
Citera
2026-08-11, 15:56
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
Han vill dräpa?
Jag förstår inte

Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Kyrkan är inte byggd på bibeln, den kristna församlingen är byggd på den första pingstdagen när den heliga ande utgjutes, utan Jesus hade det aldrig hänt, islam har ju bara copypastat från bibeln och hittat på nån profet.
Hinduismens första skriftliga källor är från 1500 år före Kristus. Ungefär samtida med Zoroastrism, vilket förövrigt är den religon som påverkat kristendomen, judendomen och islam mest.

Men pratar vi gammalt är det måste vi ju nämna Australiensisk aboriginsk religion, över 60 000 år gamla. En av mina favorit religoner faktiskt.

“Jag hör ihop med detta land, dessa människor, dessa förfäder och dessa regler, och därför har jag vissa skyldigheter.”

Alla ovannämnda religoner har riter, berättelser och högtider som mycket väl går att likställa med att, "den kristna församlingen är byggd på den första pingstdagen när den heliga ande utgjutes, utan Jesus hade det aldrig hänt".

Så du får ursäkta. Men det är omöjligt att förstå varför berättelser ur den unga religionen kristendomen skulle vara mer sanna än andras.
Citera
2026-08-11, 16:05
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Jag förstår inte

Hinduismens första skriftliga källor är från 1500 år före Kristus. Ungefär samtida med Zoroastrism, vilket förövrigt är den religon som påverkat kristendomen, judendomen och islam mest.

Men pratar vi gammalt är det måste vi ju nämna Australiensisk aboriginsk religion, över 60 000 år gamla. En av mina favorit religoner faktiskt.

“Jag hör ihop med detta land, dessa människor, dessa förfäder och dessa regler, och därför har jag vissa skyldigheter.”

Alla ovannämnda religoner har riter, berättelser och högtider som mycket väl går att likställa med att, "den kristna församlingen är byggd på den första pingstdagen när den heliga ande utgjutes, utan Jesus hade det aldrig hänt".

Så du får ursäkta. Men det är omöjligt att förstå varför berättelser ur den unga religionen kristendomen skulle vara mer sanna än andras.
Kristendomen Gud är ju långt äldre än många andra uråldriga gudar, gudarnas gud, herrarnas herre.
Många gudar vet vi redan deras ursprung, Gud den Högste vet vi inget om, kanske om man går tillbaka till Adam och Evas tid.
Citera
2026-08-11, 16:12
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka-kille
Katolicismen liknar judendomen. Protestantismens överlägsenhet gentemot judendomen i livet.

Jesus föddes som JUDE. Judiska sagor.
Citera
2026-08-11, 17:31
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Kristendomen Gud är ju långt äldre än många andra uråldriga gudar, gudarnas gud, herrarnas herre.
Många gudar vet vi redan deras ursprung, Gud den Högste vet vi inget om, kanske om man går tillbaka till Adam och Evas tid.
Fast du bara säger saker, utan att ge några som helst belägg för dina påståenden.

Hur vet du att kristendomen gud är äldre än många gudar. Du tycker att hen är gudarnas gud. Men du behöver ju ha några belägg, än dina egna åsikter om du ska tas på allvar.

Jag tänker att enligt kristna är jorden ca 6000 gammal. Så Adam och Eva bör ju knappast vara äldre än så. När Gud skapade Adam och Eva. Levde människor i bofasta jordbrukssamhällen längs stora floder, och deras tro handlade huvudsakligen om att blidka naturens krafter för att säkra skördar och barnafödande. Trots detta hävdar du att din gud är gudarnas gud, och vill bli tagen på orden i denna fråga.
Citera
2026-08-11, 17:53
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Fast du bara säger saker, utan att ge några som helst belägg för dina påståenden.

Hur vet du att kristendomen gud är äldre än många gudar. Du tycker att hen är gudarnas gud. Men du behöver ju ha några belägg, än dina egna åsikter om du ska tas på allvar.

Jag tänker att enligt kristna är jorden ca 6000 gammal. Så Adam och Eva bör ju knappast vara äldre än så. När Gud skapade Adam och Eva. Levde människor i bofasta jordbrukssamhällen längs stora floder, och deras tro handlade huvudsakligen om att blidka naturens krafter för att säkra skördar och barnafödande. Trots detta hävdar du att din gud är gudarnas gud, och vill bli tagen på orden i denna fråga.
Om det fanns en gud innan Gud den Högste (JHWH) så säg mig vilken, nu pratar jag om en levande gud och inte nåt rent påhitt.
Det finns för mycket bevis för att andra religioners gudar skulle vara mer sanna, JHWH och Jesus är
Ingen vettig kristen tror på allvar att jorden är 6000 år gammal, nu tror jag du bokstavstolkar lite.
Himmel och jord skapades på sju dagar dvs i väldigt långa perioder för oss människor men för Gud bara en litet ögonblick.
Citera
2026-08-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegerHelg88
Jesus föddes som JUDE. Judiska sagor.

Du har bokstavligen rätt. Han var faktiskt jude innan han konverterade till kristen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in